En TMM

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    De fleste ville ha stoppet her ved hoppbakken i Kolbu-åsen:
    l1.jpg

    2012-07-11 12.53.17.jpg

    pl1.jpg

    Men ! : klarlakk lag nr 10 skal ha rett underlag:
    l3.jpg

    Også der solen ikke skinner:
    pl2.jpg


    Prøveoppstilling etter lakkeringen:
    2012-07-11 12.24.25.jpg

    snp2.jpg

    snp1.jpg


    Så er det 1 uke herding av lakk og påfølgende montasje av ben, filter og terminaler.
    p6.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.836
    Antall liker
    38.553
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jeg blir helt stum når jeg ser slikt flott arbeid,nydelig finish.
    Håper lyden blir like bra :)

    mvh
     

    RSCOS

    Fersking
    Ble medlem
    17.07.2009
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Jaggu er det tøff bil i bakgrunnen der a ;-) ;-)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Sinnsyk finish. Her er det bare å røske av seg lua å gratulere :) Satser på at lyden også blir i topp klasse :)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ja du er velkommen når det er innspilt HCS, og du får en HC-parkering i tilfelle du ikke liker lyden
    :)Skal studere miljøet nærmere i helgen på en samtidsrevy som heter Urbane Totninger. Gleder meg.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Lytterunde 1 etter ca 30 timer:
    Oppløftende opplevelse med engasjement, luft og klarhet !
    Bassavstemmingen som debattert ovenfor smakte litt avsaltet i bunn. Funket ikke i 2,5 vegs oppsett.
    Ved å tune opp mot beregnet verdi strammet det seg til igjen. 1-0 til LEAP på heimebane.
    Vi gir den 30 timer til med massasje, så er det kontrollmåling og eventuell voicing.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Fantastisk håndtverk!

    Står ikke tilbake for finishen til Dali Epicon 6, som den unektelig ligner litt på.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vært så heldig å få hørt disse.
    Ikke lange økta siden noen jeg måtte hjelpe til medloddebolten for å få en diskant til å virke ;-)
    Jeg skal si lit mer om hva jeg hørte seinere, men jeg synes det skal legges ut noen flere bilder her. Makan til håndverk har ikke jeg sett på lenge.

    Håvard
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Haavard "is the man" med loddebolten! Vi hadde nappet av en terminal og dermed den hårstråtynne lederen som går under diskantens frontplate.
    Dette skjedde ifbm at det ble satt inn et dempeledd (3 db) med kondis-bypass (1 uF) etter kontrollmåling med LMS.
    Nå måler det nærmest identisk med opprinnelig datasimulering. (Mjøskurve/BBC)
    Siden sist er det kommet 9 lag klarlakk til og sortlakkert rygg/akilles ala Epicon.
     
    Sist redigert:

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Hei og takk for koselig besøk oppi kolbuleia. Det varmer med så fine tilbameldinger rundt høyttalerne jeg har snekret sammen.- Men all ære til eks WIlbur-x, nå wankel, som har satt sammen "hjernen" i disse kreaturene, hjulpet til med kommunikasjon med Madisound, analysering og grafer\kurver etc etc... Uten all den audiofile kunnskapen hans, hadde nok alternativet blitt kjøpehøytalere fra hifi-klubben, stereofil e.l.
    Som Wankel nevnte har det blitt to nye strøk med svart og 9 med klarlakk, med omhyggelig mellompuss og pleie.- Har man vært møbelsnekker i for mange år, øker også kravene til det ferdigstilt produkt.:p
    Skal få tatt noen nye bilder ikveld av ht, så få mailet dem til ovennevnte, da jeg er total ubrukelig med computer`n. :)

    mvh Øyvind Overn
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan jo begynne litt forsiktig da.
    Diskanten.
    Seas sin sikkert dyreste sak med et eller annet keramisk materiale tror jeg. Dome sak. Var så heldig å få se inni den. Må vel si at jeg ikke helt skjønner at dette koster 2500 kroner stykket. Kan vel tenke meg at membranet er dyrt å lage, men eller ganske plain sak. Men for all del, alle andre merker tar seg og betalt. Så dette er ikke noen kritikk, bare en avsporing. Lydmessig er jeg ganske imponert. Jeg la ikke merke til diskanten i noen grad, og det er vel det best en kan si om en diskant. Den tilførte bare detalajer, luft, transparans og en vektløshet i lyden som var ganske imponerende. Ikke stakk den av, ikke låt det spisst. Med andre ord en veldig god diskant.

    Det som også var morsomt denne kvelden var å høre hvordan lyden forandret seg etter som forsterkren ble varm. Helt erlig, kald forsterker var grusomt wankel. Da ver jeg på nippet til å kalle konstruksjonen din mislykket.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Ganske enkelt helt rått.
    Kan ikke huske noen her inne med samme finish.
    Og lydmessig gjør de heller ikke skam på seg.

    Håvard
     
    A

    audiosan

    Gjest
    dette ble virkelig vakkert:) jeg skal etter vært i gang med noen lignende kabinetter. men på et enklere og rimeligere vis:)
    skal også unngå blank front grunnet refleksjoner.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    (Bildene er tatt med Samsung-mobil)
    Svar på div PM:
    Kondensator: Solen og Claricap
    Spoler: Solen Perfect Layer
    M39.jpg
    M38.jpg
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Får vel si litt om resten også.
    Som før sagt, den Seas tweeteren imponerte.
    I utgangspunktet synes jeg at de høytalerne jeg har lyttet til som bruker magnesiums elementer har vært litt blodfattige i lyden. Og det virker som om de trenger krefter når det kommer til forsterker. Det ble brukt en NAD klasse d forsterker under testen. Det hele spilte lite blodfattig, hedemarkspukkelen fungerte fint. PÅ kald forsterker låt det fælt, da var det rimelig boomy og låt ikke bra. Altså klasse d trenger litt oppvarming. Etter hvert løsnet det og det spilte ganske så bra. Detaljert, definert. Homogent. Personlig savner jeg litt driv. Mer dynamikk. Men det kan hende NAD var litt liten. Ikke ble det en lang lytteøkt heller. Det er sikkert mer å si om denne høyttaleren når man får lytte lenger til den.

    Eieren er strålende fornøyd, det er viktigeste.

    Håvard
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Se om du kjenner noen eller kan finne en vei at låne og prøve en McIntosh, enten transistor i området 200W eller rørforsterkeren på 75W med kt88 rør. Magefølelsen tilsier at de vil jobbe bra mot denne høyttaler.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Takk for det Haavard. Vi må si oss fornøyd med det, du har jo solide referanser i hornalliansen.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Du har all grunn til å være fornøyd. Og jeg tror det bor mer i den. Husk at disse elementene blir brukt med rimelig heftig utstyr. Jeg får ta mine kt 88 rør under armen og stikke opp og teste.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg snakket med HCS i dag tolket han innlegget mitt som om jeg ikke likte høyttaleren. Og da har jeg skrevet mine innttrykk på en slik måte at de framstår som feil. Det ble en kort lytteøkt og ikke mange låtene. Jo varmere forsterkeren ble jo bedre låt det hele. Da jeg spilte en av mine cd'er på slutten må jeg konkludere med at dette er value for money. En har ikke behov for å lage akkurat denne kassa, men en enklere. Putt inn filter og elementer, og du får virkelig igjen. Og det er homogent, heller mot det varme, detaljert og luftig. Perspektiv og rom kan jeg ikke uttale meg om, det ble for kort tid.

    Men det er noe som heter "not my cup of tea".
    Noen liker ribbe på julekvelden og jeg foretrekker pinnekjøtt.
    Slik er det vel med hifi og.

    Håvard
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Som Håvard skriver er jeg kjempefornøyd med lyden & utseendet, men gleder meg samt til de blir testet med forskjellige forsterkere. På den annen side bør jeg kanskje ikke slippe til for mange forsterker/kabel/dvd-etc..-kandidater i frykt for å bli bitt for hardt av audiofilbasillen..:p Har egentlig for mange dyre hobbyer utenom ellers!;)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Nå venter vi spent på besøk med "KT88 under armen"! Gjerne Hypex Ncore også...

    Både Haavard og jeg synes SD-føttene var litt pinglete. Samtidig kobler høyttalerene bassen til rommet på en mektig måte, men også gjennom føttene. Så hva gjør man? Eieren liker ikke utriggere hvilket må respekteres. Svevende oppheng med magneter, strikk eller sykkelslanger hører ikke hjemme her. På Toten står hjemmebr.. nei, hjemmesløyd høyt i hevd. Den u-sinna snekkeren bretter opp armene og går løs på skomakerfaget for litt bredere/mykere fotfeste:
    F0.jpg
    F1.jpg
    F2.jpg
    F5.jpg
    F7.jpg
    F8.jpg
    F8a.jpg
     
    Sist redigert:

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    I steike, h
    Den fyren er gal. :D Dette er jo bare kjempestilig, og ikke minst noe jeg har tro på.

    Jeg har lovet å komme en tur. Har ligget i bakhodet lenge. Jeg får skylde litt på dårlig tid.
    Hopper i bilen en dag med cj og sf

    håvard
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Er spent på å høre forskjellen mellom digital og rør.. ta med div favorittmusikk, så sørger jeg for noe attått!:) Er nok noe mer tyngde i musikken nå, da de la på seg ca 6 kilo stykket...;)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Alt du ser er er laget "fra scratch". Her: Dreid syrefast stål. (eller svarvad om ni gillar eller hur :) )
     
    Sist redigert:

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Føttene(koppene) er dreid til d70mm h40mm. de er "hulet" ut 60*15mm.
    Hva som er inni dem er en egenstøpt silikonsåle h12mm og noen lag med avlastningsmatte jeg fant igjen på lageret. Ukomprimert er sålen på 35mm, men etter at høytt er plassert komprimeres de ned til rundt 20mm. De står stødig "nok" & utseendet er jeg tilfreds med. om lyden er bedre vites ikke med sikkerhet. Til den jobben kan det være greit med rådgiver Håvard og storbesøk fra moelv.
     

    mangew

    Medlem
    Ble medlem
    20.10.2004
    Innlegg
    17
    Antall liker
    1
    Føttene(koppene) er dreid til d70mm h40mm. de er "hulet" ut 60*15mm.
    Hva som er inni dem er en egenstøpt silikonsåle h12mm og noen lag med avlastningsmatte jeg fant igjen på lageret. Ukomprimert er sålen på 35mm, men etter at høytt er plassert komprimeres de ned til rundt 20mm. De står stødig "nok" & utseendet er jeg tilfreds med. om lyden er bedre vites ikke med sikkerhet. Til den jobben kan det være greit med rådgiver Håvard og storbesøk fra moelv.
    Väldigt stiliga, synd de inte fanns att köpa :) Högtalarna är i sin helhet enormt fina.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Føttene(koppene) er dreid til d70mm h40mm. de er "hulet" ut 60*15mm.
    Hva som er inni dem er en egenstøpt silikonsåle h12mm og noen lag med avlastningsmatte jeg fant igjen på lageret. Ukomprimert er sålen på 35mm, men etter at høytt er plassert komprimeres de ned til rundt 20mm. De står stødig "nok" & utseendet er jeg tilfreds med. om lyden er bedre vites ikke med sikkerhet. Til den jobben kan det være greit med rådgiver Håvard og storbesøk fra moelv.
    Väldigt stiliga, synd de inte fanns att köpa :) Högtalarna är i sin helhet enormt fina.
    Alt kan selges... takk forresten:)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Da har vi vært en ny tur i Kolbu
    Bak i bilen lempa jeg inn Sonic Frontiers Power 1 (2x55watt kt88 ) og min Conrad Johnson Premier 10.
    Jeg hadde lovet å ta med disse for å teste ut høyttalerne med annet utstyr. Sist jeg hørte dem syntes jeg det var noe uforløst potensial i bassen.
    Ellers låt de også noe "reservert" syne jeg å huske. Men for all del mye bra lyd, men det er nå en gang slik at man desverre er for flink til å poengtere det en ikke liker i stedet for å trekke fram hva som er bra.

    Vi kjørte en runde med huset utstyr, Nad dvd spiller og Nad forsterker. En digital sak til 15høvdinger.
    Bassen hadde blitt bedre enn sist, noe strammer. Ellers var mye som før. Etterpå kobla vi opp rørutstyret mitt.
    Lot det stå på en halvtime, noe som ikke var nok. Drakk mer kaffe og til slutt var det nok rimelig varmt nok. Jeg vil si at forskjellene var nokså store. Bassen ble strammet opp, men aller mest begynte vel høyttalerne å spille musikk. Klanger og gjengiving av instrumenter var bedre. De åpnet seg mer opp, og låt ikke så reservert som tidligere. Musikken kom mer fram på gulvet.

    Ellers må jeg nok en gang poengtere håndverket på disse høyttalerne. Rett og slett formidabelt. Øyvind er rett og slett en håndverker.
    Takk for meg, og takk for besøket igår. Håper du likte mine fislesaker, du er jo en bassfreak :)

    Håvard
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ikke lett med disse hornete folka :)
    Har anbefalt for Øyvind en Consonance Cyber 880i (som nesten matcher treverket) alternativt en Cayin A-100T, begge med 2x4 KT88 i utgangen- ca 2 x 100W.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Sant nok wankel, vi står med beina i våre egne leirer noen ganger.
    Men du skulle vært der, du hadde hørt forskjell.
    Ikke dumme anbefalinger, men han har bestemt seg for å høre på noe annet som er til salgs.
    Antar vi tar en tur snart og plukker om noe i samme gate. KT88, 4 per kanal.

    Håvard
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Tviler ikke to sekunder ;) Vi er enige om at skuta må ha mer seil.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn