En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.749
    Antall liker
    21.618
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har måttet dele opp biblioteket.
    Siden LP-er er som hybelkaniner ser det ut til at pop/rockdubletter forvises til sekundærbiblioteket mens klassisk og jazz, der spesielt førstnevnte er som husmus, får være nær Sotaen.
    Ser bra ut med «ingenting» mellom høyttalerne. Utsikt er selvfølgelig enda bedre. Smekk opp en skjerm så kan jeg sende over et godt foto av min utsikt fra sweetspot.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Regner med en kraftig "donasjon" om det er plassen det står på.. :).. Seriøst så ser jeg problemet ditt. Er i samme båt her og må begynne å innrede eget rom for oppbevaring av fysiske media. Det hele føles litt ekstragavant må innrømmes..
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.998
    Godt du viser livstegn. 😊
    Det er ikke FOR mye pur entusiasme og glede her på HFS. Du er av dem som balanserer innholdet i fht de som er mer opptatt av kurver og tall, enn goosebumps og musikkglede.

    Ikke forundret på hørbare forskjeller på lydbilde med og uten benk. 🙂
    Man må ikke ha alle platene på stua.
    Har man et rom man kan ha de fleste på, så kan man hente fram et passelig antall for kvelden eller helga, eller ha de nyeste i et stativ e.l.
    Desimering er et alternativ hvis en vil bedre gjennomsnittlig kvalitet på samlingen, men er det av plasshensyn, så vil man muligens ligge våken om natta. 🙈😊
    HÆÆÆhhhh...må man man ikke ha alle platene i stua??? :oops:
    Jo, det må man Blues, så fremt man ikke har egen stue i kjelleren eller bor alene ;)

    Nå har vel Fosse mer enn nok skiver han fremdeles ikke har lyttet til en gang, slik at trådeier kan donere til mer trengende.
    Og da tenker jeg ikke på meg, da jeg både tror og vet at Atle og jeg har rimelig forskjellig musikksmak.
    Dog ingenting i veien for litt gjensidig musikalsk påvirkning, hvilket jeg tror vi ville hatt glede av begge to.

    Karmanas 1 skive in og 1 ut synes jeg blir altfor defensivt.
    Det er aller mest moro å la hybelkanin effekten regjere under forutsetning av at "alzheimer light" ikke tar en, dvs. at man drar i hus dubletter fordi man ikke husker hva man har. Meg om det :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Kort oppsummert: Dette skal forfølges videre! Jeg kan ikke si at det har vært en wow-opplevelse så langt. Men jeg har hatt fine musikkstunder med et noe endret lydbilde. Tydeligere plassering på elementene i musikken, egentlig like mye i høyre-venstre-planet som i dybden. En større opplevelse av realisme og at lyden fremføres rett foran meg. Spilte kun vinyl og inntrykket var at dybdeopplevelsen nå var på nivå med deg jeg tidligere bare opplevde digitalt.

    Den største opplevelsen var i går, med Espen Eriksen Trio på vinyl og kun Jinro som lyskilde. Magi!

    F775311F-5110-45B7-816B-DB680CC11455.jpeg



    I dag har jeg koblet opp dac og cd-drivverk for å høre hva som skjer digitalt.

    EEE77CCE-8B24-4C53-B83A-E25E778AD0FF.jpeg



    Som nevnt tidligere, endret den tonale balansen seg noe, med mindre mellom høyttalerne. Blant annet ble bass noe mer boomy med en tendens til skarpere mellomtone på noen vokalister. Så jeg må jobbe litt med høyttalerplassering. Men det blir først gjort når nytt møbel er komplett.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.773
    Torget vurderinger
    1
    Vis platene ikke skal være synlige, så kan Ikea Metod overskap på h: 80X b: 40X D: 37 cm brukes. Da kan du ha platene i 2 etasjer og med 40 bredde så blir det ikke stående for mange som presser unødig mot hverandre, så får du tak i dører som passer inn der hvor hyllene/skapene plasseres.
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    710
    Antall liker
    1.571
    Torget vurderinger
    3
    Kort oppsummert: Dette skal forfølges videre! Jeg kan ikke si at det har vært en wow-opplevelse så langt. Men jeg har hatt fine musikkstunder med et noe endret lydbilde. Tydeligere plassering på elementene i musikken, egentlig like mye i høyre-venstre-planet som i dybden. En større opplevelse av realisme og at lyden fremføres rett foran meg. Spilte kun vinyl og inntrykket var at dybdeopplevelsen nå var på nivå med deg jeg tidligere bare opplevde digitalt.

    Den største opplevelsen var i går, med Espen Eriksen Trio på vinyl og kun Jinro som lyskilde. Magi!

    Vis vedlegget 813846


    I dag har jeg koblet opp dac og cd-drivverk for å høre hva som skjer digitalt.

    Vis vedlegget 813847


    Som nevnt tidligere, endret den tonale balansen seg noe, med mindre mellom høyttalerne. Blant annet ble bass noe mer boomy med en tendens til skarpere mellomtone på noen vokalister. Så jeg må jobbe litt med høyttalerplassering. Men det blir først gjort når nytt møbel er komplett.
    Herlig lesning!!!
    Blir i godt humør av din tråd!!
    😊
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Plateoppbevaring er ikke viktig på nåværende tidspunkt. Fokuset har vært på å få møbel så lavt og smalt som mulig, bare akkurat nok til å romme komponentene. I tillegg vil jeg ha mulighet til å bygge det om. Det hender jo at det byttes komponenter…
    Platene tenker jeg å ha i stativer og bokser ved siden av, og eventuelt i et eget rom. Dessuten planlegger jeg en solid utrenskning der overskuddet havner hos BigDipper eller @jorwed_ .
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Oppsettet i siste bilde ovenfor viser sånn nogenlunde hvordan oppsettet vil bli, i hvert fall høyden. Det kommer en plate til i samme bredde, 20cm over den nederste. M3, som nå har blitt ren riaa (mer om det senere), skal stå der den står, mens dac der som Jinro står nå. Over kommer CDT med Jinro til høyre. Her blir mellomrommet 25cm, på grunn av toppmatet CD-drivverk, og så en smalere plate oppå. Der står «resten» hvorpå platespillerhylle senkes ned til rett over der igjen.
    Det hele beskrives best med denne hyperdetaljerte og pinlig nøyaktige skissen:


    C8C695F9-0BED-40ED-818D-064F68B0554E.jpeg



    Inspirasjonen til dette møbelet kom da jeg var invitert til vin og musikk hos @tom-a før påske. Først var han generøs nok til å låne meg sine antikke 211-rør, så viste det seg at det var helt greit for han at jeg lot meg inspirere/kopierte hans design av benk.

    CDE865BD-2812-4FE4-8933-1C56C495EEB2.jpeg

    1D570622-7D47-4C97-8DA6-46EA0B1AE3E2.jpeg



    Et meget delikat oppsett, både estetisk og audiovisuelt. Jeg liker spesielt godt bambusplatene. Foruten deilig vin og godt selskap, var det utrolig gøy å høre lyden hans. Spesielt Harbeth SHL5 XD. En betydelig oppgradering fra SHL5+, som jeg hadde. Det er noe spesielt med Harbeth, som jeg fremdeles liker veldig, veldig godt. Tom har et fokus på vokalbasert klassisk og jazz, og med den typen musikk er Harbeth - og oppsettet hans generelt - helt perfekt, etter min mening. Mangler bare en rørbasert dac ;)

    Min benk blir da noe smalere og noe høyere, og jeg kommer til å teste ut andre ben/mellomstykker.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    805
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Meget lekkert. Er det basert på selvbygg?
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    863
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Har man plass til å få anlegget ut på siden slik at det er åpent mellom høyttalerne, så er min opplevelse at hele lydbildet åpner seg. Selv om det er pene saker man har foran seg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Her er et innspill fra sidelinja: Jinro sentralt, digitale kilder til venstre og analoge til høyre.
    Ikke noe dårlig forslag, men det funker nok bedre på papiret enn i virkeligheten, om man har vært i rommet. Har dog vurdert en lavere og bredere benk, men landet på dette som et (som alltid) kompromiss denne gangen. Mulig jeg bytter ut med bredere plater etter hvert, men greit å ha plass til litt plater ved siden av benken, også.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Har man plass til å få anlegget ut på siden slik at det er åpent mellom høyttalerne, så er min opplevelse at hele lydbildet åpner seg. Selv om det er pene saker man har foran seg
    Helt klart. Skulle ønske jeg hadde plass.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Takk for at du tar deg bryet, forresten, @Berka ! Hadde vært interessant å høre hvilke vurderinger som ligger bak forslaget.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.749
    Antall liker
    21.618
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan ikke for det: Et opplegg med Jinroen på tvers slik noen viste tidligere i tråden er det kuleste jeg har sett av forslag.
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    446
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Takk for at du tar deg bryet, forresten, @Berka ! Hadde vært interessant å høre hvilke vurderinger som ligger bak forslaget.
    Har tatt hensyn til symmetri, det visuelle med "hjerte" og "største lyskilde" sentralt, varmeutvikling, lett tilgang til håndtering av cd, mulighet til korte signalkabler. Lav plassering kan også være gunstig lydmessig slik tidligere nevnt. Dersom nok høyde mellom hyllene er det rom for å plassere to ikke altfor høye komponenter oppå hverandre. Dette gir rom for andre løsninger enn du har idag.
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    710
    Antall liker
    1.571
    Torget vurderinger
    3
    Neste tweak ut i guttehelgen:

    Vis vedlegget 805879


    Av med gamle sko

    Vis vedlegget 805880

    Og på med nye

    Vis vedlegget 805877
    Vis vedlegget 805881
    Vis vedlegget 805878


    Igjen blir jeg fascinert over hva Gaiaene gjør! De rydder solid opp i lydbildet. Nedre område strammes opp. Det som måtte ha vært av løs bass/mellomtone/mellombass ryddes opp i. Lydbildet oppleves roligere og tydeligere. Etterklang høres bedre, det oppleves en noe større dybde. Helt fascinerende for et sett med høyttalerbein.

    De rydder opp såpass mye, spesielt i bunnen, at andre ting kommer mer frem. GE-rørene oppleves mye slankere, med en tendens til litt slitsom mellomtone, og litt tynne i bunnen. Egentlig er dette sånn jeg har sett dem omtalt. Mens RCA låter fyldigere og varmere. Mer bunn. Begge deler samsvarer med beskrivelsene jeg har lest på nettet ellers. Det kan virke som at lyden som slipper ut av høyttalerne nå gjengir signalet "riktigere", og er noe mindre påvirket av rommet, i hvert fall gulvet.

    Gaia er rett og slett en helt rå oppgradering, og jeg vil anbefale alle å låne eller kjøpe disse på åpent kjøp, for å høre hva de gjør i de enkelte oppsett. At det vil oppleves forskjell er jeg nesten helt sikker på, men det er selvsagt aldri noen garanti for at det oppleves bedre.
    Neste tweak ut i guttehelgen:

    Vis vedlegget 805879


    Av med gamle sko

    Vis vedlegget 805880

    Og på med nye

    Vis vedlegget 805877
    Vis vedlegget 805881
    Vis vedlegget 805878


    Igjen blir jeg fascinert over hva Gaiaene gjør! De rydder solid opp i lydbildet. Nedre område strammes opp. Det som måtte ha vært av løs bass/mellomtone/mellombass ryddes opp i. Lydbildet oppleves roligere og tydeligere. Etterklang høres bedre, det oppleves en noe større dybde. Helt fascinerende for et sett med høyttalerbein.

    De rydder opp såpass mye, spesielt i bunnen, at andre ting kommer mer frem. GE-rørene oppleves mye slankere, med en tendens til litt slitsom mellomtone, og litt tynne i bunnen. Egentlig er dette sånn jeg har sett dem omtalt. Mens RCA låter fyldigere og varmere. Mer bunn. Begge deler samsvarer med beskrivelsene jeg har lest på nettet ellers. Det kan virke som at lyden som slipper ut av høyttalerne nå gjengir signalet "riktigere", og er noe mindre påvirket av rommet, i hvert fall gulvet.

    Gaia er rett og slett en helt rå oppgradering, og jeg vil anbefale alle å låne eller kjøpe disse på åpent kjøp, for å høre hva de gjør i de enkelte oppsett. At det vil oppleves forskjell er jeg nesten helt sikker på, men det er selvsagt aldri noen garanti for at det oppleves bedre.
    Hei!
    Helt enig!
    Sitter og tester ut Gaia
    på mine Spendor A7, og kan ikke si annet enn at det er veldig morsomt!
    Overraskende morsomt faktisk!
    😊☀
    Tvilsomt at jeg benytter meg av returretten på disse!😀
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn