Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MartinSandvik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Antall liker
    568
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8

Litt skremmende å se hva som skjer med steer by wire når driftsbatteriet blir litt lavt.

Synd dusten stjal hengermodulen så vi ikke fikk se hva cybern kunne klare.

Gikk ikke helt fram fra videoen, men burde ikke teslaen nødbremser på ett eller annet tidspunkt når den aksellererte rett mot ett stasjonært objekt?

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    17.746
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    En moderne bil i dag blir for dyr å reparere på. Ikke noe jeg kan tenke meg !
    En ny, moderne bil har garantier. Gjerne 5 år / 100 000 km. Min 2021 Polestar har jeg kjørt 85 000 km og total service kost siden ny er 3000,- Prisen for EU kontrollen tilkommer. De svært få tingene som har røket har blitt byttet på garanti, deriblant ett kamera.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Chaiya, Thailand
    Torget vurderinger
    26
    En ny, moderne bil har garantier. Gjerne 5 år / 100 000 km. Min 2021 Polestar har jeg kjørt 85 000 km og total service kost siden ny er 3000,- Prisen for EU kontrollen tilkommer. De svært få tingene som har røket har blitt byttet på garanti, deriblant ett kamera.
    Men en elbil som ikke lenger er innenfor garanti tiden får et voldsomt verdifall. Så det betyr å bytte bil ofte. Ev. ta sjansen på å ha bilen til rusta tar den, men da er sjansen stor for at kompressor, ombordlader ev annen elektronikk ødelegger den planen. Batteriet er det liten grunn til å bekymre seg for.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    17.746
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Men en elbil som ikke lenger er innenfor garanti tiden får et voldsomt verdifall. Så det betyr å bytte bil ofte. Ev. ta sjansen på å ha bilen til rusta tar den, men da er sjansen stor for at kompressor, ombordlader ev annen elektronikk ødelegger den planen. Batteriet er det liten grunn til å bekymre seg for.
    Hvisatte Omatte... At bruksverdien langt overstiger salgsverdien innså jeg for 3 år siden.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Chaiya, Thailand
    Torget vurderinger
    26
    Hvisatte Omatte... At bruksverdien langt overstiger salgsverdien innså jeg for 3 år siden.
    Bruksverdien er stor på biler som man kan stole på og er i god stand. Og man tåler sikkert en reparasjon på noen titusener hvis bilen ellers er bra. Men det er jo et faktum at på biler som er solgt de siste 6-7 årene så er deleprisene helt sinnsyke. Speil med dødsonevarsling, ombordlader, frontlys med mange led slik at bilen velger fjernlys selv med møtende trafikk, adaptiv cruise osv. Koster det hvite ut av øynene hvis noe skjer. Vi snakker sekssiffrede beløp før man får snudd seg. Og alt skal jo fungere på EU kontrollen. En eldre bil har færre slike ting.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Ser også at flere forsikrings selskap fraråder flere Bilskade firmaer å ta elbiler. Da blir det tungvint å når bilen skal hentes hvis ikke lokalt. Det må spesialisere å få alle disse duppedittene til å fungere, da med kostbart diagnose utstyr og reparasjoner med vanvittige delepriser. Gjelder og nyere fosill biler.

Dan Dare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    676
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Tar merkeforhandlere overpris på service?
    Jeg sjekker pris på service for min Citroën E4, merkeforhandler skal ha kr. 6500 i motsetning til Meca-kjeden som skal ha kr. 3600.
    I utgangspunktet samme arbeid som blir utført, skifte bremsevæske og pollenfilter og sjekk/utkryssing av diverse standardpunkter og Meca krysser av på alle punkter i servicehefte.
    Velger jeg Meca kan vel heller ikke merkeforhandler fraskrive seg videre garantiforpliktelser?

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    2.444
    Torget vurderinger
    1
    Eg har Easee, kan lade opp til 22kW. Har hatt den i 6 år no utan problemer.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.440
    Takk, men denne er for kostbar for tiltenkt bruk. Jeg mener Obs Bygg hadde en type 2 lader til ett par tusenlapper ett år siden, men finner ikke tilbake til den.

Selv har jeg Tesla Wallconnector lader (surprise!) som sømløst integreres i Tesla appen. Til og med været og bilen inkludert korrekt lakkfarge illustreres der når man lader heh..

IMG_6328.jpeg

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.204
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bare lurer på i hvilken grad man stoler på en eldre bil. Jeg har en nyere elbil og en eldre bensinbil og stoler klart mer på elbilen, bare det å dra henger gjennom en av de undersjøiske tunnelene er noe jeg velger å ikke gjøre med gammel bensinbil.

Har hatt utfordringer med båtmotoren (utenbords) i fjor og i år så jeg vurderer å bytte den også pga alder da den er 10 år nå. Frister bare lite å bla opp nærmere 100k.

Der at en eldre forbrenningsmotor skal være så pålitelig og rosenrødt kjøper jeg ikke, gammel drit er gammel drit.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Chaiya, Thailand
    Torget vurderinger
    26
    Jeg bare lurer på i hvilken grad man stoler på en eldre bil. Jeg har en nyere elbil og en eldre bensinbil og stoler klart mer på elbilen, bare det å dra henger gjennom en av de undersjøiske tunnelene er noe jeg velger å ikke gjøre med gammel bensinbil.

Har hatt utfordringer med båtmotoren (utenbords) i fjor og i år så jeg vurderer å bytte den også pga alder da den er 10 år nå. Frister bare lite å bla opp nærmere 100k.

Der at en eldre forbrenningsmotor skal være så pålitelig og rosenrødt kjøper jeg ikke, gammel drit er gammel drit.
    10 år er ingen alder på en bensinmotor i en bil hvis den har fått godt stell. Motorer i båt er anderledes. Det finnes ikke tøffere arbeidsforhold for en motor med tilbehør når det brukes i sjøen.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.683
    Kjøpte ny el-Volvo til 1,1 mill.
    Har bare vært feil på bilen. Blant de mange feilene er at bilen ikke senser nøkkelen, selv om bruker holder den i hånden i bilen.
    Kanskje tilbake til en god gammeldags nøkkel som du stikker inn i et hull, da senser garantert bilen nøkkelen. Som Rema sier…»det enkle er ofte det beste» :giggle:

Volvo svarer:
    «Pressekontakt i Volvo, Henrik Juel Teige, skriver i en e-post at Volvo EX90 kom med mye ny teknologi og flere innovative funksjoner da bilen ble lansert, og at det har bydd på problemer. «

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.683
    Blitt omtalt her tidligere da artikkelen var fersk
    Ok. Beklager.
    Det ironiske i saken at bilen ble forsinket for levering to ganger for liksom å kvalitetsikre at alt fungerte som det skulle.

Kanskje derfor Volvo er i problemer i dag, kvaliteten halter på bilene?
    «Faller i 2026: Volvo Cars har opplevd tosifret nedgang i flere kvartaler, med en global salgsnedgang på rundt 4 til 10 prosent i årets første halvdel sammenlignet med i fjor. «

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.671
    Jeg har den billige OBS-laderen. EO Mini. Ikke i salg lenger, antakeligvis fordi den ikke låser ladekabelen ved lading. Jeg er uansett hundre prosent fornøyd. Aldri no tull, så enkel som mulig i bruk og all ladestyring gjøres i bilen.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.440
    Jeg har den billige OBS-laderen. EO Mini. Ikke i salg lenger, antakeligvis fordi den ikke låser ladekabelen ved lading. Jeg er uansett hundre prosent fornøyd. Aldri no tull, så enkel som mulig i bruk og all ladestyring gjøres i bilen.
    Ja takk, den var det jeg tenkte på! Da har jeg ett par gode alternativer å se etter.

Edit: ops.. ny Easee..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn