Politikk, religion og samfunn Elon Musk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    1.105
    Sted
    Aarhus
    ikke jeg heller. en langweekend på mars med salte bad. Eller gå barbeint og i underbukse til toppen av K2. Nei det er for lett

Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.412
    Interessant om Cybercab som nå kommer, selvkjørende uten ratt og pedaler level 4, bruker trykkluft til blåse rene kameraene:
    IMG_5932.jpeg

I tillegg har bilen har interne og eksterne mikrofoner som idag fanger opp feks problemet med hjulopphenget og rapporterer tilbake til serviceteamet hva som må utbedres.

Videre er hele karrosseriet bygd i plast. Ruster derfor aldri.

En normal bil har 200 stasjoner ved samlebåndet. Cybercab har 25.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    13.932
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    17
    Kjører visstnok noen av de i Texas. Tesla har fullstendig fritt leide der.

Apropos:

EDIT: Konseptet med fullstendig førerløs taxi løsninger kan jeg like. Er nok ikke helt klar for å sette meg inn i en enda men likevel det kommer.

Sist redigert:

4-string

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    19.137
    Sted
    Almost there
    Med barn i bilen for sikkerhets skyld. Tesla appellerer visst til en spesiell type mennesker. 😏

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.412
    Waymo forårsaket igjen fullstendig kaos i San Fransico 4. juli.

Som det har vært nevnt tidligere, men som generelt er underkommunisert, er det ekstreme strømforbruket til radarere og lidar. Waymo's autonomous navigation relies on a multi-sensor system — 29 cameras, five lidars, and six radars

En Waymobruker fikk tatt et bilde av kmstand og effektforbruket. Tallene oversettes til 625kwh/km for Waymo mot Teslas 100kwh/km.
    IMG_5955.jpeg

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    16.306
    Sted
    Oslo
    Bare å legge seg til å sove.
    Ikke rart Tesla systemet lar seg overstyre med solbriller. Musk har jo tross alt noen forbilder
    images (25).jpeg
    Og siden det er fotball for alle penga og korrupsjon og diktatorspirer for tiden
    Det vi kaller brassespark heter på spansk chilena

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    12.403
    Waymo forårsaket igjen fullstendig kaos i San Fransico 4. juli.

Som det har vært nevnt tidligere, men som generelt er underkommunisert, er det ekstreme strømforbruket til radarere og lidar. Waymo's autonomous navigation relies on a multi-sensor system — 29 cameras, five lidars, and six radars

En Waymobruker fikk tatt et bilde av kmstand og effektforbruket. Tallene oversettes til 625kwh/km for Waymo mot Teslas 100kwh/km.
    Vis vedlegget 1209463

100 kwh/km? Syntes det høres mye ut.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    2.391
    Torget vurderinger
    1
    Da er det vel farvel til Tesla?
    Skulle tru det. Men det vert nok brukaren som får ansvaret, om han kan gjera noko eller ikkje. Har stilt dette spursmålet før, men det er viss ikkje so interessant å svara på...

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    12.403
    Skulle tru det. Men det vert nok brukaren som får ansvaret, om han kan gjera noko eller ikkje. Har stilt dette spursmålet før, men det er viss ikkje so interessant å svara på...
    Jeg tror ikke spørsmålet ditt blir sett av Tesla-misjonæren

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    4.645

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.751
    I så henseende virker det som rusmidlene Musk går på gir samme effekt som Snoopdogs daglige inntak. Som kjent likte Snoopdog TV serien GOT så godt fordi "han samtidig lært litt historie".
    Messenger_creation_968005916287570.jpeg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.628
    Sted
    Trondheim
    Beklager OT, men det står FSD Supervised - altså der bilen kjører selv og føreren tar over ved behov. Akkurat slik det er i min i5. Forskjellen her er kanskje at BMWen sier fra hvis du har sluppet rattet for lenge. Det holder forøvrig at du berører rattet, du behøver ikke aktivt styre den.

Men som det sies - dette hører hjemme i elbiltråden.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    12.403
    Tesla-aksjen ned nesten 50% det siste halvåret og SpaceX er heller ikke noen suksess. Hvordan er nattesøvnen til Musk, mon tro?

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    16.306
    Sted
    Oslo
    Tesla-aksjen ned nesten 50% det siste halvåret og SpaceX er heller ikke noen suksess. Hvordan er nattesøvnen til Musk, mon tro?
    Nikola Tesla, en gang framgangsrik og hyllet som en visjonær døde fattig og ensom.
    Regner med at Muskern har sylta litt ned så han ikke lider den skjebnen

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.412
    Utviklingen går fremover, men jeg mener fortsatt at det vil være en hel liten utfordring å integrere en phased array satelittantenne i en personbil. Dette er ikke bare noen tråder man kan lime fast i en frontrute. Det vil ikke være spesielt aktuelt å sette en dome på taket som man ser på fly. Fysikken er ikke din venn her.
    Tesla fikset fysikken som ventet:
    IMG_6035.jpeg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    9.163
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    Bra intervju med Quinn Slobodian i Klassekampen førre laurdag.

Set denne på leselista:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    17.347
    Sakset fra en filmanmeldelse ("The Odyssey") i Aftenposten:

"Kulturkrigerske pappskaller, blant dem Elon Musk, har selvfølgelig allerede vært ute og akket og oiet seg over at Nolan har en svart skuespiller, Lupita Nyong’o, i rollen som Helena, «verdens vakreste kvinne», og en transperson, Elliot Page, som krigeren Sinon."

Filmanmeldelse: Anmeldelse: «The Odyssey»
    Det er, som jeg faktisk ikke var klar over inntil nylig et krav om "diveristy" ifm Oscar-nominieringen. Det kan man jo velge om man heier på eller synes er teit, men dersom man heier på det og synes det er toppers så bør man strengt tatt anvende den logikken på flere områder av livet man er opptatt av. Burde det f.eks være krav om så og så mange åpent homofile/biseksusellse/taransepersoner/fargede på landslaget i fotball eller en annet sport -f.eks langrenn hvor et slikt krav faktisk ville smerte på prestasjonene? Må ethvert band som spiller live ha minst en person fra en underrepresentert gruppe? Og så burtetter.

Eller sagt på en annen måte: Det er ikke veldig opplagt at de personene har de rollene fordi de var de beste tilgjengelige for de, regissør/produsent kan ikke nødvendigvis velge fritt men må ta en del andre hensyn også.

Rent prinspielt: Hvorfor ikke almenngjøre disse kravene dersom man mener at det er så fint at det er slik? Ingen grunn til å begrense det til filmer som sikkert har ambisjoner om en Oscar eller fem.

Var en sak i Aftenposten(?) her forleden om at den norske suksessfilen "Affeksjonsverdi" hadde "jukset" på denne fronten ved å ikke ha noen form for minoritet i en synlig rolle men oppfylte kravet med folk bak kamera.

I tilfelle noen tror jeg dikter her:

Sist redigert:

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    16.306
    Sted
    Oslo
    Som Wiborg eller en av de andre koryfeerne i Frp straks vil hevde så er det snart et krav om at Norges lag i curling må ha en enarma kjønnsoperert transe på laget. For det er dit VI Er på VEI

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    17.347
    Som Wiborg eller en av de andre koryfeerne i Frp straks vil hevde så er det snart et krav om at Norges lag i curling må ha en enarma kjønnsoperert transe på laget. For det er dit VI Er på VEI
    Neppe, men det burde ikke være ekstremt krevende å se den doble standarden her eller hur?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    9.163
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    Det er, som jeg faktisk ikke var klar over inntil nylig et krav om "diveristy" ifm Oscar-nominieringen
    Med greske myter er vel hudfarge og etnisitet litt i diffust; eg har iallfall alltid tenkt at Andromeda (der mora Kassiopeia meinte ho sjølv var vakrare enn havfruene) må ha vore svart.

Kva innbyggjarane i Kolkhis (no Georgia) var, anar eg ikkje. Neppe grekarar, iallfall, og korleis grekarane såg ut for 3000 år sidan er jo også litt usikkert.

Eg tenkjer at å casta Odysseen “moderne” bør vera ganske uproblematisk, det er neppe mindre korrekt enn den heilkvite framstillinga av indre middelhavsmyter Europa/USA har hatt som vane.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    17.347
    Med greske myter er vel hudfarge og etnisitet litt i diffust; eg har iallfall alltid tenkt at Andromeda (der mora Kassiopeia meinte ho sjølv var vakrare enn havfruene) må ha vore svart.

Kva innbyggjarane i Kolkhis (no Georgia) var, anar eg ikkje. Neppe grekarar, iallfall, og korleis grekarane såg ut for 3000 år sidan er jo også litt usikkert.

Eg tenkjer at å casta Odysseen “moderne” bør vera ganske uproblematisk, det er neppe mindre korrekt enn den heilkvite framstillinga av indre middelhavsmyter Europa/USA har hatt som vane.
    Men intet av dette spiller veldig stor rolle når det faktisk er et eksplisitt krav fra Oscar-komiteen at man MÅ ta slike hensyn. Jeg har aldri klart å hisse meg opp over at noen har "feil" hudfarge eller lignende i en film men gitt retningslinjene til Oscar-nominasjonene så skjønner man jo litt bedre hvorfor det er slik, det er i praksis en begrensning som er lagt på den kunstneriske friheten. Om det castes minoriteter i filmer fordi det øker sjansen til å bli nominert eller ikke aner jeg ikke men tanken er ikke veldig fjern gitt kravene som stilles og hvor mye subjektive vurderinger som tross alt ligger i en slik nominasjon.

Ad mitt andre poeng så mener jeg at befolkningen generelt anvender en standard for idrett og en annen for alt mulig annet. Det er ingen som vil kreve at herrelandslaget i fotball/langrenn/noe annet har minst en kvinne som har byttet kjønn, en farget person, en same eller en annen minoritet på laget som et krav. Der er det fortsatt en rent meritokrti, kanskje som det enste som er igjen siden sport tross alt er viktigere enn alt annet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn