En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 2

    2xJ

    Gjest
    Fortsett tråden i ufortrødent tempo !! Følger med i det stille, og det er mye musikk glede her. Keep on !!

    Når det er sagt: så er IGNORERINGS funksjonen utrolig kjekk og ha, den fjerner en masse støy som ikke bidrar til ens ferd herinne.
    Anbefales!!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Håper du finner noen penere og mer praktisk enn den der (jeg synes endene er for skråstilt). Har en, og den er veldig langt fra de greiene jeg har i oppsettet som gir meg eierglede 😊
    Hmm…jeg har også en, og liker den egentlig godt. Skal forsåvidt ikke så veldig mye til å få laget en lenger selv. Jeg er jo tross alt DIY’er nå…
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    785
    Antall liker
    952
    Nice rack Atle! Det der likte jeg godt. Jeg ser det jeg tror er IKEA-plater i bambus, stemmer det? Hva består disse svarte avstandsstykkene av? Noe massivt du har lakket, eller er det også hentet ut fra et av IKEAs varehus?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Nice rack Atle! Det der likte jeg godt. Jeg ser det jeg tror er IKEA-plater i bambus, stemmer det? Hva består disse svarte avstandsstykkene av? Noe massivt du har lakket, eller er det også hentet ut fra et av IKEAs varehus?

    Helt korrekt med IKEA og bambus! Avstandsstykkene er disse:

    Kjøpt her:
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Den observante leser av tråden har kanskje lurt på hvorfor M3 Phono (eller M5/6-eller hva man nå skal kalle den) har havnet helt nederst i racket. Det må da være tungvint å håndtere den når den står så lavt?

    690D2E39-4CAD-42E5-BF6A-53B1AD9A9EF7.jpeg


    Vel, den trenger ingen håndtering. Den er ikke lenger en preamp. @Olof Lilja har hatt sine magiske fingre oppi, og bygget den om til en ren riaa. Det viser seg nemlig at det er minimal forskjell mellom Audio Note sine preamper med phono-trinn, og tilsvarende rene riaa-trinn, fra M3 og oppover. En av forskjellene er selvfølgelig knottene. Jeg har valgt å ikke fjerne dem, primært for at det skal være lett å konvertere tilbake til preamp om/når jeg skulle trenge, sekundært for å spare en del penger. Jeg synes ikke det gjør noe om den står i racket med knotter, selv om de ikke brukes.
    Innnvendig er det en forholdsvis liten operasjon (for Olof) som skal til. Linjekortet byttes ut med et driverkort for trafoene og de andre inngangene, samt volumknotter og velger kobles ut.

    Sånn ser hele boksen ut innvendig nå.
    06582768-E743-44C2-8ED0-01A30F1A9EBB.jpeg


    Og her er nytt driverkort.
    D20BD10E-38A4-4600-9436-01CDCEAE0E83.jpeg

    355C5934-09EC-48EA-A509-D997CABEC5B6.jpeg



    Resultatet er magisk. Det låter rett og slett fantastisk av vinylen hos meg nå 🥰
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    939
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Østfold
    Men greit å få ut litt gruff, samt forklare litt hvorfor det har skjedd lite her.
    Enig i at frontene her inne er steile innimellom. Men de mest innbitte bedreviterne er ikke de som kan mest, slik er nå engang verden, og det er lite en kan gjøre med det. Det er et iboende behov for enkelte å dominere for å kompensere for livets harde realiteter, hvor en mislykkes på mange andre arenaer. Så bare la det gå - gi blaffen og følg din egen vei.
     

    jmolnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.817
    Antall liker
    5.811
    Har vore medlem i dette forum i snart tjue år. Er ikkje av dei som skriv mest, eller meiner hardast. Tidvis i desse åra har det vore tildels utrivelige tilstander.

    Denne tråden likar eg å sjå innom, og håpar det vert halde liv i den framover. Beste helsing jmolnes
     
    Sist redigert:

    Ls 3/5

    Medlem
    Ble medlem
    17.07.2021
    Innlegg
    25
    Antall liker
    94
    Sted
    Bryne
    Henger meg på siste kommentar over …
    Jeg er heller ikke så aktiv med innlegg/kommentarer selv om jeg har vært medlem her (til/fra) i flere år.

    Det er en fryd å følge feel-good tråden din Atle! Herlig engasjement og genuin lydinteresse på HFS er kjekt.
    Jeg blir også lei av å lese tråder der tonen blir hard/kategorisk. Gir meg lite, og slutter å følge.

    Heier på hifi-glede og jakten på godlyd/fine opplevelser! Din tråd Atle er akkurat slik!👌🙏
    Hilsen Jone
     
    Sist redigert:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    939
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Østfold
    For å sprite og lette litt opp stemningen Atle, så skal jeg som er ingeniør og glad i målinger gi en oppriktig lytteopplevelse av to anlegg som potensielt befinner seg i samme prisklasse 150-200 knok. Jeg liker å vurdere etter Clarity - Dynamics - Tonality: https://www.originlive.com/contact-us/bulletins/sound-quality/ Benyttet Tin Pan Alley Stevie Ray på begge anlegg.

    1) Kii Three hos Duet Audio, superhyggelig og hjelpsom betjening. Kii er en imponerende "tour de force", med kardoidutstråling og separat Hypex Ncore forsterkning og DAC for hver kanal.

    2) Audio Note hos Stereofil. Igjen kjempetrivelig og hjelpsom betjening. AN-E, liten AN forsterker og AN DAC

    AN.png


    Vi var to stykker som vurderte det vi hørte, og det interessante er at vi var helt samstemte i vår vurdering etter seansene på Osloturen vår:

    Clarity: Kii Three har grepet på dette, kjempenøyaktig lydbilde, alt er kontrollert og fint. AN er ikke så veldig langt etter men spesielt bassen er ikke på samme nivå, litt mer "boomy" men altså ikke dårlig.

    Tonality: Kii Three er på stell og det er ingenting som stikker seg ut. AN er god men uten DSP er ikke alt like avbalansert, litt ubalanser i øvre bassområdet, muligens også rundt delefrekvens men det er vanskelig å uttale seg uten måling.

    Dynamics: Kii Three faller litt gjennom her, den oppleves som noe treg og uten liv - dette er stereo og ikke live. AN er god, dette er troverdig, og gir en opplevelse av å være tilstede

    De som sier at alt er løst, og at det bare er tull å se på tradisjons-produsenter som AN tar feil. Det finnes mye mer enn bare et frekvens-sveip (tonality). Skulle jeg drive et lydstudio ville jeg tatt Kii, hjemme ville uten tvil ha valgt AN. Utseende, forventet levetid og håndtverk er også stort pluss for AN.
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Du får heller spendere litt tid med OVK gjengen fremover Atle:) få med noen ungdommer på våres møter:rolleyes:
    Det er absolutt planen, Roger! Har vært mange uheldig sammentreff som har gjort at jeg ikke har fått det til. Men det er noe jeg har lyst til å prioritere bedre fremover :D

    Edit: og ingenting hjelper mer på prioriteringsevnen enn å bli kalt ungdom! 😂
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Ny benk og løping.
    Du har sett lyset unge mann.
    Gi gass, stram vaijer, yuhuu osv....
    Eller som jeg sier dritbra.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Fader for en flott benk du har satt sammen. 😍 Nydelig med alle AN komponentene der. 😍

    Tenker at M3/5 phono boksen din er bra. Den har vært under loddebolten til Olof, og Olof er absolutt den beste til slikt.
    Drømmer om en M5 selv. 😋

    Gratulerer med vel overstått jubileum!
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.529
    Antall liker
    15.600
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer med ny benk Atle! Det ser riktig så bra ut(y) Vi får prøve å få til en ny lyttesession hos deg og hos meg i løpet av sommeren. Så ses vi forhåpentligvis på neste OVK torsdag. Vi ”unge" må jo holde liv i klubben:LOL:
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Takk for interessant innspill, @alfegutt Den artikkelen likte jeg veldig godt! Spennende at noen prøver å lage noen begreper å bruke for lytting. Og det aller viktigste artikkelen tar opp, etter min mening, er at ulike mennesker hører ulikt OG har ulike lyttepreferanser. Mangelen på vilje til å akseptere dette, er jo den indirekte årsaken til innlegget mitt.

    Ut i fra begrepene brukt i artikkelen, anser jeg meg selv mest som en DT-lytter. Og jeg vil tørre å påstå at de fleste som er glad i Audio Note også befinner seg i det området.

    Hvis du ikke allerede har gjort det, vil jeg anbefale deg å lese deg opp på «Comparison by Contrast» som er et annet «system» for å avgjøre hva som låter best av flere oppsett. Det går kort sagt ut på å lytte på et utvalg låter først på et system, så samme låtene på neste. Den avgjørende faktoren er hvilket system/hvilken komponent som gir størst forskjell på lyden i de ulike innspillingene. Hypotesen er at systemet som skiller mest mellom de ulike innspillingene er det beste. Selv må jeg nok si at jeg heller mer mot det som står beskrevet i artikkelen du linket til, enn Comparison by Contrast. Samtidig merker jeg nå større forskjell på innspillingene enn med utstyr som jeg hadde tidligere.

    Les mer her:https://www.audionote.co.uk/_files/ugd/3e7c3b_5da8bdfea9024ff3be5ca2c536a6c0a5.pdf
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Takker så meget, @JanOlav og @ou812rh !

    @JanOlav Du burde jo ha en M3/5 RIAA til den platespilleren din, det hadde vært saker, det er jeg sikker på! :D Og så håper jeg dere snart får til en tur innom.

    @ou812rh Det er jeg veldig klar for! Reiser ikke bort før august, så har et par måneder på oss. Gleder meg allerede. Og det er klart - det hjelper jo med i hvert fall én ungdom til på OVK-samlingene 😂 Når er neste?
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Tur snakket vi nettopp om, så det er bare snakk om fastsettelse av tidspunkt i samråd med deg. :)
    Har stor tro på en M5 her hjemme. (y)
     
    Sist redigert:

    llars

    Medlem
    Ble medlem
    23.05.2014
    Innlegg
    38
    Antall liker
    128
    Dette så veldig bra ut @Atlerovik og veldig gøy med ombygging til ren riaa - godt tenkt.
    Velkommen også som "løper"
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Haha! «Løper» - i hermetegn, ja….takk for den, @llars 😁 Men, må vel innrømme at du har ganske rett. Klokka oppga at jeg var oppe i 194 i makspuls OG jeg kom nesten sist 😂 Trøsten er at jeg kom på tredjeplass i min aldersklasse. Nå var det vel og merke bare tre i min aldersklasse 👴

    Har forresten funnet én fordel med å bli 50. Helse-appen på iPhonen har gitt meg scoren «Under gjennomsnittet» på kondis i lange tider. Men over natten gikk jeg til å være «over gjennomsnittet». Sov nok godt den natten…. Viser seg at aldersklassene går i 10-år, så nå er jeg yngst i gruppa 50-59 år. En fattig trøst…
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    939
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Østfold
    Tips fra en som er 55 som har alltid hatt lyst til å lære å Windsurfe. Kjøpte brett for 2.5 år siden og er helfrelst, vanskelig og gøy på samme tid. Og nå som barna er ute av huset så har jeg både tid og råd til å hygge meg med både surf og hi-fi. Finn på noe artig, om det er fallskjerm eller skøyter så har en som 50+ mange fine nye muligheter:)
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Tusen hjertelig takk for lytten hos deg i dag.
    Du har et fantastisk flott anlegg, som består av nesten bare Audio Note komponenter, med et par unntak. 😍
    Veldig hyggelig å endelig få hørt litt hos deg. Kanskje feil årstid å sitte inne sammen med varme rørkomponenter og spille musikk, men når det spiller så flott, er det ikke noe problem.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    I går var det tid for hifi-glede og begeistring igjen. Etter en tid med ensidig fokus på jobb, og lite overskudd til andre ting, var jeg så heldig å få besøk av disse to sommerlige karene fra det glade Vestfold (ellerhvanådettefylketheteromdagene).

    @JanOlav og @cardas og obligatoriske lyttebilder
    C1E9B997-FFBF-4533-B08D-DAE762C5EFAE.jpeg

    1E57CA9C-6AFB-4705-A588-1B4FE8925C53.jpeg


    Utrolig hyggelig besøk, med oppriktig musikk- og lydinteresserte gutter(?). For min del var det en deilig avkobling fra jobb og godt å kjenne at man er i ferd med å komme litt ovenpå etter innkjøring i ny stilling. Opplever at vi søker mye av det samme, lydmessig. Det er alltid gøy å diskutere lyd med @cardas, og @JanOlav var et kjempefint nytt bekjentskap, som bekreftet den positive oppfatningen jeg allerede hadde av han fra skriverier her og Facebook.

    Og toppen på kransekaka - de hadde med seg noe.

    Denne.
    B9DFCD34-1149-483D-A2E6-B31CED00FA6F.jpeg


    Den observante leser vil kanskje innvende at jeg allerede hadde denne, og det er i og for seg riktig. Jeg kjøpte den for noen uker/måneder siden. Dette er «hemmeligheten» som @Håkon_Rognlien etterlyste informasjon om for en tid tilbake. Saken var at den trengte en liten overhaling av @Olof Lilja, for å komme opp til dagens standard - pluss litt til 😁

    Resultatet:
    C3EDD920-1C96-4EA4-989C-CBCF0D958C1D.jpeg

    86DDABF6-2C8E-4576-9825-9D9A45E74E6E.jpeg

    B3951D93-1881-4122-80EC-D4769170CD49.jpeg


    Todo-listen denne gang var som følger:
    1. Fjerning av tidligere installert Tentlabs-klokke
    2. Montering av helt nyombygget linjekort, tatt ut fra preamp, med Niobium og Kasei
    3. Ny dac-chip og digital-chip
    5. Ny netttrafo
    6. Ombygging av strømforsyning
    8. Bryter for valg av digitalinngang og dermed mulighet for å ha både CD-drivverk og streamer koblet til og skrudd på, samtidig

    Lydmessig så ble dette så intenst bra, at jeg har småproblemer med å skjønne at et er mulig! Det låter så utrolig bra av digitaldelen nå, at det er vanskelig å beskrive. Så mykt, analogt, mørkt, oppløst, snappy. Nei, det er egentlig bare håpløst å prøve å beskrive. Rett og slett bare helt utrolig deilig! (Stikker og hører på litt digitalmusikk).
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Når en ser innmaten til en komponent, og en får lyst på Twist, da synes jeg konstruktøren har lyktes 😬

    Hva slags gitar er det du har, Atle? Klarer ikke tyde logoen. Tenkte først Furch.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    NAIS!

    Hva slags lydideal gikk du for her? Martin OM-lyd? Var lenge HD28-fan, men har nå litt mer sans for D18-lyden.
    Tja…jeg hadde ikke noen spesifikke andre modeller i tankene. Men jeg ønsket meg noe som på en måte var litt midt i mellom. Vi jobbe mye med ulike tretyper og demping av kassen, for å tune den slik jeg ville ha den. Det var utrolig gøy! Jeg ville ha noe mer mellomtone enn de større gitarene (HD28), ville ikke at den skulle være så «boomy». Samtidig ville jeg at den skulle låte svært, og bedre på «strumming» enn på fingerspill. Aller helst bra på begge deler :) Synes vi traff rimelig bra, og jeg er ekstremt fornøyd med den.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn