En tråd for oss som har kabler som koster en god del over snittet.

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
LMC skrev:
da lurer jeg på:
hvilken del av musikken er utenfor "frekvensregistret"? ::)
hva kalles denne delen?
mvh
Leif
Den delen som ikke formidles av dårlige kabler som slører / "kveler" det.

Mvh :)
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.914
Antall liker
19.768
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
jonlam skrev:
Hei,

Dette er et interessant tråd å lese, spesielt siden det foreløpig har ligget på nivået med erfaringsveksling av forskjellige kabelmerker. Passer meg også midt i blinken, da jeg har lyst på kabelbytte.

Pr. i dag har jeg shunyata pyton power, valhalla signal, og chord signatur ht.

Shunyata power synes jeg runder av på bunnen og går ikke spesielt dypt. Men er meget god på resten av spektet.
Har ikke prøvd andre signal enn Valhalla så har ikke mye å sammenligne med. For meg ganske fantastisk, detaljerikt, litt lys?, savner litt dybde.

Hadde Tyr htkabel tidligere. Spilte meget bra følte det ble litt slank i lyden, men god på detaljer, mellomtone. Nedgradering til Chord signatur var ikke det verste jeg har gjort, da jeg fikk mer dybde i lydsignaturen, og bedre punch i bassen, men mistet litt på detaljer. Til å leve av inntil videre.

Det var min erfaring hittil på kabelfronten og gleder meg til å lese mer om deres erfaringer på andre merker.

Mvh. jonlam
Ferdig med å kjøre Mærsje.... ;)
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Her er en liten oversikt over kabler jeg har, har hatt, og har prøvd som jeg kommer på sånn i farta. Beskrivelsene av lydsignatur er selvfølgelig helt subjektive og gjelder kun i mitt eget anlegg, og viser kun til innbyrdes forskjeller mellom kablene, altså ikke i forhold til noen fast referanse. Videre beskriver jeg bare det jeg oppfatter som fremtredende egenskaper eller særegenheter ved de forskjellige kablene.


Cardas Neutral Reference HT
En "varm" kabel som gir litt assosiasjoner til 70/80-talls lydsignatur. Litt vel mye glitter og stas oppover. Litt for rund og god nedover, og mangler litt definisjon og stramhet. En veldig behagelig kabel, men blir fort kjedelig. Kanskje noe for klasse D?

Cardas Neutral Reference IC
Denne opplevde jeg litt motsatt av høyttalerkablene, faktisk litt for nøktern, men ellers en grei kabel. Det er litt for lenge siden jeg hørte denne til at jeg tør å være helt bastant.

Cardas Golden Reference HT
Som Neutral Reference det jeg husker, bare mer av alt. En "varm" kabel.

Kimber Select 1120 IC
Også en kabel på den "varme" siden, men oppfattes mer behersket enn feks Neutral Reference HT, litt mindre "bling". Mangler litt fasthet og definisjon i bunnen. Kan helt klart fungere i visse sammenhenger.

Kimber Hero IC
Litt som Select 1120, men mangler litt av den gjennomførte sammenhengen, altså litt mere rufsete. Virker noe strammere i bunnen. Alt i alt en grei kabel, men fremdeles litt for "varm".

Kimber Select KS 3033 eller 3035 HT
Husker i farta ikke hvem av dem jeg hadde, men det var en utrolig bra kabel! Oppløsning, detaljer, transienter, luft, gjennomsiktighet. Stram og slank med et "levende" lydbilde. Fantastisk på stemmer. Helt klart en kabel med lydsignatur jeg husker.

Kimber Monocle HT
En helt grei kabel. Lydsignatur i nærheten av Hero.

Kimber Monocle XL HT
Litt mer som Select 1120. For mye nedover etter min smak. Ellers ingen ting spesielt jeg husker. Jeg likte faktisk Monocle bedre.

Harmonic Technology Truth-Link IC
Også en "varm" kabel. Skal jeg sammenligne blir det en kombinasjon av Select 1120 og Hero. Ingen spesielle ting jeg husker.

Harmonic Technology Magic Digital One DIG
Har helt klart en familielikhet med Truth-Link. Litt for mye glitter og stas oppover, litt for intens på sibilanter hvis du har nok av dette fra før, svært bra på stemmer, men litt for svulstig fra bunnen av melomtonen og ned til mellombassen.

Wire World Gold Starlight 5 DIG
Høres i første omgang ut til å være litt for nøktern, men vokser med oppgaven for å si det sånn. Høres svært nøytral ut, forholdsvis slank og "lineær". Har en egen evne til direkte kommunikasjon spesielt på stemmer. Er sikkert systemavhengig, men jeg liker denne svært godt.

DH-Lab Silver Sonic Revelation IC
Trolig et av de beste kjøpene hvis du skal ha sølvkabler. Ren, stram, slank, detaljert, åpen. Bra på det aller, aller meste. Kan bli litt "hvit" i toppen hvis ikke alt stemmer.

DH-Lab Silver Sonic T-14 HT
For nøktern, hard, og "metallisk". Jeg liker ikke denne.

DH-Lab Power Plus AC PW
Litt Harmonic Technology / Kimber Select 1120 over denne. Litt for "glorete" og for mye fra bunnen av mellomtonen og nedover. Gir et litt for "varmt" inntrykk.

DH-Lab Silver Sonic Air Matrix IC
Litt på den varme og kjedelige siden, ellers en helt ok kabel.

Acoustic Zen Gargantua PW
En ren sluttrinnkabel. Krystallklar, levende, og kraftfull. Prisen er like frisk som lyden.

Fadelart Gold Line HT
En utrolig bra høyttalerkabel med et noe spesiellt design. Nøytral, stram, ren, åpen, oppløst. Ingen spesielle svakheter bortsett fra at den kan virke litt nøktern, og en tanke for stor i bunnen av mellomtonen. Sikkert systemavhengig. Denne liker jeg.

Nordost SPM Reference HT
Minner meg veldig om Fadelart Gold Line. Virker veldig nøytral, nesten til det kjedelige noen ganger. Gjør egentlig ingenting feil. Denne liker jeg også.

Oblivion Energetic HT
Minner meg om Fadelart Gold Line og Nordost SPM Reference, men er renere og friskere. Gjør det aller meste bra. Jeg liker også denne.

Oblivion Energetic IC
Helt klart en av de bedre signalkablene jeg har prøvd. Minner meg mest om Silver Sonic Revelation, men har litt mer spilleglede, fylde, og kjøtt på beina. Virker veldig balansert. Denne er bra!

IsoTek Elite PW
Denne har jeg kun prøvd på DACen. Har prøvd å bytte ut med noen andre, men IsoTeken har blitt sittende. Er vel derfor en grei kabel til prisen uten at jeg har fått sammenlignet på andre komponenter.

Acoustic Systems Liveline HT
Trolig den største overraskelsen jeg har fått mht kabler. Utrolig frisk, åpen, gjennomsiktig, luftig, krystallklar, organisk, stram, og passe slank. Har en utrolig evne til å formidle livefølelse (derav navnet?). Veldig direkte formidling av feks stemmer. Bunnen er like fantastisk som resten. Samtidig er den så organisk og ekte på det meste. Gitarer får en perfekt balanse mellom kasse og streng, og tangentanslag synger virkelig slik det gjør i virkeligheten. Ubegripelig bra på transienter. Jeg klarer egentlig ikke å finne noe å kritisere denne kabelen for. Det eneste er at for mange Liveline-kabler kan bli for mye av det gode. Det er vel ikke nødvendig å si at jeg liker denne!

Acoustic Systems Liveline IC
Kliss lik høyttalerkablene i signatur. Disse kablene er forresten retningsbestemte, men ikke på samme måte som andre kabler. Snur du dem høres det ut som en totalt forskjellig kabel. Jeg liker selvfølgelig denne også.
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
Bruker for det meste DIY-kabler.
Men med gode ledere og plugger.
Mundorf ledere og Bulletplug silver mellom pre og effekt, og en strippa og reterminert Audiotruth lapis (BPS) mellom DAC og pre. Tilslutt en DIY-coax til DAC.

Til ht bruker jeg Eichmann E4.

Er mere nøye på kvalitet enn selve prisen :)
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.641
Antall liker
1.368
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Kalaset startet med Valhalla Høyttalerkabler. Det ble bedre på alt. Dybde, bredde, høyde friskhet osv. Nå som resten av anlegget begynner å bli på høyde med HT kablene kommer de virkelig til sin rett.

Siste nytt er at jeg har innbrent alt av kabler inkludert de nye norsejumperne fastmontert i høyttalerkablene på Vidar. Effekten var ikke reint liten. Marinerte alt i Eco3 før jeg koblet det opp.

Gleder meg til å stå opp i morgen og bare spille musikk. Skal heldigvis ikke jobbe før kvelden ;D

For øyeblikket gjør magusene en strålende jobb i anlegget. Selv om disse ikke går under betegnelsen "kabel godt over snittet".
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.070
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Ayaboh ; Det var ett imponerende erfaringsgrunnlag du la frem her. Mange av dine beskrivelser stemmer bra med det jeg selv har opplevd. :)

mvh
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Man kan også vurdere Duelund sine signalkabler som ikke er så dyre i dette selskapet men som kan passe veldig bra i noen oppsett. Min erfaring er at det er relative og absolutte kvalitetsforskjeller for kabler noe som gjør at et resultat i et anlegg nødvendigvis ikke stemmer like godt i et annet anlegg. I tillegg mener jeg rommet påvirker hvilke kabler som er optimale. Bytter du rom bør man kanskje gjennomføre en ny kabelrunde.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.070
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Billa skrev:
Man kan også vurdere Duelund sine signalkabler som ikke er så dyre i dette selskapet men som kan passe veldig bra i noen oppsett. Min erfaring er at det er relative og absolutte kvalitetsforskjeller for kabler noe som gjør at et resultat i et anlegg nødvendigvis ikke stemmer like godt i et annet anlegg. I tillegg mener jeg rommet påvirker hvilke kabler som er optimale. Bytter du rom bør man kanskje gjennomføre en ny kabelrunde.
Duelund hadde mye fornuftig å komme med. Ingenting er bedre enn å finne en vellydende og billig kabel :)
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Enkelte mener det er viktig at det brukes samme kabeltype gjennom hele systemet, altså fra nettkabel til høyttalerkabel. Jeg kan ikke få meg til å forstå hvorfor dette skulle ha noen betydning, jeg mener det må være bedre å velge den beste kabelen i hvert enkelt tilfelle.
Noen som har noe fornuftig å si om dette?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.283
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
DoMentor skrev:
LMC skrev:
da lurer jeg på:
hvilken del av musikken er utenfor "frekvensregistret"? ::)
hva kalles denne delen?
mvh
Leif
Den delen som ikke formidles av dårlige kabler som slører / "kveler" det.
Mvh :)
så det du sier er at den delen som er utenfor "frekvensregisteret" er en viktig delkomponent av total-lyden
mao frekvensregisteret er det området kabelen klarer å gjengi
mao overtonespekteret er utenfor det kabelen gjengir?
mvh

Leif
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
LMC skrev:
DoMentor skrev:
LMC skrev:
da lurer jeg på:
hvilken del av musikken er utenfor "frekvensregistret"? ::)
hva kalles denne delen?
mvh
Leif
Den delen som ikke formidles av dårlige kabler som slører / "kveler" det.
Mvh :)
så det du sier er at den delen som er utenfor "frekvensregisteret" er en viktig delkomponent av total-lyden
mao frekvensregisteret er det området kabelen klarer å gjengi
mao overtonespekteret er utenfor det kabelen gjengir?
mvh

Leif
Hysssj, du må ikke rope under gudstjenesten ;D
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.914
Antall liker
19.768
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Var tidligere noen som skrev om dCS her. Jeg har en Puccini, hvor jeg nylig gikk ned fra Nordost Brahma power til Nordost Shiva- uten å merke særlig forskjell. Er Puccinien lite sensitiv på strømkabler, eller er det meg det er noe rart med? Flere med erfaringer rundt dCS og strøm?
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.070
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
LMC skrev:
DoMentor skrev:
LMC skrev:
da lurer jeg på:
hvilken del av musikken er utenfor "frekvensregistret"? ::)
hva kalles denne delen?
mvh
Leif
Den delen som ikke formidles av dårlige kabler som slører / "kveler" det.
Mvh :)
så det du sier er at den delen som er utenfor "frekvensregisteret" er en viktig delkomponent av total-lyden
mao frekvensregisteret er det området kabelen klarer å gjengi
mao overtonespekteret er utenfor det kabelen gjengir?
mvh

Leif
Hysssj, du må ikke rope under gudstjenesten ;D
Hold deg til topic :mad:
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.070
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
lars_erik skrev:
Var tidligere noen som skrev om dCS her. Jeg har en Puccini, hvor jeg nylig gikk ned fra Nordost Brahma power til Nordost Shiva- uten å merke særlig forskjell. Er Puccinien lite sensitiv på strømkabler, eller er det meg det er noe rart med? Flere med erfaringer rundt dCS og strøm?
Har selv erfart at mange komponenter responderer veldig ulikt på kabler. Min Audio Aero Reference er MEGET kilen på strømkabel her hos meg. Har egen 16 amp kurs, men likevel.

Leif ; du som sitter med ett av de råeste, om ikke DET råeste anlegget i landet. Hva bruker du av kabler ? hadde vært morro å vite. :D
 

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
205
Antall liker
224
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
Var tidligere noen som skrev om dCS her. Jeg har en Puccini, hvor jeg nylig gikk ned fra Nordost Brahma power til Nordost Shiva- uten å merke særlig forskjell. Er Puccinien lite sensitiv på strømkabler, eller er det meg det er noe rart med? Flere med erfaringer rundt dCS og strøm?
Det er for lenge siden jeg har hatt komponenter i fra dcs at jeg kan fortelle noe om opplevelser angående powerkabel benyttet. Har i dag en Wadia 781i som spiller meget bra med standard kabel, men spiller i en helt annen klasse om man benytter powerkabler som Shunyata Anaconda Helix VX, ElrodPowerSystems eller Tunami GPX-R. Dette hører man godt på piano, man fjerner en gråhet man kun blir klar over når man tester. Hva som skjer nedover i frekvens er jeg ikke den rette til å uttale meg om, har et system som ikke profilerer på dette.


mvh.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.914
Antall liker
19.768
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Ok. Tror nok det er noe å hente. Byttet til Shiva skjedde samtidig med at nye,dyrere høyttalere kom i hus. Salg av Valhalla og internt bytte av kabel hadde sammenheng med finansiering av høyttalerne. Hadde vært spennende å prøve en Shunyata.
 

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
205
Antall liker
224
Torget vurderinger
2
Til info så testet jeg ut Shunyata Taipan opp mot Nordost Valhalla på dcs tidligere uten å kunne oppleve de store forskjeller. Så det kan være at dcs ikke reagerer spesiellt på kabelbytte eller at disse 2 er nokså like eller at mitt daværende system ikke var gjennomsiktig nok til å kunne presentere eventuelle forskjeller.


mvh.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.914
Antall liker
19.768
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Hadde vært interessant om andre også har opplevd at dCS ikke er kresen på strømkabler?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.283
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
K.A.Rasmussen 99.99% flatvalset glødet fintsølv 0,3x3mm i bomull
hardtvinnet ubalansert signal UTEN skjerm fra Lyra Titan i til pre
(unntatt Audio Note fra pu til armbase for min friksjon!)
samme fra Buffalo II dac og Denon DVD1930(backup for gjesteplater)
og fra pre til poweramper
samme men utvinnet fra amp til Trio i 0,4x4mm(tri-wiring)
fra amp til inng bassamper hardtvinnet 0,4x4mm
overskudds-sølv går rett i smykkeproduksjon til kona
når det regner på presten osv.
på strømsiden...naturlig nok LMC ::)
har vært igjennom Transparent etc
seneste før overgang til organiske varianten var Cardas Golden Ref som ble for grainy på horna
siden det har jeg lagt pengene i andre ting...ex båt og rødvin ;D
kablene er det siste besøkende henger seg opp i!
mvh
Leif
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
lars_erik skrev:
Hadde vært interessant om andre også har opplevd at dCS ikke er kresen på strømkabler?
Som jeg har nevnt tidligere i tråden har ikke jeg hørt noen forskjell med forskjellige strømkabler på dcs. Jeg har da hovedsaklig eksperimenter med Elgar+, men jeg kan ikke tenke meg at Verona eller Verdi LS skulle være noe mere følsomme.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.914
Antall liker
19.768
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Gammeln skrev:
lars_erik skrev:
Hadde vært interessant om andre også har opplevd at dCS ikke er kresen på strømkabler?
Som jeg har nevnt tidligere i tråden har ikke jeg hørt noen forskjell med forskjellige strømkabler på dcs. Jeg har da hovedsaklig eksperimenter med Elgar+, men jeg kan ikke tenke meg at Verona eller Verdi LS skulle være noe mere følsomme.
Penger spart ;D
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Gammeln skrev:
Enkelte mener det er viktig at det brukes samme kabeltype gjennom hele systemet, altså fra nettkabel til høyttalerkabel. Jeg kan ikke få meg til å forstå hvorfor dette skulle ha noen betydning, jeg mener det må være bedre å velge den beste kabelen i hvert enkelt tilfelle.
Noen som har noe fornuftig å si om dette?
Det er jo totallyden man prøver å påvirke ved å bytte kabler. Det å benytte samme type kabel i alle sammenhenger kan fort vekk bli for mye av det gode. Samtidig har du jo låst alle muligheter for videre tuning. Prøv heller så mange du kan og behold den eller dem som trekker lyden i den retningen du liker. Kommer du borti en kabel til en saklig pris som spiller noenlunde greit (og kanskje har en eller annen utpreget karakter), kan du jo ha den liggende i tilfelle. Du vet aldri hva du kan komme til å trenge i fremtiden. Det som ikke matcher i dag kan vise seg å være akkurat det du trenger etter et komponentbytte.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.070
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
LMC skrev:
K.A.Rasmussen 99.99% flatvalset glødet fintsølv 0,3x3mm i bomull
hardtvinnet ubalansert signal UTEN skjerm fra Lyra Titan i til pre
(unntatt Audio Note fra pu til armbase for min friksjon!)
samme fra Buffalo II dac og Denon DVD1930(backup for gjesteplater)
og fra pre til poweramper
samme men utvinnet fra amp til Trio i 0,4x4mm(tri-wiring)
fra amp til inng bassamper hardtvinnet 0,4x4mm
overskudds-sølv går rett i smykkeproduksjon til kona
når det regner på presten osv.
på strømsiden...naturlig nok LMC ::)
har vært igjennom Transparent etc
seneste før overgang til organiske varianten var Cardas Golden Ref som ble for grainy på horna
siden det har jeg lagt pengene i andre ting...ex båt og rødvin ;D
kablene er det siste besøkende henger seg opp i!
mvh
Leif
Kan tenke meg at flatsølv med den dimensjonen du benytter fungerer utmerket i ditt oppsett med dine effektive høytt og røramper. Kraftig solid-core derimot ,er jeg mere usikker på.

mvh
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.283
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
når jeg eksperimenterte heftig med Altc horn og drivere,låt faktisk den tynne originallissa til Altec best i toppen
mvh
Leif
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.070
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Ikke overraskende, med tanke på oppsettet ditt.

mvh
 

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
205
Antall liker
224
Torget vurderinger
2
Jeg vil tro at når man er villig til å betale over 100K for en kilde, så er systemet ellers nokså oppegående. Om ikke ville jeg ha lagt pengene i systemet og ikke på kabler. Om man er ute etter siste finish/krydder i lydbilde, kan gode kabler bidra i riktig retning. Har flere ganger gått i fella og trodd at deler av mitt system låter lukket inntil jeg bytter en kabel eller 2, vips så er systemet forvandlet. De tekniske aspekter rundt kabler er jeg lite opptatt av, bruker kun ørene og vurderer.

DCS produserer veldig flotte komponenter så det kan være at disse komponentene ikke trenger kabler av eksotisk art for fullt utbytte. Men personlig ville jeg ikke fått roen om jeg ikke hadde testet ut dette grundig. Da med kabler i lav/høy prisklasse.

mvh.
 

jonlam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
438
Antall liker
5
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
1
Hei igjen,

Hardtoppen er satt på og jeg har forflyttet aktivitetene til innendørs igjen.:) Har gjort noen lite gjennomtenkte hifihandeler i løpet av sommeren som jeg har mislikt både økonomisk og lydmessig. Men håper det tar seg opp igjen i løpet av høsten med gode og mer riktigere valg.

På puccinien har jeg testet Shiva og Shunyata pyton. Og for meg var det en lydmessig forskjell. Shiva var for meg litt for lys lydbilde, lyden var slank og slapp. Pyton gav et fyldigere og ro i lydbildet. Jeg skal prøve å få testet transparent power, tror jeg går for å teste ultra.

Noen her som har noen erfaringer med Transparent kabler?



lars_erik skrev:
Hadde vært interessant om andre også har opplevd at dCS ikke er kresen på strømkabler?
 

sandecker

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2009
Innlegg
618
Antall liker
742
Sted
Oslo / Viksfjord
Torget vurderinger
5
Hallo,
Litt om Transparent kabler....

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,49048.0.html


jonlam skrev:
Hei igjen,

Hardtoppen er satt på og jeg har forflyttet aktivitetene til innendørs igjen.:) Har gjort noen lite gjennomtenkte hifihandeler i løpet av sommeren som jeg har mislikt både økonomisk og lydmessig. Men håper det tar seg opp igjen i løpet av høsten med gode og mer riktigere valg.

På puccinien har jeg testet Shiva og Shunyata pyton. Og for meg var det en lydmessig forskjell. Shiva var for meg litt for lys lydbilde, lyden var slank og slapp. Pyton gav et fyldigere og ro i lydbildet. Jeg skal prøve å få testet transparent power, tror jeg går for å teste ultra.

Noen her som har noen erfaringer med Transparent kabler?



lars_erik skrev:
Hadde vært interessant om andre også har opplevd at dCS ikke er kresen på strømkabler?
 

cd

Medlem
Ble medlem
05.09.2006
Innlegg
10
Antall liker
0
Har vært hi-fi avhengig i mange år. Gjennom lyttererfaring med eget og venners annleg har jeg erfart at kabler vil farge/forandre lyden i annlegget. Selv da jeg ikke hadde så dyre kabler var det lett å høre forskjell. Har nå i flere år kjørt på wireworld eclipse i forskjellige kvaliteter sølv og gull. En dyr kabel er bedre på alt, dette skal kunne høres over hele lydbilde. Oppløst og luftig mellomtone og diskant samt at bassen oppleves som fast/tørr. At det er god dynamikk er også selvfølgelig. Det var tilfeldig at det ble wireworld. Har bla. hørt påkostede mi10 hos venner og det låter også flott. Jeg mener bestemt at kabler er en like viktig komponent som de andre kildene i et stereoanlegg. Spiller på jeff rowland, esoteric, proac.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.914
Antall liker
19.768
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Det stod en spennende artikkel i siste Hjemmekino om en strømkabel fra Latvia, tror jeg. Slo visstnokk ut det meste. Hadde vært interessant å få testet den.
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
sinep skrev:
- Van den Hul Supernova: Bra klangbalanse, ikke for lys og ikke for mørk. Eneste minus er at den er slapp i lyden. Litt pløsete bass og detaljene i diskanten kommer ikke skikkelig frem. Mellomtonen var bra. Klar og behagelig.
Hei!

Er det andre som har erfaring med Van den Hul Supernova høytalerkabler eventuelt motstykket innenfor Van den Huls signalkabler? Jeg liker varm lyd, har diskant så det rekker, men er livredd blaut bass.

mvh Elektron
 

SteinLarsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.06.2009
Innlegg
1.110
Antall liker
1.332
Sted
Nykirke
Torget vurderinger
5
Jeg fikk en vekker her om dagen!

Har aldri hatt kabler som ikke kan kjøpes for hundrelapper, ikke for at jeg ikke tror det hjelper, men det har nå engang blitt slik.
Jeg er helt blank på hvilke egenskaper de forskjelige merker/typer har.

Men her om dagen hadde jeg besøk av Wojtek her på forumet som hadde klare meninger om kabler. Uheldigvis/heldigvis hadde han et par i bilen, Nordost Heimdall signal. Koblet disse mellom cd og forforsterker.
Javisst hørte jeg forskjell! Åpnere, lysere og langt flere detaljer. Og det bare med ett kabelpar.
Wojtek var overbevist Nordost tilhenger, men endel av hans anbefalinger passer ikke mitt tøysepengebudsjett..

Mitt økonomi oppsett er som følger:
-Tonart Etera II høyttalere
-Rogue 90 effektrørforsterker
-Classic rør forforsterker
-MHZS66 cd spiller/LG390dvd/Squeezebox - altså div kilder

Hvilke kabler foretrekkes av rørfolket? Ønsker innspill på HT-kabler, signalkabel til cd og mellom pre og effekt.
Håper å komme nærmere Nirvana for skarve 10 000,- gjerne brukt.

På forhånd takk
Stein
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.641
Antall liker
1.368
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
SteinLarsen skrev:
Jeg fikk en vekker her om dagen!

Har aldri hatt kabler som ikke kan kjøpes for hundrelapper, ikke for at jeg ikke tror det hjelper, men det har nå engang blitt slik.
Jeg er helt blank på hvilke egenskaper de forskjelige merker/typer har.

Men her om dagen hadde jeg besøk av Wojtek her på forumet som hadde klare meninger om kabler. Uheldigvis/heldigvis hadde han et par i bilen, Nordost Heimdall signal. Koblet disse mellom cd og forforsterker.
Javisst hørte jeg forskjell! Åpnere, lysere og langt flere detaljer. Og det bare med ett kabelpar.
Wojtek var overbevist Nordost tilhenger, men endel av hans anbefalinger passer ikke mitt tøysepengebudsjett..

Mitt økonomi oppsett er som følger:
-Tonart Etera II høyttalere
-Rogue 90 effektrørforsterker
-Classic rør forforsterker
-MHZS66 cd spiller/LG390dvd/Squeezebox - altså div kilder

Hvilke kabler foretrekkes av rørfolket? Ønsker innspill på HT-kabler, signalkabel til cd og mellom pre og effekt.
Håper å komme nærmere Nirvana for skarve 10 000,- gjerne brukt.

På forhånd takk
Stein
Høyttalerkabelen er den minst viktige spør du meg. En god pekepinn er og å ha bedre signalkabel enn høyttalerkabel. Og strømkablene er viktigst.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.914
Antall liker
19.768
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Skink_123 skrev:
SteinLarsen skrev:
Jeg fikk en vekker her om dagen!

Har aldri hatt kabler som ikke kan kjøpes for hundrelapper, ikke for at jeg ikke tror det hjelper, men det har nå engang blitt slik.
Jeg er helt blank på hvilke egenskaper de forskjelige merker/typer har.

Men her om dagen hadde jeg besøk av Wojtek her på forumet som hadde klare meninger om kabler. Uheldigvis/heldigvis hadde han et par i bilen, Nordost Heimdall signal. Koblet disse mellom cd og forforsterker.
Javisst hørte jeg forskjell! Åpnere, lysere og langt flere detaljer. Og det bare med ett kabelpar.
Wojtek var overbevist Nordost tilhenger, men endel av hans anbefalinger passer ikke mitt tøysepengebudsjett..

Mitt økonomi oppsett er som følger:
-Tonart Etera II høyttalere
-Rogue 90 effektrørforsterker
-Classic rør forforsterker
-MHZS66 cd spiller/LG390dvd/Squeezebox - altså div kilder

Hvilke kabler foretrekkes av rørfolket? Ønsker innspill på HT-kabler, signalkabel til cd og mellom pre og effekt.
Håper å komme nærmere Nirvana for skarve 10 000,- gjerne brukt.

På forhånd takk
Stein
Høyttalerkabelen er den minst viktige spør du meg. En god pekepinn er og å ha bedre signalkabel enn høyttalerkabel. Og strømkablene er viktigst.
Min erfaring er at det er veldig avhengig av kvaliteten på nettet. Men, de er viktige.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
lars_erik skrev:
Skink_123 skrev:
SteinLarsen skrev:
Jeg fikk en vekker her om dagen!

Har aldri hatt kabler som ikke kan kjøpes for hundrelapper, ikke for at jeg ikke tror det hjelper, men det har nå engang blitt slik.
Jeg er helt blank på hvilke egenskaper de forskjelige merker/typer har.

Men her om dagen hadde jeg besøk av Wojtek her på forumet som hadde klare meninger om kabler. Uheldigvis/heldigvis hadde han et par i bilen, Nordost Heimdall signal. Koblet disse mellom cd og forforsterker.
Javisst hørte jeg forskjell! Åpnere, lysere og langt flere detaljer. Og det bare med ett kabelpar.
Wojtek var overbevist Nordost tilhenger, men endel av hans anbefalinger passer ikke mitt tøysepengebudsjett..

Mitt økonomi oppsett er som følger:
-Tonart Etera II høyttalere
-Rogue 90 effektrørforsterker
-Classic rør forforsterker
-MHZS66 cd spiller/LG390dvd/Squeezebox - altså div kilder

Hvilke kabler foretrekkes av rørfolket? Ønsker innspill på HT-kabler, signalkabel til cd og mellom pre og effekt.
Håper å komme nærmere Nirvana for skarve 10 000,- gjerne brukt.

På forhånd takk
Stein
Høyttalerkabelen er den minst viktige spør du meg. En god pekepinn er og å ha bedre signalkabel enn høyttalerkabel. Og strømkablene er viktigst.
Min erfaring er at det er veldig avhengig av kvaliteten på nettet. Men, de er viktige.
Hvordan vurderer en kvaliten på nettet? Har dere en Hioki nettanalysator liggende, ringer dere Statnett hver time eller analyserer dere kontinuerlig med ørene?
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.914
Antall liker
19.768
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Ørene :)
Der jeg bodde før, var det et elendig nett. Forsterkeren brummet, lysene blinket i vind og strømmen gikk når det regnet for mye.

Måtte ha Nordost Thor strømrenser, Valhalla strømkabler, Quantum4 osv for å få nogenlunde orden på ting.
Bor nå i helt ny leilighet.
Har kvittet meg med alt-bortsett fra Valhalla.
Og lyden er himmelsk :D
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.070
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
lars_erik skrev:
Skink_123 skrev:
SteinLarsen skrev:
Jeg fikk en vekker her om dagen!

Har aldri hatt kabler som ikke kan kjøpes for hundrelapper, ikke for at jeg ikke tror det hjelper, men det har nå engang blitt slik.
Jeg er helt blank på hvilke egenskaper de forskjelige merker/typer har.

Men her om dagen hadde jeg besøk av Wojtek her på forumet som hadde klare meninger om kabler. Uheldigvis/heldigvis hadde han et par i bilen, Nordost Heimdall signal. Koblet disse mellom cd og forforsterker.
Javisst hørte jeg forskjell! Åpnere, lysere og langt flere detaljer. Og det bare med ett kabelpar.
Wojtek var overbevist Nordost tilhenger, men endel av hans anbefalinger passer ikke mitt tøysepengebudsjett..

Mitt økonomi oppsett er som følger:
-Tonart Etera II høyttalere
-Rogue 90 effektrørforsterker
-Classic rør forforsterker
-MHZS66 cd spiller/LG390dvd/Squeezebox - altså div kilder

Hvilke kabler foretrekkes av rørfolket? Ønsker innspill på HT-kabler, signalkabel til cd og mellom pre og effekt.
Håper å komme nærmere Nirvana for skarve 10 000,- gjerne brukt.

På forhånd takk
Stein
Høyttalerkabelen er den minst viktige spør du meg. En god pekepinn er og å ha bedre signalkabel enn høyttalerkabel. Og strømkablene er viktigst.
Min erfaring er at det er veldig avhengig av kvaliteten på nettet. Men, de er viktige.
Hvordan vurderer en kvaliten på nettet? Har dere en Hioki nettanalysator liggende, ringer dere Statnett hver time eller analyserer dere kontinuerlig med ørene?
Du greier ikke holde deg unna denne tråden ser jeg. Les hva som er topic. Er dritt lei dere dauhørte som forsurer enhver kabeltråd.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
musicman skrev:
Anonym skrev:
lars_erik skrev:
Skink_123 skrev:
SteinLarsen skrev:
Jeg fikk en vekker her om dagen!

Har aldri hatt kabler som ikke kan kjøpes for hundrelapper, ikke for at jeg ikke tror det hjelper, men det har nå engang blitt slik.
Jeg er helt blank på hvilke egenskaper de forskjelige merker/typer har.

Men her om dagen hadde jeg besøk av Wojtek her på forumet som hadde klare meninger om kabler. Uheldigvis/heldigvis hadde han et par i bilen, Nordost Heimdall signal. Koblet disse mellom cd og forforsterker.
Javisst hørte jeg forskjell! Åpnere, lysere og langt flere detaljer. Og det bare med ett kabelpar.
Wojtek var overbevist Nordost tilhenger, men endel av hans anbefalinger passer ikke mitt tøysepengebudsjett..

Mitt økonomi oppsett er som følger:
-Tonart Etera II høyttalere
-Rogue 90 effektrørforsterker
-Classic rør forforsterker
-MHZS66 cd spiller/LG390dvd/Squeezebox - altså div kilder

Hvilke kabler foretrekkes av rørfolket? Ønsker innspill på HT-kabler, signalkabel til cd og mellom pre og effekt.
Håper å komme nærmere Nirvana for skarve 10 000,- gjerne brukt.

På forhånd takk
Stein
Høyttalerkabelen er den minst viktige spør du meg. En god pekepinn er og å ha bedre signalkabel enn høyttalerkabel. Og strømkablene er viktigst.
Min erfaring er at det er veldig avhengig av kvaliteten på nettet. Men, de er viktige.
Hvordan vurderer en kvaliten på nettet? Har dere en Hioki nettanalysator liggende, ringer dere Statnett hver time eller analyserer dere kontinuerlig med ørene?
Du greier ikke holde deg unna denne tråden ser jeg. Les hva som er topic. Er dritt lei dere dauhørte som forsurer enhver kabeltråd.
God folkeskikk er en ting som bør gjelde i alle tråder.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.641
Antall liker
1.368
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Anonym skrev:
musicman skrev:
Anonym skrev:
lars_erik skrev:
Skink_123 skrev:
SteinLarsen skrev:
Jeg fikk en vekker her om dagen!

Har aldri hatt kabler som ikke kan kjøpes for hundrelapper, ikke for at jeg ikke tror det hjelper, men det har nå engang blitt slik.
Jeg er helt blank på hvilke egenskaper de forskjelige merker/typer har.

Men her om dagen hadde jeg besøk av Wojtek her på forumet som hadde klare meninger om kabler. Uheldigvis/heldigvis hadde han et par i bilen, Nordost Heimdall signal. Koblet disse mellom cd og forforsterker.
Javisst hørte jeg forskjell! Åpnere, lysere og langt flere detaljer. Og det bare med ett kabelpar.
Wojtek var overbevist Nordost tilhenger, men endel av hans anbefalinger passer ikke mitt tøysepengebudsjett..

Mitt økonomi oppsett er som følger:
-Tonart Etera II høyttalere
-Rogue 90 effektrørforsterker
-Classic rør forforsterker
-MHZS66 cd spiller/LG390dvd/Squeezebox - altså div kilder

Hvilke kabler foretrekkes av rørfolket? Ønsker innspill på HT-kabler, signalkabel til cd og mellom pre og effekt.
Håper å komme nærmere Nirvana for skarve 10 000,- gjerne brukt.

På forhånd takk
Stein
Høyttalerkabelen er den minst viktige spør du meg. En god pekepinn er og å ha bedre signalkabel enn høyttalerkabel. Og strømkablene er viktigst.
Min erfaring er at det er veldig avhengig av kvaliteten på nettet. Men, de er viktige.
Hvordan vurderer en kvaliten på nettet? Har dere en Hioki nettanalysator liggende, ringer dere Statnett hver time eller analyserer dere kontinuerlig med ørene?
Du greier ikke holde deg unna denne tråden ser jeg. Les hva som er topic. Er dritt lei dere dauhørte som forsurer enhver kabeltråd.
God folkeskikk er en ting som bør gjelde i alle tråder.
Vi bruker ørene for å svare på spørsmålet ditt :)

God natt :)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Anonym skrev:
musicman skrev:
Anonym skrev:
lars_erik skrev:
Skink_123 skrev:
SteinLarsen skrev:
Jeg fikk en vekker her om dagen!

Har aldri hatt kabler som ikke kan kjøpes for hundrelapper, ikke for at jeg ikke tror det hjelper, men det har nå engang blitt slik.
Jeg er helt blank på hvilke egenskaper de forskjelige merker/typer har.

Men her om dagen hadde jeg besøk av Wojtek her på forumet som hadde klare meninger om kabler. Uheldigvis/heldigvis hadde han et par i bilen, Nordost Heimdall signal. Koblet disse mellom cd og forforsterker.
Javisst hørte jeg forskjell! Åpnere, lysere og langt flere detaljer. Og det bare med ett kabelpar.
Wojtek var overbevist Nordost tilhenger, men endel av hans anbefalinger passer ikke mitt tøysepengebudsjett..

Mitt økonomi oppsett er som følger:
-Tonart Etera II høyttalere
-Rogue 90 effektrørforsterker
-Classic rør forforsterker
-MHZS66 cd spiller/LG390dvd/Squeezebox - altså div kilder

Hvilke kabler foretrekkes av rørfolket? Ønsker innspill på HT-kabler, signalkabel til cd og mellom pre og effekt.
Håper å komme nærmere Nirvana for skarve 10 000,- gjerne brukt.

På forhånd takk
Stein
Høyttalerkabelen er den minst viktige spør du meg. En god pekepinn er og å ha bedre signalkabel enn høyttalerkabel. Og strømkablene er viktigst.
Min erfaring er at det er veldig avhengig av kvaliteten på nettet. Men, de er viktige.
Hvordan vurderer en kvaliten på nettet? Har dere en Hioki nettanalysator liggende, ringer dere Statnett hver time eller analyserer dere kontinuerlig med ørene?
Du greier ikke holde deg unna denne tråden ser jeg. Les hva som er topic. Er dritt lei dere dauhørte som forsurer enhver kabeltråd.
God folkeskikk er en ting som bør gjelde i alle tråder.
Det er jeg enig i
 
Topp Bunn