En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Gjør nok absolutt mye av samme nytt, @BangBang. Har ikke testet SD her, men testet det tidligere. Da var erfaringen at Gaia var et solid hopp opp. Du har ikke prøvd noe tilsvarende på de du har nå? Vil tro du har mye å hente der også.

    Gikk fra spikes, ja @rotecop. I teorien skal det jo bli bedre, når det gjelder tradisjonelle høyttalere som skal kobles fra rommet. Disse er imidlertid designet til å koble på rommet. Men jeg mistenker at man har murhus og -gulv som et premiss i dette designet.
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.600
    Antall liker
    6.837
    Hei Atle.
    Lurer på om du har gjort deg noen tanker om hva et lukket hi-fi møbel som står mellom høyttalerne og er trukket et stykke ut fra veggen har å si for lyden? Særlig ift at AN-E har port på baksiden, men også fordi møbelet (i linje) står utenfor høyttalerne (førsterefleksjon).
    Jeg har det ganske likt som hos deg, og disse spørsmålene dukket plutselig opp i hodet forleden dag.
    Beklager dersom du allerede har tatt for deg temaet i tråden på et tidligere tidspunkt.
    Ha en riktig fin lørdag :)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Gjør nok absolutt mye av samme nytt, @BangBang. Har ikke testet SD her, men testet det tidligere. Da var erfaringen at Gaia var et solid hopp opp. Du har ikke prøvd noe tilsvarende på de du har nå? Vil tro du har mye å hente der også.

    Gikk fra spikes, ja @rotecop. I teorien skal det jo bli bedre, når det gjelder tradisjonelle høyttalere som skal kobles fra rommet. Disse er imidlertid designet til å koble på rommet. Men jeg mistenker at man har murhus og -gulv som et premiss i dette designet.
    Har tenkt på det. Men i minimalismens navn har AG valgt å lage stativ til høyttalerne som gjør det vanskelig å bruke noen form for avkobling, utenom evt en plattform. Gaia må vel skrus til på samme måte som en spike?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Har tenkt på det. Men i minimalismens navn har AG valgt å lage stativ til høyttalerne som gjør det vanskelig å bruke noen form for avkobling, utenom evt en plattform. Gaia må vel skrus til på samme måte som en spike?
    Ja, de må skrus inn og forventer å møte gjenger.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hei Atle.
    Lurer på om du har gjort deg noen tanker om hva et lukket hi-fi møbel som står mellom høyttalerne og er trukket et stykke ut fra veggen har å si for lyden? Særlig ift at AN-E har port på baksiden, men også fordi møbelet (i linje) står utenfor høyttalerne (førsterefleksjon).
    Jeg har det ganske likt som hos deg, og disse spørsmålene dukket plutselig opp i hodet forleden dag.
    Beklager dersom du allerede har tatt for deg temaet i tråden på et tidligere tidspunkt.
    Ha en riktig fin lørdag :)
    Har absolutt tenkt på det, og er flere som har påpekt det. Jeg hadde det egentlig på menyen denne helgen, å ta bort møbelet for å høre, men rekker/gidder det ikke i denne omgang. Jeg gjorde det da jeg hadde Doxaene. De stod riktig nok noe lenger ut, men samtidig var møbelet høyere og stod også litt lenger ut. Da forventet jeg meg stor forbedring. Resultatet var derimot ikke hørbart. Så jeg er spent på hvilket utslag det vil gi å prøve nå. Håper egentlig på samme resultat, da jeg ikke har noe annet sted å ha møbel :D
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.422
    Antall liker
    17.116
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Min erfaring med spikes er at de egentlig som oftest gjør mer ugang enn nytte :) , men i stua bruker jeg soundcare i kombinasjon med «myk» avkobling. Det gav best resultat akkurat der.
     

    Kvad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    66
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    3
    Har tenkt på det. Men i minimalismens navn har AG valgt å lage stativ til høyttalerne som gjør det vanskelig å bruke noen form for avkobling, utenom evt en plattform. Gaia må vel skrus til på samme måte som en spike?
    Orea kan brukes om en ikke kan skru dem inn. Eventuelt Iso-puckene som er "pro" versjonen (og en god del billigere).
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Orea kan brukes om en ikke kan skru dem inn. Eventuelt Iso-puckene som er "pro" versjonen (og en god del billigere).
    Orea er nok kun for et par kg pr stykk. Men puckene kan kanskje være et alternativ :)

    Ikke så enkelt uten evt en plattform. 😅

    25F7AF9E-39CD-4A9C-8CAA-BC88563CFD20.jpeg
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Det er klart for helgens siste, og aller mest spennende endring. Og nei, det deles ikke ut noen premier til dem som forutså dette (@HCS, for eksempel :) )

    AB0B2992-487A-4C6E-A742-47EA43D8D3AA.jpeg

    36FAB720-B5AB-4EC3-A879-E659CFA86D03.jpeg

    95723A7F-820A-4560-8F13-14A036F9010C.jpeg

    7545D2C3-C5DB-4587-A8DA-533E7046F1C5.jpeg



    Etter at jeg monterte Gaia, har jeg gått gjennom de to parene med NOS 211-rør jeg hadde tilgjengelig. Dette er oppsummeringen av mine inntrykk:

    1. GE VT-4-C. Ekstremt kjappe og oppløste. Dynamikken er fantastisk. Detaljert og fin topp. Men, mellomtone har en antydning av å bli gneldrete, og de er veldig slanke nedover. Kjempestram bass, som også er ganske tilbaketrukket. Totalt sett blir de for slanke, analytiske og litt kjedelige for min smak.
    2. RCA Radiotronic 211/VT-4-C. Disse er varmere enn GE. Noe mer tilbaketrukne i toppen, og samtidig en veldig rund, men fast og fin bunn. Ikke antydning til gneldring i mellomtone. Ikke fult så kjappe og dynamiske som GE, litt mer laidback og avslepne, men om jeg skulle velge mellom de to, ville jeg gått for RCA.

    Så var det tid for AN 4242E. Og det var mildt sagt hakeslepp! :oops:o_O:love: Disse rørene er rett og slett gamechangere hos meg. De tar Jinro fra et allerede bra nivå til et enda bedre nivå! Helt sprøtt. Det er som at de tar det beste fra GE og RCA, og så legger på enda mer. Summen av disse to, blir som summen av de foregående fire - og mer! De har kjappheten og dynamikken, kanskje til og med enda et hakk vassere enn GE. De har en stram, men samtidig fyldig og utfyllende bass. De låter naturlig og ekte. Egentlig vil jeg si at de er mer balanserte enn de to foregående parene, men det høres kjedelig ut. Disse låter ikke kjedelig! Rett og slett fantastisk engasjerende og deilig. Det er sjelden jeg får gåsehudopplevelser foran eget anlegg. Men i går kom de på rekke og rad. Disse velger jeg foran GE og RCA hvilken dag som helst.

    Det ble en lang dag med musikk i går, kanskje den dagen med mest musikklytting via hifi, noensinnne. Så kom nedturen. I 12-tiden, rett før leggetid, oppstod det en ekkel støy i venstre kanal. Jeg styrtet bort og skrudde av forsterker. Alltid dårlig timing når slikt skjer, men rett før sen leggetid er ekstra ille. Det ble en dårlig natt, med bekymrede tanker om skifte av diverse kondensatorer eller trafoer. Det ble telefonsupport med @Olof Lilja i dag. Han mistenkte (heldigvis) rør. Jeg skiftet begge smårørene, switchet 4242E mellom høyre og venstre, og fyrte opp mens Olof var på telefonen. Det oppstod et lite lyn-show i det ene røret - solid blå gnistring - samt spraking i høyttaleren. Rett og slett dårlig produksjon. Så da blir det dessverre litt venting før jeg får samme godlyden igjen. Men godt å vite at Jinroen fungerer som den skal, og jeg vet at jeg venter på noe veldig godt.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    De rørene der er så fine at jeg kunne tenke meg det i glass og ramme på veggen i stua.
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    8
    Og det låter (låt) helt sykt bra! Jeg var innom Atle i går, og jeg må istemme om både hakeslepp og ståpels. Voldsomt dynamisk, men også silkemykt og oppløst. Det spiller stort, luftig, tredimensjonalt og ikke minst ANsk. Lyden jeg kjenner fra før, og elsker finnes i Jinro. Bare i større monn enn jeg har opplevd før. Håper nytt rør kommer sporenstreks @Atlerovik!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Ja, det har skjedd lite her i det siste. Det handler primært om at det har skjedd desto mer på andre områder av livet, og litt om at skrivelysten går opp og ned. Når jeg har tatt valget om at denne tråden skal handle om hifi og -relaterte emner, blir det naturlig stillere i perioder. De få gangene jeg ønsker å dele fra andre områder av livet, havner det i utvalgte sosiale medier.

    Men når skjer det visst litt på hifi-fronten også.

    B3DC100E-B5D0-4ABE-B0F7-7269A10D1A6C.jpeg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Ny benk er bare delvis riktig. I første gang er dette en test for å høre hva som skjer uten at det er så mye mellom høyttalerne, primært med tanke på dybdeperspektivet. Dernest er tanken å teste ut et nytt benkkonsept.

    Testen er i gang.
    F7008657-FF1B-4B61-98BB-EDEAF27A2E0B.jpeg


    Jinroen har fått nye føtter, i form av passende Iso-pucks. Det løser til en viss grad problemet med benk/plate på 50cm. At den stikker litt ut, gjør ikke noe, og jeg kommer til å fjerne de originale føttene.
    A58CAA3D-46FB-4836-9524-9CC50C3059AF.jpeg


    Men hvor skal jeg gjøre av disse? Har ikke mange plater, sammenliknet med de fleste her, men de tar mye plass, uansett.

    5957F908-1887-49A4-BB29-0236D025CD22.jpeg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Foreløpig inntrykk er at ting endrer seg noe. Mer den tonale balansen, enn dybdeperspektivet, faktisk. Mulig jeg må ned med platespilleren også. Den skal uansett ikke henge sånn om jeg endrer benk.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Min benk er stor... Men så er ting håpløse.. Dybde hva er det? :D.. Spent på hva du faller ned på av løsning..
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Jeg kan hente platene helt kostnadsfritt om du ikke finner ut av dette med plassering. Jeg er behjelpeligeres selv.

    Seriøst: Husk å planlegge for at samlingen vokser, eller i hvert fall ha i tankene hva du da gjør. For de formerer seg.
     
    Sist redigert:

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    139
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har feks. mine lp plater i Ikea Kallax (tror det het det nå) og bort fra anlegget. Disse passer perfekt for lp samlingen og kan lett utvides.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    965
    Torget vurderinger
    2
    Kallax er veldig rimelig løsning. Men synes personlig de blir litt trange for LP. Er bare så vidt jeg får fingeren i mellom på toppen for å trekke ut skivene. Men er litt individuellt hvor mange tomeler man har:)
     

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    139
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Kallax er veldig rimelig løsning. Men synes personlig de blir litt trange for LP. Er bare så vidt jeg får fingeren i mellom på toppen for å trekke ut skivene. Men er litt individuellt hvor mange tomeler man har:)
    Hvis det blir for tett pakket så er det litt upraktisk, men jeg har litt luft imellom. Ellers bruker jeg ikke plastbeskyttelse. Men har aldri hatt det problemet, men jeg bruker 1 finger for å dra ut :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.249
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Godt du viser livstegn. 😊
    Det er ikke FOR mye pur entusiasme og glede her på HFS. Du er av dem som balanserer innholdet i fht de som er mer opptatt av kurver og tall, enn goosebumps og musikkglede.

    Ikke forundret på hørbare forskjeller på lydbilde med og uten benk. 🙂
    Man må ikke ha alle platene på stua.
    Har man et rom man kan ha de fleste på, så kan man hente fram et passelig antall for kvelden eller helga, eller ha de nyeste i et stativ e.l.
    Desimering er et alternativ hvis en vil bedre gjennomsnittlig kvalitet på samlingen, men er det av plasshensyn, så vil man muligens ligge våken om natta. 🙈😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn