Det er også en pissekonkurranse om hvilket merke som er best. Så @budda sitt spørsmål om hjemmelader blir ignorert sjøl det sikkert er mange som har erfaringer med det.
Eg har ein Easee, fungerer heil strålande.Hvilken hjemmelader er greiest for 230v?
Først av alt må det sies at BlueCruise er et mye mer begrenset system enn Teslas FSD. Du er nødt til å befinne deg på en motorvei innenfor det Ford kaller en Blue Zone, som i praksis betyr områder hvor Ford har ekstra høyoppløste kart som bilen bruker til å navigere.
Vår erfaring viser imidlertid at det er litt for mange unntak til at systemet har i nærheten av den samme wow-faktoren som Teslas system har. Den kobler først og fremst fra i alle tunneler, som jo er logisk siden kombinasjonen av GPS og tunneler er vanskelig.
BlueCruise i seg selv er også ganske «dum» i den forstand at den i praksis bare fungerer som en helt vanlig adaptiv cruisekontroll med filholder, bare med det unntaket at du ikke trenger å ha hendene på rattet.
Det betyr eksempelvis at den ikke er i stand til å forstå at en bil er i ferd med å skifte over til ditt kjørefelt, så den vil holde farten helt til bilen foran er helt over, og så i noen tilfeller bremse ganske brått for å unngå å komme for nært.
Det europeiske regelverket innebærer foreløpig også at den ikke er i stand til å ta noen «avgjørelser» på egen hånd. Den europeiske versjonen av BlueCruise kan ikke bytte felt selv på kommando, og den kan heller ikke bytte felt automatisk for å kjøre forbi en saktekjørende bil foran deg.
Og av disse årsaker kommer Fords bluecruise aldri til å fungere eller ha kundeappell (som du påpeker) i noen utstrekning. Ford kommer etterhvert til å bytte dette ut med et helt nytt system med opprinnelse fra Kina eller Nvidia er min påstand.
![]()
«Håndfri» selvkjøring i Norge: Vi testet Fords BlueCruise - Sniktitt
Vi lot oss imponere av Teslas Full Self Driving (Supervised) i Amsterdam for noen uker siden, men omtrent samtidig dukket nyheten om at Ford også tilbyr selvkjøring uten hendene på rattet - attpåtil i Norge.www.tek.no
Først av alt må det sies at BlueCruise er et mye mer begrenset system enn Teslas FSD.
Og bare for å ha påpekt det. Du påstår mye, men lite som holder mål, eller er av normal interesse for folk flest. Du har gravd deg ned i en skyttergrav for å promotere Tesla for enhver pris. Uten å ta inn over deg at det er mange som ikke har noe ønske om en Tesla eller drømmer om selvkjørende biler. I min omgangskrets IRL er det ingen som drømmer/snakker om det. Jeg har dog et par tre kolleager med Teslar... De snakker heller ikke om det... Klager dog litt på noen fantombremsinger som Teslan gjør i ny og ne. Hvorvidt det er et stort og kjent problem med de vet jeg ikke da jeg kun har sittet i en Tesla Model 3 en gang. Den hadde disse oppbremsingene helt ut av det blå så cruise control kunne ikke brukes på den turen. Utover det en kjedelig bil uten noen ting som gjorde at det fristet å kikke mer på en slik.Og av disse årsaker kommer Fords bluecruise aldri til å fungere eller ha kundeappell (som du påpeker) i noen utstrekning. Ford kommer etterhvert til å bytte dette ut med et helt nytt system med opprinnelse fra Kina eller Nvidia er min påstand.
HeheNesten som eg trur ID5 må vera ein Tesla i forkledning, styrer i tunellen og. Eg har vorti svindla!
HHhvVaaa, finnes det flere slike? Jøss, jeg trudde jeg var alene om det..Som tidligere yrkessjåfør så liker jeg å kjøre bil, og da er det å sitte og holde i rattet en trivelig ting.
..
Jeg svarte på at du sa Bluecruise ikke brukte GPS.Jeg har ikke påstått at Blu Cruise er selvkjøring. Jeg refererte til den som det som på Vegvesenet sider kalles Nivå 2+, og det er det. Og faktisk det er et hakk lenger enn det Tesla har fått til i Norge. MEN nå skal det og sies at jeg over hodet ikke bryr meg om hva Tesla sier og gjør da det er en bil jeg aldri kommer til å kjøpe. Selvkjøring er heller ikke noe jeg gidder å bry meg om. Jeg bruker adaptiv fartsholder med filsentrering, og det er helt OK. Som tidligere yrkessjåfør så liker jeg å kjøre bil, og da er det å sitte og holde i rattet en trivelig ting.
Nei, jeg er stort sett eneste motvekt ipissekonkurransen her mot Tesla og Musk. Jeg har ikke bundet meg til Tesla på noe vis, og kan anerkjenne kritikk på flere områder som feks fantombremsing.Og bare for å ha påpekt det. Du påstår mye, men lite som holder mål, eller er av normal interesse for folk flest. Du har gravd deg ned i en skyttergrav for å promotere Tesla for enhver pris. Uten å ta inn over deg at det er mange som ikke har noe ønske om en Tesla eller drømmer om selvkjørende biler.
På noen her inne kan det virke som vi er en utdøende rase, men vi pakker ikke sammen helt ennå. Så lenge det er krefter i fingrene til å holde i rattet så tviholder jeg på detHHhvVaaa, finnes det flere slike? Jøss, jeg trudde jeg var alene om det
Takk skal du ha, nå ble jeg jammen gla
Du vet at når alle andre kjører feil vei på motorveien så er det på tide å vurdere egen retningssans?Nei, jeg er stort sett eneste motvekt ipissekonkurransen her mot Tesla og Musk. Jeg har ikke bundet meg til Tesla på noe vis, og kan anerkjenne kritikk på flere områder som feks fantombremsing.
Så god tid at jeg vil gå igjennom alle din poster om Tesla og Musk har jeg dessverre ikke.Kan du gjengi noe av det jeg har påstått som ikke holder mål?
Men jeg tror du tar litt feil angående selvkjøring de neste tiårene. At det kan komme i fremtiden, kanskje... Men på det nåværende nivået teknologien har så ser jeg ikke det i næremeste fremtid. Hva som selger i USA tar jeg med en kilo salt sammen med tallene til Tesla. Og om det skulle stemme, så er det ikke overraskende... Flertallet der borte stemte jo på en viss mann som president også... Vil ikke kalle det smart på noen måte...Jeg tror selvkjøring kommer til å ta helt av jeg. Grunnen syns jeg du svarer på selv, du bruker gjerne adaptiv hastighetsautomatikk med filsentrering, og hvem idag vil gå bort ifra å kunne slippe å gasse/bremse selv? Idag selges 55% av Teslaene i USA med FSD. Dette genererer en haug med penger for Tesla. Det som jeg er mer usikker på er hvor lenge Tesla kan ta premiumpris for selvkjøringen.
Etter mitt syn har man minst ett ben i kista med automatgir, adaptiv hastighetsregulering og automatisk filsentrering aktivt.På noen her inne kan det virke som vi er en utdøende rase, men vi pakker ikke sammen helt ennå. Så lenge det er krefter i fingrene til å holde i rattet så tviholder jeg på det![]()
Hva prøver du å si når Tesla selger flest biler i feks Norge?Du vet at når alle andre kjører feil vei på motorveien så er det på tide å vurdere egen retningssans?
Ikke uventet respons.Så god tid at jeg vil gå igjennom alle din poster om Tesla og Musk har jeg dessverre ikke.
Vårt nabofolk i Danmark blir altså kjørt rundt idag med FSDs. Teknologien er her nå. Ser du filmene på YT så kan du få med deg at feks brukerne tørt kommenterer at kona foretrekker at FSDs kjører bilen istedetfor tross mannens 30 års erfaring som taxisjåfør og tungtransport. Energiforbruket går også ned når bilen kjører selv.Men jeg tror du tar litt feil angående selvkjøring de neste tiårene. At det kan komme i fremtiden, kanskje... Men på det nåværende nivået teknologien har så ser jeg ikke det i næremeste fremtid.
Da må din bransje gå motstrøms fordi idag er det en kjensgjerning at unge ikke ringer, men tekster.I min bransje ser jeg en trend hvor vi nå stadig oftere tar opp telefonen og ringer til noen enn å sende mail, Whatsapp, SMS, chats etc.
Tja, det vil vel vera ganske normalt når ein køyrer å heller ringa enn å senda meldingar?Hva prøver du å si når Tesla selger flest biler i feks Norge?
Ikke uventet respons.
Vårt nabofolk i Danmark blir altså kjørt rundt idag med FSDs. Teknologien er her nå. Ser du filmene på YT så kan du få med deg at feks brukerne tørt kommenterer at kona foretrekker at FSDs kjører bilen istedetfor tross mannens 30 års erfaring som taxisjåfør og tungtransport. Energiforbruket går også ned når bilen kjører selv.
Da må din bransje gå motstrøms fordi idag er det en kjensgjerning at unge ikke ringer, men tekster.
Det er litt forskjell på å kjøre bil i DK og NO. På YT og nettet generelt kan man finne støtte for akkurat det synspunktet man har så det tar jeg med stoisk ro.Hva prøver du å si når Tesla selger flest biler i feks Norge?
Ikke uventet respons.
Vårt nabofolk i Danmark blir altså kjørt rundt idag med FSDs. Teknologien er her nå. Ser du filmene på YT så kan du få med deg at feks brukerne tørt kommenterer at kona foretrekker at FSDs kjører bilen istedetfor tross mannens 30 års erfaring som taxisjåfør og tungtransport. Energiforbruket går også ned når bilen kjører selv.
Da må din bransje gå motstrøms fordi idag er det en kjensgjerning at unge ikke ringer, men tekster.
0-100* er alltid med * der, amerikanerne jukser og pynter med tallene der også og tillater 1-foot-rollout som gjør at man sikkert får et halvsekund bedre tid enn reelt.Det er litt forskjell på å kjøre bil i DK og NO. På YT og nettet generelt kan man finne støtte for akkurat det synspunktet man har så det tar jeg med stoisk ro.
Salgstallene til tesla sier ikke noe annet enn at prisen er gunstig, kampanjene er fristende for mange(lave til 0% rente etc...) og at noen kjøper drømmen om en high-tech kjørende datamaskin. Ytelses tallene, 0-100 og antall hk frister også noen.
At det er den absolutt kjedeligste og billigste bilen! Og at de som kjøper de sier Bæææææ…Hva prøver du å si når Tesla selger flest biler i feks Norge?
Er vel bare å sende bilen alene først da.Jeg kjørte forøvrig over Åna Sira og Jøssingfjord før i sommer. Jeg tror ikke jeg ville stolt på et selvkjøringssystem der.
Dette er forsåvidt kommentert over. Argumentasjonen fra den franske transportministeren er helt bak mål. Franskmennene har ikke testet noe FSDs selv, mens nederlandske trafikkmyndigheter gikk grundig til verks og testet i 1,5 år og knappe 2 millioner km.Frankrike har forøvrig motsatt seg at Teslas system skal godkjennes i Europa.
Hva skjer med speedometeret ditt når du kjører inn i en lengre tunnel?Og som jeg skriver i mitt forrige innlegg har den nok speedometer basert på GPS, så der lærte jeg noe nytt.
Det fungerer fremdeles helt fint. Så kanskje ikke GPS likevel? Jeg ser at bilens posisjon på kartet ikke oppdateres inni lange tuneller.Hva skjer med speedometeret ditt når du kjører inn i en lengre tunnel?
Fordi i et samfunn finnes det viktigere ting en selvkjørende biler, f.eks. arbeidsplasser i bilindustrienDette er forsåvidt kommentert over. Argumentasjonen fra den franske transportministeren er helt bak mål. Franskmennene har ikke testet noe FSDs selv, mens nederlandske trafikkmyndigheter gikk grundig til verks og testet i 1,5 år og knappe 2 millioner km.
Det kommer en avstemning i EU nå i høst om FSDs. Vi kan jo se hvilke medlemsland som stemmer for å tillate og hvem som stemmer nei. Jeg setter en halvliter på at medlemsland uten bilproduksjon stemmer å tillate, mens medlemsland med egen bilproduksjon sier nei. Mon tro hvorfor?
Vis vedlegget 1212652
Speedometeret forsvinner og det er fri fart… gassa på… høhøhøHva skjer med speedometeret ditt når du kjører inn i en lengre tunnel?
Veldig kjekkt da en god del tuneller har gjennomsnittsmåling av hastighet.Speedometeret forsvinner og det er fri fart… gassa på… høhøhø
Du skal ikke ta alt fra Teslarati for god fisk.Er dette noe bra da?
Eller blir det bare mer kunnskapsløs vinterkjøring over vidda?![]()
Sitter du fast med Teslaen? Ny oppdatering gir bedre grep i snø og gjørme
Tesla ruller ut justerbar antispinn til Model 3 og Model Y. De tre nye modusene skal gi bedre grep på glatta, og hjelpe deg løs når du sitter fast.www.lydogbilde.no
(ikke OT fordi kanskje andre har..)