Etter å ha skummet litt gjennom de siste sidene, så er det tydelig at det ligger en del misforståelser rundt dette med måling.
Det finnes mer enn voltmeter å måle med, og kombinasjonsmetoder finnes det flere av. Alt kan måles innenfor håndfaste og konkrete objekter. Telepati kan sikkert måles om noen år det også, men et emne og en kvalitet som ligger i mennesket, og ikke mellom 230 volten og høyttalerne.
Fidelity nr. 28, hentet jeg i postkassa nå i natt, så jeg leser kr. 100k-Jorma-kabeltesten der senere.
niklasthedolphin: Jeg tror ikke målemafiaen vil ha deg fjernet. Dine bidrag og betraktninger er like interessante som mye annet her på HFS

.
Vi bør heller diskutere misforståelsene, enn uenighetene hva angår lydkvalitet vs. måleresultater.
OK, da har jeg i alle fall noe klart her...
Når en måling utføres, eller rettere sagt, når alle målingene utføres, er det av 0 interesse å måle lydkvalitet. Lydkvalitet er noe subjektivt, og kan ikke måles.
Derimot kan kvalitet måles i form av differanser mellom målet med lyden, og avviket mellom dette målet og det målte resultatet. Hvis vi ønsker at signalene gjennom en signalkjede skal forringes minst mulig, er målet å få et måleresultat i siste ledd som er i 100% samsvar med signalet fra opprinnelsen. Vi vet alle at et signal forringes underveis i større eller mindre grad avhengig av teknologi, komponentkvalitet osv. Så et målt resultat vil alltid være litt annerledes enn det vi finner i oprinnelsen.
I diskusjoner om hva som er best av LP eller CD, er det en subjektiv sak å bestemme hva som er best. Hva som gir rom for størst forvrengning avhenger igjen av teknologien bak. En LP kan godt ha tekniske kvaliteter som er CD'en overlegen, men forutsatt at teknologien tillater det. Det kommer helt an på hvilke CD medie, og hvilke LP mediet man sammenligner. Vi skal ikke dra alt av vinyl under samme kam og si at CD er bedre en disse, og visa versa. Det er mye crappy CD-spillere der ute, og det er mye dritbra vinylspillere der ute, og visa versa.
Lydopplevelsen er alltid subjektiv, og en teknisk måling av signalkvalitet vil skjelden samsvare med opplevet kvalitet.
I kabeldiskusjoner, som er det heteste temaet i mange sammenhenger, får ofte "målemafiaen" på pukkelen hver gang det sies noe om en kabel. Mange tror at alle kabler måler likt, og de absolutt aller fleste kabler innenfor "fornuftig konstruksjon" måler også fordømmrade likt - ingen tvil om det. Igjen er det ikke måleresultatet som bestemmer lydkvalitet, og det er derfor ingen sammenheng mellom måleresultat og lytteopplevelse. Lytteopplevelsen er subjektiv, og kvaliteten på en og samme kabel oppleves som forskjellig fra person til person, samtidig som lytteopplevelse oppleves, av samme person, forskjellig fra kabel til kabel - selv om de som oftest måler helt likt.
Jeg utelukker ikke at det finnes enkeltpersoner i "målemafiaen" som er ute etter å "ta" "subjektistene". Jeg er for min del ute etter å bekrefte eller avkrefte de tekniske forskjellene, og gir mer eller mindre blaffen i hva folk opplever. Det jeg derimot reagerer negativt på er at man med sin egen subjektive opplevelse av lyden tillegger et produkt egenskaper som i den tekniske verden ikke eksisterer.
Å basere et teknisk faktum på synsing er ikke holdbart, men å basere et subjektivt faktum på synsing er fullt og helt holdbart - mener jeg.
Det er da altså snakk om å diskutere to leire: Opplevelser, og mekanikk. Disse to vil skjeldent eller aldri samsvare. La i allefall dét, være et faktum
Merkelig nok, fortsetter produsenter å oppgi tekniske spesifikasjoner og pris, selv om det er av liten eller ingen interesse. Det er jo KUN lyden vi ønsker å høre - eller er det det?
Så får vi vel trekke alle spikrene ut av både målemafiaens, og subjektistenes kiste, og ønske alle debattanter velkommen til å måtte ytre det de vil (uten personangrep selvsagt), uten å bli slått ihjæl? Misforståelser og mangel på oversikt fører gjerne til krangel og personangrep. Og JA, jeg tok det for gitt at trådstarter visste at dette kom til å bli en ny "krangletråd" (Imidlertid er det som oftes underholdende å lese sånne tråder, så fortsett med det ;D)
Peace!