Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.305
    Det finnes en del veldig gode grunner til at f.eks. fly har et veldig hyppig og gjennomkontrollert preventivt vedlikeholdssystem, og det er ikke fordi fly er så dårlig bygget at de går i stykker hele tiden.
    Det finnes videre en del like gode grunner til at man ikke gir vedlikeholdsmanualer til kabinpersonalet, slik at de kan ordne vedlikeholdet sjøl.

Dårlig eller fraværende preventivt vedlikehold er ikke en god idé over tid.
    Whataboutism igjen.

Jeg har ikke sagt at preventivt vedlikehold over tid er en dårlig idé. Jeg har heller ikke sagt at dersom kvinne 78 år får verkstedmanualen til Tesla, at kvinnen fikser alt vedlikehold selv.

Men idag er det havariorientert vedlikehold som gjelder. Spør en bilkyndig hva som er mest preventivt av oljeskift på en fossilmotor på 10.000km eller 30.000km (som VW mener er mer enn godt nok). Spør deg selv hvorfor det er nødvendig med tredjemannskontroll ikraft av EU kontroll, første gang etter 4 år og deretter 2 år. Du kan også spørre deg selv hvorfor det er årlige EU kontroll av feks taxier i det dårlige eksempelet ditt over med fly.

Poenget mitt er krav til service for å opprettholde bilens garanti. Etter å ha betalt 900.000,- for en BMW så er man tvunget til å betale 10.000,- til for å opprettholde bilens lovregulerte garanti. Skifter man ikke kupefilter mister man garantien på drivmotor som om det er relatert med hverandre. Det er uryddig og uredelig.

Antar du lader alle dine dingser til max 80% og kun ned til 20%. Antar du vasker husveggene årlig; samme med å støvsuge radiatoren bakpå kjøleskapet og rense husets tilførselkanaler for friskluft. Eller er det bare når Tesla blir nevnt du føler for et behov for å fronte preventivt vedlikehold?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    15.839
    Whataboutism igjen.

Jeg har ikke sagt at preventivt vedlikehold over tid er en dårlig idé. Jeg har heller ikke sagt at dersom kvinne 78 år får verkstedmanualen til Tesla, at kvinnen fikser alt vedlikehold selv.

Men idag er det havariorientert vedlikehold som gjelder. Spør en bilkyndig hva som er mest preventivt av oljeskift på en fossilmotor på 10.000km eller 30.000km (som VW mener er mer enn godt nok). Spør deg selv hvorfor det er nødvendig med tredjemannskontroll ikraft av EU kontroll, første gang etter 4 år og deretter 2 år. Du kan også spørre deg selv hvorfor det er årlige EU kontroll av feks taxier i det dårlige eksempelet ditt over med fly.

Poenget mitt er krav til service for å opprettholde bilens garanti. Etter å ha betalt 900.000,- for en BMW så er man tvunget til å betale 10.000,- til for å opprettholde bilens lovregulerte garanti. Skifter man ikke kupefilter mister man garantien på drivmotor som om det er relatert med hverandre. Det er uryddig og uredelig.

Antar du lader alle dine dingser til max 80% og kun ned til 20%. Antar du vasker husveggene årlig; samme med å støvsuge radiatoren bakpå kjøleskapet og rense husets tilførselkanaler for friskluft. Eller er det bare når Tesla blir nevnt du føler for et behov for å fronte preventivt vedlikehold?
    Det er ingen som dauer om kjøleskapet slutter å funke. Koker bremsevæsken på vei ned Trollstigen, derimot, så har du et aldri så lite problem.

Og konklusjonen er den samme: Manglende preventivt vedlikehold over tid, er ikke en god idé. Lar du være å male huset, så må du selv bære den økonomiske kostnaden, men det dreper ikke folk, og deri ligger en viktig distinksjon.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.305
    Det er ingen som dauer om kjøleskapet slutter å funke. Koker bremsevæsken på vei ned Trollstigen, derimot, så har du et aldri så lite problem.

Og konklusjonen er den samme: Manglende preventivt vedlikehold over tid, er ikke en god idé. Lar du være å male huset, så må du selv bære den økonomiske kostnaden, men det dreper ikke folk, og deri ligger en viktig distinksjon.
    Svekkede personer kan i ytterste konsekvens dø av matforgifting grunnet for høy temperatur i kjøleskap. Enpedalkjøring på en moderne elbil krever ikke bremsevæske. Uansett vedlikehold så vil en uerfaren sjåfør få ny bremsevæske til å koke.

Mangelfullt vedlikehold av elanlegg tar omtrent 10 liv i året. Ellers dør omtrent 40 i/nær hjemmet, og det er ikke bare huseiere som stryker med men besøkende, blokknaboer eller forbisparende på fortauet under.

Men igjen; whataboutism.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    15.839
    Svekkede personer kan i ytterste konsekvens dø av matforgifting grunnet for høy temperatur i kjøleskap. Enpedalkjøring på en moderne elbil krever ikke bremsevæske. Uansett vedlikehold så vil en uerfaren sjåfør få ny bremsevæske til å koke.

Mangelfullt vedlikehold av elanlegg tar omtrent 10 liv i året. Ellers dør omtrent 40 i/nær hjemmet, og det er ikke bare huseiere som stryker med men besøkende, blokknaboer eller forbisparende på fortauet under.

Men igjen; whataboutism.
    Det er ikke whataboutism å påpeke at manglende preventivt vedlikehold av kjøretøyer over tid, er en svært dårlig idé. At du ikke ser ut til å begripe dette, sier i grunn ikke annet enn at du har mangelfull forståelse av mekaniske innretninger.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    12.219
    Det er ikke whataboutism å påpeke at manglende preventivt vedlikehold av kjøretøyer over tid, er en svært dårlig idé. At du ikke ser ut til å begripe dette, sier i grunn ikke annet enn at du har mangelfull forståelse av mekaniske innretninger.
    Tesla er da ingen mekanisk innretning, de er hevet over slike steinalderbegrep.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.305
    Whataboutism igjen og igjen; siterer meg selv over:

IMG_4742.jpeg

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.415
    Torget vurderinger
    1
    Man trenger ikke å bruke bremsene for at bremsevæsken blir dårligere over tid, fordamping og inntrengning av vann partikler skjer uansett over tid men fortere ved hard bruk. Uerfaren sjåfør få til bremsevæsken til å koke? Neppe! Daglig bruk så skjer ikke dette, men ved mangelfull vedlikehold så vil det skje før eller senere da bremsevæsken har veldig lavt kokepunkt. Har selv opplevd bremsefeil, mest sannsynlig pga. Gammel bremsevæske, og ikke noe jeg vil oppleve igjen. Det gikk heldigvis bra den gangen, men kan man unngå det så er det mye bedre. Derfor har jeg bilen på service nå, har man råd til en bil til 900K så har man også råd til service til 10K over 5 år også.. Og ikke minst dekk da, det er vel også noe man ikke trenger å bytte på tesla heller..:rolleyes:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    21.809
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Man trenger ikke å bruke bremsene for at bremsevæsken blir dårligere over tid,
    All bremsevæske, med unntak av Dot 5 er hydroskopisk, og det er hovedårsaken til at den bør ha frekvent bytte.

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    998
    Sted
    Aarhus
    Stopp pressen! I følge Musk (november 2025) skal "flyvebilen' presenteres i morgen 01.04.26. Dette blir spennende

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    21.809
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har heller ikke sagt at dersom kvinne 78 år får verkstedmanualen til Tesla, at kvinnen fikser alt vedlikehold selv.
    Hvem mener du da verkstedmanualen er ment for, som ikke allerede er regulert gjennom BER?

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.415
    Torget vurderinger
    1
    All bremsevæske, med unntak av Dot 5 er hydroskopisk, og det er hovedårsaken til at den bør ha frekvent bytte.
    Og ingen bruker vel dot 5 på bil? Dot 5.1 har mye høyere kokepunkt, så lenge den er ok.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.166
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Og derfor er det et stort problem for de eksisterende produsentene med elektriske biler som trenger mindre service. De har et stort servicenettverk som må omstilles og sannsynligvis nedskaleres. Samtidig har de et krav om å opprettholde lager av reservedeler. I Europa er det vel krav om at reservedeler skal finnes 15 år etter at modellen ikke lenger produseres.

Når det gjelder service på BMW så hadde jeg min nettopp inne for første service. Det tok 2 timer og jeg fikk en detaljert video av det de hadde sjekket på bilen etterpå. Det var ikke bare snakk om å bytte bremseveske og kupefilter nei.
    mulig det er nye regler, men mener å huske det er 5år. Jeg har sliti med å få tak i visse deler til biler som gikk ut av produksjon for bare 8-10år siden
    og reservedelene sentraliseres jo mye mere i dag, mesteparten til vag feks kommer fra sentrallager i tyskland eller sverige.
    Men absolutt utfordrerne for merkeverksteder fremover, men siden nordmenn er så langt fremme på bruk av el bil så er det vel ikke utenkelig at vi får en viss ekspertise og man kanskje får endel fra andre land e.l etter hvert

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    21.809
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Det er ingen direkte lovkrav til reservedelstilgjengelighet for bil, men normalt praktiseres minimum 10 år etter at modell gikk ut av produksjon. Og, det er ingen ting som tilsier noe om tilgjengelighet lokalt. Kun at delen bør kunne skaffes fra produsent.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.166
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    • Liker
    Reaksjoner: ptb