Endelig eget lytterom.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.918
    Torget vurderinger
    24
    Det er en god idé som faktisk lar seg gjennomføre. Ikke høres den ubehagelig ut heller.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Gratulerer hjerteligst med ny stove og lytterom, Fosse! Det ser jo ut som rom med betydelig potensiale både innenfor audiofile og estetiske disipliner. Ellers må jeg virkelig si dere avdekker imponerende evne til prioriteringer her, mine herrer. Eget maltrom! Hvem trenger ikke det ?! :D


    Ser forresten av Valentinos bilder at Sf har utsøkt smak hva lyttestoler angår! ;)
    Hva er vel mer passende der i gården enn en Eames Lounge Chair!
     
    P

    Parelius

    Gjest
    For ikke bare å snakke malt; jeg har dette Cara-programmet, som du muligens kunne bruke, Fosse?

    (Jeg skulle i dag forresten prøvegå ruten opp til din nye bopel, men måtte hvile ved det første vanhullet. Etter det fant jeg det best å snu; det er ingen skam, sies det. Det går vel drosjer som kan føre meg forbi fristelsene, uten at jeg trenger binde meg fast til skotøyet!)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.918
    Torget vurderinger
    24
    Takker for hyggelige tilbakemeldinger gutter.

    Det må helt klart måles og siktes, i første rekke den tiltenkte stuen nede, deretter loftsstuen. Jeg har plantegninger, men de er ute av proporsjon. Jeg er vel egentlig ikke så engstelig, jeg skal finne en løsning uansett rom. Noen DaaDer og det dukker opp en løsning. Jeg egentlig ganske stor tro på symetri. Fikk en bok-reol her forleden, fjernet noen stabler med bøker som stod bak éne høyttaleren inn i denne og det gav et lite løft i lyden, og gjorde faktisk noe med balansen i lydbildet. Så jeg tror man skal etterstrebe likhet på begge sider. (Tror likevel man kan dempe rommets odde karakter med akustiske tiltak).

    Nå er rommet ned også ganske trivelig der det ligger vis-à-vis peisovn og spistestue, trivselen håper jeg blir bra uansett.

    Første vannhull? Fem meter utenfor døren det Parelius?
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Fosse skrev:
    Første vannhull? Fem meter utenfor døren det Parelius?
    Det kan ikke være mulig det, Fosse. Det virket da i det minste som ti skritt der jeg slet meg frem.

    Men som sagt, kanskje du skulle se på CARA.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Meget stilig det der Fosse. Blir rent missunnelig! Minner om en leilighet jeg selv hadde før familiehelvete tok meg :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.918
    Torget vurderinger
    24
    Det var vel fordi du var for sliten til å stege over gjerdet det da.....

    Takker for tilbudet Parelius. Det CARA-programmet takker jeg mer enn gjerne ja til å teste ut. Blir spennende uansett hvilket rom man skulle ende opp med. Jeg har skjønt såpass at får man ikke akustikken i boks så blir man aldri lykkelig audiofil.

    Takker for det Soedal, ja, det gjelder å prioritere vet du ;)

    Selv er jeg blitt onkel, men lar alvoret tynge, synes det går over all forventning, vi kommuniserer mest og best når begge er i humør.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.001
    Hallois Fossemann.
    Jøss hva det skjer saker og ting rundt deg :eek:
    Gratulerer med ny leilighet, og mange hyggelig muligheter for audiofile tilnærmelser og nytelser.
    Takterassè med barnsikring på cognacflasken, eget maltwhiskyrom med Parelius hoppende rundt med gjenknyttede skolisser alt mens KW inntar sin Lohengrein efter vinen må vite høres ut som hyggelige realiserbare muligheter. Kritisk evaluering i valg av cognac...ehh..hifi skal kanskje foretas av gamle formenn og komiteen + special guests.
    I alle fulla fall Fosse må du si i fra om trenger flyttehjelp 8)

    Take care!
    Snakkes - ærbødigst Powerpoint
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.918
    Torget vurderinger
    24
    Jo, det er klart Powerpoint. Hit skal OAS så snart de audiofile godbitene faller på plass.
    Det er heller ikke umulig jeg skal benytte meg av at du har løftet jern i sin tid.

    Det er moro at det skjer litt vet du.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Dette med å tilstrebe likhet i plassering og omgivelser, er etter min erfaring meget viktig. Både bak og rundt høyttalere og anlegg, men også i den umiddelbare nærhet foran og på førsterefleksjonspunkter. Noe av dette er nok litt psykisk også, har man feks noe stående rett til venstre for midten i lydbildet, så trekker lydbildet seg den veien også, uten tvekan.



    Fosse skrev:
    Takker for hyggelige tilbakemeldinger gutter.

    Det må helt klart måles og siktes, i første rekke den tiltenkte stuen nede, deretter loftsstuen. Jeg har plantegninger, men de er ute av proporsjon. Jeg er vel egentlig ikke så engstelig, jeg skal finne en løsning uansett rom. Noen DaaDer og det dukker opp en løsning. Jeg egentlig ganske stor tro på symetri. Fikk en bok-reol her forleden, fjernet noen stabler med bøker som stod bak éne høyttaleren inn i denne og det gav et lite løft i lyden, og gjorde faktisk noe med balansen i lydbildet. Så jeg tror man skal etterstrebe likhet på begge sider. (Tror likevel man kan dempe rommets odde karakter med akustiske tiltak).

    Nå er rommet ned også ganske trivelig der det ligger vis-à-vis peisovn og spistestue, trivselen håper jeg blir bra uansett.

    Første vannhull? Fem meter utenfor døren det Parelius?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.918
    Torget vurderinger
    24
    Rommet nede måler 3,41 i bredde, 4,42 i lengde og 2,81 i høyden. Det er vel ikke de mest ideelle målene, men det er kanskje ikke de verste heller? Noen som i farten husker link til en side som gir mulighet for kalkulasjon? Jeg husket ganske feil her.
    Størrelsen i seg selv skulle kle Merlin ganske godt, 15 m2 og stor takhøyde (= noe mer volum enn normalt for 15 m2).

    Loftsstuen har jo en odde form. Lengste lengde, 8,40, bredeste bredde 5,88, høyeste høyde 3,53. Hvis høyttalerene plasseres på hver sin side av pipen, vil typisk takhøyde variere fra 2,1 til 3,2 (gjetter jeg, 2 meter overkant vindu). Jeg vil da kunne sette lytteposisjonen litt til siden for bakveggen (takterrassen) og sånn sett "slippe" refleksjoner bakfra. Så spørs det jo hvordan det er å ha en pipe mellom høyttalerene. Bør man i tilfelle plasser høyttaleene foran denne? Det er vel ikke å anbefale at det står noe midt i mellom?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Folk pleier da ha elektronikken sin midt i mellom, så hvorfor ikke en pipe?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.918
    Torget vurderinger
    24
    Kan hende kan man stille det hele opp slik at man fanger førsterefleksjonen bak pipen (0,9 m bred).
     

    Vedlegg

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.918
    Torget vurderinger
    24
    For å illustrere skissen med bilde. Pipen er 900 mm bred.
     

    Vedlegg

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Nydelig rom du får til disp. Greit med en plan før man flytter inn helligdomen, men
    jeg tror det er mange akustikk feller der oppe. Tror prøve og feile metoden blir
    svaret her. leste en plass at det er lurt og sette høytalerene under tak som skråner
    oppover, skulle gi en bedre 3d følelse. Ikke at jeg vet noe om dette, men
    i et rom som dette kan det kansje være lurt og prøve flere plasseringer.

    Det blir nok bra til slutt :)

    Mvh,
    :) Terje
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Herr Fosse; personlig ville jeg nok blitt noe "satt ut" av en pipe stående like langt eller lengre frem enn høyttalerne. De blir på en måte stående på 2.rad, ikke at det nødvendigvis har noe å si for lyden, men kanskje mer enn nok for psyken. Valentino nevner jo samtidig at dette blir istedet for elektronikken. Men, har man vanligvis elektronikken så langt frem? Er ikke den i de aller fleste tilfeller bak høyttalerne? Hvordan blir muligheten for å plassere på hver side av vinduet til høyre i bildet med evt toe-in? Skal det være a la Merlin str. på de som skal stå der?

    edit: må slenge meg på terje her; et alldeles nydelig rom. Hadde vært fint og sett at et nydelig anlegg fikk natulig boltreplass her og.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.918
    Torget vurderinger
    24
    Takker for tilbakemeldinger. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt at høyttalerene skulle plasseres rett fremfor pipen, ikke bak. Elektronikken kunne stått inntil bakveggen (bak pipen) sammen med vinyl og bøker. (Deretter fikse en peisovn i front).

    Et annet alternativ er selvsagt å plassere én høyttaler under hvert takvindu, og sette inn noen akustikkprodukter under disse ved kritisk lytting. Problemet er bare at det blir litt feil møblering av rommet. Et tredje alternativ er å sette alt litt lenger ut fra skråtaktet. Det vil si, venstre høyttaler omtrent ved søylen, og høyre høyttaler på høyre side av pipen. Derretter bruke DaaDer for å skape like forhold i form av "kunstige" og dempede bakvegger (DaaDer).



    Hvis jeg da ikke bare skal droppe loftet og gå for førstevalget, rommet i etasjen under. Det skulle i hvert fall være enklere.
    Det er bare så utrolig fristende å få satt anlegget et sted hvor jeg ikke har naboer.
     

    Vedlegg

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Pipen fremstår som noe mindre dominerende på det siste bildet, så du kan være inne på noe her. Hvor lett lar det seg løse med DaaD å sette opp kunstige og identiske bakvegger/sidevegger?
    For øvrig ikke dumt å kunne sette elektronikken noe vekk, til tross for at den er et møbel uten sidestykke. Man får litt mindre "alter-feeling" og heller et mer møblert hjem.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.918
    Torget vurderinger
    24
    Merlin skal ha senter-senter maks 7 fot (omtrentlig 2,1 meter altså). Pipen måler 0,9m bredde, det skulle tilsi 0,6 meter til siden, eller 0,5 meter klaring på hver side, hvis man ikke regner senter-senter. Men, som det fremgår av skissen over, kanskje det lar seg gjære å "lure" førsterefleksjonene?

    Høyttalerene kan uansett flyttes 0,5-1 meter fremfor pipen om det skulle være ønskelig. Veggen bak lytteposisjon blir ikke noe problem.

    Er ikke så veldig redd for den alter-virkningen. I leiligheten jeg har idag tar hifien opp halve stua, men nå blir det uansett to stuer til nede uten hifi, så dersom hifi-en kommer opp hit står jeg nok ganske fritt til å gjøre som jeg vil, uten at det trenger dominere av den grunn.

    Kunstige identiske bakvegger/sidevegger blir i tilfelle gjort ved å sette DaaD på tilsvarende steder, for å danne et dempet, førsterefleksjonspunkt. Altså unngå at man får førsterefleksjoner med ulik plassering på høyre og venste side. Eller for å si det på en annen måte, dempe førsterefleksjonene, men ikke nødvendigvis der punktet er, men på et tidligere tidspunkt.

    Et tenkt tilfelle:
     

    Vedlegg

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Tror du ender som de fleste av oss. Sett opp anlegget der du helst ser det for deg, test litt frem og tilbake, fortsett med hjelpemidler, se om du får det til. I verste fall må du flytte på alt, miste to liter væske i sommervarmen, og irritere deg en kort stund over dobbelt opp med arbeid, for så å åpne en kald en og teste videre ;) Tror uansett at dette er noe du får til, det må nok bare litt jobb til. Blir spennede og følge utviklingen.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.918
    Torget vurderinger
    24
    Takker for oppmuntringen MaHa. Det er mange muligheter her.

    I verste fall kan jeg plassere dem i spisestuen, den er stor og har god takhøyde. Dette blir nok bra uansett. Et annet alternativ er jo å ha gromanlegget nede og frøken-anlegget på loftet. For deretter å "låne" sistnevnte i sene nattestimer når naboen sover.

    Ikke har jeg vondt av å bære litt opp og ned heller.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

    Et annet alternativ er selvsagt å plassere én høyttaler under hvert takvindu, og sette inn noen akustikkprodukter under disse ved kritisk lytting. Problemet er bare at det blir litt feil møblering av rommet.
    Dette høres jo bra ut, for da kan du sitte i sweetspot på potta (kanskje litt langt unna), men helt klar for de store dynamiske utslag ;D
    Jeg har nemlig sett at du er litt "skvetten" for slikt, dersom du er litt uforberedt på de ;)
    Jeg skjønner veldig godt at du allerede er igang med tankeplanlegging, tror likevel MaHa er inne på noe.

    Stor (jern?) peis mellom ht. ::) Hmmm! Jeg vet ikke jeg.

    Vil forøvrig gratulere deg med kjempelyd, det var virkelig bra :D (det var svært god oppløsning bl.a.)

    Mvh.KW
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.918
    Torget vurderinger
    24
    Du ser mulighetene KW, den skal du ha.

    Jo, jeg skvetter litt sånn av og til, senest igår under Odin-demoen (uten å ta noen kabeldebatt). Eller når du spilte Tin Pan Alley på full guffe.

    Det må sikkert settes opp og lyttes til, flyttes litt rundt på og testes ut. Ikke trenger jeg peisovn heller forsåvidt, men det hadde jo vært ok å kunne sett flammene slikke mens man nøt godlyden og et glass malt?

    Takker for pene ord om lyden KW, joda, jeg skal innrømme jeg er litt spent på om det vil bli dårligere etter flyttingen.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei Andrè

    Du kan jo prøve deg litt frem, det er moro og lærerikt. Hvor tror du i utgangspunktet det vil spille best?

    Asbjørn
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.918
    Torget vurderinger
    24
    Jeg vet egentlig ikke Asbjørn.

    Tipper rommet i 4. er lett å behandle og kontrollere. Det er med sine 4420 X 3410 X 2810 ikke så ulikt det jeg bruker idag. Volumet er bortimot identisk faktisk.


    Loftet kan gi andre fordeler (stort areal) men byr sikkert på noen utfordringer også. Må nok prøve litt frem og tilbake. Muligens lar vi andre faktorer bestemme, sånn som hva som faller seg mest praktisk og innbydende.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.918
    Torget vurderinger
    24
    Foreløpig skisse på rommet nede. Satt opp etter Cardas-metoden. Noen tanker?
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ikke noen tanker spesielt, men hadde en gjennomgang og plasseringshelg for en tid tilbake. "Tune by ear" - er mye bedre enn teoretiske oppstillinger. Bruk gjerne det som et utgangspunkt. Jeg måtte ihvertfall "kaste" cardas metoden, 1/3 metoden etc.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Om du bruker Crdas eller oddetallsbrøk som utgangspunkt er vel hipp som happ. Mange forsterkere klarer jo ikke å gi høyttalere arbeidsbetingelser som passer med teorien.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.918
    Torget vurderinger
    24
    Spørsmålet er i første rekke om noen tror rommet kan bli velegnet, eller om man ser problemer som vanskelig lar seg løse. Teorien er bare ment som et startpunkt for arbeidet. Det blir selvsagt finjustering etter øre uansett. Noen som har erfaring med Merlin i så små rom?

    Siste om forsterkere tok jeg ikke helt Valentino.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Snickers-is skrev en gang noe som jeg tolker slik at det finnes mange forsterkere som er mer følsomme for den dynamiske belastningen en høyttaler er enn hva man kanskje skulle tro. I bassen er dette mest merkbart: Plasseringen som i teorien skulle gi den flateste frekvenskurven i bassen trenger altså ikke være den riktige for en gitt forsterker-høyttalerkombinasjon.

    Jeg synes rommet ser velegnet ut. Har du lagt deg en romresonanstabell, etter metoden i Master Handbook of Acoustics, for å finne problemfrekvensområder?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Men hvorfor den flateste frekvenskurven?
    Bare svar ultrakort for dette emnet vet jeg ikke om tåler dagens lys her på hfs :)
    Øret er forskjellig fra person til person og måler som en sprettball. Det samme gjør en høyttaler eller spesielt to og også i fra rom til rom.
    http://www.engr.uky.edu/~donohue/audio/fsear.html
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Din luring! La oss si den RIKTIGSTE frekvenskurven (en subjektivt riktig frekvenskurve i bassen er ikke særlig flat).
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nå Fosse har du litt å stri med. Men det er den gode stria og veldig morsomt. Inviter gjerne noen med gullører på besøk. Enten gullører eller sterke armer slik at de kan flytte på ting mens du strekker deg etter whisky glasset.
    Blir sikkert glimrende resultat dette.

    EDIT:
    en subjektivt riktig frekvenskurve
    Et utrolig godt utsagn......
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    Fosse skrev:
    Foreløpig skisse på rommet nede. Satt opp etter Cardas-metoden. Noen tanker?
    Hei Fosse

    Ser ikke helt hvoran du får dette til å stemme med Cardas?
    Får ikke samme anbefalte avstander som deg når jeg fyller inn målene? ::)

    http://www.home.no/ridanielsen/Filer/Speakerplacement.xls

    Men nå er det jo du som er arkitekt og jeg en skarve Supply Chain Integrator ;D

    Prøv å fylle inn dine mål i regnearket som jeg laget.
    Mitt rom har ganske tilsvarende mål som ditt, dog litt mindre. Her fungerer forslag nummer 1 i mitt regneark best.
    Det er også kun små variasjoner fra hva jeg kom frem til "by ear" etter å ha prøvd det aller meste.

    Mitt forslag er følgende:

    Senter av baffel 1,47m ut fra frontvegg
    Senter av baffel 0,68m ut fra sidevegg
    Lytteposisjon ca 1,20m ut fra bakvegg

    Dette gir en likesidet trekant med ca 2m lange sider.


    Noen tanker:

    - Regner med DaaD-en til høyre EDIT: venstre bak lyttepos er ment å få veggen til å "forsvinne" lydmessig. Vil tro en 10cm tykk Rockwool kan gjøre veldig mye det samme her, i alle fall hvis forsvinningsnummer er målet. Snakker vi diffusjon blir det såklart noe annet.

    - Liker løsningen med Rockwoolplatene på sideveggene for å ta førsterefleksjoner, bruker samme løsning selv og det fungerer meget tilfredstillende. Jeg tar også førsterefleksjoner på frontveggen med slike plater, men går ut fra at dersom man ønsker mer "dybdeillusjon" så kan slike DaaD med diffusorfunksjon fungere?

    - Har veldig sansen for å bryte opp hjørnene slik du har tegnet med LP-hyller og bassabsortbenter i hjørnene! Gjør noe lignende selv, og det var betydelige forbedringer å spore når det gjelder definisjon, punch og "strenger i basser". Tok bort mye "ull" kan man si.

    - Å få racket mellom høyttalerne så lavt at mellomtoneelementene har "fri sikt" mellom seg er positivt og også visuelt en bedring.




    Kan ikke du tegne opp mitt forslag, så jeg får se hvordan det ser ut "på papiret" i rommet ditt?
    Spennende å følge med på research-en din før flytt, har tro på at dette blir bra!

    Mvh
    Rolf
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.918
    Torget vurderinger
    24
    Jeg var litt unyansert RoDa, ikke Cardas første-anbefaling tydeligvis, men deres anbefaling mht forhold mellom avstand til bakvegg og sidevegg. Dersom jeg følger Carda-formelen (generell) ender jeg opp med litt liten avstand mellom høyttalerene, men hvem vet, Merlin liker jo å stå relativt tett.

    Jeg skal tegne inn forslaget ditt også RoDa, så snart jeg får tid, takker for fine innspill.
    DaaDen bak er muligens bedre plassert i hjørnet for å ta bass. Skal få DaaD til å kjøre en kalkyle av rommet.

    Det må selvsagt lyttes og testes i praksis, men jeg synes det er litt morsomt å gjøre seg noen teoretiske betraktninger rundt problemstillingen, for å ha et utgangspunkt for praktisk prøving og feiling. Tror dette kan bli et riktig trivelig lytterom. Mulig at 15 kvadrat, 42 kubikk, også er mer velegnet for Merlin enn rommet på loftet som jo er veldig stort og åpent ned via trapp.
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    Fosse skrev:
    Jeg var litt unyansert RoDa, ikke Cardas første-anbefaling tydeligvis, men deres anbefaling mht forhold mellom avstand til bakvegg og sidevegg. Dersom jeg følger Carda-formelen (generell) ender jeg opp med litt liten avstand mellom høyttalerene, men hvem vet, Merlin liker jo å stå relativt tett.
    Jeg synes også "Cardas-standard" blir for tett. Det ødelegger noe av illusjonen å titte rett inn i høyttalerne, selv om man alltids kan lukke øynene og drømme seg bort. :)

    Jeg skal tegne inn forslaget ditt også RoDa, så snart jeg får tid, takker for fine innspill.
    DaaDen bak er muligens bedre plassert i hjørnet for å ta bass. Skal få DaaD til å kjøre en kalkyle av rommet.
    Blir spennende å se.

    Det må selvsagt lyttes og testes i praksis, men jeg synes det er litt morsomt å gjøre seg noen teoretiske betraktninger rundt problemstillingen, for å ha et utgangspunkt for praktisk prøving og feiling. Tror dette kan bli et riktig trivelig lytterom. Mulig at 15 kvadrat, 42 kubikk, også er mer velegnet for Merlin enn rommet på loftet som jo er veldig stort og åpent ned via trapp.
    Research på slikt som dette er helt klart morro! 15kvm, som av mange er å betrakte som hodetelefon-egnet rom, har jeg stor tro på så lenge høyttalervalg er riktig og det er dedikert til hifi (fullstendig fritt til å møblere for best mulig lyd)

    Gudd løkk, snakkes

    Mvh
    Rolf
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.918
    Torget vurderinger
    24
    Genial side RoDa, virkelig flott!!! Alternativ 1, 5 og mitt eget ser ut til å stemme rimelig godt. Kommer med skisser på alternativ 1 og 5 imorgen. Dette var instrutivt og lærerikt.
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    Takker Fosse

    Det er ikke er side, det er en Exel-fil som du kan lagRe (sorry skrivefeil) på egen pc slik at du slipper å fylle ut målene fra gang til gang ;)

    Har bare samlet noen av de "triks" jeg har funnet og hørt om. Og så er jo Exel så morsomt å drive med :D

    R
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.918
    Torget vurderinger
    24
    Jo, skjønte det, allerede lastet ned. Flott initiativ. Pratisk og lærerikt å ha dem samlet på én side disse triksene.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.918
    Torget vurderinger
    24
    Alternativ 1 på RoDa sin oversikt.


    Alternativ 5 på RoDa din oversikt.

    Har laget en del ulike alternativer basert på oversikten din RoDa, men oddetallsregelen samsvarer godt med Merlin sin anbefalte avstand mellom høyttalerene (maks 2100 mm senter-senter). Kommer nok til å starte med denne oppstillingen av høytterene og i første rekke jobbe litt med lytteposisjonen. Deretter tar jeg for meg høyttalerene.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn