En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Tusen takk for hyggelige gratulasjoner! Nå føles det jo nesten som bursdag, også :D
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Hørte et sett i Horten for et par år siden. Husker ikke hvilken modell, men utrolig imponerende høyalerene ut i fra størrelsen. Husker jeg tenkte det var løsningen hvis jeg flyttet i leilighet.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Gammelkjent tommelfingerregel. Du får bedst mulig dynamikk og mindst vibrationer i armen, når kombinasion pickup/kontralod
    kan gjøres, så kontravekten er så nær armcentrum som muligt :)
    Takk, Hasse. Interessant, er akkurat forbedring i dynamikk som merktes best. Da stemmer teorien med praksis :D
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Nydelig anlegg Atle, tipper det låter himmelsk også 🙂. God helg og kos deg med musikken.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Shit. Blir nødt til å dypdykke i barskapet for å tvinge fokuset bort fra manglende impulskontroll snarest mulig.
    Godt jeg skal opp på et fjell i helga, dette kan jo gå helt galt.
    Jeg er spent på både førsteinntrykk og noe mer belyttet, i grunn, der responsen på forskjeller mellom Doxa og AN fremkommer.

    Jeg har mine ganske sterke oppfatninger på temaet, faktisk, men skal unngå å påvirke noen i sakens anledning.

    Var på et tidspunkt så å si bestemt på å handle inn et sånt par selv, i den tiden jeg var Klipsch RF63 / AN P4 Balanced-bruker....
    Lykke til! :D Er vant med at du har sterke oppfatninger, ja. Nå vet du jo hvordan de låter. Men du får ta turen innom en dag, og høre hvordan det låter hos meg.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Grattis!

    At de kan/bør plasseres nær vegg/hjørne, ser jeg på som en bonus. Tipper kona di er enig 😉.

    Jeg ville ha prøvd uten akustiske plater bak dem også, gitt at AN/E er ment til å spille med rommet, så vidt jeg husker.
    Enig med deg i det første, og du tipper helt rett på nr to! :D De akustiske platene forsvant ganske fort. Stod der bare da jeg tok de første bildene.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Gratulerer. Flotte, selvom jeg synes Doxa´ne trumfer på design.
    Men - det er jo høyst subjektivt.
    Kos deg med lytting i helgen. Kommer sikkert til å høres helt bort til Esso´n;)
    Det er interessant! Du er vel den eneste som har den oppfatningen, som jeg har detektert så langt.

    Du er forresten velkommen innom for en lytt. Det gjelder alle andre som leser dette, også.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.215
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det er interessant! Du er vel den eneste som har den oppfatningen, som jeg har detektert så langt.

    Du er forresten velkommen innom for en lytt. Det gjelder alle andre som leser dette, også.
    Jeg melder meg inn i klubben til ptb. Jo færre, jo mer eksklusivt 😄 Hvilket ikke ekskluderer at jeg har hørt AN høyttalere spille så jeg nesten fikk en liten tåre i øyekroken 😊
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg melder meg inn i klubben til ptb. Jo færre, jo mer eksklusivt 😄 Hvilket ikke ekskluderer at jeg har hørt AN høyttalere spille så jeg nesten fikk en liten tåre i øyekroken 😊
    Det tror jeg skyldtes mest Tequila som Peter serverte.. 😄.. Eller kanskje ikke... Uansett, Stryper på full øs med 211 monoblokker var litt av en opplevelse..
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer! Liker man lyden fra en produsent blir det vel sjeldent feil å gå «all in». 😊
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Det tror jeg skyldtes mest Tequila som Peter serverte.. 😄.. Eller kanskje ikke... Uansett, Stryper på full øs med 211 monoblokker var litt av en opplevelse..
    Haha! Jeg har hørt rykter om Peters musikksmak. Men Stryper så jeg ikke komme! 😁
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Jeg melder meg inn i klubben til ptb. Jo færre, jo mer eksklusivt 😄 Hvilket ikke ekskluderer at jeg har hørt AN høyttalere spille så jeg nesten fikk en liten tåre i øyekroken 😊
    Se det! Her er alle velkomne, uansett preferanser 🌈

    Jeg innrømmer at Doxaene vokste på meg, utseendemessig. Mest på grunn av et veldig fint treverk. Men formen ble jeg aldri helt fortrolig med. Etter min smak skal høyttalere se ut som AN-E’ene, Harbeth eller andre klassiske høyttalere. Det er fint, det! :love:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Se det! Her er alle velkomne, uansett preferanser 🌈

    Jeg innrømmer at Doxaene vokste på meg, utseendemessig. Mest på grunn av et veldig fint treverk. Men formen ble jeg aldri helt fortrolig med. Etter min smak skal høyttalere se ut som AN-E’ene, Harbeth eller andre klassiske høyttalere. Det er fint, det! :love:
    Mobber du meg fordi jeg har en stor gymsokk tredd over elementene? :mad::)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Ingen som mobber her, @HCS , i hvert fall ikke jeg. Viser til første avsnitt i sitatet mitt ovenfor.
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ingen som mobber her, @HCS , i hvert fall ikke jeg. Viser til første avsnitt i sitatet mitt ovenfor.
    Tar det heller ikke som det. Og jeg er helt enig, høyttalere bør se ut som det de er. At noen gjør denne øvelsen bedre enn andre er og en sannhet, dine er et eksempel på vakre kreasjoner :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Foreløpige observasjoner rundt nye høyttalere.

    De er vanskeligere å plassere.
    Ingen stor overraskelse. Som skrevet før - det er opplest (i hvert fall nedskrevet) og vedtatt at de helst skal stå klint inn i hjørner. De skal spille med rommet og dermed «kobles til» rommet. Det er for eksempel sterkt anbefalt at de står på spikes som dyttes godt ned i gulvet. Dette er jo (også) stikk i strid med det allmenn kunnskap. De fleste har vel lest om avkobling her på Sentralen, og jeg har selv opplevd positiv effekt med IsoAccoustics Gaia under Doxaene. Doxaene opplevdes forøvrig opprinnelig lette å plassere, og det er de. Men jeg oppdaget etter hvert at det var mye å gå på for å få bassen til å spille skikkelig, og jeg traff aldri helt. Det er rommet, ikke høyttalernes skyld.
    Det er også sterkt anbefalt å gjøre stativene så tunge og døde som mulig. Jeg har ikke hjørner tilgjengelig for høyttalerne, jeg er særdeles skeptisk til stikke hull i eikeparketten, men jeg har kjøpt inn to sekker stålgritt som skal fylles på i dag.
    Plassering skal jobbes mye mer med. Foreløpig er de klint inntil vegg og vinklet ganske rett på lytteposisjon, men noe mer toe-in enn Doxa. En kjent anbefaling for disse er å rette de inn så de treffer en meter foran lytteposisjon. Det funket overhodet ikke hos meg. Stereobildet kollapset fullstendig og ble en liten nesten-mono-boks i midten.

    De er uten wow-faktor. Det er ikke sånn at man kobler opp disse, henter frem alle hi-fi-låtene og sitter lamslått i sofaen. Signaturen er ikke ulik Doxa. Det er forsåvidt ikke så rart, da de deler mange konstruksjonsprinsipper. Likevel, de oppleves noe mindre varme enn Doxa, litt slankere, på en måte. Samtidig varierer det enormt etter hvor de er plassert, ref forrige avsnitt. Det er ganske fascinerende hvordan de faktisk kan tunes til å passe egen preferanser ved å flytte dem. Men, altså ingen hi-fi-wow-faktor. Det er vanskelig å si at de er bedre i diskant, dårligere i bass og så videre. Men - og det er en klisjé som har blitt gjentatt av mange, men jeg har innsett at de fleste klisjéer har et utspring i sannhet - de spiller musikk på en veldig engasjerende måte. Og her må jeg nesten unne meg en :love:. De spiller altså ikke allerede vellåtende musikk veldig mye bedre. Men så er ikke det heller så veldig vanskelig. Den tydeligste forandringen jeg har detektert er at høyttalerne spiller de dårlige platene mine så veldig mye bedre! Den siste plata jeg spilte på Doxa var Bon Jovi-plata fra 80-tallet som er vist tidligere i tråden. På Doxa låt den tynt og uengasjerende og jeg tenkte at den ikke kom til å bli spilt noe særlig. Testet den som en av de første på AN-E og plutselig var det fest! Vokalen låt fyldigere og mer ekte, skarptrommen hadde plutselig sin egen plass, mer kropp, fylde og jeg kunne se den for meg. Alt satt sammen på en så utrolig fin måte, og kunne samtidig skilles fra hverandre. De har visst litt wow-faktor, likevel. Men den smyger seg innpå etter hvert, fremfor å trykke den i trynet på deg fra starten av.

    De må spilles inn. Høyttalerne er ikke spilt på de siste to årene. I manualen står det at de trenger 100 timer når de er nye og 5-10 timer om de ikke har blitt spilt på en uke, og jeg har fått råd om at disse trenger omtrent like lenge som nye. Jeg synes å kjenne igjen tendensene om at ting ikke er helt ordentlig plassert i lydbildet, bassen er ikke kjempesolid og typiske ting som jeg tidligere har opplevd før ferdig innspilling. Samtidig mener jeg å ha opplevd forbedring bare etter noen timer også, så kanskje det ikke tar fullt så lang tid. Og det er lovende at jeg koser meg så mye allerede!

    På planen i dag står fylling av stativer, oppkobling av Audio Note sølvhøyttalerkabler og mer flytting av høyttalerne. For en fin lørdag!
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    ANE er jo som du sier ikke bare noen høyttalere su hiver opp, og så spiller de. De krever mye jobbing. Hjørner er å foretrekke, men ikke helt nødvendig så lenge du får de helt inntil frontveggen. Eller… min erfaring var at kliss inntil heller ikke ble helt rett. 5-10cm fra hjørnet av høyttaler funket best hos meg. Og når du googler litt finner du flere med samme erfaring.
    Jeg synes heller ikke spikes var veien å gå. Men benyttes vekt tilpassede sd puter for aller best Resultat.
    Spiles gjorde et eller annet i øvre melllomtone som gjorde at HT virket harde oppover, samtidig som at bassen ble mer unyansert.
    Ang vinkling følte jeg at de likte sterk toe in. Men ikke mer enn at de traff ørene i lyttepos.

    Tunge døde stativer er helt essensielt btw. Samme er hvordan du plasserer kasser på stativene. Tackit ble foretrukket. Mener også at AN sverger til det.

    Morro å lese det du nå driver med. Blir nok svært bra tilslutt 😊
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Foreløpige observasjoner rundt nye høyttalere.

    De er vanskeligere å plassere.
    Ingen stor overraskelse. Som skrevet før - det er opplest (i hvert fall nedskrevet) og vedtatt at de helst skal stå klint inn i hjørner. De skal spille med rommet og dermed «kobles til» rommet. Det er for eksempel sterkt anbefalt at de står på spikes som dyttes godt ned i gulvet. Dette er jo (også) stikk i strid med det allmenn kunnskap. De fleste har vel lest om avkobling her på Sentralen, og jeg har selv opplevd positiv effekt med IsoAccoustics Gaia under Doxaene. Doxaene opplevdes forøvrig opprinnelig lette å plassere, og det er de. Men jeg oppdaget etter hvert at det var mye å gå på for å få bassen til å spille skikkelig, og jeg traff aldri helt. Det er rommet, ikke høyttalernes skyld.
    Det er også sterkt anbefalt å gjøre stativene så tunge og døde som mulig. Jeg har ikke hjørner tilgjengelig for høyttalerne, jeg er særdeles skeptisk til stikke hull i eikeparketten, men jeg har kjøpt inn to sekker stålgritt som skal fylles på i dag.
    Plassering skal jobbes mye mer med. Foreløpig er de klint inntil vegg og vinklet ganske rett på lytteposisjon, men noe mer toe-in enn Doxa. En kjent anbefaling for disse er å rette de inn så de treffer en meter foran lytteposisjon. Det funket overhodet ikke hos meg. Stereobildet kollapset fullstendig og ble en liten nesten-mono-boks i midten.

    De er uten wow-faktor. Det er ikke sånn at man kobler opp disse, henter frem alle hi-fi-låtene og sitter lamslått i sofaen. Signaturen er ikke ulik Doxa. Det er forsåvidt ikke så rart, da de deler mange konstruksjonsprinsipper. Likevel, de oppleves noe mindre varme enn Doxa, litt slankere, på en måte. Samtidig varierer det enormt etter hvor de er plassert, ref forrige avsnitt. Det er ganske fascinerende hvordan de faktisk kan tunes til å passe egen preferanser ved å flytte dem. Men, altså ingen hi-fi-wow-faktor. Det er vanskelig å si at de er bedre i diskant, dårligere i bass og så videre. Men - og det er en klisjé som har blitt gjentatt av mange, men jeg har innsett at de fleste klisjéer har et utspring i sannhet - de spiller musikk på en veldig engasjerende måte. Og her må jeg nesten unne meg en :love:. De spiller altså ikke allerede vellåtende musikk veldig mye bedre. Men så er ikke det heller så veldig vanskelig. Den tydeligste forandringen jeg har detektert er at høyttalerne spiller de dårlige platene mine så veldig mye bedre! Den siste plata jeg spilte på Doxa var Bon Jovi-plata fra 80-tallet som er vist tidligere i tråden. På Doxa låt den tynt og uengasjerende og jeg tenkte at den ikke kom til å bli spilt noe særlig. Testet den som en av de første på AN-E og plutselig var det fest! Vokalen låt fyldigere og mer ekte, skarptrommen hadde plutselig sin egen plass, mer kropp, fylde og jeg kunne se den for meg. Alt satt sammen på en så utrolig fin måte, og kunne samtidig skilles fra hverandre. De har visst litt wow-faktor, likevel. Men den smyger seg innpå etter hvert, fremfor å trykke den i trynet på deg fra starten av.

    De må spilles inn. Høyttalerne er ikke spilt på de siste to årene. I manualen står det at de trenger 100 timer når de er nye og 5-10 timer om de ikke har blitt spilt på en uke, og jeg har fått råd om at disse trenger omtrent like lenge som nye. Jeg synes å kjenne igjen tendensene om at ting ikke er helt ordentlig plassert i lydbildet, bassen er ikke kjempesolid og typiske ting som jeg tidligere har opplevd før ferdig innspilling. Samtidig mener jeg å ha opplevd forbedring bare etter noen timer også, så kanskje det ikke tar fullt så lang tid. Og det er lovende at jeg koser meg så mye allerede!

    På planen i dag står fylling av stativer, oppkobling av Audio Note sølvhøyttalerkabler og mer flytting av høyttalerne. For en fin lørdag!
    Flott å lese at de funker såpass bra allerede:)

    Jeg har hatt mange AN E med Black Gate i delefilteret,og de tror jeg er ekstra kilne på dette med om de blir stående lenge ubrukt,eller flyttes på,frakt,osv. Det Black Gate problemet slipper du,men jeg er helt sikker på at du vil merke også på dine at de vil våkne mer til live,mer dynamikk og finoppløstehet,og samtidig mer ro,kroppslighet og autoritet. Spill høyt når du har mulighet og lyst til det! Da går de seg til mye raskere.

    Hver gang jeg har gitt de tyngre fundament/stativ så har de fått mer ro og autoritet. Så fyll opp stativene dine.
    Prøv også Bluetack o.l. mellom høytaler og stativ viss du ikke har prøvt det.Det syns jeg også ofte har bidratt med større ro. AN anbefaler dette,og det fungerer.
    For det er vel igrunnen akkurat der jeg ofte synst de AN E jeg har hatt har en av sine utfordringer.De ligger å balanserer litt vel hårfint med tanke på å bikke over til å bli for pågående en plass ca øvre mellomtone. Samtidig som at bassen kan vere vanskelig å få til å sitte helt slik jeg ønsker.
    Det er fort gjort at det virker som man får utfasninger i området midbass til nedre mellomtone på AN E med diverse plasseringer,og da låter de slankt og tynnt.
    Vanskelig å unngå den problematikken,og gjelder vel også mange andre bassreflekskonstruksjoner der de står og tuter ut av bassporten med en timing og fase som ikke er helt optimal med hva som kommer fra fronten av basselementet.

    Når jeg ser på rommet ditt,vil jeg anbefale deg å prøve å trekke de fremover mot lytteposisjon,slik at fronten på høytalerene er foran racket ditt.Gunstig å unngå refleksjoner fra rack. Og skal jeg gjette så tror jeg at de kanskje låter best viss du lar de krysse akse bak ørene i mer eller mindre grad.
    Prøv også vinkle de slik de krysser foran,men syns de står med såpass liten avstand mellom seg at jeg tipper 'lydscenen' da blir kjipt liten. Som jeg tror du skrev selv at du har erfart :)
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Takk for fine innspill, @BangBang og @Rune S , veldig verdifullt! Og fint at dere synes det er gøy å følge med på dette :)

    Har også lest at mange liker høyttalerne 5-10cm ut, det står og nevnt i manualen. Interessant at du ikke likte spikes på disse heller, BangBang. Jeg har definitivt tenkt å prøve uten, og både med puter og med Gaia. Jeg håper jo egentlig at de låter bedre med noe annet enn spikes. Påfyll i stativene kommer sporenstreks, det samme med blue-tac.

    Interessant og gjenkjennelig det du skriver ang mellomtone og bass, Rune! Godt beskrevet, det at de balanserer hårfint her. Det er det samme jeg har opplevd, foreløpig. Også det med å dra dem ut. Jeg liker egentlig bedre litt større grad av nærlytting, så det står på planen å prøve det. Jeg har også tenkt å skyve benken nærmere veggen.

    Men alt i alt, dette er en meget god begynnelse! Jeg hadde en lytteøkt (økt høres egentlig ut som at det er stress) etter forrige post, og må si at det var en utrolig fin opplevelse! Hørte på en del musikk som jeg kjenner godt, og på mye av det synes jeg rett og slett det var en solid knock-out på Doxaene 👊😵
    Spesielt, selvfølgelig, på akustiske instrumenter og stemmer. En helt annen opplevd tilstedeværelse, oppløsthet, plassering både i stereoperspektivet, men også i dybdeperspektivet.

    Sjekk denne, de som vil. Min type hifimusikk :D Jeg vet hvordan trommer skal låte, etter å ha spilt dem selv i 30+ år, samt gjort opptak av dem nesten like lenge. Når jeg hører denne på AN-E er det helt nydelige transienter og utklinginger, det oppleves som å sitte foran settet. Skal sjekke ut tipset ditt også, Rune!

    063DE2F8-D06C-4B03-8895-A13E8658AB34.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn