En 15" bassdriver blir til

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Kan ikke jeg klaske på et akselerometer på en av driverne dine når de kommer? Siden de er lineære i utgangspunktet kan man kanskje komme ned på bass med 0.001% THD uten å gå bananas på mengde feedback.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.883
    Antall liker
    1.459
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    ... Den ulinjæriteten man har i sekundærmotoren for sensorspolen vil nødvendigvis også gi samme ulinjæritet i overføringsfunksjonen som om selve motoren har samme ulinjæritet...
    Ville man ikke kunne justere inn den ulinjæriteten med DSP av signalet? Hvis den er stabil for forskjellig spole temp
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Jeg har jo allerede kalkulert med at det skal tre paller opp til deg og Tony, dere har jo knapt bass fra før... :-D
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Snickers tilnærming til høyttalerdesign har i alle fall overbevist meg. Å løse problemene der de skapes høres ut som en meget god ide (ref artiklene påhttps://tonalab.com) . Løsninger med DSP og aksellerometere høres unektelig spennende ut, i alle fall for oss med interesse for teknikk, men det blir aldri så smart som Snickers tilnærming. Den ene strategien utelukker ikke den andre, men Snickers har i alle fall begynt i riktig ende. Høyttalerne er så vidt jeg begriper den komponenten i kjeden som bidrar med mest forvrengning, så om høyttalerne gjøres bra så er mye gjort. Det blir nok en tur til Mala Audio når deres nye høyttalere med Snickers-elementer lanseres.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Ja, de har vel en variant med en spole som feedback de? Jeg har aldri prøvd dem, men prinsippet er jo velkjent. Det krever at denne sekundære motoren er veldig linjær, hvis ikke har man egentlig bare en Q-justering. Den ulinjæriteten man har i sekundærmotoren for sensorspolen vil nødvendigvis også gi samme ulinjæritet i overføringsfunksjonen som om selve motoren har samme ulinjæritet.

    Kort sagt, det er litt vanskelig å se hvorfor man skulle lage en ulinjær motor for så å lage en veldig linjær sekundær motor for sensorspolen. Kan man ikke da like gjerne lage selve motoren linjær og droppe sensorspolen? Med mindre man vil ha en Q-kontroll da så klart.
    Ja, spole. Dei er sjølvsagt litt hemmelighetsfulle som ekte amerikanarar er, men forstår det som det er snakk om ein dedikert målespole med tynnare tråd og fleire vindinger. Mykje av dette du har gjort(i andre retningen) bør jo også gjøres, men kan ikkje i min villeste fantasi tru det er gjort så til fingerspissene. Dei legg heller ikkje skjul på at det ikkje fungerer anna enn på låge frekvensar.

    Det fungerer overraskade bra, med ein gong forsterkaren slås på, så blir det nesten ingen lyd når du tapper på membranet med fingeren.

    Dei leverer jo ein plateforsterkar med reguleringsloop. Kva tilpasninger som er gjort der, kan eg ikkje sei, det er neppe rakettforskning. På generell basis har eg erfart ei enkel og gjennomtenkt løysing gi svært gode resultat. Såpass gode at det ikkje er verdt innsatsen å ta det lengre. Dersom motoren ikkje er linær, men repetiv, så kan ein jo også ofte legge inn relativt enkle kompensasjonar.

    Om du lager ein induktiv målekrets som er i nærheten av så gjennomtenkt som membran motoren, så ville i alle fall eg ha kjøpt. Eg meiner mykje av utfordringene du nemner er spot on, men induktiv sensor måler bra på medium frekvens. Pos giver på LF, akselerometer på HF, hastighet(induktiv) midt i mellom. Og det er ei enkel, "proven" løysing mekanisk for å få signalet ut på terminalar på sida av inngangsterminal, der du kan behandle det analogt utan delay, trådlaus overføring eller anna kjafs.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Ja det som man gjerne gjør med en slik krets er at man bruker målespolen sammen med motkoblingskretsen for å kalibrere driveren slik at den fremstår som en driver med langt høyere kraftfaktor. Det er materialkrevene å lage en driver med både lang slaglengde, metning, linearitet og høy flux. 15-tommeren veier 18kg av en grunn. Den målespolen vil altså få driveren til å oppføre seg som om den har høyere kraftfaktor, og om den har separat magnetkrets kan man undertrykke en del magnetisk modulering også. Den vil imidlertid ikke få høyere virkningsgrad enn den har uten denne spolen. Uansett, det betyr at når du kobler til den spolen vil det genereres et kompensasjonssignal i hovedspolen straks du berører membranen. Noe tilsvarende skjer jo når man kobler en driver til en forsterker, men hvor "hard" den blir avhenger av kombinasjonen utgangsimpedans og kraftfaktor.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Å løse problemene der de skapes høres ut som en meget god ide (ref artiklene påhttps://tonalab.com) . Løsninger med DSP og aksellerometere høres unektelig spennende ut, i alle fall for oss med interesse for teknikk, men det blir aldri så smart som Snickers tilnærming. Den ene strategien utelukker ikke den andre, men Snickers har i alle fall begynt i riktig ende. Høyttalerne er så vidt jeg begriper den komponenten i kjeden som bidrar med mest forvrengning, så om høyttalerne gjøres bra så er mye gjort. Det blir nok en tur til Mala Audio når deres nye høyttalere med Snickers-elementer lanseres.
    Kunne ikkje sagt det betre, heilt, heilt enig.

    Men har tydeligvis ikkje greid å få fram poenget godt med reguleringssløyfe. Poenget er fleksibilitet på kassedesign, og at ein kan lage noko som spiller svært bra ut av boksen. Så kan ein evt gå videre med DSP dersom kunnskap og lyst er der.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Field coil er faktisk en ganske dårlig løsning. Man får en gigantisk driver om man skal få til metning og det blir fryktelig varmt. Da må man ha høytemp-deler og driveren må varmes opp i lange tider før den spiller som den skal. Det er ingen egentlige fordeler med fiel coil annet enn justerbarheten. Av alle motorsystemer har field coil høyest total permeabilitet, noe vi forsøker å bekjempe med alt vi har.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    M

    MusicBear

    Gjest
    Field coil er faktisk en ganske dårlig løsning. Man får en gigantisk driver om man skal få til metning og det blir fryktelig varmt. Da må man ha høytemp-deler og driveren må varmes opp i lange tider før den spiller som den skal. Det er ingen egentlige fordeler med fiel coil annet enn justerbarheten. Av alle motorsystemer har field coil høyest total permeabilitet, noe vi forsøker å bekjempe med alt vi har.
    Lederen «Finansavisen mener» av Trygve Hegnar, på side 2, er for meg alene nok til å forsvare abonnementet.

    Innleggene dine, Snicker-is, er alene grunn nok til å følge med på dette nettsted - nesten uansett hva du har på hjertet - bli nå bare ikke høy på pæra og banke kona di :cool:
     
    Sist redigert av en moderator:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.020
    Antall liker
    4.365
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Blir veldig spennende å se hvor dette tar veien.
    Armand er jo ikke førstereis med servoløsninger og kombinert med 15"-lineærtstempelet til Snickers står vi ovenfor en kjærkommen bassløsning.
    Så lurer vi på om dette så blir et Vera-produkt, et Tonalab, eller tilgjengelig for DIY via crowfunding?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Om to uker må tonalab.com ha 4x15" klart for utkjøring, ellers må jeg finne andre drivere for midbass duty.

    ...så det så.

    ;)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ikke ennå, nei...

    Disse kan være av interesse for min del....om mine 21" plutselig blir ødelagt en dag.
    3, eller 4 pr side kanskje?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn