Enda en sutretråd for velfødde hififolk

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Jeg vil starte en tråd om hva vi normenn har mulighet til å gjøre, og som ikke er noen selvfølge i andre deler av verden:

Utdanning for allle.
Omtrent fri tilgang til helsetjenester.
Arbeid til alle.
Gode lønninger.
Feriere over hele verden.
Eie to biler i snitt pr. husholdning.
Nok mat av god kvalitet
Hus av god kvalitet.
De fleste eier egen bolig.
Kjøpe øl fra butikkene åpner, kl 09.00 (iallefall) til pubene stenger kl 02.00.
Ytringsfrihet: kan klage i vei over at bensinen er for dyr, at alkoholen er for dyr og at alt er for dårlig.

K

KindOfBlue

Gjest
Nrdmenn får lov til, og har økonomi til...

Fordi jeg er i kjeklehumør:

Utdanning for alle.
Like dårlig utdanning for alle, mener du? Utdanningssystemet er blitt ødelagt av reformer og likhetstenking, og en norsk høyere utdannelse estimeres i dag langt lavere enn hva tilfellet var før, mens andre land (som Finland) har klart å øke gehalten i sitt utdanningssystem på samme tid.

Omtrent fri tilgang til helsetjenester.

Med lange ventelister, og med muligheter for å hoppe i køen om du kjenner noen eller har gode politiske forbindelser.

Arbeid til alle.

Men fravær av arbeidsplikt. Norge har verdensrekord i uførekjenning av den voksne befolkningen, og nordmenn har en latterlig arbeidsmoral, med et vell av fridager og med ovale helger, tomme kontorer etter tolv på fredager og folk som er beleilig syke på mandager.

Gode lønninger.
Egentlig ikke. Det har vært en brukbar lønnsutvikling, men det er først i senere år at man har fått dreis på lederlønninger, og skattetrykket er fortsatt slik at utlandet lokker for mange av de virkelig talentfulle. Men har man gode forbindelser i Norge så kan man slå seg opp gjennom disse, og spe skikkelig på lønnen vha insider trading og andre små krumspring. (Sjekk Hagas problemer for tiden, for referanse.)

Feriere over hele verden.
Det er vel ikke akkurat noe særnorsk? Og Bjørneboe sa at "Norge er det perfekte land å reise til utlandet fra." Med hentydning til at det å være turist i Norge er så som så, noe som fortsatt er tilfelle.

Eie to biler i snitt pr. husholdning.
Nå er det jo banken og finansieringsinstitusjonen som eier bilene, ikke den som kjører dem. Norge har latterlig høye bilpriser, gitt landets utstrekning -- og norsk avgiftspolitikk når det gjelder bilhold har sannsynligvis kostet mange liv, ved at folk har kjørt i altfor gamle eller usikrede biler fordi de ikke har hatt råd til oppgradering. (I Norge ble ABS-bremser luksusbeskattet da de først kom.)

Nok mat av god kvalitet.
Det er virkelig en sannhet med modifikasjoner. Reinsdyrkjøttet i Joika-kakene er radioaktivt; det er tungmetall i fetfisk som går i ferskvann; norske fjorder er stinne med tungmetaller og pcb grunnet tidligere industriaktivitet, og er derfor for det meste uegnede til lakseoppdrett; og korporativ tenking når det gjelder egg, fjærkre, kjøtt, meieri og grønt har holdt matkvaliteten på et lavmål i lang tid.
I tillegg har landbruksmafiaen og myndighetene sørget for å forverre norsk benskjørhet med vettløs promotering av melk som kalkkilde. (Ensymet i menneskekroppen som tar opp kalk blokkeres av kalk fra meieriprodukter, og avgir dermed ikke kalk til kroppen.) Eksemplene på vanskjøtsel her er legio.

Hus av god kvalitet.
Snakker du om eldre bygg, eller nybygg som er oppført uten hensyn til reguleringer og byggeskikk?

De fleste eier egen bolig.

Det gjør banken og finansieringsinstitusjonene. De som bor i boligene disponerer dem, men eier dem ikke. Og jeg skal la være å ta opp den sinnsyke måten boliger omsettes på i Norge, med utlegg på flere millioner etter en visning på én time, der man bakser omkring i en hop av andre mennesker og later som man vurderer objektet.

Kjøpe øl fra butikkene åpner, kl 09.00 (iallefall) til pubene stenger kl 02.00.
Den skal du få - men jeg kunne tenkt meg å kjøpe vin i butikkene, og for den saks skyld sprit.

Ytringsfrihet: kan klage i vei over at bensinen er for dyr, at alkoholen er for dyr og at alt er for dårlig.
Det er vel også en sannhet med modifikasjoner. Det slås fort ned på "feil" meninger ... og selv om jeg skal ha pistol i nakken før jeg stemmer FrP, så er det vel liten tvil om at det partiet er blitt sensurert og stengt ute av medier og det gode selskap?

G

Gjestemedlem

Gjest

Arbeid til alle er da jammen ikke mye å trakte etter.

Med nok penger burde vi da heller betale noen til å jobbe for oss slik at vi slapp å kaste bort tid på dette selv. I Kuwait har man fortått dette, og her har vi svært mye å lære. Men venstresidens romantisering av den slitne arbeideren er ennå et hinder for å ta steget videre. Det er alltid noen som ikke kan se for seg et liv uten en spade i hånden, men det bør da være et mål at flest mulig skal slippe slikt etterhvert.

Vedlegg

K

KindOfBlue

Gjest

Slubbert linker til en fin oppgave over utdanningsnivåer i ulike land.

Finland klokker inn 3 førsteplasser og en andreplass. De er nummer to i problemløsning, slått av Syd Korea, men nummer 1 i matematikk, naturfag og leseferdighet.

(Norge kom IKKE blant de 20 beste i problemløsning og naturfag, fikk en 19. plass i matematikk og en 10. plass i leseferdighet.)

Dette har Finland fått til på 16 år. For nøyaktig seksten år siden bestemte finske myndigheter seg for at de trengte et krafttak. Landet hadde levd godt på å være vareportal til og fra Sovjetunionen, men etter dennes fall måtte man reorientere seg, og løsningen ble å bygge på finsk "snille" og "sisu".

Clemet sier følgende i artikkelen:
- I Finland har de hatt en god og solid lærerutdanning med høy status og prestisje. Hva skolen får til, dreier seg ikke bare om politiske vedtak, lover og regler og læreplaner, men også om kultur og tradisjoner, sier Clemet.

Det hun ikke sier er at i Finland dyrker man enere, premierer dem og hjelper dem - uten en masse hvisking i korridorene og janteskit. Jeg har arbeidet med et utvalg finske kunder, og med finske kolleger. Natt og fucking dag sammenlignet med å skulle forsøke å utrette samme oppgave i Norge.

Et godt mål på finsk alvor når det gjelder utdanning? Ved siden av Vatikanet er Finland det eneste landet i verden som sender nyheter på latin, for at folk som studerer latin skal kunne se hvordan språket kan brukes for å beskrive nåtiden.

På de samme seksten årene har man i Norge nivellert og lekt og rotet med utdanningssystemet, og gjort det til en tyveårig barnehage.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934

Ser ut som at den særnorske egenskapen sutring sitter dypt i folkesjela.

K

KindOfBlue

Gjest

Jeg sa jeg var i kjeklehumør, men det må også være lov å påpeke at i forhold til de ressursene våre politikere disponerer, så har de vist en utrolig evne til å skusle med mulighetene.

En siste betraktning:

Hvorfor i hule helvete låner Norge penger til utlandet, til spottpris, for at våre fremtidige konkurrenter skal utvikle sine utdanningssystemer og infrastruktur, mens man holder igjen hjemme pga fastlandsøkonomien?
For - det er faktisk hva Oljefondet gjør: det subsidierer utvikling i utlandet, på bekostning av vår egen.

===

Forøvrig nekter jeg å tro at Leonardo da Vinci noensinne har skrevet det som står sitert nederst i ditt innlegg. Link?

G

Gjestemedlem

Gjest

Gjest skrev:
Ser ut som at den særnorske egenskapen sutring sitter dypt i folkesjela.
I et land der middelmådighet er sett på som et ideal, så er det ikke så rart at mange i ettertid sutrer over alle bortkastede muligheteter.

Vedlegg

K

KindOfBlue

Gjest

bambadoo skrev:
Takker. Den skal jeg sjekke. Mitt problem med sitatet er at det er altfor moderne i innhold og beskrivelse av konsekvenser i forhold til Leonardos samtid og det han opplevde under sitt liv. Han var ansett, også mens han levde, som et universalgeni uten konkurrenter, og betraktningen virker usannsynlig.
Den er riktigere sett i lys av dagens markedssituasjon der idéer kan stjeles og omsettes på en helt annen måte.

"Life is pretty simple: You do some stuff. Most fails. Some works. You do more of what works. If it works big, others quickly copy it. Then you do something else. The trick is doing something else."

Finner ingen ting på "la vita e molto semplice" eller avarter av denne.
Heller ikke på: "Se vinci è una cosa. Se non vinci è un'altra." (italiensk utsagn som ofte oversettes med most fails, some works.

Sitatet burde eksistere i moderne italiensk. Jeg tror det er apokryft.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934

Leonardo var jo genial.

Jeg synes denne tråden har mistet den retningen jeg satte. Det som kommer er slagordspregede overdrivelser innenfor sjangeren sutring.

G

Gjestemedlem

Gjest

Gjest skrev:
Leonardo var jo genial.
Ja.

"Marriage is like putting your hand into a bag of snakes in the hope of pulling out an eel." - Leo

S

Slubbert

Gjest

Det er at bra Leonardo ikke ble født inn i samtidens Norge. Da er det overveiende sannsynlig at han hadde blitt nok en middelmådighet med lang lavkvalitets utdanning, en byråkratstilling i offentlig forvaltning, kone og 1,8 barn i rekkehus, visjonsløs og med utsikter om å ende sitt liv på et overfylt gamlehjem eller i en sykehuskorridor. Gjesp. Er det rart at de fleste store norske kunstnere dro utenlands?

G

Gjestemedlem

Gjest

KindOfBlue skrev:
bambadoo skrev:
Takker. Den skal jeg sjekke. Mitt problem med sitatet er at det er altfor moderne i innhold og beskrivelse av konsekvenser i forhold til Leonardos samtid og det han opplevde under sitt liv. Han var ansett, også mens han levde, som et universalgeni uten konkurrenter, og betraktningen virker usannsynlig.
Den er riktigere sett i lys av dagens markedssituasjon der idéer kan stjeles og omsettes på en helt annen måte.

"Life is pretty simple: You do some stuff. Most fails. Some works. You do more of what works. If it works big, others quickly copy it. Then you do something else. The trick is doing something else."

Finner ingen ting på "la vita e molto semplice" eller avarter av denne.
Heller ikke på: "Se vinci è una cosa. Se non vinci è un'altra." (italiensk utsagn som ofte oversettes med most fails, some works.

Sitatet burde eksistere i moderne italiensk. Jeg tror det er apokryft.

Dine mistanker er velbegrunnet:

http://en.wikiquote.org/wiki/Leonardo_da_Vinci

Misattributed

Life is pretty simple: You do some stuff. Most fails. Some works. You do more of what works. If it works big, others quickly copy it. Then you do something else. The trick is the doing something else. [1] (Note: Quote is actually of Tom Peters)

**

Tom Peters

Tom Peters (born 1942-11-07) is a business management guru of the late 1970s to the present. His first big book, written with Robert H. Waterman Jr, was In Search of Excellence (1982).

http://tompeters.com/

K

KindOfBlue

Gjest
Takker. Det er jo bare å endre attribusjonen - Tom Peters er det jo mange som liker, og i motsetning til da Vinci har han vært i Norge. ;D

Det er forøvrig feigt å endre tittelen på denne tråden bare fordi man har fått tilbakevist påstanden man kom med i utgangspunktet.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Jeg syntes det passet best å endre tema på tråden passende til innholdet.

G

Gjestemedlem

Gjest
Gjest skrev:
Jeg syntes det passet best å endre tema på tråden passende til innholdet.
Problemet er vel etterhvert at vi har det såpass bra i Norge at politikerene har sluttet å bry seg med de basale tingene og har gått mer eller mindre over til detaljstyring av uvesentligheter for å ha noe å beskjeftige seg med.

K

knutinh

Gjest
Ellers så har vi media som fokuserer ganske mye på det som ikke fungerer, og som befolkning trenger vi antageligvis noen år til med slikt før vi "renormaliserer" virkelighetsoppfattelsen og forstår at alle gamlehjemspasienter ikke sover på gangen selv om alle gamlehjemspasienter i media gjør det.

Jeg blir frustrert over det jeg oppfatter som en særnorsk hang til å elske det middelmådige og å rakke ned på alle som har talenter og/eller håp om å utmerke seg.

-k

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hva går det i her?
Vi har det relativt bra, så vi bør for all del ikke kjøre en debatt om hva som kan gjøres bedre?

K

KindOfBlue

Gjest
knutinh skrev:
Ellers så har vi media som fokuserer ganske mye på det som ikke fungerer, og som befolkning trenger vi antageligvis noen år til med slikt før vi "renormaliserer" virkelighetsoppfattelsen og forstår at alle gamlehjemspasienter ikke sover på gangen selv om alle gamlehjemspasienter i media gjør det.

Jeg blir frustrert over det jeg oppfatter som en særnorsk hang til å elske det middelmådige og å rakke ned på alle som har talenter og/eller håp om å utmerke seg.

-k
Sats på skisport eller foppall.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Jeg vet om flere suksessrike folk her til lands, og de har ikke blitt "spist" av utdanningssystemet,og ikke er de utsatt for misunnelse heller. Noen av de var dårlige på skolen, men suverene som "entreprenører" for egen virksomhet.

Jeg tror ikke noe på at vi hindrer folk i å lykkes i Norge - tvert imot - vi har jo "Innovasjon Norge" og kommunevise næringsselskaper som hjelper folk fram.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
BT skrev:
Hva går det i her?
Vi har det relativt bra, så vi bør for all del ikke kjøre en debatt om hva som kan gjøres bedre?
Neida, men om du leser introduksjonsinnlegget til tråden, så vil du forstå. Jeg har endret tittelen underveis pga at innleggene fikk en annen karakter enn tenkt.

K

kbwh

Gjest
Og du synes den nye tittelen innbyr til konstruktiv meningsutveksling, Gjest?

K

KindOfBlue

Gjest
Gjest skrev:
Jeg tror ikke noe på at vi hindrer folk i å lykkes i Norge - tvert imot - vi har jo "Innovasjon Norge" og kommunevise næringsselskaper som hjelper folk fram.
Obstruksjon Norge ... ;D

Misforstå meg rett, Gjest. Jeg bor i Norge. Jeg har reist verden rundt og bodd utrolig mange steder. Det er ting ved Norge jeg virkelig liker, og det er ting som jeg syns kunne vært bedre -- vi er heldige og har ressurser til å skulle ta tak.

Men det er verdt å huske at et folk defineres av dets helter - og vår er en fant som ligger og skraper i asken i ildsteder og som får kongsdattera fordi han klarer å sno ei død skjære han fant i veikanten til noe smart, mens hans to brødre - Per og Pål - som begge arbeider hardt og prøver å komme opp med gjennomtenkte løsninger, latterliggjøres og taper.

K

knutinh

Gjest
KindOfBlue skrev:
Sats på skisport eller foppall.
For da representerer du norges "stolthet" (eller Lillestrøms stolthet selv om du ikke har noen annen forbindelse med stedet enn at du tilfeldigvis jobber der.)

Men prøv å hente ut tilsvarende god lønn dersom du leder et selskap med noen 10-tusen ansatte.

-k

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.451
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1

Gjestemedlem skrev:

Med nok penger burde vi da heller betale noen til å jobbe for oss slik at vi slapp å kaste bort tid på dette selv. I Kuwait har man fortått dette, og her har vi svært mye å lære. Men venstresidens romantisering av den slitne arbeideren er ennå et hinder for å ta steget videre. Det er alltid noen som ikke kan se for seg et liv uten en spade i hånden, men det bør da være et mål at flest mulig skal slippe slikt etterhvert.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det er bra å bli rik på Lotto, men ikke ved å gjøre det bra i forretningslivet.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.411
Torget vurderinger
2
Når mennesket fant ilden lente de seg fornøyd tilbake og grynta " Nå har vi det bra, det kan umulig bli bedre nå".

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Valentino skrev:
Og du synes den nye tittelen innbyr til konstruktiv meningsutveksling, Gjest?
Nei, den er et signal om at jeg måtte gi opp akkurat det.

B

Back_Door

Gjest
rolfozzy skrev:
Når mennesket fant ilden lente de seg fornøyd tilbake og grynta " Nå har vi det bra, det kan umulig bli bedre nå".
Når mennesket fant ilden, brente det seg på fingrene og grynta " Her må vi ha politisk styring!" 8)

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Karma skrev:
rolfozzy skrev:
Når mennesket fant ilden, brente det seg på fingrene og grynta " Her må vi ha politisk styring!" 8)
Hm. Jeg undrer meg litt på om ikke ur-frp'ern i det øyeblikket begynte å beklage seg fordi:
- røyken alltid drev mot ham
- at fremmede ville varme seg på bålet uten å vite hvordan de skulle kontrollere ilden
- at det ble for varmt
- at det ble for kaldt
- at påstanden om at uforsiktig omgang med ilden kunne forsårsake stor skade åpenbart var feil
- at veden var for vanskelig tilgjengelig
- at våt ved var for vanskelig å få fyr på, og at den dessuten røk alt for mye (ref pkt 1)
- osv

:)

Honkey

K

KindOfBlue

Gjest
Karma skrev:
rolfozzy skrev:
Først hyllet man oppfinneren.
Så drepte man ham, etter at andre hadde brent ned landsbyen.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Honkey-Chateau skrev:
Karma skrev:
rolfozzy skrev:
Hm. Jeg undrer meg litt på om ikke ur-frp'ern i det øyeblikket begynte å beklage seg fordi:
- at fremmede ville varme seg på bålet uten å vite hvordan de skulle kontrollere ilden
- at det ble for varmt
- at det ble for kaldt
- at påstanden om at uforsiktig omgang med ilden kunne forsårsake stor skade åpenbart var feil
- at våt ved var for vanskelig å få fyr på, og at den dessuten røk alt for mye (ref pkt 1)
- osv

Honkey
Og dessuten at pengene som ble brukt på ved heller burde vært brukt på bedre veier og eldreomsorg.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
erato skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Karma skrev:
rolfozzy skrev:
- at det ble for varmt
- at det ble for kaldt
- osv

Honkey
Og dessuten at pengene som ble brukt på ved heller burde vært brukt på bedre veier og eldreomsorg.
Ettersom veier og penger (til ur-frp'erns store irritasjon) ikke var oppfunnet på det tidspunkt tror jeg setningen skulle være slik:
Og dessuten at pengene veden som ble brukt på ved heller burde vært brukt på bedre veier til å utbedre stiene og eldreomsorg gi til de gamle man måtte la bli igjen når flokken skulle gå videre.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest

.retteP skrev:
Gjestemedlem skrev:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Ble ilden oppfunnet?

K

KindOfBlue

Gjest
BT skrev:
Ble ilden oppfunnet?
Oppdaget vikingene Columbus Amerika?

;D Men - for å være alvorlig - ja, jeg tror at kunsten å lage ild uten å en gang ha en glo tilgjengelig ble oppfunnet.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.411
Torget vurderinger
2
Og den gang urmennesket hadde slitt med firkanta hjul i evigheter, og det ved en feilproduksjon ble sendt ut hjul med avrunda hjørner. Og til slutt, etter nitid forskning fant ut at det helt runde hjulet var mest effektivt.

Da tok det ikke lange tia før klagene kom. "Vi hadde det bedre før med det firkanta hjulet, det er jo bare stress og jag nå." "Alt skal gå så fort!"

"Før hadde vi et år på oss når en pakke skulle leveres, mens nå, nå er kravet et halvt år."

K

KindOfBlue

Gjest
Og vi kan vel regne med at det dengang var diskusjon omkring hvem som hadde det rundeste hjulet, og om hvor mye størrelsen på hullet i midten hadde å si for fremdriften ... ;D

Topp Bunn