EMI-sjef - CD'en død innen et par år

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Mine ligger ikke for døden.
 

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Mine ligger ikke for døden.
Ikke mine heller :)- og det gjelder både LP og CD (har forresten en del 78-plater også).

Det mest positive ved CD er for meg alle utgivelsene av gamle ting, ofte innspillinger som var vanskelige å finne på LP. Og en CD koster mye mindre enn en LP gjorde.

LPA
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
"- Neste år vil vi ikke selge musikk på CD-plater uten å tilby ett eller annet tilleggsmateriale, sa Levy til sine tilhørere på London Business School."

Ja, hva med å tilby god musikk som låter bra som extramateriale !!

Eller tenker han på tyggegummi, sticks, vitaminer,condomer o.l.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Kunne vært fint med en paraplydrink eller middag til CD'en.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Det er jo allerede tilleggsmateriale på mye av dagens utgivelser. Har mange som det har fulgt med en DVD. Men jeg har ikke gidda å se på en jævla en av de. Musikk skal høres, vil jeg se musikk, kan jeg gå på konsert.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Veldig ofte er tilleggsmaterialet oppgulp og outtakes som ikke er funnet verdig til en plass på plata. Også skal de klemme inn mere for å selge. ???
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.012
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Gratulerer med 100 nye LP-er. Har du arvet eller fått solid kvantumsrabatt????
 

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Gratulerer med 100 nye LP-er. Har du arvet eller fått solid kvantumsrabatt
Neida, ikke arv, men kjøpt på Bruktbørsen til en ikke helt ublu pris. :)
Det fine med brukte klassiske LP'er er at de er pent behandlet, ofte uspilte. To konklusjoner av dette er at enten er klassiskinteresserte veldig forsiktig med platene eller så blir ikke platene spilt.....

LPA
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Det er vel ingen bombe at det er EMI som kommer med dette. De har vel ikke gitt ut en eneste gyldig Compact Disc de siste 3 årene. De står jo bak forbrukerfiendtlige kopisperrer som forkrøpler feilkorrigeringssystemer og PC-avspilling av musikkplatene deres. De skyter sitt eget musikksalg gjennom disse aggressive kopisperrene. Jeg har mer enn en gang styrt unna et musikkjøp de senere årene når det har stått "EMI" på coveret.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.073
Antall liker
33.781
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Tror ikke CDen forsvinner, virker til og med som at Sony satser mere på SACDen. http://www.sa-cd.net/shownews/41

Her er det jo klassisk og jazz som hittill har dominert, og det er vel først og fremst POP, kommersiell "døgnflue"musikk, som det blir lastet ned mest av over internett.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Lurer på om CD markedet holder på å kollapse.. syns varene er unormalt billige.
F.eks kan man nå kjøpe hundrevis/tusenvis av CD'er hos CDON til mellom 29,- og 59,- Og dette er A artister.

Greit nok at hele katalogen til Åge Aleksandersen dumpes til 39,- og 49,- , inkl. ny-utgitte "greatest hits", men når Ola Bremnes siste kritikerroste plate "Gudene vet" som utkom for knappe 2 måneder siden, dumpes til 39,-, da syns jeg det er litt rart.

Kjøpte meg 4 meget gode CD'er, tilsammens kostet de meg 196 kroner.  :)

Noen som fortsatt syns at CD plater er dyrt?
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
EMI bossen har nok snudd argumentene på hodet:

"EMI må tilby mer enn bare CD'en de neste årene for å holde salget oppe."
...derfor håper han "CD'en død innen et par år".

Gigantene i bransjen har bommet på bransjen 2 fronter:
1) De makter ikke bringe nye talenter til modning i markedet. De har totalt mistet kontakten med den delen av markedet som bidrar til fornyelse.
2) De har bommet fatalt når det gjelder den nye teknologien. De gamle gubbene i sjefsstolene sloss passivt og bakstreversk mot en ny virkelig som de ikke forstår en dritt av.

Når de nå merker at markedet ikke gidder kjøpe de gamle backkatalogene i ny innpakning ennå en gang er de desperate etter nye måte å pakke inn dritten på. At det ikke bidrar til faktisk merverdier for forbrukerne forstår de ikke eller de driter i det. Det verste er kanskje at de i deres gammeldagse og bakstreverske kontrolliver prøver å få oss til å betale for samme varen flere ganger...selvfølgelig pent innpakket i DRM-bullshit.
 
A

Aubi

Gjest
Det er jo veldig trist at CDen skal forsvinne akkurat når den endelig har blitt akseptert i dette miljøet. Eller kansje det er en sammenheng her.
 

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Jeg er glad jeg har holdt meg til de to formatene LP og CD, men å få ett tredje ønsker jeg ikke!

LPA
 
A

Aubi

Gjest
CD er utgått på dato og jeg ønsker et nytt format velkommen!
Mange i dette miljøet vil foretrekke en CD spiller til 200K fremfor en SACD spiller til 2K, som relativt sett kan gjøre samme jobben. Det vil jeg kalle bakstreversk.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.580
Antall liker
27.704
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
CD er utgått på dato og jeg ønsker et nytt format velkommen!
Mange i dette miljøet vil foretrekke en CD spiller til 200K fremfor en SACD spiller til 2K, som relativt sett kan gjøre samme jobben. Det vil jeg kalle bakstreversk.
Hva mener du med "relativt sett"?
mvh
 
B

Back_Door

Gjest
Kombinasjonen av data og hifi, er fremtiden ;)
Den dagen vi får seriøse nettbutikker som tilbyr lossless nedlastning, vil cd-mediet få en ny spiker i kista..
Selv har jeg skaffet meg Squeezebox, og spiller mye mer enn før ;)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.580
Antall liker
27.704
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Gjør jobben like bra.
...Og dermed er diskusjonen i gang.... Tror ikke vi skal ta det her på denne tråden.

Personlig er jeg ikke villig til å være prøvekanin for nye formater. Jeg kjøpte min første cd- spiller i 1989, og syntes straks at det hørtes helt pyton ut. Det var ikke før midt på 90- tallet at cd ble bra nok for mine sarte ører. F.t. hører jeg nok 90% cd og 10% lp.

Kall meg gjerne reaksjonær, men de siste årenes formatkriger har ikke akkurat økt min tillit til nye formater. Eller pirret min kjøpelyst, for den saks skyld.

En annen sak er at jeg tror at det neste formatet med høy gjennomslagskraft blir lossless nedlastbare datafiler. Kanskje om en 5- 7 år.....
mvh
 
A

Aubi

Gjest
Jeg vil heller ikke være prøvekanin for nye formater. Derfor vil jeg at bransjen skal enes om et nytt og mer moderne fomat.
Poenget mitt er at mange hifi entusiaster er drevet av sterk nostalagi/konservatisme motivert utifra ønsket om at det skal være dyrt og vanskelig å få til "fet lyd". Vi vil jo ikke for alt i verden at det skal bli allemanseie, ikke sant?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.580
Antall liker
27.704
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg vil heller ikke være prøvekanin for nye formater. Derfor vil jeg at bransjen skal enes om et nytt og mer moderne fomat.
Poenget mitt er at mange hifi entusiaster er drevet av sterk nostalagi/konservatisme motivert utifra ønsket om at det skal være dyrt og vanskelig å få til "fet lyd". Vi vil jo ikke for alt i verden at det skal bli allemanseie, ikke sant?
Tja, vet ikke hvordan det står til med deg, men jeg forsøker a misjonere for vår hobby etter beste evne. Det inkluderer bl.a. å fremføre anlegget mitt for alle som er interessert i å høre på det. Vanligvis er det første spørsmålet folk som besøker oss stiller "hva er det der?" mens de peker på høyttalerne mine...
Vanligvis er det en god anledning til å la folk høre på et godt anlegg.
Jeg forsøker også å pense interesserte inn på f.eks. HFS, og har hjulpet en god del folk til å få fatt i gode, brukte komponenter.
Hvis du virkelig mener at de fleste hififreaker er noen elitære, ekskluderende snobber, tror jeg at du tar forferdelig feil.
mvh
 
A

Aubi

Gjest
Hvis du virkelig mener at de fleste hififreaker er noen elitære, ekskluderende snobber, tror jeg at du tar forferdelig feil.
                                   mvh
Nei, de folkene jeg har truffet i dette miljøet har uten unntak vert hyggelige, men når folk heller vil ha en spiller som kan skape noe som faktisk ikke er på kilden i utganspunktet fremfor et nytt format, så er jeg uenig i det!
For å ta sammenligningen med bilde så blir det helt latterlig å tenke på hvor mye energi det er lagt i å perfeksjonere DVD spillere når man har sett HD.
 
S

slowmotion

Gjest
Kombinasjonen av data og hifi, er fremtiden ;)
Den dagen vi får seriøse nettbutikker som tilbyr lossless nedlastning, vil cd-mediet få en ny spiker i kista..
;)
Det tror jeg også.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
tipper det tar lang tid før cdplatene blir borte jeg. Fytterakkern vor kjipt det vil være med kunn en liten rosa mp3 spiller på toppen av racket.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
CD er utgått på dato og jeg ønsker et nytt format velkommen!
Mange i dette miljøet vil foretrekke en CD spiller til 200K fremfor en SACD spiller til 2K, som relativt sett kan gjøre samme jobben. Det vil jeg kalle bakstreversk.


Hei,

Har vel aldri lest om en sacd spiller til 2k som har gjort jobben og samtidig utklasset vanlige red book cd'er.
Det motsatte er vel tilfelle, mange som har hørt på spillere i denne prisklassen vil ikke skjønne at det er noen vits i å legge penger i sacd utgivelser, disse koster i stort sett i alle tilfeller vesentlig mer.

Problemet i dag med sacd er at det nesten ikke kommer ny utgivelser, og da snakker jeg om pop/rock segmentet.
Slik sett så er det fult forståelig at de fleste som har en mulighet til det legger penger i en signalkilde som er god på vanlige cd'er.

SACD for meg er kun som en bonus, kjøper noen dann og vann, kunne godt tenkt meg bedre utvalg men må i dag tråle flere forskjellige nettsteder for å ha noe å velge i. På de vanlige platebutikkene synes det at mange ikke engang vet hva sacd er.

Mvh
Geir :)
 
K

kbwh

Gjest
Da jeg sammenliknet SACD og CD brukte jeg Mozartplaten til Marianne Thorsen og Trondheimsolistene. SACD virket mer avslappet spilt av på en stakkarslig Cambridge DVD89, men det skulle den da være også siden 2L har dratt i spakene i noen tuttipartier og CDmasteren derfor er 2-3dB høyere.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
mange som har hørt på spillere i denne prisklassen vil ikke skjønne at det er noen vits i å legge penger i sacd utgivelser, disse koster i stort sett i alle tilfeller vesentlig mer.
Hifimiljøets økonomiske betraktninger slutter aldri å forbause meg. Det slår meg som noe merkelig å påpeke prisforskjellen mellom cd og sacd (er den 20 kr eller noe slikt i fullpris?), mens man samtidig overveier en cdspiller til 200k.

Om vi tar utgangspunkt i en SACDspiller til 50k og en cdspiller til 200k,og en prisforskjell på plater med så mye som som 50 kr så går det an å kjøpe 3000 SACD for differansen mellom spillerne.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Hifimiljøets økonomiske betraktninger slutter aldri å forbause meg. Det slår meg som noe merkelig å påpeke prisforskjellen mellom cd og sacd (er den 20 kr eller noe slikt i fullpris?), mens man samtidig overveier en cdspiller til 200k.

Om vi tar utgangspunkt i en SACDspiller til 50k og en cdspiller til 200k,og en prisforskjell på plater med så mye som  som 50 kr så går det an å kjøpe 3000 SACD for differansen mellom spillerne.
Hei,

Du må ha misforstått mitt innlegg fullstendig.

For min del så har jeg to sacd spillere, og begge av høy kvalitet.
Den ene har vel en vesentlig høyere pris, hvor mye av prisen som skyldes sacd vet ikke jeg, men for meg var det ikke avgjørende ved kjøp, da var det viktigere at den var god på cd som jeg idag sampler opp til DSD ifølge ruten på upsampleren.

Jeg er også glad i sacd men finner det totalt menigløst å bruke en sammenligning hvor mange sacd plater man kan kjøpe for mellomlegget hvis man da i det hele tatt kan bruke "mellomlegg pris" som en mal for sammenligning av formatene.

Jeg som primært er intresert i vanlig populær musikk finner utvalget på sacd lite tilfredstillende.
Når man har kjøpt Dylan, Elton John og Rolling stones, så er det lite igjen å velge imellom.

Videre er det nå en gang slik at hvis muligheten kun er å kjøpe en sacd man allerede har på cd fra før så er terkselen litt høyere når prisen er slik den er.

Min generelle motforestilling er at så fremt utvalget er som det er, så er sacd ikke noe alternativ for den generelle platekjøper, sjekk top 40 listen og se hvilken av disse platene som er utgitt på sacd, tipper at du ikke finner mange, hvis noen.

Mvh
Geir :)
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Du har helt rett, GFE.

SACD-hybridene var bransjens gylne mulighet til å snikinnføre et nytt format. Produksjonskostnadene er marginalt større så du kunne softlansert SACD/CD-hybrid uten å gjøre noe større ut av det....ikke før det var solgt et VESENTLIG volum slike utgivelser og vanlige forbrukerne hadde et antall interessante utgivelser på formatet. DA ville de etterhvert ha en grunn til å investere i ny CD/SACD-spiller....og etterhvert oppdaget kvalitetsforskjellen og merverdiene plateselskapene kunne legge i. Slik kunne man skapt en reell etterspørsel etter formatet. Istedet presterer plateselskapene å krangle og solme vekk muligheten. Slik jeg ser det, fra et software synspunkt,  er SACD (og DVDAudio) døde formater for alt annet enn sære audiofile...og det er jo som kjent et heller begrenset marked. Den største driveren for et nytt høyoppløselig format er faktisk at tilbudet av rene CD-avlesere fra underleverandørene etterhvert marginaliseres.
 
Topp Bunn