En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Vært inne på tanken med EB, @Lagga. De lager fine ting. Dog ikke akkurat rimelige, de heller :)

    Litt usikker på hva du mener med buet. Har du noen eksempler?
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Hei Atle ☺
    flott tråd som eg har følgt siden start 👌i kulissene🙂
    Når det gjelder Rør på nye Box.
    så kan eg høre me en hi-fi kamerat så bor ett steinkast å to bortenfor her
    Så har samme box bare to trinn opp fra din
    Da vet du ka de er 🥇
    Ska høyra me han ka typer Rør han bruke i den så han har.
    men de er da en lik box men med andre komponent utvalg inni med sølv hele veien
    Og din med kopper rundt baut
    Så ikke sikkert samme Rør gir samme gevinst i blomster avdelingen😊
    Han har forøvrig AN av HT m utvendig delefilter i store boxer ,DAC,Og
    Preamp av verste sort 😀
    Mvh Roy
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hei Atle ☺
    flott tråd som eg har følgt siden start 👌i kulissene🙂
    Når det gjelder Rør på nye Box.
    så kan eg høre me en hi-fi kamerat så bor ett steinkast å to bortenfor her
    Så har samme box bare to trinn opp fra din
    Da vet du ka de er 🥇
    Ska høyra me han ka typer Rør han bruke i den så han har.
    men de er da en lik box men med andre komponent utvalg inni med sølv hele veien
    Og din med kopper rundt baut
    Så ikke sikkert samme Rør gir samme gevinst i blomster avdelingen😊
    Han har forøvrig AN av HT m utvendig delefilter i store boxer ,DAC,Og
    Preamp av verste sort 😀
    Mvh Roy
    Hei Roy,

    Jeg har en ganske god anelse om hvilken boks han har, ja! 🤩 Jeg mener å ha sett noen gamle bilder av oppsettet hans her på Sentralen, og det er syke saker! På en positiv måte 😁 Det er jo som du sier, akkurat samme kretsen, bare med sølv i stedet for kobber, så de har mye felles. Men ikke prisen, heldigvis. Vil veldig gjerne høre hva han anbefaler av rør.

    Må jo si at jeg har tenkt tanken om at et besøk på Karmøy kunne vært svært interessant, hifi-messig :D Bare slenger det ut, liksom… 😁
     
    Sist redigert:

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Ikke vet jeg hva jeg har gjort for å fortjene den, @666, men irriterende god er den ikke. Fascinerende god, derimot ;)

    Gleder meg til du tar sykkelen fatt og kommer på besøk igjen. Det begynner å bli sykkelføre, her nå. Hos deg er det vel derimot sparkføre.
    Takk Atle, ja det var vel fascinerende jeg mente.
    Sykkelføre ja, har vurdert å bære sykkelen de første 100 meterne med is og snøføre. For så å fortsette på kald asfalt.
    Men i dette tilfellet får fornuften bestemme.
    Det betyr at jeg venter et par uker.
    Må ha nye dekk og bremseklosser også.
    Sykler fra meg gjennom nordmarka og til Oslo.
    Gleder meg.
    Lasse
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Det var veldig hyggelig, da undertegnede og Lagga på torsdag la turen innover mot Tigerstaden. Målet var et tilsynsbesøk hos Atlerovik og en lytt på hans dedikerte Audio Note anlegg.

    Det er så gjennomført hele veien i gjennom. Fantastisk hus med smakfull estetikk og utsikt utover sentrale Oslo. Ille bra!

    Anlegget og signatur kjente jeg umiddelbart igjen fra besøket jeg fikk være med på hjemme hos selveste Peter Quatrup i Brighton for noen år siden. Det spiller veldig åpent med kraftfulle mikrodetaljer og luft. Dette følges opp av en fet og varm mellomtome som bare er så riktig i mine ører. Bassen var så til de grader tilstede, men kunne vært litt tørrere og kontrollert. Her tror jeg vi kan legge litt skyld på rommet. Man får ikke til alt lydmessig i et moderne arkitektonisk design. Dette har jeg hørt mange steder med mye gips og glass i kombinasjon. Totalen av lydinntrykket hos Atlerovik må jeg si var helt etter mine egne preferanser. Man kommer veldig langt med en god 2 veis høyttaler og superb elektronikk. Du er i mål tenker nå jeg 😊

    Det var jo kjekt å få konstatert at de gamle RCA 211 fra krigens dager fortsatt er helt på høyden nå i 2022! Går egentlig verden fremover rent lydmessig?

    Tusen takk for meg, og håper på en gjenvisitt!

    20220324_195038.JPG


    Mvh lassemann 😊
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.320
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Se så! Der var du også på USM Haller kjøret! Før du kjøper bør du tenke over at dette er en hipster-reol for «menn» som er opptatt av manikyr og pedikyr, samt barberer brystkasse og bein for hår med hyppige mellomrom. Brasilian waxing fra navlen til korsryggen er heller ikke et ukjent fenomen for USM Haller eiere. For all del, hvis dette er veien du ønsker å gå, men husk, du ble advart! Jeg blir sikkert venneløs på HFS etter dette innlegget, men Atle, husk, surmagede kommentarer mot min person etter dette innlegget fra Heller en USB eiere, kommer nok av at man lett blir litt bisk når man er sår på pungen etter all voksingen. Nevnte jeg at jeg synes de er skikkelig flotte å hvile blikket på 😊
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Haha! Takk for advarselen, @Karmana. Jeg synes det er lurt å bruke øltimen(e) din(e) på formaninger. Det kan det bare komme gode ting ut av.

    Når det gjelder USM, er jeg klar over at jeg kaster meg på en bølge, heller enn å gå mot strømmen. Men etter et besøk og demonstrasjon av systemet hos @Fosse, ble jeg rimelig småforelsket. Det er lett å forstå at dette er godt likt! Jeg vil helst ikke ha noe som ser ut som et «rack», selv om ekte hifi-mannfolk som deg velger slikt, om ikke annet, så kun for cred. Jeg vil samtidig helst ha fleksibiliteten som disse tradisjonelle hifi-rackene kan gi, da jeg bytter hifi samtidig som jeg bytter sokker. Har ikke foreløpig funnet noe annet en USM som kan oppfylle disse ønskene.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.320
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Haha! Takk for advarselen, @Karmana. Jeg synes det er lurt å bruke øltimen(e) din(e) på formaninger. Det kan det bare komme gode ting ut av.

    Når det gjelder USM, er jeg klar over at jeg kaster meg på en bølge, heller enn å gå mot strømmen. Men etter et besøk og demonstrasjon av systemet hos @Fosse, ble jeg rimelig småforelsket. Det er lett å forstå at dette er godt likt! Jeg vil helst ikke ha noe som ser ut som et «rack», selv om ekte hifi-mannfolk som deg velger slikt, om ikke annet, så kun for cred. Jeg vil samtidig helst ha fleksibiliteten som disse tradisjonelle hifi-rackene kan gi, da jeg bytter hifi samtidig som jeg bytter sokker. Har ikke foreløpig funnet noe annet en USM som kan oppfylle disse ønskene.
    Mitt rack er definitivt ikke noe estetisk godteri! Handler bare om plassbehov og fleksibilitet. Heller USB er lekkert, men får du tilstrekkelig dybde til å ha Jinroen med fronten ut? Hvis ikke…….hmmm. I et forsøk på å leke interiørarkitekt østenfor folkeskikken, ville jeg i ditt tilfelle gått for fargevalget til, T-1. Svart blir sikkert fint med AN, men fargevalget til T-1 vil nok gli mer harmonisk inn i deres stue. Jeg kan selvfølgelig ta feil, men så har tross alt aldri skjedd 😊
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg må jo i så fall stole fullt og helt på deg, da, @Karmana. Nå har det seg slik at det - heldigvis - var ganske nøyaktig det fargevalget jeg så for meg. Jeg tror nemlig det er samme farge som @Fosse hadde på lageret sitt. Den fargen likte jeg veldig godt, og den er tilfeldigvis omtrent identisk med fargen på nåværende møbel. Det vil gjøre en overgang noe lettere, sånn internpolitisk i organisasjonen.

    USM har dybder opp til 50cm. Altså for grunt for Jinro. Men, de har bredder opp til 75cm. Og en bredde kan fort bli til dybde. Samtidig som en dybde på 35cm fort kan bli til bredde. Og da har man plutselig nesten identiske mål som en Jinro…
    (Litt usikker på kapasitet til å følge denne tankegangen helt i mål, @Karmana. Jeg kan være behjelpelig med ytterligere forklaringer ved behov.)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.320
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg må jo i så fall stole fullt og helt på deg, da, @Karmana. Nå har det seg slik at det - heldigvis - var ganske nøyaktig det fargevalget jeg så for meg. Jeg tror nemlig det er samme farge som @Fosse hadde på lageret sitt. Den fargen likte jeg veldig godt, og den er tilfeldigvis omtrent identisk med fargen på nåværende møbel. Det vil gjøre en overgang noe lettere, sånn internpolitisk i organisasjonen.

    USM har dybder opp til 50cm. Altså for grunt for Jinro. Men, de har bredder opp til 75cm. Og en bredde kan fort bli til dybde. Samtidig som en dybde på 35cm fort kan bli til bredde. Og da har man plutselig nesten identiske mål som en Jinro…
    (Litt usikker på kapasitet til å følge denne tankegangen helt i mål, @Karmana. Jeg kan være behjelpelig med ytterligere forklaringer ved behov.)
    Jeg koser meg med både øl og GT, så vedrørende min kapasitet…….føles det som om the sky is the limit i kveld. Litt mer usikker på morgendagen 😄 Bredde til dybde høres ut som en spennende løsning. Men, du kommer til å få kjeft av kona og med høyttalere som elsker frontvegg/sidevegger kommer du til å ende opp med et rack som strekker seg relativt langt ut foran høyttalerne og kan lage kilne refleksjoner. Jeg sa en gang, som mange andre, at det beste er ingenting mellom høyttalerne, og rack/reol på siden. Hadde det selv, men buklandet til slutt. Vetden er full av stusselige kompromisser 😊
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Usm er lekkert imo😁 har dristet meg til en sånn her å tross av at jeg ikke er opptatt av manikyr og pedikyr🤷‍♂️ resten velger jeg ikke kommentere 🤪
    20220320_121941.jpg

    Her var det gitt bredde uten noe form for mulighet å gjøre det bredere eller høyere (fruens ordre) 🤷‍♂️ å dette treffer godt til mitt behov 👌🎶
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jeg kjenner Dire Wolf, T-1 og meg selv. Vi er noen femikladder. Men det er Atlerovik også, han er superfemi. Verre i virkeligheten enn på bilder. Hadde garantert banka han i langfri om vi hadde gått på samme skole. Eneste måten å slippe unna med USM er å ha det fylt med verktøy.

    85573EF9-60A9-4B32-9F13-7E41C6CF1237.jpeg
    C62A5D0E-37B6-4B9E-9CBF-60015CFF7466.jpeg
    BA5DCB6F-9212-4903-BC27-F32F505C8B98.jpeg
    434166A1-66A2-4476-8371-92B1FF27C9C1.jpeg
    D67F489D-CFBD-40DF-9633-4DCBB389F65C.jpeg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg koser meg med både øl og GT, så vedrørende min kapasitet…….føles det som om the sky is the limit i kveld. Litt mer usikker på morgendagen 😄 Bredde til dybde høres ut som en spennende løsning. Men, du kommer til å få kjeft av kona og med høyttalere som elsker frontvegg/sidevegger kommer du til å ende opp med et rack som strekker seg relativt langt ut foran høyttalerne og kan lage kilne refleksjoner. Jeg sa en gang, som mange andre, at det beste er ingenting mellom høyttalerne, og rack/reol på siden. Hadde det selv, men buklandet til slutt. Vetden er full av stusselige kompromisser 😊
    Jeg har en skummel plan. Som kanskje lar seg gjennomføre…
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg kjenner Dire Wolf, T-1 og meg selv. Vi er noen femikladder. Men det er Atlerovik også, han er superfemi. Verre i virkeligheten enn på bilder. Hadde garantert banka han i langfri om vi hadde gått på samme skole. Eneste måten å slippe unna med USM er å ha det fylt med verktøy.

    Vis vedlegget 804000 Vis vedlegget 804001 Vis vedlegget 804003 Vis vedlegget 804004 Vis vedlegget 804005
    Hei! Det var jeg som banka folk, ble ikke banka. Femi har jeg blitt med åra.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Usm er lekkert imo😁 har dristet meg til en sånn her å tross av at jeg ikke er opptatt av manikyr og pedikyr🤷‍♂️ resten velger jeg ikke kommentere 🤪
    Det var det om Brazilian waxing du tenkte på da, ikke sant?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Ok, da er vi ferdige med ymse øl- og vintimer, samt fjørbrusing. Godt med alt som er unnagjort :D

    Takk, for veldig hyggelig tilbakemelding, @lassemann. Svært hyggelig å ha dere på besøk, alle sammen! Er enig i at basssen med fordel kunne vært noe mer kontrollert, men det er som du sier, ikke lett i gitte forhold. Og forholdene forblir som de er. Du glemte også å nevne pianoet som står rett ved høyttaleren og synger med :D Interessant nok kan jeg si at den faktisk har blitt strammere og mer definert med Jinro. Opplever også at det strammer seg ytterligere med IsoAccoustics Gaia II under høyttalerstativene, så det skal på som neste tiltak.

    Jeg kommer gjerne på gjenvisitt!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Torsdag var det altså klart for en hifivisitt i heimen, som jeg hadde gledet meg til lenge. Jeg møtte @lassemann på grill- og hifilørdag hos @Håkon_Rognlien i sommer, og det var et nytt hyggelig bekjentskap. I tillegg viste det seg at Lasse sitter på en av Norges eneste/få rørtestere for 211-rør. Så her lå alt an for et både hyggelig og spennende besøk. Når det meldtes at @Lagga ble med i tillegg, viste det seg at det ble nok et hyggelig bekjentskap i hifi-sfæren. Og for å toppe det hele, kom @tom-a hele veien fra Ljan. Fullt hus og stormende jubel!

    Mange bilder, men antar at det er til å leve med. Når det skjer mye spennende, er det også spennende å ta bilder :)

    Vi startet kvelden, som seg hør og bør, med lyd og godis. Jeg er ikke så god til å lage mat, men er en kløpper på å kjøpe inn usunne søtsaker.

    84A24320-AF6C-418E-AD57-F0695DCC7E86.jpeg

    BB834192-2C99-4F4C-9E3F-052FDAE83373.jpeg

    EDA2F316-7C95-471A-9361-067B309F106C.jpeg

    F34A9BDD-E94F-474C-9245-4705A55229E0.jpeg



    Lasse hadde med rørtestere i fleng. Denne:

    5C1DD95E-D839-41C8-9BBD-9579692FC325.jpeg


    Og denne:

    7E3B1DCF-1E00-4922-813F-978E12784362.jpeg



    Den siste her er jo smått livsfarlig, med mange hundre volt velvillig tilgjengelig for en smak av karamell. Jeg forventet meg nesten V8-lyd og eksos da han startet den opp. Men Lasse har liten frykt for spenninger, og målte alt av tilgjengelige 211-rør. Det verste/beste var at alt målte veldig bra. Og det mest imponerende var at de fire 80 år gamle rørene målte like bra som rørene fra nåtiden.

    5FA8015D-B2A7-4E48-9B84-1ECB8A485391.jpeg

    3D40EACD-8CD3-4ED8-BB7D-C03A62ECD928.jpeg



    Men jeg mistenker at han likte best den gamle rørtesteren, for her var det mer å skru på.

    51221782-8963-443B-9166-7AF6BDFE1E31.jpeg

    063760E7-CB8D-497A-9B27-ADF409F40323.jpeg

    8A4EBF30-FFA4-4961-9704-B68CB86C9956.jpeg



    @tom-a og jeg var heldige å få en Rør for dummies-sesjon som var veldig nyttig. Tom var svært lærevillig, som bildene viser :)


    Vi avsluttet kvelden som seg hør og bør, med en liten tilbedelsesstund foran Jinroen. Litt lett vedlikehold ble det også.

    39B9093D-C878-4525-A633-7C5398E1BB37.jpeg

    8DF0498F-0BF8-4031-84E9-BC883AC92BF3.jpeg

    07ECB146-4060-4F86-8DDD-ECD2D835942A.jpeg

    92DD73D3-9F9D-4960-A07C-FA4181E3095A.jpeg

    F8A2E6E2-F6E6-4829-B236-7060EAEE9242.jpeg


    Håper på noen ord om inntrykk fra @Lagga og @tom-a også. Takk for besøket, gutter, kom gjerne igjen!
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    168
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får henge meg på Lassemann sin rapport - takk til verten for stor gjestfrihet, fikk kastet meg rundt og deltatt i begivenheten :) Samtidig veldig hyggelig å få treffe de langsveisfarende Lagga og Lassemeann! Tror også en liten detalj vedrørende serveringen var unnlatt i Lassemanns kommentarer (men nå inntatt i Atles bildeserie): Her var det stående buffet med kaffe, bakverk i ulike varianter, og en skål med godter - alt flittig besøkt!

    For min del var det min første erfaring med et Audio Note oppsett, og helt enig med Lassemanns betraktninger. Tonalt er det som å komme hjem for en lytter, og ikke minst for meg selv som lytter mye til vokaler: Organisk, med tilstedeværelse i musikken og en gjengivelse som umiddelbart fremstår som troverdig. En kvalitet som er vanskelig å realisere i mange anlegg - og som nok er betinget av rør. Det lyder med virkelig kropp, hvor stemmenyanser tegnes med intimitet, og hvor sangeres foredrag og fraseringer blir flott presentert! Videre synes jeg høyttalerene "slipper" lyden fint, her er hurtighet og kontant dynamikk. Et anlegg som gjør det godt å være lytter!

    Forbedringspunkter? Ikke meningen etter slik gjestfrihet å være ivrig i det å finne feil eller mangler, men fra mitt ståsted øyner jeg potensiale for videre forbedringer. Interaksjon med rommet er nevnt - her er det en liten utfordring: Den enkle stemmen med komp lyder flott, men i mer komplekse passasjer med flere instrumenter og mer "tutti", så glipper presisjonen i lydbildet idet rommet melder seg på som bidragsyter - her blir det å fintune volum litt for å finne den mest riktige balanse mellom lydnivå og rom, avhengig av materialet som spilles. Stuerommet har jo fin høyde og en takkonstruksjon i vinkler, så gode foutsetninger slik sett, men som Lassemann nevner så er det stort sett bare harde flater i gips og glass. Et rom med trepanel har slik sett en mer behagelig "ro": Kanskje overtale interiørsjefen om å anskaffe noen (lekre) spiler i taket? :) Det kan faktisk gi ganske flott effekt det å tegne de vinklede "skrogene" i taket som mer visuelle elementer i stuerommet :) En annen ting som (i søken etter perfeksjonismen) kan nevnes, er at anlegget nok fremstår som litt "forward" - det skjer slik jeg opplever det mer foran, enn bak, høyttalerne. Plassering av hjertet i anlegget - Jinro - er jo diskutert, men et innspill av den helt radikale sorten vil jo være å fjerne all vinyl i første hylle, få racket lavere og gi med mer luft mellom høyttalerne - tror det ville økt følelsen av dybde i lydbildet. Dette med dybde er selvsagt litt smak og behag, og gjenstand for ulike preferanser. Begge disse innspillene går på det å øke presisjon, og etter min erfaring vil også demperemedier hjelpe i så måte - vi nevnte Isoacoustic Gaia til høyttalere som du allerede har (som rydder opp litt og også gir litt mer dybde), men også enkeltkomponenter kan gjøre nytte av det samme - jeg har gode erfaringer med Orea. Siden det tonale er så fint på plass hos deg, kan jeg ikke se at du risikerer å tilte lyden mot et noe lysere tilsnitt med slikt tiltak (som kanskje kan skje hvis man har en litt i sum "lyst" lydende komponentsammensetning), men bidra til ytterligere styrking av fokus i det som formidles.

    Lassemann har utstyret! Vet ikke hva som var mest engasjerende - å skru på knotter, eller se rørene gløde :) Med ny krig på gang er det godt vi bruker 211 og 845 til annet enn militære formål! - nemlig å understøtte og speile en kulturell og siviliserte verden gjennom musikken vi spiller, på tvers av tid og nasjonale geopolitiske ideer!

    Apropos avspilling: Foretrekker CD-avspillingen, streamingen er litt slik jeg også erfarer den hjemme, at den på en måte mangler litt "gravitasjon" - om CD avspilling har 1G, så kommer streaming med 0,8-0,9 G liksom. Men nok synsing fra min side - vi får følge opp litt på rør mv fremover!

    Mvh, tom-a
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Det er godt å se denne hobbyen bidrar til sosiale velvære å nye bekjentskap. Håper selv på å få til en runde for å treffe folk her inne, å høre på noen av de spennende anleggene som er rundt om😁👍🏻
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jeg får henge meg på Lassemann sin rapport - takk til verten for stor gjestfrihet, fikk kastet meg rundt og deltatt i begivenheten :) Samtidig veldig hyggelig å få treffe de langsveisfarende Lagga og Lassemeann! Tror også en liten detalj vedrørende serveringen var unnlatt i Lassemanns kommentarer (men nå inntatt i Atles bildeserie): Her var det stående buffet med kaffe, bakverk i ulike varianter, og en skål med godter - alt flittig besøkt!

    For min del var det min første erfaring med et Audio Note oppsett, og helt enig med Lassemanns betraktninger. Tonalt er det som å komme hjem for en lytter, og ikke minst for meg selv som lytter mye til vokaler: Organisk, med tilstedeværelse i musikken og en gjengivelse som umiddelbart fremstår som troverdig. En kvalitet som er vanskelig å realisere i mange anlegg - og som nok er betinget av rør. Det lyder med virkelig kropp, hvor stemmenyanser tegnes med intimitet, og hvor sangeres foredrag og fraseringer blir flott presentert! Videre synes jeg høyttalerene "slipper" lyden fint, her er hurtighet og kontant dynamikk. Et anlegg som gjør det godt å være lytter!

    Forbedringspunkter? Ikke meningen etter slik gjestfrihet å være ivrig i det å finne feil eller mangler, men fra mitt ståsted øyner jeg potensiale for videre forbedringer. Interaksjon med rommet er nevnt - her er det en liten utfordring: Den enkle stemmen med komp lyder flott, men i mer komplekse passasjer med flere instrumenter og mer "tutti", så glipper presisjonen i lydbildet idet rommet melder seg på som bidragsyter - her blir det å fintune volum litt for å finne den mest riktige balanse mellom lydnivå og rom, avhengig av materialet som spilles. Stuerommet har jo fin høyde og en takkonstruksjon i vinkler, så gode foutsetninger slik sett, men som Lassemann nevner så er det stort sett bare harde flater i gips og glass. Et rom med trepanel har slik sett en mer behagelig "ro": Kanskje overtale interiørsjefen om å anskaffe noen (lekre) spiler i taket? :) Det kan faktisk gi ganske flott effekt det å tegne de vinklede "skrogene" i taket som mer visuelle elementer i stuerommet :) En annen ting som (i søken etter perfeksjonismen) kan nevnes, er at anlegget nok fremstår som litt "forward" - det skjer slik jeg opplever det mer foran, enn bak, høyttalerne. Plassering av hjertet i anlegget - Jinro - er jo diskutert, men et innspill av den helt radikale sorten vil jo være å fjerne all vinyl i første hylle, få racket lavere og gi med mer luft mellom høyttalerne - tror det ville økt følelsen av dybde i lydbildet. Dette med dybde er selvsagt litt smak og behag, og gjenstand for ulike preferanser. Begge disse innspillene går på det å øke presisjon, og etter min erfaring vil også demperemedier hjelpe i så måte - vi nevnte Isoacoustic Gaia til høyttalere som du allerede har (som rydder opp litt og også gir litt mer dybde), men også enkeltkomponenter kan gjøre nytte av det samme - jeg har gode erfaringer med Orea. Siden det tonale er så fint på plass hos deg, kan jeg ikke se at du risikerer å tilte lyden mot et noe lysere tilsnitt med slikt tiltak (som kanskje kan skje hvis man har en litt i sum "lyst" lydende komponentsammensetning), men bidra til ytterligere styrking av fokus i det som formidles.

    Lassemann har utstyret! Vet ikke hva som var mest engasjerende - å skru på knotter, eller se rørene gløde :) Med ny krig på gang er det godt vi bruker 211 og 845 til annet enn militære formål! - nemlig å understøtte og speile en kulturell og siviliserte verden gjennom musikken vi spiller, på tvers av tid og nasjonale geopolitiske ideer!

    Apropos avspilling: Foretrekker CD-avspillingen, streamingen er litt slik jeg også erfarer den hjemme, at den på en måte mangler litt "gravitasjon" - om CD avspilling har 1G, så kommer streaming med 0,8-0,9 G liksom. Men nok synsing fra min side - vi får følge opp litt på rør mv fremover!

    Mvh, tom-a
    Du burde skrive mer her inne! Veldig lett å forstå hva du mener og hvordan det låter. Helt topp.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det har vært en travel helg så langt, men nå er jeg på jobb og kan slappe av litt... 😄

    Veldig hyggelig å bli med Lasse en tur for å se, høre og ikke minst skravle!

    Det meste er vel sagt om lydopplevelsen, jeg opplevde den som naturlig, eller troverdig om man vil, flott stemmegjengivelse,
    og et helhetlig lydbilde som var lett å sette seg inn i, lett å like - satt rett og slett og hygget meg med musikken, - mye mer enn jeg
    satt og lyttet til et anlegg.
    Som andre har sagt noe om, følte også jeg at jeg satt noen benkerader nærmere scenekanten enn jeg er vant til, men nå vet jeg ikke
    hva vertens preferanser er, uansett følte jeg at det muligens er rommet som skyver musikken litt framover.

    IMG_6568.JPG


    Blir man lei av å bare høre på musikk, finnes det hjelp til selvhjelp

    0T0A6178.jpg


    Det er MYE forsterker!

    IMG_6578.JPG


    Som nevnt ble det litt rørtesting, Lasse hadde med brukerutstyr...

    IMG_6569.JPG


    Østfolds store rørguru, Arne M, har laget egen tester til 221-rør, sjelden vare der altså.

    IMG_6579.JPG


    Rørpraten gikk varm 😅

    IMG_6575.JPG


    Kverna fikk vi dessverre ikke hørt på, da RIAA'en ikke var oppe og gikk - neste gang?

    0T0A6176.jpg


    Det er lett og la seg fascinere av rør...

    0T0A6158.jpg


    Ampen ble forøvrig åpnet og inspisert, alltid kjekt med utstyr som begynner å få noen års fartstid

    IMG_6592.JPG


    Det diskuteres

    IMG_6585.JPG


    Takk for gjestfriheten Atle, og gratulerer med et meget velspillende anlegg, jeg storkoste meg. 🤗

    /Morten
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Det er guttehelg i Rovikheimen. Også kalt helg musikkhelg, nerdehelg og ombyggingshelg, blant annet. Kort sagt, helgen skal stå i hifiens navn. Ulike potensielle forbedringer står på menyen. Gjør de ikke alltid?

    Først ut er den lille lekkerbiskenen:

    5031C27B-8551-4786-8380-64E4491F06C0.jpeg

    D052AA23-FFCC-4D2D-B456-BEAFD491F1B8.jpeg

    CC8384C1-543F-42E6-90B0-8623CAF544D7.jpeg

    8C3DAFF6-BDBB-4839-B8AF-3411D8D39DDE.jpeg


    Rett og slett en utrolig pen rørtester! Av.alle.ting. En pen rørtester. Det er noe med designet her som virkelig tiltaler meg.
    Om den måler riktig? Vet ikke, har ikke prøvd! 😁 Men siden den er så pen, er jeg ganske sikker på at den gjør det. Sier seg selv.


    Bestilt 8. mars, mottatt 29. mars. Håndbygget av tyske Helmut Beck, etter mine specs, det vil si med mulighet for å måle de rørene jeg ønsker.

    5C39BE3D-5009-4D1F-8893-EF89D00201ED.jpeg



    Filosofien er etter rør-for-dummies prinsippet, noe som passer undertegnede udmerket.

    4258E021-0789-445D-A1E5-6183B0788D4E.jpeg



    Det gjelder også bruksanvisningen som medfølger.

    E4FB56BC-325C-402A-93EC-4E54A73CCDC5.jpeg


    Med beste hilsener
    Atle, Målemafiaen
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Genialt med en egen rørtester.
    Du vet å velge stil også da 😁

    IMG_20220330_210625.jpg
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med rør tester med en fint utseende, burde være et krav for alle som har rør utstyr👍🏻😊
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jammen var det mer ved denne lille kjekkasen, enn utseendet. Testet testeren i dag og må si at jeg likte den like godt i bruk som av utseende. Denne gir stor eierglede, rett og slett et knallkjøp!

    74154B3F-3334-439B-AD11-9D93EFD2C709.jpeg

    C1C8D3DB-BDBC-4583-B707-1C7C109F9CCC.jpeg

    C98AD855-CDEA-4C2E-8364-DA49172A38B9.jpeg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Neste tweak ut i guttehelgen:

    6CA087F6-770A-456A-AC14-A9CC15F13793.jpeg



    Av med gamle sko

    ADEE676C-0703-446C-A702-518C4672143D.jpeg


    Og på med nye

    3BB4E559-20F9-4239-AB9D-14F92F71FBEC.jpeg

    82EDB29E-C307-4018-AB71-054F98466274.jpeg

    4514B0C7-2944-4B2D-8B8E-1DED78C9C4F5.jpeg



    Igjen blir jeg fascinert over hva Gaiaene gjør! De rydder solid opp i lydbildet. Nedre område strammes opp. Det som måtte ha vært av løs bass/mellomtone/mellombass ryddes opp i. Lydbildet oppleves roligere og tydeligere. Etterklang høres bedre, det oppleves en noe større dybde. Helt fascinerende for et sett med høyttalerbein.

    De rydder opp såpass mye, spesielt i bunnen, at andre ting kommer mer frem. GE-rørene oppleves mye slankere, med en tendens til litt slitsom mellomtone, og litt tynne i bunnen. Egentlig er dette sånn jeg har sett dem omtalt. Mens RCA låter fyldigere og varmere. Mer bunn. Begge deler samsvarer med beskrivelsene jeg har lest på nettet ellers. Det kan virke som at lyden som slipper ut av høyttalerne nå gjengir signalet "riktigere", og er noe mindre påvirket av rommet, i hvert fall gulvet.

    Gaia er rett og slett en helt rå oppgradering, og jeg vil anbefale alle å låne eller kjøpe disse på åpent kjøp, for å høre hva de gjør i de enkelte oppsett. At det vil oppleves forskjell er jeg nesten helt sikker på, men det er selvsagt aldri noen garanti for at det oppleves bedre.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Mye av det samme som jeg opplevde med enkle vekt tilpassede SD føtter under AN/E stativene. Helt klart verdt å prøve. Opplever noe av det samme også på AG Zero med og uten SD føtter.
    Imponerende hvor mye den slags avkobling kan rydde opp.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    967
    Torget vurderinger
    2
    Går du fra spikes eller flatt rett på gulvet Atle? Så vil alle alternativer med avkobling gi et løft :)
    Spennende å følge din utvikling. Skikkelig ekstremt å gå til innkjøp av egen rørmåler:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn