En ny (brann)fakkel i kabelsalathelvetes forgård

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er av natur ganske pragmatisk av meg … også når det gjelder HiFi og kabler. Jeg har alltid ment at et godt anlegg ikke behøver (svine)dyre kabler for at det skal låte bra! DETTE MENER JEG FREMDELES!!!
    Jeg har 3 komplette anlegg i huset pr. nå og alt av kabler har kostet meg max 1000,- pr. sett (i innkjøp) uavhengig av type (strøm, signal el. høyttalerkabel).
    I dag begynte det å klø litt ekstra i «tweeke-fingeren» (hvilke finger det nå måtte være), så jeg fant frem litt verktøy to stumper med VdH 352 Hybrid høyttalerkabel noen Audioquest spader og 2 par «stifter til bruk enten i «klemterminaler» eller der det ikke er plass til tykkere kabel enn ca 2mm (dette gjelder f.eks. effekttrinnet mitt (her er det en litt «sær» kontakt som ikke tar velig grov kabel)). Jeg koblet bort QED høyttalerkabelen som jeg hadde benyttet med hell (IMHO). Monterte spader i ene enden av VdH kabelen og stifter i andre. Koblet dette til og slo så på anlegget.


    Det første som slo meg var at her spilte ikke høyttalerne (bare) en oktav dypere (hørt den før eller), men det var i tillegg som å få løftet bort et slør (dette selv om det også opplevdes som at anlegget spilte noen få db lavere med VdH kabelen enn med QED). Alt ble klarere, det ble mye lettere å plassere instrumentene i lydbildet, og høyttalerne ble med ett mye vanskeligere å høre (lyden kom ikke fra høyttalerne lenger, men fra rommet mellom, bak og på siden av de). Faktisk en ganske sjokkartet opplevelse, jeg hadde helt glemt hvor bra denne relativt rimelige høyttalerkabelen er! Jeg har ved flere anledninger benyttet denn kabelen og har alltid likt den, har liksom aldri tenkt at det har vært noe spesielt med den, men...
    Så, vel, det var konklusjonen på det kabelbytte (eller høyst (u)vitenskapelige testen om man vil) … jeg bytter ikke tilbake med det første (ikke andre eller tredje, heller)! Aller mest overrasket ble jeg vel egentlig over at jeg hørte såpass tydelig forskjell, det hadde jeg ikke trodd basert på hva jeg har opplevd tidligere.

    Hmm!!!


    DISCLAIMER!
    Men husk disse opplevelsen stemmer i utgangspunktet kun i min stue, på mitt anlegg og med min musikk ... og hørt med mine ører!
    ;)
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Jævla typpisk at slike kåmmer på hælja eller? Fylla har skylla?
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Har opplevd samme selv; drøyeste opplevelse var med et sett RCA som løftet ting til et nytt nivå. Om kabler kan bidra til bedre signaloverføring (altså ikke tilføre men minimere tao/forvrengning av signal) vet ikke jeg. Det jeg - derimot - vet, er at min subjektive erfaring var ganske så sjokkartet, som du sier.

    Uansett forklaring eller målbarhet på fenomenet, er det absolutt en artig opplevelse!
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Persepsjon er høyst subjektiv; ingen vits å diskutere det. Låter det bra og du er fornøyd, er det hovedsaken, om kablene, kondensatorene, og de øvrige komponentene er gode eller dyre, eller ikke :)
    God helg! Og, El Mariachi (Robert Rodriguez-fan?), ikke misforstå: popcorn er det plass til uansett kabelholdning! ;)
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er av natur ganske pragmatisk av meg … også når det gjelder HiFi og kabler. Jeg har alltid ment at et godt anlegg ikke behøver (svine)dyre kabler for at det skal låte bra! DETTE MENER JEG FREMDELES!!!
    Jeg har 3 komplette anlegg i huset pr. nå og alt av kabler har kostet meg max 1000,- pr. sett (i innkjøp) uavhengig av type (strøm, signal el. høyttalerkabel).
    I dag begynte det å klø litt ekstra i «tweeke-fingeren» (hvilke finger det nå måtte være), så jeg fant frem litt verktøy to stumper med VdH 352 Hybrid høyttalerkabel noen Audioquest spader og 2 par «stifter til bruk enten i «klemterminaler» eller der det ikke er plass til tykkere kabel enn ca 2mm (dette gjelder f.eks. effekttrinnet mitt (her er det en litt «sær» kontakt som ikke tar velig grov kabel)). Jeg koblet bort QED høyttalerkabelen som jeg hadde benyttet med hell (IMHO). Monterte spader i ene enden av VdH kabelen og stifter i andre. Koblet dette til og slo så på anlegget.


    Det første som slo meg var at her spilte ikke høyttalerne (bare) en oktav dypere (hørt den før eller), men det var i tillegg som å få løftet bort et slør (dette selv om det også opplevdes som at anlegget spilte noen få db lavere med VdH kabelen enn med QED). Alt ble klarere, det ble mye lettere å plassere instrumentene i lydbildet, og høyttalerne ble med ett mye vanskeligere å høre (lyden kom ikke fra høyttalerne lenger, men fra rommet mellom, bak og på siden av de). Faktisk en ganske sjokkartet opplevelse, jeg hadde helt glemt hvor bra denne relativt rimelige høyttalerkabelen er! Jeg har ved flere anledninger benyttet denn kabelen og har alltid likt den, har liksom aldri tenkt at det har vært noe spesielt med den, men...
    Så, vel, det var konklusjonen på det kabelbytte (eller høyst (u)vitenskapelige testen om man vil) … jeg bytter ikke tilbake med det første (ikke andre eller tredje, heller)! Aller mest overrasket ble jeg vel egentlig over at jeg hørte såpass tydelig forskjell, det hadde jeg ikke trodd basert på hva jeg har opplevd tidligere.

    Hmm!!!


    DISCLAIMER!
    Men husk disse opplevelsen stemmer i utgangspunktet kun i min stue, på mitt anlegg og med min musikk ... og hørt med mine ører!
    ;)
    Er ikke overrasket at du fikk gode response ved å bruke en VdH 352 i ditt anlegg, for du har holdt deg innenfor hifi normen på ca. 10-15% av anleggets verdi...:cool:
    Uansett så er det viktigeste at du er happy med lyden.....
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.198
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    En oktav ned fra 20hz så er du på 10hz. En oktav opp fra 20 hz så er du på 40hz.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Morsom opplevelse når du får bedre lyd med enkle grep, det er disse øyeblikk som gjør hobbyen gøy.
    Får håpe ingen latterliggjør opplevelsen din.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ja, ..holdt på og si, og så?
    Er jo bevist her inne med noe så enkel måling som db, at det er forskjell.
    Selv om mange her inne nekter å godta det.

    God helg videre.
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Du sier du er pragmatisk og ble overrasket over resultatet, så hvorfor ikke gjøre en blindtest for å verifisere dette? Av tittelen på denne tråden regner jeg med at du har fått med deg argumentasjonen brukt i kabelkranglinga. Er det ikke sannsynlig at forskjellene du opplevde var utslag av forventningsbias? At tweakingen og DIYen ga deg en godfølelse som hjernen belønnet med opplevd bedre (men ikke reell) bedre lyd?
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Du sier du er pragmatisk og ble overrasket over resultatet, så hvorfor ikke gjøre en blindtest for å verifisere dette? Av tittelen på denne tråden regner jeg med at du har fått med deg argumentasjonen brukt i kabelkranglinga. Er det ikke sannsynlig at forskjellene du opplevde var utslag av forventningsbias? At tweakingen og DIYen ga deg en godfølelse som hjernen belønnet med opplevd bedre (men ikke reell) bedre lyd?
    Hvilke andre problemer sliter du med?
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    2
    Morsom opplevelse når du får bedre lyd med enkle grep, det er disse øyeblikk som gjør hobbyen gøy.
    Får håpe ingen latterliggjør opplevelsen din.
    Dersom jeg forventet at ingen skal latterliggjøre opplevelsen min (eller for den del brydde meg om hvorvidt noen gjorde det) skulle jeg ikke kastet en "(brann)fakkel" inn i denne kroken av forumet, eller!?

    Men takk for omtanken!

    @Crusty:
    Forøvrig vet jeg hva en oktav betyr, men poenget er opplevd ikke hva som faktisk skjer, og mine høyttalere spiller ikke mye 20Hz uansett hva jeg forer de med av signal og kabler...!
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    2
    Du sier du er pragmatisk og ble overrasket over resultatet, så hvorfor ikke gjøre en blindtest for å verifisere dette? Av tittelen på denne tråden regner jeg med at du har fått med deg argumentasjonen brukt i kabelkranglinga. Er det ikke sannsynlig at forskjellene du opplevde var utslag av forventningsbias? At tweakingen og DIYen ga deg en godfølelse som hjernen belønnet med opplevd bedre (men ikke reell) bedre lyd?
    Hvorfor blindtest, når jeg er happy med resultatet!? Jeg var happy med QED kabelen også, og jeg bryr meg katta om andre kan høre forskjell! Forøvrig er begge kablene noe jeg har benyttet over flere år på flere forskjellige anlegg (så jeg kjenner de etterhvert ganske godt (om man kan si det om kabler?)). Jeg vet (basert på erfaring med kablene) at det er noen forskjeller i lydsignaturen på de to, men jeg forventet ikke at den var så tydelig. Om dette skyldes "forventningsbias" eller faktiske forskjeller, tja si det! Det jeg vet er at man håper på en forbedring og derfor leter etter en, men jeg har holdt på med denne hobbyen i så vidt mange år at jeg tror (dette igjen basert på det faktum at jeg ikke så ofte bytter komponenter lenger da jeg ikke synes nye komponenter jeg prøver gir en nevneverdig forbedring i lydkvalitet) jeg klarer å se forbi akkurat den biten. Jeg prøver stadig vekk nye komponenter, men finner oftest kun en marginal forbedring eller ikke noen forbedring i det hele tatt...kanskje til og med en forverring...og det ønsker jeg jo ikke!

    ...

    En ny "(brann)fakkel" inn i dette vepsebolet blir jo da og nevne prisdifferansen; QED (995,- for 2x2m terminert) mot VdH D-352 Hybrid (350,- pr m), så helt sammenlignbart blir det allikevel ikke, da kablene ikke konkurrerer helt prismessig!? Mitt utgangspunkt er uansett at jeg betalte omtrent det samme for kablene over disk, i Norge på to forskjellige tidspunkt og steder...
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    @Crusty:
    Forøvrig vet jeg hva en oktav betyr, men poenget er opplevd ikke hva som faktisk skjer, og mine høyttalere spiller ikke mye 20Hz uansett hva jeg forer de med av signal og kabler...!
    Så du mener at bassen subjektivt ble litt dypere, uten at det har noe med en oktav å gjøre? Kanskje like greit å ikke bruke det ordet da, siden det ordet har en helt spesifikk betydning.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    2
    @Crusty:
    Forøvrig vet jeg hva en oktav betyr, men poenget er opplevd ikke hva som faktisk skjer, og mine høyttalere spiller ikke mye 20Hz uansett hva jeg forer de med av signal og kabler...!
    Så du mener at bassen subjektivt ble litt dypere, uten at det har noe med en oktav å gjøre? Kanskje like greit å ikke bruke det ordet da, siden det ordet har en helt spesifikk betydning.
    Sorry for mulige mistolkninger, MY BAD!

    Poenget med den formuleringen var en hentydning til hva endel skribenter (her og andre steder) har benyttet av språklige blomster for å fortelle om sine opplevelser...og på den måten fortelle om mine!
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Skal man beskrive en subjektiv opplevelse på HFS, så gjelder det å besinne sin entusiasme og begeistring. Hold tunga rett i munnen og velg dine ord med omhu - tell til ti først. Vit at det du skriver leses med argusøyne av folk som egentlig ikke bryr seg et døyt om, eller tror på, innholdet av det du skriver. Men vi vet alle hvor vanskelig det er å holde seg unna tråder selv som man vet at man ikke liker innholdet.

    Hvis jeg skal gidde å dele en subjektiv opplevelse utenom i "mitt anlegg"-trådene (skjer ikke lenger), så er det lurest å holde meg unna teknologiske/vitenskapelige termer. Ikke forsøke meg på en forklaring på årsak/virkning, selv om noen prøver å lokke meg ut i det. Dette vet jeg virker som en rød klut foran øyne på flere her inne.

    Dette er ment i beste mening, som et bidrag til å øke "freden" her inne :)
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    2
    Skal man beskrive en subjektiv opplevelse på HFS, så gjelder det å besinne sin entusiasme og begeistring. Hold tunga rett i munnen og velg dine ord med omhu - tell til ti først. Vit at det du skriver leses med argusøyne av folk som egentlig ikke bryr seg et døyt om, eller tror på, innholdet av det du skriver. Men vi vet alle hvor vanskelig det er å holde seg unna tråder selv som man vet at man ikke liker innholdet.

    Hvis jeg skal gidde å dele en subjektiv opplevelse utenom i "mitt anlegg"-trådene (skjer ikke lenger), så er det lurest å holde meg unna teknologiske/vitenskapelige termer. Ikke forsøke meg på en forklaring på årsak/virkning, selv om noen prøver å lokke meg ut i det. Dette vet jeg virker som en rød klut foran øyne på flere her inne.

    Dette er ment i beste mening, som et bidrag til å øke "freden" her inne :)
    Vel talt!

    Var vel egentlig klar over dette (derfor overskriften), dette var et forsøk på å se om folk var blitt klokere/mindre stridslystne de siste dager! Selvfølgelig, i tillegg til å dele en opplevelse

    {:^)
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    @Crusty:
    Forøvrig vet jeg hva en oktav betyr, men poenget er opplevd ikke hva som faktisk skjer, og mine høyttalere spiller ikke mye 20Hz uansett hva jeg forer de med av signal og kabler...!
    Så du mener at bassen subjektivt ble litt dypere, uten at det har noe med en oktav å gjøre? Kanskje like greit å ikke bruke det ordet da, siden det ordet har en helt spesifikk betydning.
    Sorry for mulige mistolkninger, MY BAD!

    Poenget med den formuleringen var en hentydning til hva endel skribenter (her og andre steder) har benyttet av språklige blomster for å fortelle om sine opplevelser...og på den måten fortelle om mine!
    Mulig jeg framstår som vrang, men jeg synes faktisk det er vanskelig å forstå hva du mener når du skriver noe annet enn det du mener. Mulig slike overdrivelser er vanlige i forbindelse med beskrivelser av kabler, og at ordet "oktav" i den sammenhengen har mistet sin betydning. I så fall beklager jeg at jeg ikke har fulgt med i timen. Jeg var altså ikke sikker på om det var en overdrivelse eller misforståelse, men er lettet over at trådstarter ikke på alvor mener at kabler kan få anlegg til å gå dobbelt så dypt.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    2
    @Crusty:
    Forøvrig vet jeg hva en oktav betyr, men poenget er opplevd ikke hva som faktisk skjer, og mine høyttalere spiller ikke mye 20Hz uansett hva jeg forer de med av signal og kabler...!
    Så du mener at bassen subjektivt ble litt dypere, uten at det har noe med en oktav å gjøre? Kanskje like greit å ikke bruke det ordet da, siden det ordet har en helt spesifikk betydning.
    Sorry for mulige mistolkninger, MY BAD!

    Poenget med den formuleringen var en hentydning til hva endel skribenter (her og andre steder) har benyttet av språklige blomster for å fortelle om sine opplevelser...og på den måten fortelle om mine!
    Mulig jeg framstår som vrang, men jeg synes faktisk det er vanskelig å forstå hva du mener når du skriver noe annet enn det du mener. Mulig slike overdrivelser er vanlige i forbindelse med beskrivelser av kabler, og at ordet "oktav" i den sammenhengen har mistet sin betydning. I så fall beklager jeg at jeg ikke har fulgt med i timen. Jeg var altså ikke sikker på om det var en overdrivelse eller misforståelse, men er lettet over at trådstarter ikke på alvor mener at kabler kan få anlegg til å gå dobbelt så dypt.
    Om du hadde lest hele åpningsinnlegget mitt ville du sett dette:

    DISCLAIMER!
    Men husk disse opplevelsen stemmer i utgangspunktet kun i min stue, på mitt anlegg og med min musikk ... og hørt med mine ører!
    ;)
    Uthevinga er gjort her, i dette innlegget for å tydeligjøre at det handler om opplevelser og ikke målbare fakta!!!


    and here we go again

    {B^)
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    2
    @Crusty:
    Forøvrig vet jeg hva en oktav betyr, men poenget er opplevd ikke hva som faktisk skjer, og mine høyttalere spiller ikke mye 20Hz uansett hva jeg forer de med av signal og kabler...!
    Så du mener at bassen subjektivt ble litt dypere, uten at det har noe med en oktav å gjøre? Kanskje like greit å ikke bruke det ordet da, siden det ordet har en helt spesifikk betydning.
    Sorry for mulige mistolkninger, MY BAD!

    Poenget med den formuleringen var en hentydning til hva endel skribenter (her og andre steder) har benyttet av språklige blomster for å fortelle om sine opplevelser...og på den måten fortelle om mine!
    Mulig jeg framstår som vrang, men jeg synes faktisk det er vanskelig å forstå hva du mener når du skriver noe annet enn det du mener. Mulig slike overdrivelser er vanlige i forbindelse med beskrivelser av kabler, og at ordet "oktav" i den sammenhengen har mistet sin betydning. I så fall beklager jeg at jeg ikke har fulgt med i timen. Jeg var altså ikke sikker på om det var en overdrivelse eller misforståelse, men er lettet over at trådstarter ikke på alvor mener at kabler kan få anlegg til å gå dobbelt så dypt.
    Det at du synes det er vanskelig å forstå er egentlig helt greit det!

    Have a nice day!
     
    X

    X186841

    Gjest
    Vil vel heller kalle det språklig ugress som burde vært behandlet med Roundup.

    Ellers er opplevelsen din helt grei.

    Poenget med den formuleringen var en hentydning til hva endel skribenter (her og andre steder) har benyttet av språklige blomster for å fortelle om sine opplevelser...og på den måten fortelle om mine!
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Vi har nå hatt en subjektiv hifi-presse i over 50 år som opp gjennom årene har introdusert en terminologi for beskrivelse av lydopplevelser. Denne terminologien er sikkert kjent for de aller fleste som har fulgt med litt og bør vel være en enkel sak og forstå for medlemmene på et hifi-forum. Hvis man ikke engang forstår dette hvorfor deltar man da i disse trådene?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Att man har surret rundt i 50 år er ingen unnskyldning for ikke å skjerpe seg , heller motsatt.


    Vi har nå hatt en subjektiv hifi-presse i over 50 år som opp gjennom årene har introdusert en terminologi for beskrivelse av lydopplevelser. Denne terminologien er sikkert kjent for de aller fleste som har fulgt med litt og bør vel være en enkel sak og forstå for medlemmene på et hifi-forum. Hvis man ikke engang forstår dette hvorfor deltar man da i disse trådene?
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    2
    And iiiiits POPCORNTIME ................
    og hvis kona hører forskjell fra dusjen så ropes det nok på blindtest! :cool:
    Blindtestkortet er allerede ute, det...

    Du sier du er pragmatisk og ble overrasket over resultatet, så hvorfor ikke gjøre en blindtest for å verifisere dette? Av tittelen på denne tråden regner jeg med at du har fått med deg argumentasjonen brukt i kabelkranglinga. Er det ikke sannsynlig at forskjellene du opplevde var utslag av forventningsbias? At tweakingen og DIYen ga deg en godfølelse som hjernen belønnet med opplevd bedre (men ikke reell) bedre lyd?
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    2
    Vil vel heller kalle det språklig ugress som burde vært behandlet med Roundup.

    Ellers er opplevelsen din helt grei.

    Poenget med den formuleringen var en hentydning til hva endel skribenter (her og andre steder) har benyttet av språklige blomster for å fortelle om sine opplevelser...og på den måten fortelle om mine!
    Ugress kan være pent det

    Lupinus+%u002527Gladiator%u002527.jpg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Heiiii 211...
    Havde for mange år siden akkurat den samme oplevelse som dig med VdH 3.5.2.
    Blev så nygerrig på daværende tidspunkt, at jeg også måtte prøve med VdH Magnum Hybrid. De har så siddet på lige siden,
    og har prøvet mange forskellige siden, bl.a. superkabler fra producenten af Zensati-kabler. Det gjorde en dårlig forskel.
    Magnum Hybrid har "siddet fast" lige siden og kommer aldrig å bli´ erstattet :)
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    For å kverulere...
    For å slenge med leppa..
    Vi har nå hatt en subjektiv hifi-presse i over 50 år som opp gjennom årene har introdusert en terminologi for beskrivelse av lydopplevelser. Denne terminologien er sikkert kjent for de aller fleste som har fulgt med litt og bør vel være en enkel sak og forstå for medlemmene på et hifi-forum. Hvis man ikke engang forstår dette hvorfor deltar man da i disse trådene?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Den planten der, Lupiner, er forbudt å innføre og selge i Norge f.o.m. 1/1-2016. Det oppfordres også til å fjerne de fra naturen.

    Vil vel heller kalle det språklig ugress som burde vært behandlet med Roundup.

    Ellers er opplevelsen din helt grei.

    Poenget med den formuleringen var en hentydning til hva endel skribenter (her og andre steder) har benyttet av språklige blomster for å fortelle om sine opplevelser...og på den måten fortelle om mine!
    Ugress kan være pent det

    Vis vedlegget 512055
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    2
    Den planten der, Lupiner, er forbudt å innføre og selge i Norge f.o.m. 1/1-2016. Det oppfordres også til å fjerne de fra naturen.
    Jepp! men man er allikevel ikke kvitt faenskapet!
     
    X

    X186841

    Gjest
    Nei det kommer nok til å ta mange år å få redusert bestanden og er nok ganske umulig å bli helt kvitt.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Trådstarter:

    Fin opplevelse og grei refleksjon over forutsetningene. Jeg forstår det kun som din erfaring og ingenting jeg kan dra nytte av, men interessant i seg selv. Det er selvfølgelig greit å dele slike erfaringer på et lydforum.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    2
    Trådstarter:

    Fin opplevelse og grei refleksjon over forutsetningene. Jeg forstår det kun som din erfaring og ingenting jeg kan dra nytte av, men interessant i seg selv. Det er selvfølgelig greit å dele slike erfaringer på et lydforum.
    Det var det jeg også tenkte...om det ikke hadde hvert greit, er jo det faktisk en dødsdom over HFS (og det vil vi vel ikke)!?
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Du sier du er pragmatisk og ble overrasket over resultatet, så hvorfor ikke gjøre en blindtest for å verifisere dette? Av tittelen på denne tråden regner jeg med at du har fått med deg argumentasjonen brukt i kabelkranglinga. Er det ikke sannsynlig at forskjellene du opplevde var utslag av forventningsbias? At tweakingen og DIYen ga deg en godfølelse som hjernen belønnet med opplevd bedre (men ikke reell) bedre lyd?
    Hvilke andre problemer sliter du med?
    Takk som spør og for den rørende interessen for mitt ve og vel. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å poste noe mer i denne "brannfakkel" flame-bait tråden men skylder deg et svar.

    Det jeg sliter mest med når jeg er her på HFS er å skjønne hvor lite subjektivist-menigheten er villige til å ta til seg rasjonelle forklaringer som gir svar på de oppsiktsvekkende lytteopplevelsene de beskriver. Trådstarter kunne jo f eks fokusere på å gjøre reelle forbedringer andre steder i anlegget som kunne oppleves og glede andre enn han selv.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Greit, men at noen har et anlegg med bedre oppløsning og evner å lytte bedre enn andre kan også være en delvis forklaring.
    Hendelser trenger ikke å være feil eller ikke-eksisterende fordi om ikke alle opplever samme ting.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn