Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    22.016
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    @Ole_Martin får jo ikke med seg sammenheng i meningsutvekslinger når han har satt Ignore på halvparten (meg inkludert).
    Og @crosswind. Han ønsker ikke å ta til seg det som motsies. Han mener nok og tror oppriktig at alle de som ikke ser dette på samme, helt problemfrie, måte som han selv er tilnærmet komplette idioter.
    Det finnes ikke ett eneste motargument (vedr Tesla eller Musk's fortreffelighet) som ikke avfeies, dementeres, latterliggjøres eller oversees og ignoreres.

Sist redigert:

RC30

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Antall liker
    379
    Du og Håkon fremstiller som dagligdags at automatikken roter det til, og uten pilotene ombord hadde dette gått riktig ille. Jeg tror ikke fem øre på dette, selvom situasjonen er mer nyansert enn hva jeg hevder, men uten at du trenger å gå på person med å hentyde «selvutnevnt ekspert på gutterommet». Vi kan simpelten bare være enige om å være uenige.

Sist gang jeg snakket med flytekniker fra SAS her inne, gjaldt det Starlink og hvor feil jeg tok der. Som viste seg å bare være tull.

Forøvrig; det er litt vittig å tenke på at fly idag på mange måter er Tesla FSDs bare i luften. Altså monitorert selvflyvning.
    Du tok feil når det gjaldt tidslinjen; du tok feil når det gjaldt iveren etter å installere systemet når det ble klart for alle hvor ille Elon Musk er. At systemet virker og teknisk er en success har jeg ikke nektet for.

Det er et utall av små og større feil på fly i drift. De mest forekommende er av elektronisk art og håndteres av piloter i luften og teknikere på bakken. Fly har back-up systemer som enten automatisk blir skiftet til, eller blir gjort manuelt av piloter som overvåker systemene når feil oppstår. Selv ville jeg aldri reist med et fly uten mennesker i cockpiten. Og ja, jeg har en del erfaring. Jeg leder den tekniske delen av SAS' Maintenance Control Center på Gardermoen når jeg er på jobb og ser dermed alle feilmeldinger og inngripener som gjøres på daglig basis. Det er ikke få, men er også helt normalt og håndteres godt i flybransjen. Med en selvkjørende bil - not so much.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.877
    Torget vurderinger
    2
    Poenget er som jeg skrev tidligere; dersom automatikken på fly er så elendig og at mennesker nærmest daglig må inn å korrigere automatikken slik dere fremstiller det, så er jeg overbevist over at vi hadde hørt om det. Det hadde vært avviksmeldinger herfra til Mars.
    Hver dag er det ca. 100 000 kommersielle flyvninger, hvert sekund er det mellom 12000 og 14000 fly i lufta. Det er rimelig å anta at det på verdensbasis leveres i området 250 000 flytimer i døgnet, de fleste av disse er autopiloten på jobb. Legg så til andre automatiske systemer som autothrottle, nav, TCAS mm, og funder litt over hvor mange kommandoer som til en hver tid trigges i verdens samlede flypark. Dersom det IKKE måtte gripes inn på daglig basis, ville vel det være noe mer sensasjonelt enn det motsatte, dette til tross for at feilpromillen er latterlig lav.

Og se gjennom den instruktive videoen jeg linket til, den sier noe om situasjonsforståelse, noe som computere av i dag sliter alvorlig med. Dette er ikke kritikk mot Tesla's teknologi (som antakelig har kommet lenger innen dette enn noen andre), men mot selve grunnideen med selvkjørende biler i et uregulert trafikkbilde. Jeg er av den oppfatning at det er en farlig tanke å innføre dette som standard kjøremodus, spesielt om man fjerner muligheten for menneskelig inngripen. Det må gjennomføres ekstreme endringer i infrastrukturen før noe sånt kan anses som særlig annet enn veldig lite gjennomtenkt. Og selvsagt er fenomenet trafikk farlig i seg selv, i sterk kontrast til flytrafikk, for øvrig.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.499
    Sted
    Trondheim
    Diskusjonen minner meg litt om et utsagn jeg så på Facebook - "4900 professorer har uttalt seg om saken, men det er bare 1 som er enig med meg. Hvordan er det mulig at 4899 professorer kan ta så feil?"

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    1.085
    Sted
    Aarhus
    Det er ikke mulig å ære så opptatt av enkeltprodukt og merkenavn uten å være sponset. Bable i vei om datasenter i rommet....som helten forelest seg på mørke tegneserier og lyn Gordon romaner i fra 7 år til nå

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn