En autodidakts jakt på audioskatten ved enden regnbuen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Flott mockup! Jeg er enig med de andre her: Det ligger nok mye potensiale i dette når EQ'en kommer på plass. Når det kommer til EQ, så pleier jeg å måle ett og ett element og EQ'e disse slik at jeg har flat frekvensrespons et godt stykke utenfor den delefrekvensen jeg skal bruke. Så justerer jeg løptidsforskjell mellom elementene, så slenger jeg på 48dB filtre og til slutt justeres nivå mellom hver driver. Men det kommer jo an på hvor langt utenfor delefrekvensene elementene dine klarer å spille flatt da. Jeg måler to ganger på ca. 30cm og 100cm avstand for å få et slags snitt av kurvene. Bassen måles og tunes best fra lytteposisjon. Her måler jeg også en og en side. Ofte har ene siden har en bratt dip som kan korrigeres med en liten nivåheving på andre siden f.eks. Til slutt kan man finjustere bassen med begge alle basser aktive. Denne fremgangsmåten får det til å låte rimelig bra ganske kjapt.
    Men det er helt klart mer å gå på med med å se næremere på naturlig avrulling, fasejustering etc, etc. Blir aldri utlært.. :)
    Jeg bruker REW og MiniDSP 2x8.
    PS! Husk å holde regnskap med antall dB nivåheving slik at du ikke får klipping. Har du +16dB heving et sted, må volumen til den kanalen dempes med 16dB slik at 0dB FS inn ikke gir klipping ut.

    Armand
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Takk for tips Armand.

    Skulle teste baffel nr 2 i dag og hadde selvfølgelig frest 2 mm for lite på utskjæringen til Beymaen. Må med andre ord kjøre en liten tur til med fresen før baffelen er oppe. Spent på hvorledes en 15" mellomtone lyder sammenlignet med en 6". Har en liten følelse at jeg er en "big is beautiful"-kind of guy... Men det finnes jo mellomstørrelser også da... Me lyt sjå.
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Mellomtone Test-baffel nr 2 i boks (Tpl150h + AE td15m)

    image.jpg


    Helsikke som mdf støver...

    Skal også få laget et stativ som kan settes oppå bassmodulen for å teste ut horn i mellomtone & diskant.

    veldig spent på å sammenligne lydsignaturer for å finne min preferanse.

    dessverre "ødelegger" 16. mai-kamp på Viking stadion (heia Start!) og 17. mai videre fremgang denne helga.
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ikke frese den skiten innendørs. Ille nok ute
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Tror ikke naboene hadde satt pris på nedstøvede biler og verandaer. Også er det stort sett etter 21 jeg får jobbet; bråker fælt.

    heldigvis er "hobbyrommet" kun en uisolert bod/stur så jeg får ikke støvet videre inn i huset.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Til mockups så er OSB fint og bruke. bra akustiske egenskaper og.. men er jo litt lei og få finish på.... dessverre så er det ingen gratis lunsj der heller.... :rolleyes:
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Få deg iallefall et avsug. Det støvet er ikke sunt
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.006
    Antall liker
    12.887
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Enda en byggetråd å legge til i favoritt lista. Følger med og lærer (og ler).
    B
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Et godt avsug er ingenting å flire av...
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Kjøpte et fint avsug på finn
    duger i lange baner for småverktøy


    Mener det kostet meg 1500
    ligger forresten en sånn til salgs i Sandnes
     

    Vedlegg

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jammen du bor jo nærmest i Sandnes mann! Løp og få deg et avsug!
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Kan slette "jo nærmest", Johoo :)

    har kikket litt på den...
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    OM ...... MDF er greia - så er det nærmest et krav om sponavsug, det støvet er ikke bra for helsa i det hele tatt, og det er mye fordi at det er såpass mye lim i det.
    Det blir faktisk ganske så anderledes med spon osv.... Det blir rett og slett investering i egen helse.
    Bonuset blir nesten at du slipper så mye støv i verkstedet.....

    Løp og kjøp IMO
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Prutt til 1500. Knallpris!
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kom over denne side, så kan du jo sammenligne med nypriser:
    Sponavsug - Moe & Co AS

    I forhold til sponavsug og "hobbysnekkerier", er det noen som kjenner til info om hva og hvordan man bør sette opp noe slikt?
    Jeg bruker for tiden en dewalt søvsuger (ganske rimelig sak). Den fungerer jo forsåvidt, men synes det er mye støv den ikke klarer å ta, samt at den fort blir full. Funderer derfor på å oppgradere til noe mer gjennomført - men da tenker jeg at jeg bør gjøre det litt skikkeli.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Nypris på metabo er over 4k. Den har en kraftig motor og flytter mye luft (og støv).
    god nok for mitt bruk. Settes opp med en minkemuffe og slange med sluttstykke for verktøyet
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Hmmm. Selger ble taus etter mitt forsøk på pruting.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Kom over denne side, så kan du jo sammenligne med nypriser:
    Sponavsug - Moe & Co AS

    I forhold til sponavsug og "hobbysnekkerier", er det noen som kjenner til info om hva og hvordan man bør sette opp noe slikt?
    Jeg bruker for tiden en dewalt søvsuger (ganske rimelig sak). Den fungerer jo forsåvidt, men synes det er mye støv den ikke klarer å ta, samt at den fort blir full. Funderer derfor på å oppgradere til noe mer gjennomført - men da tenker jeg at jeg bør gjøre det litt skikkeli.
    Skal du gjøre det dyrt og sexy er festool sine deilige. Har brukt de og funker veldig bra
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Ble en trist seanse på Viking Stadion, med null poeng for Start :(

    Da er det desto mer tilfredsstillende med ettermiddagens nyervervede avsug...
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Lest litt mer om floor bounce side sist, samt testet en kalkulator. Avhenger veldig av lytteavstand, så siden jeg pt ikke har et endelig rom, ser jeg bort fra det inntil videre.

    Liten teaser om hva kvelden vil bringe. Nederste modul er lik den forrige, dvs høl for 2 x Dipole12

    image.jpg


    Dere får overse rotet. Har fire Rotarius Publicusser som har fått amok i hele dag. Ikke tid til å bruke svært begrenset diy-tid på rydding.
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Mk 1.1 og 1.2 side-by-side

    image.jpg


    Mk 1.3 vil nok ha bassmodul både oppe og nede, med mid/diskant i midten
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    graf.jpg

    Gir opp for kvelden. Vanskelig dette. Og blir ikke enklere at jeg sitter på et lite barnerom på ca 3x3 m. Blir for kort avstand til det meste.

    Tror jeg får vente til jeg får høyttalerne opp på eget soverom (!), litt mer plass, og litt bedre utstyr.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Utfasinger hvor du deler, og mystisk måling i bassen. Du trenger assistanse fra DIY Expressen. Gi oss detaljer!
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    1/3 smoothing

    Dippen mellom 100 - 200 må være romrelatert.

    I denne målingene spiller jeg med 4 dipole12, i parallell/serie (2+2)

    Lekt meg litt med asymetiske XO-punkter...

    Ikke foretatt tidskorrigeringere enda; ikke helt forstått dette i REW enda

    Måling cirka 1 meter on axis. Vegg 1 meter bak mikrofonen igjen, så det er trangt dessverre

    Samlede målinger.jpg
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Før du styrer med delefiltre etc. så anbefaler jeg at du linjariserer hver enkelt driver til ca. 1 oktav over og under delefrekvens (anbefaler ikke å bruke elementenes naturlige avrulling før du har 100% kontroll på REW og DSP-en). Frekvenskurven skal være flat, ingen helning noen vei og inne sal- eller pukkelform - paddeflat. Bruk få og slake filtre med minst mulig gain for å få summen flat. Det begrenser det seg relativt fort sånn sett, siden MiniDSP i utgangspunktet har et begrenset sett med PEQ pr. kanal, men se hva du klarer med f.eks. maks 4-6 PEQ pr. kanal.
    EQ-simulatoren i REW er et kjempefint verktøy hvor du kan teste med de EQ-punktene du tenker å legge inn. Da ser du fort hvordan et EQ-punkt påvirker et annet og hva som skal til for å flate ut responsen. Kontrollmål og finjuster etter hvert EQ-forsøk.
     
    Sist redigert:

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Tja og nei, hoppet vel bare rett på. Med nærfelt, 10 cm?

    merker at bassene spiller med ulik spl... Har koblet to og to sammen, og deretter de to ht-kablene på samme kanaler i forsterker.

    når det gjelder seriekoblingen så har jeg koblet det ene par kontakter på underste element til forsterker. Deretter strukket -+ fra elementets andre kontakter (dual voice coil) til respektive -+ på øverste element. Deretter har jeg koblet fra - til + på dette øverste elementets kontakt nr2. Feil?
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Før du styrer med delefiltre etc. så anbefaler jeg at du linjariserer hver enkelt driver til ca. 1 oktav over og under delefrekvens (anbefaler ikke å bruke elementenes naturlige avrulling før du har 100% kontroll på REW og DSP-en). Frekvenskurven skal være flat, ingen helning noen vei og inne sal- eller pukkelform - paddeflat. Bruk få og slake filtre med minst mulig gain for å få summen flat. Det begrenser det seg relativt fort sånn sett, siden MiniDSP i utgangspunktet har et begrenset sett med PEQ pr. kanal, men se hva du klarer med f.eks. maks 4-6 PEQ pr. kanal.
    EQ-simulatoren i REW er et kjempefint verktøy hvor du kan teste med de EQ-punktene du velger tenker å legge inn. Da ser du fort hvordan et EQ-punkt påvirker et annet og hva som skal til for å flate ut responsen. Kontrollmål og finjuster etter hvert EQ-forsøk.
    Nærfeltsmåling? Ca 10 cm fra det enkelte element? Eller nærmere?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Som Terje sier så vil halvmeteren fungere greit for diskanten. Men for det under 1kHz (cirka) så begynner det å bli småavansert, og for å ha et sted å starte (viktigste er å få kontroll på eq-ing så tidlig i prosessen) så anbefaler jeg lyttepos måling for mellomtonen og bassen. Vis oss uglattede målinger pr. driver før og etter linjarisering.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Regner med du har en forsterkerkanal pr. side til bassene. Seriekobler du internt på hver Dipole12 så blir det 16ohm pr. driver og parallellkobler du to stk drivere blir det 8ohm totalt pr. side.
    Tilsvarende hvis du velger å parallellkoble internt på driverne - hver driver blir da 4ohm. I dette tilfellet bør du seriekoble driverne slik at totalen blir 8ohm. Hips om happ hva du velger å gjøre.
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Hadde tenkt denne, koblet til en Ncore400

    image.jpg

    Merk: i stereooppsett må jeg gjøre annen kobling i og med at jeg kun har 4 dipole12, men akkurat nå kjører jeg monooppsett med 4 basser i bunn.
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Før du styrer med delefiltre etc. så anbefaler jeg at du linjariserer hver enkelt driver til ca. 1 oktav over og under delefrekvens (anbefaler ikke å bruke elementenes naturlige avrulling før du har 100% kontroll på REW og DSP-en). Frekvenskurven skal være flat, ingen helning noen vei og inne sal- eller pukkelform - paddeflat. Bruk få og slake filtre med minst mulig gain for å få summen flat. Det begrenser det seg relativt fort sånn sett, siden MiniDSP i utgangspunktet har et begrenset sett med PEQ pr. kanal, men se hva du klarer med f.eks. maks 4-6 PEQ pr. kanal.
    EQ-simulatoren i REW er et kjempefint verktøy hvor du kan teste med de EQ-punktene du tenker å legge inn. Da ser du fort hvordan et EQ-punkt påvirker et annet og hva som skal til for å flate ut responsen. Kontrollmål og finjuster etter hvert EQ-forsøk.
    Takk for Rew EQ-tipset Tytte; det var fantastisk mye enklere enn i MiniDSP. Skal ta en ordentlig runde etter først ha fått noen gode målinger på plass.

    Gisle
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn