En autodidakts jakt på audioskatten ved enden regnbuen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Ikke skjedd mye på byggefronten eller testfronten dessverre, lite tid disponibelt.

    Handlet noen coaxer, samt klart å avstå fra å handle mer bass... Mulig shoppaholikeren er på bedringens vei.

    Sysler litt med å la de nederste oktaver (fra ca 80-100 hz og nedover, men med mulighet til også å ta deler av bassanlegget legger opp ved behov) monteres "soffit" i frontveggen. Har en knevegg der som kan benyttes. Bassene det er tale om er 4 stk TD18h+ og 2 stk pd2450. Med litt variasjon i høydemonteringen på elementene, får jeg akkurat klemt alle sammen inn på veggen. (3,15 cm bredde). Tanken er å la td18h kjøre høyest opp i frekvens, og kun bruke pd2450 til bånndrag helt nederst. Mulig at dette endres ved testing; ser at pd2450 er brukt i systemer helt opp til 300 hz). Spørsmålet er dog hvilken rekkefølge bør montere elementene i veggen; eksempelvis dersom jeg ønsker å ha LP på td18h+ på rundt 100hz (men mulighet til å gå opp mot 300 hz dersom det skulle være ønskelig), og pd2450 med LP rundt 50-80 hz (alt etter hva som høres best ut). Jeg har laget en liten tegning i Paint som viser alternativene (midtstreken i tegningen er kun for å vise midten av veggen... dvs. ses bort fra)

    Ut fra hensynet til integrasjon med resten av systemet, heller jeg mot å ha td18h+ ytterst mot flankene, men en løsning med pd2450 mellom hver sin fungere kanskje bedre ut fra Geddes sin multisub-tese (spre de ut over).

    Det skal nevnes at det kommer et rack på ca 1 meter, som kommer til å stå i midten. Det taler kanskje for å la pd2450'ene være samlet her i midten?

    Synspunkter?

    Soffit.jpg
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Hadde gått for siste variant tror jeg. Men forskjellene er nok sikkert ikke betydelige uansett variant.
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Siste varianten jeg også tviler meg mot... :)
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Da var Dayton Audio sin Dats V2 ankommet fra Junaiten, og 10 ukers pappaperm er kun 1.5 uke unna. Håpet er å få tatt opp tråden igjen da.

    Siden sist har jeg laget nytt og stødigere ramme til dipole12-bassmodulen. Nå skal den også tåle vekt av et JMLC 200t-horn, forhåpentligvis. I tillegg har jeg fått noen nye elementer som blir med i testomgangen.

    Kjøpt inn litt mer verktøy. Det blir mange testkasser som skal bygges dersom jeg skal få testet ut de forskjellige oppsett, så det er kanskje ikke veldig sannsynlig at det kommer til å skje? Rommet er heller ikke særlig stort, hvilket setter klare begrensninger.

    Håper likevel jeg får testet ut litt, og tatt et valg mellom ren dipol, horn, lukket kasse, bassrefleks/slaveløsning. Har et åpent sinn og tror at alt kan høres bra ut, riktig implementert. Tilsvarende kan alt bli riktig dårlig, galt implementert.

    Så; om noen ukers tid håper jeg dette blir en bygge/utviklingstråd :)
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Mens vi er inne på kasser;

    Har noen oppfatning om hva som bør være den beste løsning for et Tannoy Concentric 15" element; bør minst spille ned mot 300 Hz, men gjerne også ned mot 80-100. Ikke behov for bass, med mindre det er en særlig god løsning. (Min tanke er å la elementet slippe de største konutslag, for å ikke knote til mellomtone og diskant-kvalitetene).

    Alternativer er:
    - OB
    - lukket kasse
    - Variovent
    - Bassrefleks (men med veldig lav tuing, slik at det i realieten blir en variovent?)

    Mener Gravesen har skrevet at han ikke foretrekker lukket kasse i mellomtonen, og i stedet velger variovent/pusterør, uten at jeg kan huske den nærmere begrunnelsen.

    originalt er elementet i en 63 liters bassreflekskassen for PA.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Ang dual voice coil.
    Bruker du kun en av to øker Q verdien samtidig som at drivern nå tåler langt mindre effekt.
    Noen, blant annet John hos AE, mener at å spille på en VC gjør at den andre fungerer som en brems og gir friksjon som igjen gjør at du kan brenne den hvis du kjører på med effekt. Så vær forsiktig.
    Hos meg fikk jeg mellom 5 og 10 Hz dypere bass med å spille på enkle VC.
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Ang dual voice coil.
    Bruker du kun en av to øker Q verdien samtidig som at drivern nå tåler langt mindre effekt.
    Noen, blant annet John hos AE, mener at å spille på en VC gjør at den andre fungerer som en brems og gir friksjon som igjen gjør at du kan brenne den hvis du kjører på med effekt. Så vær forsiktig.
    Hos meg fikk jeg mellom 5 og 10 Hz dypere bass med å spille på enkle VC.
    Aha

    Så du spiller på kun en VC, og får derved svakere motor og høyere Q på elementet? fra ca 0,7 til kanskje opp mot 1,0?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Kanskje noe slikt ja. Men jeg spiller på begge VC.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Den treveis varianten din er mulig å dele passivt.
    Tipper følsomheten til bassene matcher mellomtonen.
    Dipolpeaken er vel rundt 4-500 Hz.

    Selv spiller jeg passivt delt nå drevet av Malmin 40 watt klasse A:

    image.jpg
    image.jpg
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Passiv dipol - det står det respekt av (og ganske mange timer med forsøk vil jeg tro)!

    Jeg har en MiniDSP slik at jeg unngår akkurat det problemet. Det å "diale" inn korrekt i MiniDSP er for meg et stort nok problem. Satser på at øvelse gjør mester :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Har fått hjelp av grelv til deling mellom diskant og mellomtone.
    AE bassene har ultralav induktans og er på alle måter balanserte, stabile og forutsigbare så det er ikke vanskelig å lage filter til dem. De trenger hverken zobel eller sugefilter. Kun 2 ordens og da kan du i prinsippet prøve deg frem med kun to komponenter.
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Fortsetter min taktikk med å kjøpe kasser på nettet som jeg med enkle midler kan gjøre om til testkasser for egne elementer. Nettopp hentet en bandpasskasse i 300l størrelsen som jeg skal gjøre om til testkasse for pd2450. Tidsbesparende og billig :) (200 kr)

    røsker ut indre delevegger og tetter porter
     
    Sist redigert:

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Mens vi er inne på kasser;

    Har noen oppfatning om hva som bør være den beste løsning for et Tannoy Concentric 15" element; bør minst spille ned mot 300 Hz, men gjerne også ned mot 80-100. Ikke behov for bass, med mindre det er en særlig god løsning. (Min tanke er å la elementet slippe de største konutslag, for å ikke knote til mellomtone og diskant-kvalitetene).

    Alternativer er:
    - OB
    - lukket kasse
    - Variovent
    - Bassrefleks (men med veldig lav tuing, slik at det i realieten blir en variovent?)

    Mener Gravesen har skrevet at han ikke foretrekker lukket kasse i mellomtonen, og i stedet velger variovent/pusterør, uten at jeg kan huske den nærmere begrunnelsen.

    originalt er elementet i en 63 liters bassreflekskassen for PA.
    tillater meg å bumpe denne. Folkens: hvilken type mellomtonekasse foretrekker dere?
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Mens man venter på at de minst skal flyttes inn på eget rom, slik at man kan bruke eget rom på kveldstid, kan man jo fortsette med forberedelser. Her er et jmlc 200t-horn i stativ jeg bare kaller "2x4"...
     

    Vedlegg

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Oppe og spiller, men med originalfiltrene og uten basselement

    image.jpg
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Mens vi er inne på kasser;

    Har noen oppfatning om hva som bør være den beste løsning for et Tannoy Concentric 15" element; bør minst spille ned mot 300 Hz, men gjerne også ned mot 80-100. Ikke behov for bass, med mindre det er en særlig god løsning. (Min tanke er å la elementet slippe de største konutslag, for å ikke knote til mellomtone og diskant-kvalitetene).

    Alternativer er:
    - OB
    - lukket kasse
    - Variovent
    - Bassrefleks (men med veldig lav tuing, slik at det i realieten blir en variovent?)

    Mener Gravesen har skrevet at han ikke foretrekker lukket kasse i mellomtonen, og i stedet velger variovent/pusterør, uten at jeg kan huske den nærmere begrunnelsen.

    originalt er elementet i en 63 liters bassreflekskassen for PA.
    tillater meg å bumpe denne. Folkens: hvilken type mellomtonekasse foretrekker dere?
    OB kan funke bra. Delt ved 1k deromkring så skulle du med en smal baffel kunne unngå den verste dipolnullen. Jo lavere deling dess enklere er det å få til.
    Lukket kasse er bankers. Volumet er ikke så nøye med deling rundt 300Hz. Lag en kasse på mellom 10 og 20 liter. Da flytter du resonansen langt opp i frekvens.
    Variovent kan være verdt å teste i kombinasjon med den lukkede kassen. Ville i så tilfelle hatt en litt stor variovent for å få kardioidevirkning.
    Bassrefleks har ingen hensikt med deling på 300.
     
    Sist redigert:

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Inspirert av amerikanske kriminalfilmer hvor politiet skaper bilde av mistenkte ved å bytte rundt på diverse forskjellige nesekonturer osv, har jeg laget meg tilsvarende for diy-høyttalerprosjektet mitt. Det er mest for å se skalering forfra og høyde (diskant i ørehøyde osv), og ingen av designbitene er endelige (med unntak av jmlc 200t- og jbl 2360a-hornene). Ved hjelp av følgende moduler kunne jeg lage ganske mange forskjellige høyttalere:
    - JMLC 200t og JMLC 2000 (350- 20 000 hz)
    - JBL 2360a (4-500 - 20 000 hz via BMS 4590 coax)
    - Beyma tpl150h (1500-20000 hz)
    - Beyma 12mwnd i lukket kasse (80(?)-1500 hz)
    - AE TD15m i lukket eller aperiodisk kasse (60-500 hz)
    - Tannoy dual concentric med utskiftet diskant (radian 475 bebp) (100 - 20000) (antakelig ikke hp lavere enn 300 for å maxe sq på mellomtonen?
    - jbl 2220h i jhornlignende sak
    - AE dipole12 (2 per side) i 80 cm dype ubaffles (25-100 hz)
    - AE dipole12 i smal ob bafffle

    Bassløsningen (under ca 80 hz) er, med unntak av ubaflene, ikke del av tegningsmodulene.

    Og resultatet blir som følger i neste innlegg:
     
    Sist redigert:

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Jbl 2360 med Jhorn og sub ubaffles
    image.jpg

    Beyma tpl150h, Beyma 12mwnd, 2x sububaffles
    image.jpg

    Tannoy dual concentric, 2xsub ubaffles (antakelig for lav delefrekvens for Tannoyen)
    image.jpg

    Tannoy dual concentric, AE td15m, 2 x sububaffles
    image.jpg

    Jbl 2360a, 2 x dipole12 i smal ob (Kyron Kronos-style)
    image.jpg

    JMLC 200t & 2000, 2 x dipole12 i smal ob
    image.jpg

    Beyma tpl150h, Beyma 12 mwnd, jhorn
    image.jpg

    Jmlc 200t & 2000, jhorn
    image.jpg

    Jmlc 200t & 2000, jhorn, 2 x sububaffles
    image.jpg


    Sånn går altså dagene... Mange tanker, som spriker i alle retninger... :)
    men jeg syntes det var litt greit å få visualisert ting på en enkel og rask måte.
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Tanken er å få smelt i sammen noen testkasser fort og gæli i osb, og teste ut litt.

    bass får inntil videre vente, men tanken der er:
    - lukkede kasser i knevegg (evt BR...)
    - midtstilt mono sub slobtårn (LP < 100 hz)
    - ubaffles (har nok ikke plass)
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Var en tur innom Finer & Treimport AS på Sola i dag, og fant i dem en selger av bjerk kryssfiner fra 4 - 21 mm, samt også finerte typer. Vedlegger bilde av 15 mm Bjerk kryssfiner, finert på begge sider med Eik. Pris litt over 1300,- ink mva. Slettes ikke galt!
    image.jpg


    Bildet retferdiggjør ikke plata: den var kremfin!
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Har kjøpt 44 av disse for en meget rimelig penge:
    image.jpg


    Det er en Seas i Prestige-serien, 27ett eller annet. Har fra før 20 Vifa tc18, slik at jeg kan lage linjekilde m 10 vifa og 22 Seas per side. Tenker da å ta bort faceplaten eller kappe/croppe diskanten slik at de får c-t-c på ca 74 mm. Vifaene er allerede croppet slik at c-t-c på de er 16 cm

    jeg vil tro diskanten har fc på 550 hertz. Når jeg så kobler 22 sammen per side; hvor lavt tror dere jeg kan high passe diskantene? Ser at Zaph hp'er en slik på 1750 men nok fjerdeordens. Jeg har minidsp og er således rimelig fristilt.
     
    Sist redigert:

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Tester monooppsett av jmlc 200t med bms 4590 (aktivt delt) og AE TD15M i en bogus br-kasse på ca 90 liter med 20hz avstemming. (Avstemmingen er for annet element som sto i kassen før)

    kjører analogt inn i minidsp via iphone, hvilket ikke er ideelt med spotify virket plutselig ikke lenger på squeezeboxen.

    delefilterdata til hornet funnet på nett, deler mellom bass og mellomtone med 48 db LR at 350

    image.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Kult. Hvordan fungerer det å ha sub og horn i taket egentlig? :)
    Som du sikkert vet Terje, så er det standard-oppsett på Figgen... 8)hæla i taket osv...

    (blir aldri helt venn med iphone-kameraet)

    Har du startet med snekring i forkant av ankomst av elementer fra AE?
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er inne i uke 9 av 10 ukers pperm. Det var planlagt å bli den ultimatebyggeperiode men blitt nada så langt. Dagens oppsett er et krampeaktig forsøk på i hvertfall få lyd i noe... ;)

    Synes lyden ikke var veldig engasjerende i starten, men tar seg litt opp nå her jeg sitter. Enten er det fordi elementene og forsterker trenger litt tid på å komme i form etter år i garasjen, eller så er det noe psykoakustisk, dvs at øret tilpasser seg til hva jeg ønsker å høre.

    Uansett; monooppsett hivd inn i et rom er nok ikke det ideelle for å bedømme potensialet. :)
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Vi har flere like elementer, 8x12 :) (har noen pd'er i garasjen)

    Men du kjører litt flere enn meg...
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Hmm...

    jeg kjører som sagt med langt fra ideelt oppsett: mono med høyttaleren satt der det var plass i stua, lyd rett ut fra hodetelefonutgangen på iphone og med delefrekvenser, gain mv som jeg ikke har foretatt måling av.

    var litt kjip lyd i starten men tok seg opp litt (følte jeg :cool:)

    etter diverse metalplater og litt u2, satte jeg så på Porcupine Tree. Aldri hørt de før men lydbildet åpnet seg plutselig voldsomt! Tydeligvis stor forskjell på opptak; jeg gikk fra Tool (Sober) via Youtube til Spotify og Porcupine Tree og det ga ståpels.

    ja ja, sånn går no dagan, lurer på om jeg klarer komme meg på Keeper of K., Vreid og Vredehammer-konsert i kveld? Får legge inn noen aksjer hos kona med litt husarbeid og se om det kommer noe ut av det
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Jeg skal inn til hovedstaden på kurs neste uke. Planen var å få hørt på en hornhøyttaler bare for å få et referansegrunnlag for egen horn-tweaking. Er det butikker ut over Lyrich Hifi som fører hornhøyttalere?

    mvh Gisle
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Prøv heller å komme deg over dørstokken til sluket, lmc eller ob_bb ;)
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Dette er en måling som Autotech har av jmlc 200t-hornet sitt.

    Er dette en normalisert måling, og i så fall er det slik at en skal lytte 25 - 30 grader off axis på denne type horn?

    (Innenfor frekvensområdet 350 - 3000 hz)

    image.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    I utgangspunktet lytter man on axis. Med passivt delte høyttalere lytter man gjerne off aksis for å få mindre nivå opp i frekvens pga smalnende spredningsmønster. Du har DSP skjønner jeg og da kan du vel likegjerne lage perfekt respons med den.

    Deler du også coaxens diskant og mellomtone aktivt også? Vet at BD Design har moddet den drivern med godt resultat, at det er best å dele den aktivt med noe delay og at det trolig er den 2" drivern på markedet som kan spille dypest. Veldig spennende :)
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Ville absolutt målt selv, med din driver. 0-90 grader. 10grader per måling.
    Det bør være linært så langt ut av aksen som mulig. Vi lytter ikke on axis permanent, så det er en fordel å ta høyde for det.

    Jeg målte min driver (JBL 2447Be med SEOS30)
    slik ble det:
    SEOS.jpg
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Takker Hel

    jeg har pt kun testet med analogt originalfilter, men skal ta frem aktiv deling. Ser at dersom jeg kjører på helt til 20k hz, så er -6 db-spredningen ca 15 grader (7.5 hver vei) @ 20k. Med lytteavstand på 2.4 m fra hornmunn gir det en sweetspot på rett over 60 cm. I og med at jeg kjører egooppsett er det ok, men jeg har jmlc 2000-horn med Radian som er tiltenkt rollen fra 2-3000 hz. Me lyt sjå.

    Terje; vil tro at Autotech-målingen er rimelig lin for meg. Bruker identisk horn og driver.

    Er det noen slobs her i distriktet snart? :cool:
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Det har vært veldig stille her en lang stund. Jeg er helt klart bedre på å handle i betydningen kjøpe inn enn å handle i betydningen smelle i gang sagen... ;-)

    Siden sist har jeg kjøpt meg Fostex t90a til å ta fra cirka 8000 hz og oppover.

    Under der har jeg Radian 475 bebp, som skal spille i et JMLC 800-horn som jeg pt har under produksjon i Ungarn. Det blir dreid i tre, og har T-verdi som matcher Radianens exit angle. Det skal spille i området 2000 - 8000 hz.

    Under der tar et JMLC 200t-horn med BMS 4590 over (evt. JBL 2446), og skal spille i fra 2000 hz og ned til cirka 4-500.

    Under der igjen blir det midbasshorn med JBL 2220H, antakeligvis spillende i området 100 - 4-500 hz.

    Under der igjen (puh...) kommer basseksjonen. Der har jeg 4 AE TD18h+, samt 2 PD2450. De vil spille fra cirka 100 Hz (td18h) og 50-60hz (pd2450) og nedover. Jeg har to alternativer:
    - fylle kneveggen med elementene i lukket kasse. De passer perfekt på bredden av rommet og blir som en vegg. Q vil ligge på rundt 0,5.
    - lage en mono sub-slob eller ubaffle som kan stå midt på lytteveggen, med avstand ca 1-2 meter fra veggen (skråtak), og cirka 2 meter fra lytteposisjon.

    Spørsmålet er: hvilken av de to løsninger antar dere vil være enklest å få ok basslyd på?
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Høres tøft og svært ut
    Er kanskje plasseringen det står på for å få OK bass. Elementene er mange og gode.
    Hvis rommet ditt er lite står du friere til å sjonglere med plassering med lukkede kasser. Du kan jo tilogmed lage et fattigmanns dba..

    men en liten to etasje slob med 18" høres unektelig spennende ut. hvorfor ikke prøve begge løsningene? en mockup slob/ripol i mdf og gjerne variabel spaltebredde trenger ikke å være så komplisert eller dyrt byggverk. Har du ikke et lite verksted?

    Men forsto jeg deg riktig? Slobb med td18h har antageligvis ingenting å gjøre over 100hz, og vil høyst sannsynlig gi full pupp til 30hz. Spørs hvor PD kommer inn i bildet med den løsningen
     
    Sist redigert:

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Takker JoHoo

    Må kanskje til og prøve en sub-slob. Skal ikke brukes over 100hz, så det bør være greit. Mulig at pd2450 bare roter ting til, men de skal uansett drives med forskjellige forsterkere/delefrekvenser.

    Jeg har laget cut-plan på de lukkede kasser, og ender på 27 OSB plager + 2 MDF. Ganske heftig i innkjøp med andre ord, hvilket tilsier at en slob-mockup kan være formålstjenlig. (De lukkede kasser er lagt opp med bracing både horisontalt og vertikalt med ca 10 cm mellom hver stender. Dette for å få stivest mulig konstruksjon og kasse-resonanser opp over bruksområdet.)

    Gisle
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn