I denne sammenhengen blir enige om å være uenige som når religiøse kræsjer med vitenskapsmenn....og vi klarer vel alle å se galskapen der?
Du tok feil når det gjaldt tidslinjen; du tok feil når det gjaldt iveren etter å installere systemet når det ble klart for alle hvor ille Elon Musk er. At systemet virker og teknisk er en success har jeg ikke nektet for.Du og Håkon fremstiller som dagligdags at automatikken roter det til, og uten pilotene ombord hadde dette gått riktig ille. Jeg tror ikke fem øre på dette, selvom situasjonen er mer nyansert enn hva jeg hevder, men uten at du trenger å gå på person med å hentyde «selvutnevnt ekspert på gutterommet». Vi kan simpelten bare være enige om å være uenige.
Sist gang jeg snakket med flytekniker fra SAS her inne, gjaldt det Starlink og hvor feil jeg tok der. Som viste seg å bare være tull.
Forøvrig; det er litt vittig å tenke på at fly idag på mange måter er Tesla FSDs bare i luften. Altså monitorert selvflyvning.
Hver dag er det ca. 100 000 kommersielle flyvninger, hvert sekund er det mellom 12000 og 14000 fly i lufta. Det er rimelig å anta at det på verdensbasis leveres i området 250 000 flytimer i døgnet, de fleste av disse er autopiloten på jobb. Legg så til andre automatiske systemer som autothrottle, nav, TCAS mm, og funder litt over hvor mange kommandoer som til en hver tid trigges i verdens samlede flypark. Dersom det IKKE måtte gripes inn på daglig basis, ville vel det være noe mer sensasjonelt enn det motsatte, dette til tross for at feilpromillen er latterlig lav.Poenget er som jeg skrev tidligere; dersom automatikken på fly er så elendig og at mennesker nærmest daglig må inn å korrigere automatikken slik dere fremstiller det, så er jeg overbevist over at vi hadde hørt om det. Det hadde vært avviksmeldinger herfra til Mars.