Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    13.600
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    17
    Akkurat på bil liker jeg heller å kalle enkelte biler for "premium", eller at en får en premium følelse. Tesla faller langt fra denne subjektive definisjonen. Men klart, siden det er subjektivt og gjerne defineres utfra erfaringsgrunnlag så er det premium om man går fra en sliten 2002 modell mitsubishi lancer til en TM3..

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.190
    Torget vurderinger
    4
    Man kan jo heller la være å bruke penger på bil og ta kollektivt istedet, der har man også selvkjøring som default! Fås som mnd. Abbonnement. Og det beste, man slipper å ha en uhorvelig støgg tesla i oppkjørselen sin!
    Man får kjørt mye kollektivt for 3-400 mindre enn en tesla, eller hva de nå koster...

Det er bare å innse at tesla har mistet sin "luksus" tittel og blitt bare mer mainstream enn passat var for 20-30 år siden.
    Den prisen er vanvittig, pris og utseende er ikke dens favør IMO. Forstår ikke helt valget med det store batteriet.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.672
    Sted
    Au recherche du temps perdu
    En tanke som har kommet krypende om designet til Tesla: Temu-Porsche.
    Eg meiner mod. S og mod. 3 kanskje er god design i Rams-tradisjonen, "so wenig Design wie möglich". Grunnforma er passeleg elegant, og dei har ikkje gjort noko spesielt i noka retning. IKEA, H&M og samtidas tallause ferdighus i "funkis"-stil er døme på det same. Det er ei grei form som appellerer til mange

Men det appellerer sannsynlegvis ikkje til dei som vil ha bilar med karakter og eit vilja uttrykk.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.971
    Eg meiner mod. S og mod. 3 kanskje er god design i Rams-tradisjonen, "so wenig Design wie möglich". Grunnforma er passeleg elegant, og dei har ikkje gjort noko spesielt i noka retning. IKEA, H&M og samtidas tallause ferdighus i "funkis"-stil er døme på det same. Det er ei grei form som appellerer til mange

Men det appellerer sannsynlegvis ikkje til dei som vil ha bilar med karakter og eit vilja uttrykk.
    Husker ikke hvor jeg las det (det er lenge siden...) men det ble påpekt at etter hvert som drivstofforbruk ble viktigere ble bildesign mindre særpreget siden noe i nærheten av optimal aerodynamikk gir en del premisser for hvordan noe kan se ut.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.331
    Jeg eier (litt motvillig) en Kia som har alt utstyr, inkludert en temmelig avansert autopilot som default'er "on" hver gang jeg velger cruise control.
    Tesla FSD slår du på når du ønsker. Se under så ser du økningen i bruk av FSD, både antall abonnement på FSD og bruken av FSD iform av kjørte kilometre.

Bortsett fra i Nederland hvor dem nå har tillatt FSD, så har ingen systemer i Europa noe autopilot eller selvkjøringsegenskaper. Det inkluderer Tesla egne systemer i Norge idag.

Når Tesla FSD kommer til Norge, blir dette samme bølge som overgangen fra ICE til EV; har du først prøvd så vil man aldri gå tilbake til steinalderen.

IMG_4916.jpeg

IMG_4917.jpeg

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.855
    Torget vurderinger
    1
    Jøss. Noen av oss liker faktisk å kjøre bil. Vil jeg bli kjørt kan jeg ta taxi.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.331
    Tesla er luksus og state of the art når det kommer til software som er kjernen i all bilproduksjon idag.

Å kjøpe bil idag hvor man trenger keyfob, rattvarme er ekstrautstyr, OTA funker ikke i praksis, mangler frunk, er årlig servicekrav på merkeverksted, ikke har selvkjøringspotensial har ingenting med luksus å gjøre og burde være diskvalifiserende i seg selv.

Smaken er som baken, og good luck med bil til 900’ som knapt tilbyr det samme som Tesla leverte i 2013.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.672
    Sted
    Au recherche du temps perdu
    Husker ikke hvor jeg las det (det er lenge siden...) men det ble påpekt at etter hvert som drivstofforbruk ble viktigere ble bildesign mindre særpreget siden noe i nærheten av optimal aerodynamikk gir en del premisser for hvordan noe kan se ut.
    Eg trur du har rett: aerodynamikk og ein del lovpålagte detaljar i konstruksjonen. To av dei mest eklatante brota er kanskje Rolls Royce (skal det vera grill, så skal det vera grill) og Tesla Cyberduck. Båe skrik høgt at dei gjev blanke i kor mykje energi som krevst for å flytta dei gjennom lufta.

Å samanlikna med utviklinga innan arkitektur på same tid får vera ei øving for dei spesielt interesserte, men eg trur ikkje ho er særleg vanskeleg. Eller, for den del, innan mykje forbrukarelektronikk (som laptop-maskiner og smarttelefonar). Apple har dei siste 25 åra vore rekna som SOTA når det gjeld design, men du skal vera spesielt inne i mikroskopiske detaljar for å skilja Apple frå konkurrentane no om dagen.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.192
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er ikke helt riktig, man klarte fint å lage biler med mindre luftmotstand før. Problemet er alle kravene som myndighetene kommer med som ødelegger designfrihet. Feks lysplasseringer og fotgjenger sikkerhet.
    En alfa romeo fra 50 tallet (disco volante har bare litt høyere cd (coefficient drag) enn en tesla model 3. Og de ser ganske forskjellige ut

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.192
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Tesla er luksus og state of the art når det kommer til software som er kjernen i all bilproduksjon idag.

Å kjøpe bil idag hvor man trenger keyfob, rattvarme er ekstrautstyr, OTA funker ikke i praksis, mangler frunk, er årlig servicekrav på merkeverksted, ikke har selvkjøringspotensial har ingenting med luksus å gjøre og burde være diskvalifiserende i seg selv.

Smaken er som baken, og good luck med bil til 900’ som knapt tilbyr det samme som Tesla leverte i 2013.
    Gi meg et eksempel på at tesla er luksus med premissene at luksus ikke er tech...
    Med mindre man lever på 80tallet er ikke dagens tech noe man kan kalle luksus

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.331
    Neida. Motor, drivverk og hjuloppheng samt batteri (elbiler) er fremdeles kjernen.
    Neida. SW.

Forøvrig; på drivlinje er Tesla enerådende som vises via parametre som HK/nm, energiforbruk burtetter. Tesla kan også fikse kjøreegenskaper om dem vil; motorjournalister som foretrekker Tesla 3P før BMW M3 forteller dette.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.855
    Torget vurderinger
    1
    Tesla er en bil alle valg er gjort for at det skal være billigst mulig å produsere. Alt er på en skjerm midt i bilen fordi det er billigst. Ikke fordi det er en fordel eller ergonomisk gunstig. Desverre har mange andre kopiert Tesla, og det er morsomt å lese kommentarfeltene på youtube og andre plasser hvor over seg av begeistring folk er fordi VW har fått ordentlige knapper på rattet og knapper for klimaanlegg. Ting som var selvfølgelige for få år siden.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.331
    Tesla er en bil alle valg er gjort for at det skal være billigst mulig å produsere. Alt er på en skjerm midt i bilen fordi det er billigst. Ikke fordi det er en fordel eller ergonomisk gunstig. Desverre har mange andre kopiert Tesla, og det er morsomt å lese kommentarfeltene på youtube og andre plasser hvor over seg av begeistring folk er fordi VW har fått ordentlige knapper på rattet og knapper for klimaanlegg. Ting som var selvfølgelige for få år siden.
    Knapper er neppe så prekært at Iphone kommer med Qwerty tastatur. Kundegruppen for knapper dekkes av Doro.

Hvis man skal spå fremtiden, så vet jeg hvem jeg ville satt pengene på av disse to:
    IMG_4918.jpeg
    IMG_4919.jpeg

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.855
    Torget vurderinger
    1
    Knapper kommer i flere og flere biler. Tipper at det blir lovpålagt. Skikkelige dørhåntak er også påvei tilbake selv om de er dyrere å produsere.
    Hva gjør du den dagen skjermer sier takk og farvel? Bilen er helt ubrukelig uten. Og hvor lenge finnes det skjermer å få kljøpt når bilen har fått noen år på baken?
    Nå mangler det bare at vi får de runde rattene tilbake igjen.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.192
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Telefonen har ikke knapper for å få plass til større skjerm fordi telefonen brukes til alt annet enn å ringe med
    Dersom bilen brukes til alt annet enn å kjøre med ser jeg også fordelen med store skjermer og ingen knapper.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.479
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på hvordan man skal få manøvrert den der inn de 3 siste kilometerne til hytta jeg.

+ en rekke andre spørsmål vedr annen manuell manøvrering. Følger det med joy-stick?
    Sikkert touch screen med 20 sekunder latency igjennom starlink.. :rolleyes:

Touchscreen fungerer svært dårlig på presisjon, og det er en grunn til at ratt brukes fortsatt. SAAB hadde en bil med joystick, den ble vel bare konsept bil på 80-90 tallet og aldri i produksjon. Fordelen med touchscreen derimot er at det er SVÆRT billig for produsentene, og det kan erstatte mange knapper med menyer. Knapper er blitt ganske mye dyrere i produksjonen, selv om det er å foretrekke den taktile følelsen man får med fysiske mekaniske brytere så brukes det skjerm idag. BMW iX3 har taktil feedback på touchknapper på rattet, det fungerer jo men foretrekker allikevel mekaniske knapper pga. Den taktile følelsen man får og ofte enklere å føle seg frem til akkurat den knappen man vil trykke på også.

Med sms på mobiler tidligere med fysiske, så kunne man skrive meldinger uten å se på mobilen uten å få fullt av skrivefeil. Prøv det med touch screen! Autokorrekt er ofte et dårlig valg, software løsninger slår aldri hardware.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn