En tråd for oss som har kabler som koster en god del over snittet.

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
890
Antall liker
437
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Jeg kan ikke med min beste vilje fatte dette med strømkabler. Hvordan kan en dyr strømkabel fra vegguttaket forbedre den kvaliteten som er forringet av kablene frem til strømuttaket?

Om vi relaterer dette til høyttalerkabler: Dersom jeg kobler opp en dårlig kabel fra forsterkeren for så å skjøte den med en langt bedre frem til høyttaleren, hvilket resultat får jeg da?
Jeg kan heller ikke med min beste vilje begripe hvorfor strømkabler skal ha stor betydning. Jeg fikk en demo på eget anlegg, og det endte med at jeg kjøpte strømkabler og -greier for ca 70.000. Men jeg begriper fortsatt ikke hvorfor dette funker!
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Eneste logiske forklaring er om en god strømkabel fungerer som et slags strømfilter. Har du da i utgangspunktet mye støy på¨din strømtilkobling, kan en slik kabel kanskje rette det forholdet opp? Dette kan i tilfelle også være forklaringen på hvorfor så mange hevder å ikke få noen gevinst av dyr strømkabel. Dersom man i utgangspunktet ikke har et støyproblem, eller en forsterker som er relativt immun mot støy, så vil du ikke høre forskjell med slike kabler uansett.

Jeg kan heller ikke med min beste vilje begripe hvorfor strømkabler skal ha stor betydning. Jeg fikk en demo på eget anlegg, og det endte med at jeg kjøpte strømkabler og -greier for ca 70.000. Men jeg begriper fortsatt ikke hvorfor dette funker!
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Om du kan forklare det jeg spør om, så får jeg kanskje både forståelse, interesse og ønske om å eie en dyr kabel(strømkabel i dette tilfellet);)

Intr at de som IKKE har verken forståelse, interesse eller ønske om å eie en dyr kabel kommenterer så flittig her...Er det misunnelse, dårlig folkeskikk, dumskap eller kjedsomlighet... :cool:..Sikkert det siste...
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
890
Antall liker
437
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Det kan jeg selvfølgelig ikke utelukke, men ut ifra forhold innenfor huset mitt, har jeg ingen spesiell grunn til å tro det. Lytterommet mitt ligger i underetasje ca 10 m fra sikringsskapet. Jeg har egen kurs til anlegget.

Eneste logiske forklaring er om en god strømkabel fungerer som et slags strømfilter. Har du da i utgangspunktet mye støy på¨din strømtilkobling, kan en slik kabel kanskje rette det forholdet opp? Dette kan i tilfelle også være forklaringen på hvorfor så mange hevder å ikke få noen gevinst av dyr strømkabel. Dersom man i utgangspunktet ikke har et støyproblem, eller en forsterker som er relativt immun mot støy, så vil du ikke høre forskjell med slike kabler uansett.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Jeg har ikke kompetanse til å gå god for innholdet, men dette var da et forsøk på forklaring som virket troverdig. Komponentene som kabelen kobles til, påvirker strømbanen i kabelen.Dermed kan den siste bit av kabel i kjeden få en betydning.

Er det noen produsenter av f.eks. forsterkere som tar hensyn til dette og leverer med god strømkabel?

 
L

larkus

Gjest
Intr at de som IKKE har verken forståelse, interesse eller ønske om å eie en dyr kabel kommenterer så flittig her...Er det misunnelse, dårlig folkeskikk, dumskap eller kjedsomlighet... :cool:..Sikkert det siste...
Sitat fra musicman sitt åpningsinnlegg i denne tråden:

"Til dere som IKKE har erfaring med trådens tema bes holde seg langt unna. Nok av sure oppstøt mot brukere som har lagt penger i kabler, og som mener de er verdt det. "

Der har du grunnen, nemlig allminnelig god folkeskikk:)
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Sitat fra musicman sitt åpningsinnlegg i denne tråden:

"Til dere som IKKE har erfaring med trådens tema bes holde seg langt unna. Nok av sure oppstøt mot brukere som har lagt penger i kabler, og som mener de er verdt det. "

Der har du grunnen, nemlig allminnelig god folkeskikk:)

Du er dessverre ikke kvalifisert i denne tråden her. Men du greier bare ikke å holde deg unna :)
 
Sist redigert:

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Jeg trodde heller ikke at strømkabler kunne ha noen betydning helt til jeg begynt å prøve ut ulike typer. Ikke de mest avanserte, men eksempelvis Wireworld, MIT, EC osv. Ble nesten helt forvirret. Hørte forskjell, men kunne ikke bestemme meg for hva som var best. Helt til jeg prøvde noen rimelige Supta LoRad 2,5. Etter å ha fått disse til forsterkeren min har jeg ikke ofret strømkabler en tanke. Så at den lille stumpen på 1,5 meter betyr noe ble ihvertfall jeg overbevist om.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.958
Antall liker
19.813
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Om du kan forklare det jeg spør om, så får jeg kanskje både forståelse, interesse og ønske om å eie en dyr kabel(strømkabel i dette tilfellet);)
Jeg hadde heller ikke noe tro på dette. Helt til jeg prøvde. Jeg opplevde en stor oppgradering da jeg gikk fra den medfølgende kabel på min daværende Esoteric X03 CD til NordOst Vishnu. Etter det har jeg byttet alle medfølgende kabler med NordOst. Du burde prøve :)
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Mine strømkabler ga meg nesten hakeslepp første gang de ble oppkoblet. Tilbakemeldinger fra andre som har prøvd samme kablene er i samsvar med mine egne erfaringer med disse kablene. Gode strømkabler og det de gjør med lyden er såpass markant i mitt annlegg at det var ingen vei utenom.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
En interessant tråd, dette - selv om den av hensyn til mitt forhold til gjennomsnittet, er "read-only" for mitt vedkommende.

Kan hende kan jeg likevel få lov til å si at flettede (signal) sølvkabler med teflon er det som har gitt best lyd hjemme hos meg - dog snakker vi helt sikkert budsjettklasse i forhold til de kabler som ellers diskuteres her.
Hei Ulf

De flettede sølvkablene kjøpte du av meg :) Og, ja, de er gode. Jeg måtte mye høyere opp i pris for å finne noen som var bedre. Selv da var ikke forskjellen så stor. Men mange bekker små osv,,,,,
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hei Ulf

De flettede sølvkablene kjøpte du av meg :) Og, ja, de er gode. Jeg måtte mye høyere opp i pris for å finne noen som var bedre. Selv da var ikke forskjellen så stor. Men mange bekker små osv,,,,,
Hyggelig handel, det, ja.....

Etter at kona og jeg flyttet fra hus til leilighet i fjor, ble det behov for kortere kabler - og etter en del unødvendig somling, fikk jeg omsider Geir Molid til å dele tremeters-settet "ditt" i to - pluss at jeg kjøpte enda et sett han hadde liggende. Dermed har jeg tre sett av disse utmerkede signalkablene - og er veldig fornøyd. Stor forskjell i forhold til f.eks. Silk som jeg hadde tidligere.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Opplever Silk som litt 'grå' , nesten kjedelig i forhold til sølvkablene du har nå Ulf.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Opplever Silk som litt 'grå' , nesten kjedelig i forhold til sølvkablene du har nå Ulf.
To sjeler, én tanke.... Du brukte akkurat de ordene om Silk - grå og kjedelig - som jeg hadde på tungen.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Pris? Hadde tenkt å kjøpe nettop 1 stk. Valhalla power-kabel.

mvh
 

toesterd

Medlem
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
19
Antall liker
3
Sted
Akershus
Torget vurderinger
1
Jeg kan ikke med min beste vilje fatte dette med strømkabler. Hvordan kan en dyr strømkabel fra vegguttaket forbedre den kvaliteten som er forringet av kablene frem til strømuttaket?

Om vi relaterer dette til høyttalerkabler: Dersom jeg kobler opp en dårlig kabel fra forsterkeren for så å skjøte den med en langt bedre frem til høyttaleren, hvilket resultat får jeg da?
Test og stol på ørene dine; hører du forskjell - så bytter du, gjør du det ikke så la være
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Slik jeg leser de teoretiske forklaringer, vil en god strømkabel forbedre lyden i alle oppsett, uavhengig av strømkvaliteten. Slik sett kan ikke dette sammenlignes med effekten av et strømfilter.

Vel, jeg er ikke avvisende til å prøve..
:cool:
Jeg hadde heller ikke noe tro på dette. Helt til jeg prøvde. Jeg opplevde en stor oppgradering da jeg gikk fra den medfølgende kabel på min daværende Esoteric X03 CD til NordOst Vishnu. Etter det har jeg byttet alle medfølgende kabler med NordOst. Du burde prøve :)
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Slik jeg leser de teoretiske forklaringer, vil en god strømkabel forbedre lyden i alle oppsett, uavhengig av strømkvaliteten. Slik sett kan ikke dette sammenlignes med effekten av et strømfilter.

Vel, jeg er ikke avvisende til å prøve..
:cool:
For meg har dette lenge vært nonsens, men jeg tok meg bryet og prøvde - i går kveld - og byttet om Chapter reference strømkabelen til min Chapter 400W effektforsterker med en standard kabel - tatt fra den gamle PC'en eller noe sånt. Jeg skal ikke si at forskjellen på de to kablene var revolusjonerende, men hørbart var det - til min store skuffelse. Chapter-kabelen ga en mer åpen og klar lyd. Den har en sylindrisk dingsboms i den enden som vender mot forsterkeren. Hva den gjør, vet ikke jeg, men totalresultatet var i alle fall en forbedring av lydbildet. ....
Så heretter skal jeg ikke lenger se ned på de som bruker noen ekstra K på strømkabler.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
For meg har dette lenge vært nonsens, men jeg tok meg bryet og prøvde - i går kveld - og byttet om Chapter reference strømkabelen til min Chapter 400W effektforsterker med en standard kabel - tatt fra den gamle PC'en eller noe sånt. Jeg skal ikke si at forskjellen på de to kablene var revolusjonerende, men hørbart var det - til min store skuffelse. Chapter-kabelen ga en mer åpen og klar lyd. Den har en sylindrisk dingsboms i den enden som vender mot forsterkeren. Hva den gjør, vet ikke jeg, men totalresultatet var i alle fall en forbedring av lydbildet. ....
Så heretter skal jeg ikke lenger se ned på de som bruker noen ekstra K på strømkabler.

Takker for din oppriktighet :)

Det er næmlig mange som synes det er nonsens med en god strømkabel, MEN det er som regel før de gjør som deg, næmlig å prøve før de uttaler seg.

Mvh
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Bra for meg at jeg allerede har en god kabel til effektforsterkeren. Den ble nærmest dyttet på meg av Andre - slik han nesten alltid gjør nårdet er noe han vil selge. Preampen har separat strømforsynig, og dessuten en rimelig god kabel. Riaaen går på batteri. .... Vinylsnurren egen forsyningg.., så da er det egentlig bare CD-spilleren igjen. Her har jeg en rimelig grei kabel fra Hi-Fi Huset, men det kan jo være mer å hente.

Det blir nok en del testing i tiden fremover. .....
 

Kramer1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2012
Innlegg
199
Antall liker
71
Sted
Ytre Arna
Torget vurderinger
1
Gikk fra Nordost superflatline til Renaissance audio signatur, og opplevde forbedringer på alle områder. Strammer fyldigere bass, mer oppløst og bredere. Samt en åpent behagelig topp.

Nordost kablene låt hardt, kaldt, smalt og ufyselig i toppen.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.281
Antall liker
3.352
Torget vurderinger
49
Nordost kan låte slik i enkelte oppsett , pga "høy kontrast" , i et mer behagelig og oppløst anlegg kan de låte meget bra .
jeg har selv aldri testet super flatline , så jeg vil ikke si noe om den , men det jeg har testet av Nordost sine kabler har alltid vært detaljert med høy kontrast og dynamikk.
har faktisk opplevd å gå fra Nordost til andre kabler og opplevd at allt drama fart og dynamikk har forsvunnet bak et "behagelig" teppe , som gjorde lyden lite spennende .
 

Kramer1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2012
Innlegg
199
Antall liker
71
Sted
Ytre Arna
Torget vurderinger
1
Nå håper eg at det kom greit fram at eg snakket om superflatline og ikke Nordost generelt.

(Fikk en liten pm etter forrige innlegg)
 

Solomon

Medlem
Ble medlem
07.10.2010
Innlegg
35
Antall liker
2
Har hatt en god erfaring med AVI forsterkeri og Nordost - en liten åpenbaring, faktisk. Men som høyttalerkabler har de aldri nådd opp i mine oppsett. Har hatt stor glede av deres referanse/Odin signalkabler, men disse har nå måttet vike for Purist Audiodesign. Venter på et par SCI Markarian 421 som muligens er en enda bedre match med høyttalerkablene mine, men man vet aldri! Det er uansett fantastisk spennende når man har mulighet til å teste fra øverste hylle. Har hatt fine opplevelser med DIY løsninger i alle kabelledd også - har vel prøvd det som finnes av oppskrifter der ute. Men de dagene er forbi...
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.394
Antall liker
725
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Organic Audio Cables
A sister company of Argento Audio of Denmark, Organic Audio now launched a complete line of copper cables. These include Organic Audio interconnects ($995/1m pair RCA, $1075/1m pair XLR), speaker cable ($1950/2m pair), and power cords ($995/2m). By contrast, interconnects in the all-silver Argento range from $2000–$9500/1m pair. All products are distributed by Ricardo Reyes (left) of Musical Artisans in Skokie, IL
.

Noen erfaringer derute med disse kablene ??
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.568
Antall liker
1.475
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg er av den oppfattning at en må legge ned en del kroner i kabler i et high end anlegg for å få ut det som ligger i dette. Har skaffet meg JPS superconductor 3 som interconnect og ht-kabler. Mener at disse holder mål. Jeg trenger strømkabler. Er det noen som har erfaringer meg JPS strømkabler?

Har Imagic 2.0, belles og dcs.
 

mega1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.10.2008
Innlegg
453
Antall liker
188
Sted
haugesund område
Torget vurderinger
1
Var tidligere noen som skrev om dCS her. Jeg har en Puccini, hvor jeg nylig gikk ned fra Nordost Brahma power til Nordost Shiva- uten å merke særlig forskjell. Er Puccinien lite sensitiv på strømkabler, eller er det meg det er noe rart med? Flere med erfaringer rundt dCS og strøm?
jeg har testet akkurat det samme på min emc1up cd spiller, jeg hører ingen forskjell på nordost braham og shiva på denne spilleren (men kimber pk10 palladian var hakket bedre her, den var litt fyldigere i bunnen og litt mer frisk i mellomtonen enn de to nevnte ifra nordost..)
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.544
Antall liker
84.595
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Er jeg medlem? Jeg har nemlig varmekabler i min stue som koster litt over snittet? Noen som vet?
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum

sandecker

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2009
Innlegg
619
Antall liker
744
Sted
Oslo / Viksfjord
Torget vurderinger
5
Opplevde stor endring med Nordost Heimdal2 strøm og ht kabler, spesielt strøm til CD og ht kabel. Byttet ut DIY.

Godt å lese at jeg ikke er alene med investeringer på kabler :cool:
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Heimdall 2 kan jeg tenke meg er meget bra. Har den forrige versjonen signalbabler, ikke såååå mye dårligere enn Valhalla.

Mvh
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.823
Antall liker
610
Heimdall 2 kan jeg tenke meg er meget bra. Har den forrige versjonen signalbabler, ikke såååå mye dårligere enn Valhalla.

Mvh
"Signalbabler". Det var faktisk et veldig treffende uttrykk i en del sammenhenger når det gjelder vår hobby, selv om det kanskje var en "tyrkleif".:eek:
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Heimdall 2 kan jeg tenke meg er meget bra. Har den forrige versjonen signalbabler, ikke såååå mye dårligere enn Valhalla.

Mvh[/QUO

"Signalbabler". Det var faktisk et veldig treffende uttrykk i en del sammenhenger når det gjelder vår hobby, selv om det kanskje var en "tyrkleif".:eek:




Signalbabler, er en dårlig kabel.:cool: Men i dette tilfellet var det nok en tyrkleif. Heimdall er gode.
 
Topp Bunn