Endelig eget lytterom.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Takk for hyggelige ord Hagto.

    Det begynner virkelig å komme seg. Lydmessig er jeg svært godt fornøyd allerede, men gleder meg helt klart til det kommer en DaaD4 til inn i rommet. Jeg trenger nok litt opprenskning i bunnen, da det ved litt pådrag kan tetne seg litt til der nede i bunnoktavene. Gleder meg til det.

    Det blir litt "maskulin" estetikk på dette rommet. Selv er jeg tilhenger av "enkelt og rent" (får unngå minimalistisk-begrepet da glansbilde-pressen med Bonytt i front fullstendig har torpedert uttrykket), men med et strøk varme hva gjelder interiør. Når det kommer til dedikerte lytterom synes jeg imidlertid man kan "tillate" seg litt annet, da dette er et rom dedikert til ett spesifikt formål, sånn sett er de estetiske "reglene" også litt anderledes. Jeg ønsker at dette skal være en hyggelig "hule", dedikert til samlinger, god lyd, god drikke og godt selskap. Akustikken i dette rommet er dessuten påfallende anderledes enn ellers i leiligheten.

    Vi er strålende fornøyd med loftet også Hagto, det spiller faktisk riktig så godt der på vintage-anlegget, uten at alle "hifi-parametre" er oppfylt. Ble mye bruk av anførselstegn her, men det får stå sin prøve.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Det har vært en hyggelig romjul i år. Var innom Ketil Hansen (Base Technology) for å plukke opp en DaaD4 på vei hjem fra familiær julefeiring på Sørlandet.
    Gikk med nød og neppe inn i en pakkefylt Fiesta. Enda godt frøken hadde tatt bussen et par dager i forkant så man ikke måtte forta ustrategiske ommøbleringer.

    Den visuelt balansen i rommet skal man ikke kimse av, men viktigst var at det også virket vesentlig på balansen i lydbildet.
    Jeg hadde lenge følt at lyden dro litt mot venstre, til den siden hvor én DaaD3 stod alene mot DaaD3+DaaD4 i motstående hjørne. Utrolig hvor presist dette fungerer. Ikke så rent lite fornøyd.
    Viktigere var vel den opplevde opptørkingen i bassen med tightere gjengitt basstromme og mindre utflyting i bunnen. Slikt kan man like.
    Dagen etter, det vil si i forgårds, var tiden kommet for innlodding av nye motstander i Hovlanden, slik at vi kunne impedansetilpasse XV-1s uten for meget om og men.
    Turen blir tatt til Kongsberg for at rør-guru Audiomix kan trå hjelpende til med loddebolten. Resulterte i et mer åpent og luftig lydbilde. Mer dynamikk og transientvillighet.
    Etter kommentarer fra Parelius et par uker før jul var det noe som kunne trenges. Per i dag nyttes en lånt Ortofon T-20MKII som step-up. Imponert over denne rimelige saken.

    I går var dagen for besøk i lytterommet. Startet klokken 12.00 med kaffe og småkaker og gikk slag i slag utover dagen.
    Begge de besøkende har god dannelse, men naiv som man er velger man likevel å tro at det ligger et snev av ærlighet bak entusiasmen og at den ikke kun er et for høflighets skyld.

    I dag må jeg kanskje vaske plater, hittil har det vært fokus på å spille kjent og kjært. I dag blir vel dagen for musikalske utforskelser.

    Godt nyttår folkens.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Godt nyttår Andrè og kos deg med platevasken og musikken.

    Mvh Asbjørn
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Godt å høre at ting er på plass, Fosse.

    Du får vaske plater i dag, så skal jeg sensurere litt eksamensbesvarelser. Drittjobber begge deler, men vi får se på det som en renselse, før det nye året kommer med økende gjeldskrav og mer tyngende fortid på våre husmannsaksler.

    Godt nytt år til deg og dere andre i Fosses lytterom.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Ja, nå er, som fortalt i tråden "den lille sorte" på vinylavdelingen, ny step-up i hus. Det gjorde underverker i forhold til gamle Lundahl.
    Til uken blir det å teste ut nye stoler i lytterommet, mer for det estetiske enn det rent lydmessige. Gleden er ikke mindre av den grunn.
    Ellers går jeg og teller på knappene om jeg skal investere i enda flere DaaD-er, kunne dessuten vært lysten på å høre hva en god sub kan utrette i oppsettet (just for the fucking fun of it, som Parelius ville sagt).
    Godt å ha prosjekter på gang og ikke være i havn, for hva da?
    Nåvel, skal man blåse hode av selvinnsikten for et øyeblikk og påstå at man er i mål, for øyeblikket?

    Konklusjonen må bli at det nye lytterommet virkelig står til forventningene, og vel overgår det jeg hadde.
    Idag har fokus lagt på øl og software-anskaffelse. Masse herlig jazz på vinyl. På Carl Berner ligger en ganske fin bruktsjappe hvor jeg har gjort et par gode handler.
    Jeg liker slike avslappede lørdager.......
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Idag har jeg testet nye lyttestoler, det må også til. Så får vi se hva som blir stående hvor.
    Dere får heller bære over med rotet bak i kroken.
     

    Vedlegg

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Er vel best å sitte i med skinnet på tenker jeg, men- blir de ikke fryktelig varme, flakongene under spoten bak der?
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Det går sikkert bra det der.
    Er det en Talisker 18 jeg ser der i maltens krog Fosse?

    mvh
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Usikker på om whisky bør nytes når temperaturen i den blir så høy som den ser ut til å bli her. Er den ikke best romtemperert - Talisker eller ikke Talisker? (kraftig ot nå, men det er jo sent)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Lyset gir svært lite varme slik det står på ved opphold og lytting gutter. Lysstyrken er justert opp for fotograferingen. Rommet holder vel et par grader under trivselstemperatur inntil Graafen har fått varmet seg opp, deretter stiger deg jevnt og trutt.

    Aldri hørt at noen har klaget på temperaturen på malten her. Talisker kan nok stemme det, men husker ikke hvor gammel den er.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Lite tid til å studere etiketten, antar jeg?

    De stolene er vakre. Jeg kunne gjerne hatt et par slike selv, men jeg har ikke plass (!). Mener å huske at man sitter ganske lavt i dem, omtrent som i Barcelonaer, men de fås kanskje med forskjellige høyder på understellet?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Sitter faktisk en anelse høyere i disse enn i de forrige (?). Målte cotehøyden for øret igår og kom frem til at jeg satt omtrent 1 cm høyere enn jeg skulle (midt mellom diskant og mellomtone på Merlin er anbefalt), i løpet av kvelden sank jeg vel et par centimeter og kom gjennomsnitlig ganske godt ut. Har ikke målt setehøyden. Nå liker jeg heller å sitte for lavt enn for høyt i forhold til høyttalerene mine.

    Vi får se hva jeg ender opp med etterhvert.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Hvor har du kjøpt disse, Fosse? Trenger armløse stoler til mitt eget prosjekt der nede i kjelleren, både til lytting/sosial aktivitet og til underlag for kroppen når jeg spiller gitar (derfor er stoler uten armer best)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.169
    Antall liker
    6.861
    Torget vurderinger
    4
    Godt å se du har fått Bratterud på besøk i nyheimen, Fosse. Mener å minnes det var Siesta du hadde sett deg ut i en lyttestoltråd i sommer allerede ;)
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    Mulig jeg tar feil, men de ser da ikke så komfortable ut for lange lytteøkter?
    (Kan hende skinnfellen gjør det bedre?)

    Men hvorfor har du byttet ut det fine bordet ditt med det der metallskrammelet? :D :D

    Jeg har lyst på flere oversiktsbilder....
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.493
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    RoDa skrev:
    Mulig jeg tar feil, men de ser da ikke så komfortable ut for lange lytteøkter?
    Drøye tyve minutter av gangen klarer vel de fleste?


    Er det en ECO3 jeg ser? Pføy. ;)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    RoDa skrev:
    Men hvorfor har du byttet ut det fine bordet ditt med det der metallskrammelet? :D :D
    Og derrr snudde Eileen Gray seg i graven... ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Stolene er ganske så gode å sitte i de RoDa, selvfølgelig ikke supermyke, men trespilene svikter og sammen med skinn gir de passe komfort. Siesta tror jeg noen andre må ha nevnt Trane.

    Bordet som står der nå er midlertidig RoDa, på jakt etter nytt, dette i chrome er for lite og skal nyttegjøre som bibord på loftet tenker jeg. Det har vært behov for en del nye møbler i leiligheten, og det er ikke sååå lenge siden vi ryddet bort malingsspannene, får ta det etterhvert som vi får bodd oss til og kartlagt behovene.

    Vet ikke helt om ECO3 har noen effekt C_Alshus, men den har ikke gjort noen skade hittil.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Greybordet ditt er lekkert, Fosse. Litt knapt er det nok, du får jo ikke plass til den eminente lyttesjokoladen! ;) Om du går til innkjøp av en LC 4 til stua, kan jo frk. Greys kreasjon bo der i stedet!
    Ser du har en subwoofer på besøk, hvordan funker det?
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    Fint bilde Fosse!
    Har du et tatt andre veien også? Spent på hvordan cd-hylla tar seg ut i rommet.

    Kommentaren ang bordet var mest en spøk.
    Designeliten her inne er litt sånn:
    - Montana --> check
    - Eileen Gray --> check
    :D

    Det andre bordet var litt mer kjærringa mot strømmen. ;)

    Hvordan endte du opp med plasseringen? Er det 1/3 fra bakvegg og 1/5 fra sidevegg?


    Funker sub-en bra der?
    Jeg synes det smekker på plass når avstanden fra basselementet på høyttaleren og på sub-en har samme avstand fra øret.
    I så tilfelle skal den litt fremover, vil tippe ca 30 cm?
    (Hyssing og god kamerat fungerer bra, evt særdeles forståelsesfull kone ...)

    Fortsatt hell og lykke med prosjektet!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Jeg bryr mer ikke så mye om hvem som har tegnet hva og hva det heter RoDa, jeg kjøper det jeg liker jeg. (Har da ikke inntrykk av at Eileen Gray er så mye omtalt i spaltene her generelt sett.)
    Enig at det andre bordet er morsommere, men så er det da også en annen pris, dessverre. Ikke er de ment å fylle samme funksjon heller, uten å starte noen diskusjon rundt det.

    Ligger rundt 1/3 og 1/5 ja, virker funke best. Kommer tilbake med info om sub i annen tråd når jeg får litt mer tid.

    Nå tror jeg rommet er overdokumentert inntil det dukker opp mer hifi her,
     

    Vedlegg

    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    author=Fosse
    Jeg bryr mer ikke så mye om hvem som har tegnet hva og hva det heter RoDa, jeg kjøper det jeg liker jeg. (Har da ikke inntrykk av at Eileen Gray er så mye omtalt i spaltene her generelt sett.)
    Enig at det andre bordet er morsommere, men så er det da også en annen pris, dessverre. Ikke er de ment å fylle samme funksjon heller, uten å starte noen diskusjon rundt det.
    Har ikke inntrykk av det heller. Du mer setter standarden, og så finnes det noen 'rævdiltere'... :D ;D
    Det morsomme bordet får sikkert en fin plassering annet sted i kåken.
    Selv liker jeg ikke saker og ting mellom høytt og lyttepos, men det ser ikke ut som ditt lager så mye krøll.
    Et sted må jo glasset kunne plasseres mens man studerer platecover og slikt. ;)



    Ligger rundt 1/3 og 1/5 ja, virker funke best. Kommer tilbake med info om sub i annen tråd når jeg får litt mer tid.
    Samme her, det virker som det er en slags 'gylden' plassering i rektangulære rom som ikke har så stor forskjell på lang- og kortvegg.


    Nå tror jeg rommet er overdokumentert inntil det dukker opp mer hifi her.
    Huffda, men du har kanskje rett. Du får ta bilder når det dukker opp besøk eller slikt. Eventuelt oppsummere med noen bilder under 'mitt anlegg'-delen.
    For jeg fatter ikke hvorfor det nå skulle være behov for å bytte komponenter? (Selv om jeg ikke engang har hørt det, så kan jeg bare tenkte meg hvordan det låter!)

    Takk for mange flotte bilder og god stemning i trådene dine!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Et annet moment med 1/3 og 1/5 hos meg er at Merlin anbefaler maks 7 fot (2,10 meter) mellom høyttalerene, med 1/5 fra sidevegg ender jeg med omtrentlig 2,05 imellom.
    Heldig sammentreff tror jeg, i den grad noe er tilfeldig.
     

    Audio Art

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    618
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    2
    Fosse skrev:
    Et annet moment med 1/3 og 1/5 hos meg er at Merlin anbefaler maks 7 fot (2,10 meter) mellom høyttalerene, med 1/5 fra sidevegg ender jeg med omtrentlig 2,05 imellom.
    Heldig sammentreff tror jeg, i den grad noe er tilfeldig.
    Hvor langt fra bakvegg står VSMn?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Har variert litt, men mellom 1470 og 1620 hittill, testet ut litt nærmere bakvegg idag. 1470 virker fungere fint.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Nå har det en tid vært kjørt med steinplater under platespiller. Fra tidligere har jeg dårlig erfaring med dette som underlag for Michell Orbe. Acutusen har jeg ikke opplevd som særlig kresen på underlag og steinen ble introdusert for å lette vatringen av underlaget for en tid siden.

    Forleden var Snapa innom for å lytte til oppsettet og mente han ”hørte” steinen. Jeg var vel ikke overbevist i utgangspunktet, men åpen for forslag og vi slang ei slakteblokk inn mellom stein og spiller (for å slippe fullstendig nedrigging sent søndag kveld). Lett oppfattbar forbedring, mer fyldig mellomtone og noe mer avslappet topp.

    Fremover skal det testes diverse underlag, først ut etter slakteblokka er kryssfinér. Det tror jeg kan bli både lydmessig og estetisk vellykket.
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Hei,
    Har gått til innkjøp av et par DAAD 3 som skal stå i hjørnet bak hver høytaler. Har du testet ditt DAAD 4 + 3 tårn mot kun DAAD 3?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Beklager Solo, dette spørsmålet har jeg ikke sett. Jeg har ikke fått testet DaaD4 + DaaD3 mot kun DaaD3 bak høyttalerne. Siden disse bildene er tatt har jeg utvidet med ytterligere 2 stk DaaD4 i hjørne bak lytteposisjon. Jeg mener å huske at dette samsvarer med det produsenten anbefalte (mulig de anbefalte DaaD4 + DaaD3 bak, eller kun DaaD3).
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Lytterommet er solgt, uten visninger, fotografering eller annonsering. Det betyr at jeg slipper å ha anlegget på lager de månedene salgsprosessen (fra fotografering til overtakelse) normalt tar. Jeg var innstilt på måneder uten anlegg i vinter, nå får jeg "beholde" anlegget. Det er utolig deilig!Enkelte husker kanskje en seig start på dette "lytteromsprosjektet" for over fem år siden, det ble en vesentlig mer komfortabel avslutning.I neste bolig blir anlegget flyttet til hovedstuen mens film/tv får eget rom, det føles mer riktig her.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.472
    Antall liker
    4.271
    Torget vurderinger
    10
    Hei Fosse!
    Det kan jo ikke bli bedre enn det, fint at ting klaffer! Blir spennende å se og høre anlegget i hovedstuen, du kommer til å få dette helt perfekt! For min egen del blir det motsatt nå, det blir eget lytterom, men med barna i hus blir det jo litt komfortabelt og riktigere sånn sett.

    Mvh.
    SAL
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Kommer gjerne innom for en lytt når du har anlegget oppe i nytt rom SAL. Har full forståelse for at ønske om dedikert lytterom kan være større i andre bosituasjoner.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.472
    Antall liker
    4.271
    Torget vurderinger
    10
    Du er velkommen når som helst Fosse! For tiden er det rør hele vegen, ble ett sett Lamm ML2 som blir stående oppkoblet til vi banker huset helt flatt...
    Blir nok ett opphold på kanskje 6-12 mnd. i hi-fi avd. etter det!

    Mvh.
    SAL
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn