En Hyllest til Danske Helter!

B

Back_Door

Gjest
Erfaring og observasjoner er ikke utelukkende knyttet til alder. Jeg kjenner 16åringer med en rikere bakgrunn og et mer helhetlig perspektiv enn brorparten her. Jeg har også møtt de mest trangsynte pensjonister.
Sint ung mann? INGEN som kjenner meg vil dele den oppfatning med deg, men om du absolutt må avskrive meg på slike simple måter: vær så god, vis verden hvor liten du virkelig er.

Mvh
Atle K
Jeg kjenner ikke deg på noen annen måte enn ut fra det inntrykket du gir av deg selv på dette forum.
I lang tid oppfattet jeg deg som aggressiv og barnslig. I senere tid har jeg likevel sett at du har en mer komplisert psyke og faktisk evner å presentere interessante betraktninger og vurderinger. Likevel preges du fortsatt av pubertale reaksjonsmønstre av den kategori som din siste setning i ditt innlegg her igjen avslører.

A

Akle

Gjest
Jeg kjenner ikke deg på noen annen måte enn ut fra det inntrykket du gir av deg selv på dette forum.
I lang tid oppfattet jeg deg som aggressiv og barnslig. I senere tid har jeg likevel sett at du har en mer komplisert psyke og faktisk evner å presentere interessante betraktninger og vurderinger. Likevel preges du fortsatt av pubertale reaksjonsmønstre av den kategori som din siste setning i ditt innlegg her igjen avslører.
Finner behovet ditt for å sette meg i bås svært underholdende. Hva med dette for et pubertalt reaksjonsmønster: føkk deg!

Mvh
Atle K

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Skaff ungdommene arbeid, så slipper vi slike opptøyer.

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Flott innlegg.

Konformitetspsykosen lenge leve, utbredt sykdom. Makten og markedet har retten på sin side, dette lærer en fra barnsben av - ved å bli straffet av autoritative figurer når en bryter med deres ønsker. Visse klarer aldri å krype ut fra under autoritetstroen. Det er rett kvalmende.

Mvh
Atle K
Flott innlegg.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
Skaff ungdommene arbeid, så slipper vi slike opptøyer.

Mest innsiktsfulle innlegg hittill. Er dette din konlusjon etter å ha lest denne tråden?

Mange av disse unge og unge voksne er arbeidende eller studenter. Jeg vil påsåt flesteparten. Myten om at autonom ungdom er trygdesnyltere og ikke bringer noe positivt til samfunnet er gamme, utbrukt og i denne sammenheng patetisk.

Disse miljøene gjør mye godt for samhold, samfunn og enkeltpersoner.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Finner den patroniserende hodningen din ytterst usmakelig, spissborger.

Mvh
Atle K
Dette er usedvanlig underholdende. Uttrykket spissborger har jeg ikke hørt siden 70-tallet. ;D

Gad vite hvilke bøker du forgifter ditt sinn med. ;D

A

Akle

Gjest
Dette er usedvanlig underholdende. Uttrykket spissborger har jeg ikke hørt siden 70-tallet. ;D

Gad vite hvilke bøker du forgifter ditt sinn med. ;D
Søren Kierkegaard. Før du omtaler min bruk av begreper burde du - som et minimum - vite hva de innebærer.

Mvh
Atle K

B

Back_Door

Gjest
Finner behovet ditt for å sette meg i bås svært underholdende. Hva med dette for et pubertalt reaksjonsmønster: føkk deg!

Mvh
Atle K
Jeg kan forsikre deg om at jeg har faktisk ikke et eneste behov knyttet til din person. Å sette deg i bås, gjør du uansett selv på en ganske avslørende måte ;D

A

Akle

Gjest
Jeg kan forsikre deg om at jeg har faktisk ikke et eneste behov knyttet til din person. Å sette deg i bås, gjør du uansett selv på en ganske avslørende måte ;D
Om du vil krangle videre med meg, send meg en PM.

Dette fører ingen steds hen, og å lede det inn på personkarakteristikk er lavmål.

Mvh
Atle "jeg har allerede sendt deg en inflammatorisk pm" K

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Å true resten av samfunnet, er uansett ikke en godtagbar metode for å oppnå sitt mål. At de som rettmessig eier huset forbeholder seg retten til å bruke det til egne formål, kan vel ikke sies å være spesiellt smidig eller velvillig, men likefullt deres rettighet. At de som har fått bruke huset i 25 år er lite fornøyde, er høyst forståelig, men metodene deres kan ikke forsvares. Jeg har ingen problemer med å se de samfunnsmessige gode sidene et slikt hus har, og forstår at det må føles frustrerende å møtte veggen som de har gjort. Men bruk akseptale kampmidler, kampanjer, demonstrasjoner, få oponionen MED og ikke som nå imot. Så tror jeg at saken på litt sikt løser seg. Skulle den ikke gjøre det, kan en ikke ty til terror av den grunn. Akspterer en terror for en slik sak, må en aksptere det for mange andre gode saker, da har vi vel havnet langt inn i anarkiet?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
og å lede det inn på personkarakteristikk er lavmål.
Og det sier du, den største personhetseren på hele forumet. ;D ;D ;D ;D ;D

A

Akle

Gjest
Og det sier du, den største personhetseren på hele forumet.

Det kommer an på hva du mener. Skal ikke ha mye for å be noen dra til helvete, men jeg spekulerer ikke i folks liv og leven for å bruke det mot dem. Synest det går en grense der. Du må gjerne være uenig, likevel velger jeg å styre unna konfrontasjoner som legges på det planet. Det må vel få være mitt valg?

Mvh
Atle K

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Å true resten av samfunnet, er uansett ikke en godtagbar metode for å oppnå sitt mål. At de som rettmessig eier huset forbeholder seg retten til å bruke det til egne formål, kan vel ikke sies å være spesiellt smidig eller velvillig, men likefullt deres rettighet. At de som har fått bruke huset i 25 år er lite fornøyde, er høyst forståelig, men metodene deres kan ikke forsvares. Jeg har ingen problemer med å se de samfunnsmessige gode sidene et slikt hus har, og forstår at det må føles frustrerende å møtte veggen som de har gjort. Men bruk akseptale kampmidler, kampanjer, demonstrasjoner, få oponionen MED og ikke som nå imot. Så tror jeg at saken på litt sikt løser seg. Skulle den ikke gjøre det, kan en ikke ty til terror av den grunn. Akspterer en terror for en slik sak, må en aksptere det for mange andre gode saker, da har vi vel havnet langt inn i anarkiet?

demonstrationerne er ikke for at opnå andet mål end at vise de (u)ansvarlige politikere utilfredshed!

at kalde alle deltagere uopdragne dritt arbejdsløse asociale anarkister - tangerer fordomsfuld ignorance.

jeg så politiet kaste tåregas mod passive tilskuere, samme sekund som advarslen om at forlade området blev råbt i megafonerne...det vil sige komplet uskyldige mennesker blev arresteret,blot fordi de ikke kunne komme væk hurtigt nok - er det hvad man skal forvente år 2007 i af verdens ældste demokratier?

15-16 årige sidder nu i fængsel dør om dør med øksemordere,voldtægtsforbrydere osv. - mens fortvivlede forældre ikke kan få svar fra politiet om deres søn/datters skæbne - kafka kunne ha skrevet drejebogen her!er det hvad nogen kan ønske sig?

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg tror vi nordmenn er noen av de mest firkantete og politisk autistiske mennesker i Europa. Hvis noen lager en regel eller lov så skal den følges og håndheves til punkt og prikke uansett hvor latterlig, urettferdig, meningsløs eller nyttig den oppfattes. En ekte nordmann kan stå i 20 minutter alene i et lyskryss midt på natten hvis skifteren har hengt seg opp på rødt. Og får angstfulle mareritt om at hele sammfunnstrukturen faller sammen hvis noen skulle tillates å vise skjønn når lover og regler så klart og entydig viser hva som er rett.

Dette blandet sammen med en nedarvet angst for myndigheter og øvrihetspersoner gjør oss til et fredelig men forskremt folkeferd.

Jeg tror et teknokratisk styresett vil passe ennå bedre til å styre oss enn dagens politiske system. Det norske storting er stort sett en koseklubb med små virkelige forandinger fra år til år uansett. En prosent eller to av det totale budgettet kverruleres litt over for syns skyld, og de viktige plassene fordeles vennskapelig i kommiteene.

Men denne betraktning i bakhodet finner jeg det lettere å forstå folks forferdelse over at ikke alle andre har den samme klokketroen på at dette politiske system løser alle problemer, og at noen kan bli sint nok til at det går ut over litt tilfeldig materiell som er i nærheten.

Hvorfor kaste stein, bære plakater og rope høylytte ukvemsord når man i stedet kan levere en høflig anmodning til korrekt byråkratisk saksbehandling i stedet? Og så å nøye seg med å si "pytt san, ai det var jo ergerlig, men våre opplyste ledere har jo i sin klokskap avvist vår anmodning. Så vi tok nok feil, jaja, vi må nok formulere oss ennå litt bedre ved neste korsvei. Hm. jeg undres på om det går noe showt på TV i kveld?"

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Ny demonstasjon i København i dag. 2000 mennesker på Rådhusplassen. Ser litt ut som farlige terrorister gjør de ikke? På tide med tåregass og vannkanoner igjen!

Nei, det gjør de ikke.

Ingen av disse på bildene her, er feiginger som gjemmer seg bak hetter og tørkle.........

S

Stipilo

Gjest
Men det varmer å se den entusiasme og motstandvilje som Danskene viser mot offentlige overgrep og maktmisbruk.
Er forståelsen den samme når øst-tyske skinheads ramponerer eiendom i Lichtenberg? Det er også systemkritisk og desillusjonert ungdom som bryter med samfunnskonformiteten. Støtter du sivil ulydighet på generelt grunnlag eller er det en rett som bare skal tilfalle ytterliggående i én bestemt politisk retning? Hvorfor skal eventuelt anarkister behandles annerledes enn nynazister?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.899
Torget vurderinger
4
Dagbladet rapporterer:
Ifølge Ekstrabladet.dk har innbyggerne i bydelen fått nok av å bo i en krigssone. I Nørrebrogade gikk beboerne til angrep på aktivistene da de forsøkte å trekke søppelcontainere ut fra bakgården for å kunne antenne de i gatene.

De forbannede beboerne skal også ha revet buksene av aktivistene slik at de måtte forlate stedet uten klær i vinterkulden.
;-)

G

Gjestemedlem

Gjest
Er forståelsen den samme når øst-tyske skinheads ramponerer eiendom i Lichtenberg? Det er også systemkritisk og desillusjonert ungdom som bryter med samfunnskonformiteten. Støtter du sivil ulydighet på generelt grunnlag eller er det en rett som bare skal tilfalle ytterliggående i én bestemt politisk retning? Hvorfor skal eventuelt anarkister behandles annerledes enn nynazister?
Jeg støtter også nunazisters rett til å demonstrere selv om jeg ikke har noe politisk til felles med dem heller. Nå ser jeg heller ikke på de Danske demonstrantene som anarkister heller selv om det sikkert finnes noen av dem der også, men mange heller nok til venstre på den politiske vektskålen.

Uansett er det ikke deres politiske overbevisning som det her demonstreres for så problemstillingen treffer ikke helt.

Og jeg må nok si at det finnes helt andre flotte og inkluderende mennesker i anarkistiske miljøer enn i de nazistiske. Selv om begge grupper kan bli voldsomme når de blir provosert har de ellers lite til felles utover å bli uglesett av borgerskapet.

Men jeg må nok medgå at sympatien ovenfor nazister generelt er litt lavere enn ellers da jeg personlig finner dem ganske usmaklige. Men jeg vil ikke forby dem, sperre dem inne eller sende dem til Svalbard av den grunn.

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Jeg tror vi nordmenn er noen av de mest firkantete og politisk autistiske mennesker i Europa. Hvis noen lager en regel eller lov så skal den følges og håndheves til punkt og prikke uansett hvor latterlig, urettferdig, meningsløs eller nyttig den oppfattes. En ekte nordmann kan stå i 20 minutter alene i et lyskryss midt på natten hvis skifteren har hengt seg opp på rødt. Og får angstfulle mareritt om at hele sammfunnstrukturen faller sammen hvis noen skulle tillates å vise skjønn når lover og regler så klart og entydig viser hva som er rett.

Dette blandet sammen med en nedarvet angst for myndigheter og øvrihetspersoner gjør oss til et fredelig men forskremt folkeferd.

Jeg tror et teknokratisk styresett vil passe ennå bedre til å styre oss enn dagens politiske system. Det norske storting er stort sett en koseklubb med små virkelige forandinger fra år til år uansett. En prosent eller to av det totale budgettet kverruleres litt over for syns skyld, og de viktige plassene fordeles vennskapelig i kommiteene.

Men denne betraktning i bakhodet finner jeg det lettere å forstå folks forferdelse over at ikke alle andre har den samme klokketroen på at dette politiske system løser alle problemer, og at noen kan bli sint nok til at det går ut over litt tilfeldig materiell som er i nærheten.

Hvorfor kaste stein, bære plakater og rope høylytte ukvemsord når man i stedet kan levere en høflig anmodning til korrekt byråkratisk saksbehandling i stedet? Og så å nøye seg med å si "pytt san, ai det var jo ergerlig, men våre opplyste ledere har jo i sin klokskap avvist vår anmodning. Så vi tok nok feil, jaja, vi må nok formulere oss ennå litt bedre ved neste korsvei. Hm. jeg undres på om det går noe showt på TV i kveld?"
Kan ikke være mer enig.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.665
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Jeg tror vi nordmenn er noen av de mest firkantete og politisk autistiske mennesker i Europa. Hvis noen lager en regel eller lov så skal den følges og håndheves til punkt og prikke uansett hvor latterlig, urettferdig, meningsløs eller nyttig den oppfattes. En ekte nordmann kan stå i 20 minutter alene i et lyskryss midt på natten hvis skifteren har hengt seg opp på rødt. Og får angstfulle mareritt om at hele sammfunnstrukturen faller sammen hvis noen skulle tillates å vise skjønn når lover og regler så klart og entydig viser hva som er rett.

1. Eg reknar med du tek feil. Den eldre, norske tradisjonen var at det var ideelt å ha tiltru til dei med mynde, men at det ikkje var nasegrus underkasting. Då våre danske kongar besøkte oss her nord, var dei svært forundra over at folk ikkje kasta seg på bakken, men i staden gjekk fram og gjerne ville ta kongen i handa...

Eit anna indisium som peikar bort frå din teori, er at vi har vore ganske grisgrendte i dette landet. Folk som ikkje lever tett på øvrigheita, har ein tendens til å ordne seg sjølv så langt det er rimeleg. Vi slit framleis med dette, t.d. når det gjeld hummarfiske. Mange tykkjer at dei må halde på hummaren, sjølv om han går i teinene utanom sesongen, fordi det er så lite av han....

Det som kan tale for ditt syn, er vår protestantiske grunnhaldning. Du skal oppføre deg skikkeleg, ha tiltru til reglar og øvrigheit, for guds straffedom kan vere her snart. Den katoliske grunnhaldninga ser langt lettare på å "halde dei 10 boda", då ein alltids kan skrifte og gjere bot i ein fei, og dermed sleppe helvetes (eller skjærseldens) pine...

Elles har vi nok av døme på at nordmenn har reist seg i protest mot øvrigheita, vi kan nemne bondeopprørarane på 1700-talet, den nazistiske finnmarksdeportasjonen av lærarar under krigen og EU-striden.

K

knutinh

Gjest
Så de er blitt tilbudt mer en god nok kompensasjon, men de velger likevel å trumfe gjennom sin "rett" til huset, som de skal rive.
For å sammenligne. Hva med beboerne på svartlamoen i Trondheim som ble tilbudt "mer enn nok i kompensasjon" men som likevel nektet kommunen å sanere de gamle rønnene. Hvor lå sympatien din i det tilfellet?

Hva har religion med eiendomsretten å gjøre? De kan være så usmakelige som de vil, det er vel heller ikke umulig at endel av disse radissene er usmakelige, uten at det skal gjøre noe fra eller til for loven?

-k

S

Stipilo

Gjest
Jeg støtter også nunazisters rett til å demonstrere selv om jeg ikke har noe politisk til felles med dem heller. Nå ser jeg heller ikke på de Danske demonstrantene som anarkister heller selv om det sikkert finnes noen av dem der også, men mange heller nok til venstre på den politiske vektskålen.

Uansett er det ikke deres politiske overbevisning som det her demonstreres for så problemstillingen treffer ikke helt.

Og jeg må nok si at det finnes helt andre flotte og inkluderende mennesker i anarkistiske miljøer enn i de nazistiske. Selv om begge grupper kan bli voldsomme når de blir provosert har de ellers lite til felles utover å bli uglesett av borgerskapet.

Men jeg må nok medgå at sympatien ovenfor nazister generelt er litt lavere enn ellers da jeg personlig finner dem ganske usmaklige. Men jeg vil ikke forby dem, sperre dem inne eller sende dem til Svalbard av den grunn.
Jeg tror at du er oppriktig. Jeg tror også at mange andre her ikke er det, og vil operere med helt forskjellige standarder avhengig av de ytterliggåendes politiske retning.

A

Akle

Gjest
Jeg tror at du er oppriktig. Jeg tror også at mange andre her ikke er det, og vil operere med helt forskjellige standarder avhengig av de ytterliggåendes politiske retning.
Noam Chomsky: "Goebbels was in favor of free speech for views he liked. So was Stalin. If you're really in favor of free speech, then you're in favor of freedom of speech for precisely the views you despise. Otherwise, you're not in favor of free speech."

O

om.s

Gjest
Det er en gjeng blitzere som mener at samfunnet skal holde dem med gratis hus, og at deres aktivitet er viktigere enn andre ungdommer som også gjerne kunne tenke seg et lokale for fritidsaktiviteter, og dermed er det greit å kaste stein og stå på?

-k
Her er det med glede jeg for engangs skyld melder at jeg er enig med Knutinh, uten å leste igjennom hele tråden enda....

mvh

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er forskjell på folk. Mange her har sympati med demonstrantene, men få, sikkert ingen, ville som Stipilo nevner hatt sympati om det var noen på den andre politiske ytterkanten som fikk ut sin indignasjon på denne måten med herjing og rasering… Og hvem vet for sikkert at det ikke finnes en eller to sympatiske mennesker også blant nynasistene…?
På samme måten hadde endel sympati eller forståelse for de muslimske rasende hordene da de fikk ut sitt raseri verden over grunnet noen uskyldige tegninger. Skulle likt og sett om ikke tonen hadde vært en annen fra Gjestemedlems side om det var en muslimsk gruppe som skulle overta dette huset de krangler om, nå høres det mest ut som det er det faktum at det er en kristen sekt som har kjøpt det som er det verste av alt i den saken. Ellers burde politiet tatt i bruk litt mer fantasifulle ideer til denne type aksjoner, møkkaspredere for eksempel måtte vel ha vært et effektivt og helt ufarlig redskap. Hvem synes det er særlig kjekt å springe rundt i gatene dekket med stinkende møkk, tror ting hadde roet seg betraktelig ganske kjapt da ja..

O

om.s

Gjest
Egentlig er det vel ikke så mye nytt her, Blitzérne holdt på slik på 80 tallet i Oslo også, ser ikke ut til å ha ført bevegelsen deres noe særlig fremover, det virker som det å protestere i seg selv er viktiger enn hva det egentlig protesteres mot.......

mvh

A

Akle

Gjest
Komponenten, ser du ikke betenkeligheter ved å likestille to grupper om den ene vil bruke sin frihet til å innskrenke andres frihet, men den andre ønsker å fremme mer demokratisk frihet, liberalisme?

Du støttet vel også Vietnam, Panama og Irak invasjonene?

Ser du ikke konturene av en viss dobbelstandard også hos deg selv?

Mvh
Atle K

K

knutinh

Gjest
Det er forskjell på folk. Mange her har sympati med demonstrantene, men få, sikkert ingen, ville som Stipilo nevner hatt sympati om det var noen på den andre politiske ytterkanten som fikk ut sin indignasjon på denne måten med herjing og rasering… Og hvem vet for sikkert at det ikke finnes en eller to sympatiske mennesker også blant nynasistene…?
På samme måten hadde endel sympati eller forståelse for de muslimske rasende hordene da de fikk ut sitt raseri verden over grunnet noen uskyldige tegninger. Skulle likt og sett om ikke tonen hadde vært en annen fra Gjestemedlems side om det var en muslimsk gruppe som skulle overta dette huset de krangler om, nå høres det mest ut som det er det faktum at det er en kristen sekt som har kjøpt det som er det verste av alt i den saken. Ellers burde politiet tatt i bruk litt mer fantasifulle ideer til denne type aksjoner, møkkaspredere for eksempel måtte vel ha vært et effektivt og helt ufarlig redskap. Hvem synes det er særlig kjekt å springe rundt i gatene dekket med stinkende møkk, tror ting hadde roet seg betraktelig ganske kjapt da ja..
Jeg kan ha forståelse for at både muslimer, nynasister og anarkister eller sosialister blir frustrert over ikke å få et samfunn etter sin smak.

Derfor mener jeg også at de skal få stort slingringsmonn i å demonstrere sin frustrasjon med å gå i tog, synge og vifte med plakater.

Jeg godtar ikke at noen av dem truer eller skader andres person eller eiendom.

Videre mener jeg at det motsatte prinsipp bør gjelde: en organisasjon som prøver å true til seg fordeler bør oppnå mindre enn en organisasjon som presser med fredelige midler.

Hvorfor ikke bygge en musikk-skole eller noe annet som kommer mange ungdommer til gode i bygget?

Forøvrig ser jeg det som en reell mulighet at de som lager mest bråk ikke er representative for hele miljøet som bruker bygget. På samme måte som alle muslimer ikke kan ta et kollektivt ansvar når en muslim gjennomfører terror.

-k

K

knutinh

Gjest
Her er det med glede jeg for engangs skyld melder at jeg er enig med Knutinh, uten å leste igjennom hele tråden enda....

mvh
Det er jo det fine med off-topic: skillelinjene går helt på tvers av hva de gjør i fastlåste hifi-krangler.

-k

A

Akle

Gjest
Anarkistmiljøer, punkmiljøer, HC-miljøer, etc., har alltid blitt forvist og marginalisert av den regjerende stats- og politimakt. Det ville sikkert passet staten fint å bygge opp en søt liten musikkskole istedet. Så der er du nok på linje med establishmentet.

Mvh
Atle K

K

knutinh

Gjest
Anarkistmiljøer, punkmiljøer, HC-miljøer, etc., har alltid blitt forvist og marginalisert av den regjerende stats- og politimakt. Det ville sikkert passet staten fint å bygge opp en søt liten musikkskole istedet. Så der er du nok på linje med establishmentet.
Staten, det er meg og alle andre borgere. Staten skal ikke hindre borgerne i å utøve sine rettigheter, så som retten til å kritisere makten, retten til å leve sitt liv i trygghet etc.

Staten (dvs, nok en gang, vi som er stemmeberettiget) har imidlertid ingen _plikt_ til å støtte anarkister eller punkere eller andre med billige eller gratis lokaler hvor de kan utøve sin virksomhet. Hvor i all verden har du det i fra? Hvorfor er en punker mer verdt enn en som spiller fiolin? De fleste som spiller fiolin må betale egenandel på kommunale musikk-skoler.

Steinkastende, brannbombekastende lømmel skal selvsagt straffes (eller ikke straffes) akkurat så hardt som loven tilsier, hvorpå de igjen er fri til å konspirere, skrive avisartikler og bære seg over samfunnets elendige framferd mot seg selv. Dette er forøvrig et tema som går igjen på deler av venstre-sida: "vi skal ikke jobbe, ikke oppføre oss pent, men samfunnet skal jammen sørge for oss, ellers blir det bråk". Det er synd at det ødelegger for de ideene fra den kanten som i mine øyne er verdt å ta med seg.

Det trenger dog ikke være selvutslettelses-mekanisme hvor samfunnet gir økonomisk støtte til noen som ikke greier å innordne seg de mest basale prinsipper vi velger å innordne oss etter, så som å ikke skade andre.

-k

A

Akle

Gjest
1. Staten (dvs, nok en gang, vi som er stemmeberettiget) har imidlertid ingen _plikt_ til å støtte anarkister eller punkere eller andre med billige eller gratis lokaler hvor de kan utøve sin virksomhet. Hvor i all verden har du det i fra? Hvorfor er en punker mer verdt enn en som spiller fiolin? De fleste som spiller fiolin må betale egenandel på kommunale musikk-skoler.

2. Steinkastende, brannbombekastende lømmel skal selvsagt straffes (eller ikke straffes) akkurat så hardt som loven tilsier, hvorpå de igjen er fri til å konspirere, skrive avisartikler og bære seg over samfunnets elendige framferd mot seg selv. Dette er forøvrig et tema som går igjen på deler av venstre-sida: "vi skal ikke jobbe, ikke oppføre oss pent, men samfunnet skal jammen sørge for oss, ellers blir det bråk". Det er synd at det ødelegger for de ideene fra den kanten som i mine øyne er verdt å ta med seg.

3. Det trenger dog ikke være selvutslettelses-mekanisme hvor samfunnet gir økonomisk støtte til noen som ikke greier å innordne seg de mest basale prinsipper vi velger å innordne oss etter, så som å ikke skade andre.

-k
1. Disse meninger du tilkjenner meg har jeg aldri fostret. Pleier du alltid å ilegge dine motstandere meninger de ikke har for så å pluke dem fra hverandre, eller er det privilegiet kun meg forunt?

2. Slike kjekke generaliseringer gjør meg totalt perpleks, beklager.

3. Se en.

Mvh
Atle "hva faen?" K

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Morsomme de beboerne som var lei og rev buksene av småpøblene.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Morsomme de beboerne som var lei og rev buksene av småpøblene.
synd de ikke røsket av genitalene deres i samme slengen...

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
PRESSEMELDING IFM UNGDOMHUSET I KØBENHAVN

UFFA og Svartlamon støtter kampen om Ungdomshuset i København. Dette fordi vi er resultater av samme bevegelse som i sin tid førte til opprettelse av Ungdomshuset. Ungdomshuset ble gitt til de unge i 1982 av København kommune. I snart 25 år har huset hatt et aktivt miljø og vært en av de aller viktigste sentrene for alternativ kultur og politikk i Danmark og Europa. Huset har inneholdt musikkscener, politiske grupper, teater, kinodrift, festivaler, ungdomskultur, folkekjøkken etc.

På tross av at ungdommen fikk huset i gave, ble huset solgt i år 2000. Ungdommene skulle i utgangspunktet fortsatt ha bruksrett. Faderhuset ville kjøpe huset av kommunen, men ble ikke regna som en seriøs aktør. I stedet ble huset solgt til det mystiske aksjeselskapet Human A/S (Hjælp Unge Mennesker til Ansvar for sig selv på et Nænsomt grundlag), som senere fullt og helt ble kjøpt opp av Faderhuset. Faderhusets leder Ruth Evensen hadde tidligere hatt en visjon i en drøm hvor hennes oppgave ble utpenslet direkte fra Gud: Å fjerne ondskapen fra Nørrebro. Ondskapen har vist seg å være muslimer, homoseksualitet og radikal ungdom. Muslimene har opplevd ”korstog” mot dem (og deres ”demongud”) hvor Faderhuset marsjerte med sterkt rasistiske Moses Hansen i spissen med kors gjennom nabolag med spesielt mange muslimer. De radikale ungdommene har mista huset de i tjuefem år har satt i stand, drevet og levd for, til en sekt som ikke har andre ønsker enn å fjerne dem. Ruth Evensen har uttalt at hun kjøpte huset på direkte oppdrag fra sin gud. Huset ble kjøpt for 2,6 millioner kroner. Et fond som har prøvd å kjøpe huset tilbake til de unge har tilbydt nærmere 15 millioner, men har blitt avvist av sekten. Faderhuset er ikke interessert i løsning. De fører en hellig krig. I danske aviser og blant danske politikere har kampen blitt redusert til et spørsmål om eiendomsrett. Og dette om et hus som opprinnelig var gitt til ungdommen, og som Faderhuset ikke fikk kjøpe. Men endte opp som eiere for alikevel. Og den eneste grunnen for kjøpet var å ødelegge huset.

Ungdomshuset og støttespillere har i mange år arbeidet for å få til en fredelig løsning, men dette har ikke ført fram. Nå når man har valgt å sette opprørspoliti inn for å løse mislykket kommunepolitikk er situasjonen som har oppstått uunngåelig. Praksisen vi ser nå med vilkårlige arrestasjoner, varetektsfengsling av ungdom på bakgrunn av svake indisier etc., er heller ikke noe som bør finne sted i et land som vil framstå som et demokrati og en rettsstat.

Vi oppforder alle til å bidra på sitt vis i kampen for Ungdomshuset i København. Kampen er ikke over!

Kluppet fra uffahus.org

Topp Bunn