God tråd, og jeg hyller de danske heltene.
For å legge litt til fakta som har kommet tidligere i denne tråden, har kommunen hele tida sittet med nøkkelen til denne konflikten i 7 år. Kommunen har ikke vært villige til å løse denne saken, tross Ungsomshusets klare beskjeder om hva som kommer til å skje om det ikke blir forhandlet (og ja, Ungdomshuset har flere ganger, også i den siste tiden vært villige til å forhandle). Ungdomshuset har også kommet med bud for å kjøpe eiendommen, og har ikke fått gehør for dette.
At politikerne legger det døve øret til denne saken, er som å skyte seg selv i leggen. Dette burde de ha vist (og hoder burde rulle).
Politikerne dreit seg skikkelig ut da de først ikke ville selge til Faderhuset, men selger til et nyetablert selskap som er eid av nettopp; Faderhuset. En unskyldning og løsning skulle på dette tidspunkt vært det minste Ungdomshuset skulle fått.
At kommunen i det hele tatt legger et slikt hus ut for salg uten å tilby Ungdomshuset et nytt sted å være er helt vanvittig. Ungdomshuset er mye større enn Blitz og Uffa her i norge, og har tilreisende fra de fleste land i verden, har store konserter, foredrag og andre happenings. Sjeldent har jeg besøkt et mer velkomment og åpent miljø enn kulturhus av denne typen. Større byer som ikke har et tilbud i form av selvstyrte ungdomshus burde i realiteten SKAMME seg, men jeg tviler på at dagens (høyre?)politikere tør se dette som fakta. Ungdommer som skaper seg egentanke, et politisk ståsted og VILJE til å gjøre noe med saken er tydelighvis ikke velkomment i dagens samfunn. Igjen vil jeg nevne ordet SKAM.
Man kan diskutere i det vide og brede om det er aktivisme eller rent hærverk å gjøre som demonstrantene i Danmark nå. Det er vel ganske klart at det ikke skaper særlig mye sympati rundt saken å tenne på beboeres biler, utøve rassering av skoler og barnehager etc. MEN, det gjør at denne saken vil bli husket, det vil vise hvor mektige og viljesterke denne typen miljøer er, og tvinger politikere til å tenke seg om i senere tid. Det er på høy tide noen tør stå opp mot dårlig byråkrati som dette.
Å sette inn slike styrker, betale for denne typen skader og rydde opp etter disse dager med demonstrasjoner og oppstyr vil koste den danske stat mangfoldig de penger det koster å ha steder som Ungdomshuset gående, også mange andre steder i landet...
Det var i tiden før det første sammenstøtet mellom politi og demonstranter, fredelige demonstrasjoner i byen, henholdsvis med 3 og 5000 deltakere. Det var på den tredje demonstrasjonen det brøt ut, da politiet mente de måtte rykke inn fordi noen av demonstrantene hadde på seg masker (som i og for seg er ulovlig i danmark). Sjakktrekk.
Politiet og polikerne VET hva de kunne gjort for å forhindre det.
De har fått mange sjanser til å gjøre situasjonen levelig for både seg selv og byens ungdom.
Min fulle støtte!