Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    22.016
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    @Ole_Martin får jo ikke med seg sammenheng i meningsutvekslinger når han har satt Ignore på halvparten (meg inkludert).
    Og @crosswind. Han ønsker ikke å ta til seg det som motsies. Han mener nok og tror oppriktig at alle de som ikke ser dette på samme, helt problemfrie, måte som han selv er tilnærmet komplette idioter.
    Det finnes ikke ett eneste motargument (vedr Tesla eller Musk's fortreffelighet) som ikke avfeies, dementeres, latterliggjøres eller oversees og ignoreres.

Sist redigert:

RC30

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Antall liker
    380
    Du og Håkon fremstiller som dagligdags at automatikken roter det til, og uten pilotene ombord hadde dette gått riktig ille. Jeg tror ikke fem øre på dette, selvom situasjonen er mer nyansert enn hva jeg hevder, men uten at du trenger å gå på person med å hentyde «selvutnevnt ekspert på gutterommet». Vi kan simpelten bare være enige om å være uenige.

Sist gang jeg snakket med flytekniker fra SAS her inne, gjaldt det Starlink og hvor feil jeg tok der. Som viste seg å bare være tull.

Forøvrig; det er litt vittig å tenke på at fly idag på mange måter er Tesla FSDs bare i luften. Altså monitorert selvflyvning.
    Du tok feil når det gjaldt tidslinjen; du tok feil når det gjaldt iveren etter å installere systemet når det ble klart for alle hvor ille Elon Musk er. At systemet virker og teknisk er en success har jeg ikke nektet for.

Det er et utall av små og større feil på fly i drift. De mest forekommende er av elektronisk art og håndteres av piloter i luften og teknikere på bakken. Fly har back-up systemer som enten automatisk blir skiftet til, eller blir gjort manuelt av piloter som overvåker systemene når feil oppstår. Selv ville jeg aldri reist med et fly uten mennesker i cockpiten. Og ja, jeg har en del erfaring. Jeg leder den tekniske delen av SAS' Maintenance Control Center på Gardermoen når jeg er på jobb og ser dermed alle feilmeldinger og inngripener som gjøres på daglig basis. Det er ikke få, men er også helt normalt og håndteres godt i flybransjen. Med en selvkjørende bil - not so much.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.887
    Torget vurderinger
    2
    Poenget er som jeg skrev tidligere; dersom automatikken på fly er så elendig og at mennesker nærmest daglig må inn å korrigere automatikken slik dere fremstiller det, så er jeg overbevist over at vi hadde hørt om det. Det hadde vært avviksmeldinger herfra til Mars.
    Hver dag er det ca. 100 000 kommersielle flyvninger, hvert sekund er det mellom 12000 og 14000 fly i lufta. Det er rimelig å anta at det på verdensbasis leveres i området 250 000 flytimer i døgnet, de fleste av disse er autopiloten på jobb. Legg så til andre automatiske systemer som autothrottle, nav, TCAS mm, og funder litt over hvor mange kommandoer som til en hver tid trigges i verdens samlede flypark. Dersom det IKKE måtte gripes inn på daglig basis, ville vel det være noe mer sensasjonelt enn det motsatte, dette til tross for at feilpromillen er latterlig lav.

Og se gjennom den instruktive videoen jeg linket til, den sier noe om situasjonsforståelse, noe som computere av i dag sliter alvorlig med. Dette er ikke kritikk mot Tesla's teknologi (som antakelig har kommet lenger innen dette enn noen andre), men mot selve grunnideen med selvkjørende biler i et uregulert trafikkbilde. Jeg er av den oppfatning at det er en farlig tanke å innføre dette som standard kjøremodus, spesielt om man fjerner muligheten for menneskelig inngripen. Det må gjennomføres ekstreme endringer i infrastrukturen før noe sånt kan anses som særlig annet enn veldig lite gjennomtenkt. Og selvsagt er fenomenet trafikk farlig i seg selv, i sterk kontrast til flytrafikk, for øvrig.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.501
    Sted
    Trondheim
    Diskusjonen minner meg litt om et utsagn jeg så på Facebook - "4900 professorer har uttalt seg om saken, men det er bare 1 som er enig med meg. Hvordan er det mulig at 4899 professorer kan ta så feil?"

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    1.086
    Sted
    Aarhus
    Det er ikke mulig å ære så opptatt av enkeltprodukt og merkenavn uten å være sponset. Bable i vei om datasenter i rommet....som helten forelest seg på mørke tegneserier og lyn Gordon romaner i fra 7 år til nå

Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.400
    Du tok feil når det gjaldt tidslinjen; du tok feil når det gjaldt iveren etter å installere systemet når det ble klart for alle hvor ille Elon Musk er. At systemet virker og teknisk er en success har jeg ikke nektet for.

Det er et utall av små og større feil på fly i drift. De mest forekommende er av elektronisk art og håndteres av piloter i luften og teknikere på bakken. Fly har back-up systemer som enten automatisk blir skiftet til, eller blir gjort manuelt av piloter som overvåker systemene når feil oppstår. Selv ville jeg aldri reist med et fly uten mennesker i cockpiten. Og ja, jeg har en del erfaring. Jeg leder den tekniske delen av SAS' Maintenance Control Center på Gardermoen når jeg er på jobb og ser dermed alle feilmeldinger og inngripener som gjøres på daglig basis. Det er ikke få, men er også helt normalt og håndteres godt i flybransjen. Med en selvkjørende bil - not so much.
    Du tok feil, ikke jeg, og du fortsetter med subjektivt vrøvl som det er allmenngyldig. Se vedlagte bilde. Jeg viste til SAS’ egen pressemelding som du pompøst avskrev som «inside information». Første installasjon tok forøvrig sted nov. 2025 på Sola flyplass.

Jeg tviler ikke på at systemene ombord i et fly rapporterer en drøss med hendelser og feil (som alle automasjonssystem gjør). Men det er fryktelig langt frem til å hevde at disse feilmeldingene medfører akutt fare for liv dersom ikke pilotene hadde vært tilstede. Som du selv sier, feiler primær brukes sekundær. Minner om at Airbus’ største fly kun kan flys via datamaskin; det er null mekanisk backup dersom disse redundante datamaskinene feiler.

IMG_5592.jpeg

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.400
    Hver dag er det ca. 100 000 kommersielle flyvninger, hvert sekund er det mellom 12000 og 14000 fly i lufta. Det er rimelig å anta at det på verdensbasis leveres i området 250 000 flytimer i døgnet, de fleste av disse er autopiloten på jobb. Legg så til andre automatiske systemer som autothrottle, nav, TCAS mm, og funder litt over hvor mange kommandoer som til en hver tid trigges i verdens samlede flypark. Dersom det IKKE måtte gripes inn på daglig basis, ville vel det være noe mer sensasjonelt enn det motsatte, dette til tross for at feilpromillen er latterlig lav.

Og se gjennom den instruktive videoen jeg linket til, den sier noe om situasjonsforståelse, noe som computere av i dag sliter alvorlig med. Dette er ikke kritikk mot Tesla's teknologi (som antakelig har kommet lenger innen dette enn noen andre), men mot selve grunnideen med selvkjørende biler i et uregulert trafikkbilde. Jeg er av den oppfatning at det er en farlig tanke å innføre dette som standard kjøremodus, spesielt om man fjerner muligheten for menneskelig inngripen. Det må gjennomføres ekstreme endringer i infrastrukturen før noe sånt kan anses som særlig annet enn veldig lite gjennomtenkt. Og selvsagt er fenomenet trafikk farlig i seg selv, i sterk kontrast til flytrafikk, for øvrig.
    Poenget er at jeg mener det ville være mer sensasjonelt dersom piloter idag, daglig må intervenere for å forhindre at automatikken sender dem og 200 passasjerer til den sikre død i bakken. Dette tror jeg ingenting på er tilfellet.

Jeg så filmen om Teslaen du linket til. Det er ingen kontekst til filmen, altså hvordan bilens system er satt opp. Prøv å se disse to filmene og spør deg selv hvorfor bilen kjører 80kmt igjennom en parkeringplass i den ene, og hvorfor enkelte nederlenderne irriterer seg over hvor høflig Tesla er at det nærmest kan gå over til å bli trafikkfarlig. Hint: myndighetskrav, AI og justerbar respons

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.887
    Torget vurderinger
    2
    1. Jeg tviler ikke på at systemene ombord i et fly rapporterer en drøss med hendelser og feil (som alle automasjonssystem gjør).
    Men det er fryktelig langt frem til å hevde at disse feilmeldingene medfører akutt fare for liv dersom ikke pilotene hadde vært tilstede. Som du selv sier, feiler primær brukes sekundær.

2. Minner om at Airbus’ største fly kun kan flys via datamaskin; det er null mekanisk backup dersom disse redundante datamaskinene feiler.
    1. Derfor hevder selvsagt ingen noe som er såpass far out å påstå. Men tenk litt over hvorfor det ikke medfører fare for verken liv eller infrastruktur. Du har fortsatt ikke kommentert på de åpenbare problemstillingene omkring manglende situasjonsforståelse fra computere, og hvorfor bilen kjører forbi en åpenbart farlig situasjon uten å senke farten. Jeg kan bare gjenta at luftfarten har brukt snart 100 år på å forfine konseptet, og de har en total kontroll over hvor alle fly befinner seg til en hver tid. Ideen om selvkjørende biler uten at det gjøres tilsvarende systemiske og drastiske endringer i biltrafikken og fotgjengernes frihet, er helt utopisk.

2. Her mangler du nok litt kunnskap. Jeg hadde teknisk sertifisering fra Delta Airlines på bl.a. én av Airbus' modeller, og kan si såpass som at alle deres maskiner er såkalt "fly-by-wire", som morsomt nok betyr at de styres helt uten mekaniske vaiere, men kun elektrisk. Og det er ikke kun én backup i de systemene, det er en hel rekke av dem. Det er mange og gode grunner til at det ikke er en masse ulykker med Airbus'er, men derimot har computerne en god del meldinger og reset'er etter landing.

Det er usannsynlig at bilkjøpere ønsker å betale for en økt sikkerhet i form av 100% backup på styresystemene, så man kan droppe tanken om fjerning av ratt og pedaler først som sist. Allerede i dag foreligger en rekke meldinger om uønsket adferd fra elbiler (plutselig umotivert bremsing, plutselig gasspådrag etc.) der føreren har små muligheter til å forhindre uhell. Og dette skjer på daglig basis, faktisk!

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.887
    Torget vurderinger
    2
    Poenget er at jeg mener det ville være mer sensasjonelt dersom piloter idag, daglig må intervenere for å forhindre at automatikken sender dem og 200 passasjerer til den sikre død i bakken. Dette tror jeg ingenting på er tilfellet.

Jeg så filmen om Teslaen du linket til. Det er ingen kontekst til filmen, altså hvordan bilens system er satt opp. Prøv å se disse to filmene og spør deg selv hvorfor bilen kjører 80kmt igjennom en parkeringplass i den ene, og hvorfor enkelte nederlenderne irriterer seg over hvor høflig Tesla er at det nærmest kan gå over til å bli trafikkfarlig. Hint: myndighetskrav, AI og justerbar respons

Se mitt svar over. En hver ulykke er alltid en serie av uheldige omstendigheter, det er så å si aldri én enkelt utløsende årsak.

Dessuten; dine innlegg om Teslas fantastiske oppførsel i videoklippene, viser at den som oftest gjør en brukbar jobb, men som jeg har vist til, er det et uendelig antall mulige situasjoner, og stillestående mennesker er neppe like enkle å hensynta som legemer i bevegelse.

I det hele tatt virker det ikke som om du har gjort nevneverdige analyser av selve grunnideen med selvkjørende maskiner med vekt på mer enn 2 tonn i et uregulert trafikkbilde. Ja, det er imponerende hvor bra det har blitt, men det er fortsatt mye som er livsfarlig, og da holder det ikke å vise fram alle gangene det går bra.

EDIT:
    For å motbevise at at "alle ravner er svarte", holder det å vise fram én enkelt som er hvit, ikke sant.
    Sjekk dette her:
    https://www.reddit.com/r/TeslaFSD/comments/1rxnchs Les forklaringen fra sjåføren under videoen. Feil skjer. Her kunne en 100% backup hjulpet, men da måtte man samtidig ha et tredje system som kan verfisere hvilket av de to systemene som gir feil input. Da begynner det å koste, skjønner du. Derfor er fly dyrere enn biler.

Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.400
    1. Derfor hevder selvsagt ingen noe som er såpass far out å påstå. Men tenk litt over hvorfor det ikke medfører fare for verken liv eller infrastruktur. Du har fortsatt ikke kommentert på de åpenbare problemstillingene omkring manglende situasjonsforståelse fra computere, og hvorfor bilen kjører forbi en åpenbart farlig situasjon uten å senke farten. Jeg kan bare gjenta at luftfarten har brukt snart 100 år på å forfine konseptet, og de har en total kontroll over hvor alle fly befinner seg til en hver tid. Ideen om selvkjørende biler uten at det gjøres tilsvarende systemiske og drastiske endringer i biltrafikken og fotgjengernes frihet, er helt utopisk.

2. Her mangler du nok litt kunnskap. Jeg hadde teknisk sertifisering fra Delta Airlines på bl.a. én av Airbus' modeller, og kan si såpass som at alle deres maskiner er såkalt "fly-by-wire", som morsomt nok betyr at de styres helt uten mekaniske vaiere, men kun elektrisk. Og det er ikke kun én backup i de systemene, det er en hel rekke av dem. Det er mange og gode grunner til at det ikke er en masse ulykker med Airbus'er, men derimot har computerne en god del meldinger og reset'er etter landing.

Det er usannsynlig at bilkjøpere ønsker å betale for en økt sikkerhet i form av 100% backup på styresystemene, så man kan droppe tanken om fjerning av ratt og pedaler først som sist. Allerede i dag foreligger en rekke meldinger om uønsket adferd fra elbiler (plutselig umotivert bremsing, plutselig gasspådrag etc.) der føreren har små muligheter til å forhindre uhell. Og dette skjer på daglig basis, faktisk!
    1) Ved å lese dine/deres første innlegg i denne forbindelse, gav dere inntrykk av noe annet. Nemlig at uten piloter ville automatikken sørge for daglige krasj. Men fint; da er vi enige om det ikke er tilfellet.

Siden du svarte ila minutter så du ikke filmene jeg linket til hvor Tesla nettopp viser situasjonsforståelse. Jeg tror ikke du forstår hvordan FSD virker; dette er ikke statisk koding linje og linje «skjer A, gjør B» som ombord i fly. Statisk koding bruker man som du sier 100 år på å forfine, og man blir aldri ferdig med å rydde kodebugs.

Å legge opp til å vite hvor hver bil, fotgjenger og elg befinner seg for å gjøre selvkjøring trygt nok for deg er utopisk vil jeg hevde. Eksterne ukjent variabler vil man aldri få 100% has på; derfor vil selvkjørende biler (og fly) fremdeles krasje, men i langt mindre grad enn ved mennesker bak rattet.

2) jeg leser at kun A350 og A380 har 100% steerbywire. Andre har redundante steerbywire, men en analog mekanisk mulighet for å styre dersom alt elektrisk er nede. Feilmeldinger og resett av maskinene etter landing er jeg med på. Svar på hva du tenker om de største flyene i verden utelukkende styres av maskiner, ikke direkte av piloter?

Tesla har redundante systemer til info. Steerbywire er trippelredundant sågar på Cybertruck.

Umotivert gasspådrag og bremsing skjer ikke på daglig basis. Og i rimelighetens lys så er disse føreriniterte (om du ikke kjører kinesisksvensk da).

Sist redigert:

RC30

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Antall liker
    380
    Du tok feil, ikke jeg, og du fortsetter med subjektivt vrøvl som det er allmenngyldig. Se vedlagte bilde. Jeg viste til SAS’ egen pressemelding som du pompøst avskrev som «inside information». Første installasjon tok forøvrig sted nov. 2025 på Sola flyplass.
    Vrøvl? Informasjonen jeg ga kom direkte fra en i SAS' innerste ledergruppe, vedkommende har en over seg i flyselskapet, to hvis man regner hele konsernet. Vedkommende sa at beslutningen om å innstallere Starlink dessverre var tatt før de ble klar over Elon Musk's sinnelag og den fulle utstrekningen av hans ekstreme udemokratiske holdninger. Han sa også at de sannsynligvis ville tatt det samme valg igjen på grunn av systemets overlegne funksjon og enkelthet, men da med store kvaler. Du har vel ikke sett reklame hvor SAS knytter selskapet opp mot Elon Musk? Hvor de fremhever sammenhengen mellom Starlink og Musk?

Ja, første innstallasjon var på Sola på slutten av 2025. Jeg lærte opp vedkommende som skulle gi ferdigstillelsestillatelsen (C-release) for innstallasjonen i SAS' rutiner og regelverk.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.400
    Se mitt svar over. En hver ulykke er alltid en serie av uheldige omstendigheter, det er så å si aldri én enkelt utløsende årsak.

Dessuten; dine innlegg om Teslas fantastiske oppførsel i videoklippene, viser at den som oftest gjør en brukbar jobb, men som jeg har vist til, er det et uendelig antall mulige situasjoner, og stillestående mennesker er neppe like enkle å hensynta som legemer i bevegelse.

I det hele tatt virker det ikke som om du har gjort nevneverdige analyser av selve grunnideen med selvkjørende maskiner med vekt på mer enn 2 tonn i et uregulert trafikkbilde. Ja, det er imponerende hvor bra det har blitt, men det er fortsatt mye som er livsfarlig, og da holder det ikke å vise fram alle gangene det går bra.

EDIT:
    For å motbevise at at "alle ravner er svarte", holder det å vise fram én enkelt som er hvit, ikke sant.
    Sjekk dette her:

Les forklaringen fra sjåføren under videoen. Feil skjer. Her kunne en 100% backup hjulpet, men da måtte man samtidig ha et tredje system som kan verfisere hvilket av de to systemene som gir feil input. Da begynner det å koste, skjønner du. Derfor er fly dyrere enn biler.
    Du tar ikke innover deg at maskinene by default er sikrere enn mennesker. Hva tenker du om 28.000 kjøreturer i Norge daglig i rus? Igår leste vi om en SAS-pilot som ble tatt for å fly i kokainrus.

Jeg er enig om at eksterne variabler i landbasert trafikk er uendelige, og mer komplekst enn en simpel ting som å fly. Derfor vil ulykker fremdeles skje, og da er jeg helt sikker på at det kommer en liten notis av det her i tråden. Heldigvis er følgende av en ulykke i hovedsak mindre alvorlige enn ved flyulykker.

Filmen du linker til tror jeg ikke noe på. Sett deg inn hvordan FSD virker og les selv kommentarene under så vil du kanskje se denne krasjen er førers egen skyld. La oss følge opp denne ulykken når etterforskningen er klar.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.400
    Vrøvl? Informasjonen jeg ga kom direkte fra en i SAS' innerste ledergruppe, vedkommende har en over seg i flyselskapet, to hvis man regner hele konsernet. Vedkommende sa at beslutningen om å innstallere Starlink dessverre var tatt før de ble klar over Elon Musk's sinnelag og den fulle utstrekningen av hans ekstreme udemokratiske holdninger. Han sa også at de sannsynligvis ville tatt det samme valg igjen på grunn av systemets overlegne funksjon og enkelthet, men da med store kvaler. Du har vel ikke sett reklame hvor SAS knytter selskapet opp mot Elon Musk? Hvor de fremhever sammenhengen mellom Starlink og Musk?

Ja, første innstallasjon var på Sola på slutten av 2025. Jeg lærte opp vedkommende som skulle gi ferdigstillelsestillatelsen (C-release) for innstallasjonen i SAS' rutiner og regelverk.
    Det første du svarte rundt Starlink på SAS-fly, var at testinstallasjon var utsatt på ubestemt tid og det med stor sjans aldri skjer. Syns du det står seg bra idag?

PS: hadde jeg vært sjefen din, ville du vært innkalt til en samtale for lenge siden for å lekke intern informasjon og undergrave selskapspolicy offentlig. Så hvis jeg var deg ville jeg unngått å si for mye av intern art. I beste mening.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.614
    Torget vurderinger
    1
    Tror det beste bare er å blokkere om, dont feed the trolls. Byebye!

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    2.306
    Torget vurderinger
    1
    Men eg går ut frå at du meiner at når FSD er godkjent og i bruk skal Tesla ha 100% ansvar ved ulukker der dei er involvert?

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    16.419
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    Vaknade i dag till stillhet från Ole Martin och trodde kanske, bara kanske, att han hade tagit till sig något av vad som blev skrevet i går. Att han använt kvällen till en liten reflektion. Bortsett från provokationer och fullständiga felaktigheter, som jag inte brydde mig om att svara på, blev det med det. Helt till nu. Nu är han tillbaka med nya provokationer, felaktigheter och är ändå mer ofin och oredlig. Tror du har ett poäng @na_X

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.614
    Torget vurderinger
    1
    Vaknade i dag till stillhet från Ole Martin och trodde kanske, bara kanske, att han hade tagit till sig något av vad som blev skrevet i går. Att han använt kvällen till en liten reflektion. Bortsett från provokationer och fullständiga felaktigheter, som jag inte brydde mig om att svara på, blev det med det. Helt till nu. Nu är han tillbaka med nya provokationer, felaktigheter och är ändå mer ofin och oredlig. Tror du har ett poäng @na_X
    Han blokkerer alle som snakker negativt om noe musk har tatt i, så da blir det til slutt en monolog.

JanOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Trudde denne tråden handla om elbilar eg, tok visst feil….

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.183
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trudde denne tråden handla om elbilar eg, tok visst feil….
    Når tesla, ved musk, har så stor andel av batteriboksmarkedet blir det fort slik.
    Det er en egen musk tråd så kanskje skille ut Tesla i egen tråd hadde vært en løsning.

Men jeg synes at @Ole_Martin med sin Tesla kunnskap faktisk har bidratt til å øke kunnskapen om elbiler generelt langt utover det man finner uten å bruke timer på Google søk. Så slik sett er det nyttig, så kanskje bla fort forbi all støy….

Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.887
    Torget vurderinger
    2
    Du tar ikke innover deg at maskinene by default er sikrere enn mennesker. Hva tenker du om 28.000 kjøreturer i Norge daglig i rus? Igår leste vi om en SAS-pilot som ble tatt for å fly i kokainrus.

Jeg er enig om at eksterne variabler i landbasert trafikk er uendelige, og mer komplekst enn en simpel ting som å fly. Derfor vil ulykker fremdeles skje, og da er jeg helt sikker på at det kommer en liten notis av det her i tråden. Heldigvis er følgende av en ulykke i hovedsak mindre alvorlige enn ved flyulykker.

Filmen du linker til tror jeg ikke noe på. Sett deg inn hvordan FSD virker og les selv kommentarene under så vil du kanskje se denne krasjen er førers egen skyld. La oss følge opp denne ulykken når etterforskningen er klar.
    Jeg vil anta ut fra det jeg har lest i denne tråden, at jeg har en del mer peiling på filosofien bak autopiloter enn enkelte andre, ingen nevnt, ingen glemt.

Det er en god del juridiske og filosofiske spørsmål omkring autopiloter som ser ut til å passere deg uten å gjøre nevneverdig inntrykk, så det er vel best at jeg holder meg til diskusjoner om lydidealer fremfor to wire or not to wire. Akkurat nå hygger jeg meg hos Mala Audio med en helt eksepsjonell hodetelefon, så da ønskes lykke til med fremtidens selvkjørende maskiner. :)

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.400
    Jeg vil anta ut fra det jeg har lest i denne tråden, at jeg har en del mer peiling på filosofien bak autopiloter enn enkelte andre, ingen nevnt, ingen glemt.

Det er en god del juridiske og filosofiske spørsmål omkring autopiloter som ser ut til å passere deg uten å gjøre nevneverdig inntrykk, så det er vel best at jeg holder meg til diskusjoner om lydidealer fremfor to wire or not to wire. Akkurat nå hygger jeg meg hos Mala Audio med en helt eksepsjonell hodetelefon, så da ønskes lykke til med fremtidens selvkjørende maskiner. :)
    Hehe; synd du trekker deg. Jeg hadde kanskje blitt klokere om du fortsatte? Spesielt siden du er en autopilotekspert med både etisk og juridisk bakgrunn. Edit: ville vært interessant hvordan du betrakter biltilsynet i Nederland og Danmark konklusjon på at Tesla FSD er positivt for trafikksikkerheten.

Takk for den korte praten ihvertfall!

Sist redigert:

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.866
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Hehe; synd du trekker deg. Jeg hadde kanskje blitt klokere om du fortsatte? Spesielt siden du er en autopilotekspert med både etisk og juridisk bakgrunn.

Takk for den korte praten ihvertfall!
    Det denne OM virkelig mener; «sabla bra du trekker deg! Jeg kommer alltid til kort - og særlig mot deg som har peiling på temaet og som jeg ikke har rukket å blokkere...»

😂

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.675
    Men eg går ut frå at du meiner at når FSD er godkjent og i bruk skal Tesla ha 100% ansvar ved ulukker der dei er involvert?
    Dette blir nok en juridisk gråsone om man ikke fra starten av med lovgiving pålegger bilfabrikanter slik ansvar. Som jeg ser for meg enten fører til krav fra produsent om mer kostbart vedlikehold for bileier. Eller at man går bort fra å selge bilene og i fremtiden tilbyr dem som leieobjekter.

RC30

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Antall liker
    380
    Det første du svarte rundt Starlink på SAS-fly, var at testinstallasjon var utsatt på ubestemt tid og det med stor sjans aldri skjer. Syns du det står seg bra idag?

PS: hadde jeg vært sjefen din, ville du vært innkalt til en samtale for lenge siden for å lekke intern informasjon og undergrave selskapspolicy offentlig. Så hvis jeg var deg ville jeg unngått å si for mye av intern art. I beste mening.
    Ja, det gjør jeg. Det var riktig når jeg skrev det.

Takker for omsorgen. Det går nok bra med meg, jeg jobber tross alt i et selskap som ikke er ledet av Elon Musk eller noen av hans likeverdige psykofanter på Amerikas ytre høyre fløy.

Tilbake til elbiler og alt rundt det. Jeg oppfatter deg som særdeles aggresiv i å etterspørre svar på dine spørsmål til deltagerne som motsier deg i denne og Musk-tråden, men opplever deg som lite villig til å svare på spørsmål rettet til deg. Jeg stilte deg et spørsmål for en stund siden som du kanskje følte var for personlig eller vanskelig å svare på, i så fall er jo det selvfølgelig fullstendig akseptabelt å la være å svare. Spørsmålet tok utgangspunkt i at du har gått til innkjøp av en Tesla med 1000hk, og jeg antok at det ved innkjøp var en interesse for ytelse og bilkjøring tilstede. Spørsmålet var hvor på veien forsvant denne interessen, og hvor ønsket om å avstå fra hele bilkjøringen oppsto? Vi kan sikkert enes om at gitt dagens elbiler er slik de er, er det liten hensikt å ha biler med mer enn 100-200hk hvis all kjøring skal være automatisk uten menneskelig inngripen og sikkerhet skal være i høysetet?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.400
    Tilbake til elbiler og alt rundt det. Jeg oppfatter deg som særdeles aggresiv i å etterspørre svar på dine spørsmål til deltagerne som motsier deg i denne og Musk-tråden, men opplever deg som lite villig til å svare på spørsmål rettet til deg. Jeg stilte deg et spørsmål for en stund siden som du kanskje følte var for personlig eller vanskelig å svare på, i så fall er jo det selvfølgelig fullstendig akseptabelt å la være å svare. Spørsmålet tok utgangspunkt i at du har gått til innkjøp av en Tesla med 1000hk, og jeg antok at det ved innkjøp var en interesse for ytelse og bilkjøring tilstede. Spørsmålet var hvor på veien forsvant denne interessen, og hvor ønsket om å avstå fra hele bilkjøringen oppsto? Vi kan sikkert enes om at gitt dagens elbiler er slik de er, er det liten hensikt å ha biler med mer enn 100-200hk hvis all kjøring skal være automatisk uten menneskelig inngripen og sikkerhet skal være i høysetet?
    Stort sett i tråden er er det bare onelinerne, linker eller emojier krydret med personangrep om hvor idiot, ignorant, fasistisk og nazistisk man er. Noen hederlige unntak finnes og dem prøver jeg å følge opp. De gangene jeg går etter svar er ofte når jeg følger opp en påstand eller artikkel og da følger jeg opp med vedkommende. Men da slutter vedkommende å svare og det er nærliggende å tro vedkommende knapt har lest artikkelen han selv linker til.

Jeg beklager jeg har gått glipp et spørsmål rundt Plaiden. Min interesse er vel for teknikken. Nå har jeg prøvd 1020HK og neste blir å prøve selvkjøring. Derfor er Plaiden solgt og jeg har kjøpt en Y Performance som har HW4.0 og full FSD-pakke (Plaiden var HW3.0). Vet ikke om det svarte på spm. ditt?

PS: og ja, savner både yokerattet og blinklysknappene på rattet (Y har rundt ratt med spaker både for girvalg og blinklys). Kreftene savnes ikke selvom Y føles treg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn