Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.859
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da har du ikke opplevd hvor fastfrosset fronten blir etter omlag 10 mil på motorvei med snøslaps som fryser. Siden det ikke er noe varme å snakke om foran der, så blir det som et ispanser. I tillegg legger det seg mellom luka og der hvor luka ligger an mot fronten. Jeg dyttet og slo til jeg ikke turte mer, da gikk jeg og hentet hårføneren...
    Sjølsagt
    hva er mer passende verktøy enn en hårføner til en bil som heter Kona?
    himmelsk match

(denne tråden blir bare bedre og bedre, rene KLM)

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.381
    Torget vurderinger
    1

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    2.371
    Sted
    Halden
    Usikker på om de tjener veldig mye på oljen sin lengre.
    Verden liker russisk diesel.
    • Global diesel crack spreads surged from $16.7/bbl in early January 2025 to $34.17/bbl in November, before easing as Russian supply recovered, with cracks averaging $21.7/bbl in January 2026 so far.
    • Russian diesel exports rebounded to around 900,000 b/d in December (after falling to a five-year low of 590,000 b/d in September), as refinery runs recovered from 5.0 to 5.5 million b/d.
    • The return of discounted Russian diesel reshaped global trade flows, with shipments to Brazil rebounding tripling month-on-month to 181,000 b/d in December.
    Russian diesel has moved from being the main bullish factor in global middle-distillate markets in 2025 to an overwhelmingly bearish force by early 2026, reversing a year-long surge in refining margins. The European diesel crack spread rose from $16.7/bbl in early January 2025 to $34.17/bbl in November as Russian supply – already structurally weakened since the start of the war – slid into acute shortage. That squeeze has now eased with the diesel crack spread averaging $21.7/bbl in January 2026. Refinery repairs, recovering runs and a rebound in diesel exports – which returned to around 900,000 b/d in December – have pushed Russian diesel back into the market, softening cracks before the onset of EU sanctions on January 21 briefly firmed them again.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Stellantis varslet tidligere i år en omfattende omstilling av virksomheten. Fra å satse på el-biler er det nå mellomstore SUV-er og bensindrevne muskelbiler som prioriteres. Disse har ifølge selskapet fått et «tydelig comeback».

Årsaken til omdreiningen er skuffende etterspørsel i Europa og bortfall av insentiver i USA, skriver Bloomberg.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.273
    Her er oversikt over 3’er feilene for Tesla Y på EU kontroll etter 4 år. Som antatt er 90% brukerfeil, og trolig nærmere 100% da man kan anta flere av feilene er brukermodifiseringer som senking, bremser osv.

IMG_4519.jpeg

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Her er oversikt over 3’er feilene for Tesla Y på EU kontroll etter 4 år. Som antatt er 90% brukerfeil, og trolig nærmere 100% da man kan anta flere av feilene er brukermodifiseringer som senking, bremser osv.

Vis vedlegget 1183183
    good find, dekkslitasje er på grunn av slitte foringer
    dårlige bremseslanger m.m
    det eneste jeg finner her som jeg kan være på gjerne er på grunn av modifisering er dekk tar borti andre komponenter som gjerne er pga feil innpress, feil camber eller dekkbredde.
    Forøvrig sjokkerende den ene der: her skal man altså redde verden så hardt at man bruker regummierte dekk

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.273
    good find, dekkslitasje er på grunn av slitte foringer
    dårlige bremseslanger m.m
    det eneste jeg finner her som jeg kan være på gjerne er på grunn av modifisering er dekk tar borti andre komponenter som gjerne er pga feil innpress, feil camber eller dekkbredde.
    Forøvrig sjokkerende den ene der: her skal man altså redde verden så hardt at man bruker regummierte dekk
    Dekkslitasje på Tesla skyldes av egen erfaring for lavt dekktrykk. Da slites dem skjevt. Det gjelder nok flere enn Tesla.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dekkslitasje på Tesla skyldes av egen erfaring for lavt dekktrykk. Da slites dem skjevt. Det gjelder nok flere enn Tesla.
    har den ikke sensorer som alle moderne biler? Dekktrykk er superviktig for både kjøreegenskaper og riktig slitasje så absolutt mulig med skjevslitte dekk pga det. Uten å ha sett noe statistikk så er min oppfatning at de fleste som ikke er interessert i bil har avtale med dekkhotell. Kan jo være mange av disse som jukser og kundene tror de kjører med riktig dekktrykk.
    Usikker på hvordan dekktrykkssensingen skjer i tesla. Har man målere som viser dekktrykk på skjermen, eller går den på abs sensorene eller den siste løsningen der du har sendere i felgen som kun viser trykkfall og derfor må nullstilles?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.273
    Tesla har TMPS sensorer i hjulene. Problemet er at nominelt lufttrykk er typisk 2,9bar, og alarmen går noe under det mens man bør ligge på 3+ bar helst. Gjerne hvor dekkbredden er 275 eller mer.

På nyere Tesla bruker dem også ABS sensoren til varsle om lav dekkmønster. Og den gir også beskjed om du bør rotere dekkene (hvor man ikke har staggered med ulike bredde foran/bak).

Bilen merker at du har skiftet dekk og nullstiller sensorene automatisk.

Men bemerk at flertallet er dekkskader; altså skader i dekk ikke slitasje.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.273
    Her er en kombinert oversikt over 2 og 3’er feil for Tesla Y.

3’er feilene er brukerfeil så øverste post kan reduseres med opptil 180 tilfeller. Resten er slak i opphengskule og defekt foring. Går på garanti. Tesla har utbedret del så skjer ikke igjen.

Neste post er feil lysjustering. Lysene kan justeres fra skjermen inni bilen. Halvparten går på grøftelysene så man kan ikke utelukke at fører har vært borti noe med forskjermen. Går på garanti og fikses ila noen minutter.

Neste post er rust på bremser. Brukerfeil. Etter 4 år må man som eier kanskje påkoste nye bremseskiver om man ikke klarer å bremse skivene rene.

Så en eier av Tesla Y vil etter 4 år mest sannsynlig ha kostnaden med etterkontroll lik 300,-

En eier av Mercedes EQB vil til gjengjeld ha serviceutgifter på minst 5000,- per år frem til første EU kontroll. «Das beste oder nichts»

IMG_4521.jpeg

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Her er en kombinert oversikt over 2 og 3’er feil for Tesla Y.

3’er feilene er brukerfeil så øverste post kan reduseres med opptil 180 tilfeller. Resten er slak i opphengskule og defekt foring. Går på garanti. Tesla har utbedret del så skjer ikke igjen.

Neste post er feil lysjustering. Lysene kan justeres fra skjermen inni bilen. Halvparten går på grøftelysene så man kan ikke utelukke at fører har vært borti noe med forskjermen. Går på garanti og fikses ila noen minutter.

Neste post er rust på bremser. Brukerfeil. Etter 4 år må man som eier kanskje påkoste nye bremseskiver om man ikke klarer å bremse skivene rene.

Så en eier av Tesla Y vil etter 4 år mest sannsynlig ha kostnaden med etterkontroll lik 300,-

En eier av Mercedes EQB vil til gjengjeld ha serviceutgifter på minst 5000,- per år frem til første EU kontroll. «Das beste oder nichts»

Vis vedlegget 1183203
    hva er den lysjusteringen du snakker om?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.273
    Se fra 1:45. Bemerk også NAF reaksjon på Teslas løsning ved 6:45 ved 9:30; NAF kan sies å være blown away av elegant dette er løst.

Og jeg forstår at kvinne 39 år ikke fikser lysjustering, men en normalt oppegående person klarer dette ved rette lysene mot garasjeporten og justere lysene. Kvinne får heller la Tesla gjøre justeringen FOC.

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Se fra 1:55. Bemerk også NAF reaksjon på Teslas løsning ved 6:45 ved 9:30; NAF kan sies å være blown away av elegant dette er løst.

Og jeg forstår at kvinne 39 år ikke fikser lysjustering, men en normalt oppegående person klarer dette ved rette lysene mot garasjeporten og justere lysene. Kvinne får heller la Tesla gjøre justeringen FOC.
    orker ikke å se hele videoen, men er det den justeringsfunksjonen ved hjelp av self leveling du tenker på?
    Sånn i utgangspunktet skal lysene være justert fra fabrikk og med self leveling (eu krav), og du skal aldri justere disse med mindre det har vært reparasjoner eller du har justert høyde. På biler med høydejustering (feks luftunderstell) skal dette være selvjusterende
    så her virker det som de har lagt en funksjon man normalt sett finner i diagnose programmer inn på en eller annen settings meny.
    Så teorien er at folk fikler med dette og derfor er det så mange teslaer med feil justerte lys?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.273
    orker ikke å se hele videoen, men er det den justeringsfunksjonen ved hjelp av self leveling du tenker på?
    Sånn i utgangspunktet skal lysene være justert fra fabrikk og med self leveling (eu krav), og du skal aldri justere disse med mindre det har vært reparasjoner eller du har justert høyde. På biler med høydejustering (feks luftunderstell) skal dette være selvjusterende
    så her virker det som de har lagt en funksjon man normalt sett finner i diagnose programmer inn på en eller annen settings meny.
    Så teorien er at folk fikler med dette og derfor er det så mange teslaer med feil justerte lys?
    Nei, teorien (min) er at Tesla leverte biler med feiljusterte lys, spesielt tidligere når Tesla 3 og Y ble lansert. Tesla prioriterte altså leveranser før «småting» som 100% korrekte lys, det kunne servicesentrene lokalt heller ta seg av. Korrekt lysjustering fra fabrikk har blitt mye bedre med årene og man ser knapt en Tesla lengre med feiljusterte lys.

Dersom man trenger å justere lysene på Tesla kan det altså gjøres ila noen minutter. Ikke skru på noen plastskruer eller annet dill under panseret, eller betale Møller eller BOS ei halv månedslønn for å koble til laptopen sin.

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Nei, teorien (min) er at Tesla leverte biler med feiljusterte lys, spesielt tidligere når Tesla 3 og Y ble lansert. Tesla prioriterte altså leveranser før «småting» som 100% korrekte lys, det kunne servicesentrene lokalt heller ta seg av. Korrekt lysjustering fra fabrikk har blitt mye bedre med årene og man ser knapt en Tesla lengre med feiljusterte lys.

Dersom man trenger å justere lysene på Tesla kan det altså gjøres ila noen minutter. Ikke skru på noen plastskruer eller annet dill under panseret, eller betale Møller eller BOS ei halv månedslønn for å koble til laptopen sin.
    ok, da er jeg med på hva du mener. Så de har vært levert feil, folk har kjørt rundt uvitende i 4år og oppdager det først nå..
    jo er positivt at man har muligheten selv, men det betinger noe mer enn en garasjeport og oppmerkede streker. Med moderne lys ville jeg (personlig) ha fått de justert skikkelig med en lysjusterings apparat og latt de være.
    Jeg har selv levd godt med teip på garasjeporten trikset, men da først og fremst på eldre biler uten xenon eller spesielt led. Etter at jeg kjøpte lysjusterings apparat så fant jeg jo ut at det ikke var helt optimalt innstilt. Kan tenke meg dette oppleves mye verre på en bil med sterkere lys

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.273
    Jo langt enig. Men kommer langt med garasjeporten:)

Lysene på gamle S, 3, X og Y er elendige i utgangspunktet. Lyset på min 22 år gamle Audi justert på garasjeporten er bedre hehe.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jo langt enig. Men kommer langt med garasjeporten:)

Lysene på gamle S, 3, X og Y er elendige i utgangspunktet. Lyset på min 22 år gamle Audi justert på garasjeporten er bedre hehe.
    det forklarer alle teslaene jeg ser med led bar , og ja garasjeporten funker det, men på en ny fin bil jeg ha fått det 100% med en gang.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.826
    Torget vurderinger
    1
    Interessant artikkel, og ikke minst påstanden til Mobile som selger langt fler bilmerker enn Hønnndai og Magda. "Alle nye biler har mye feil", sånn omtrent. Defekt høyvoltbatteri er definitivt ingen (billig) småfeil når garantien er utløpt, og kun flaks om det oppstår innenfor garantitiden.
    Kanskje jeg ikke skulle solgt Hondaen?

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    5.226
    Sted
    Liten by på Østlandet
    Verden liker russisk diesel.
    • Global diesel crack spreads surged from $16.7/bbl in early January 2025 to $34.17/bbl in November, before easing as Russian supply recovered, with cracks averaging $21.7/bbl in January 2026 so far.
    • Russian diesel exports rebounded to around 900,000 b/d in December (after falling to a five-year low of 590,000 b/d in September), as refinery runs recovered from 5.0 to 5.5 million b/d.
    • The return of discounted Russian diesel reshaped global trade flows, with shipments to Brazil rebounding tripling month-on-month to 181,000 b/d in December.
    Russian diesel has moved from being the main bullish factor in global middle-distillate markets in 2025 to an overwhelmingly bearish force by early 2026, reversing a year-long surge in refining margins. The European diesel crack spread rose from $16.7/bbl in early January 2025 to $34.17/bbl in November as Russian supply – already structurally weakened since the start of the war – slid into acute shortage. That squeeze has now eased with the diesel crack spread averaging $21.7/bbl in January 2026. Refinery repairs, recovering runs and a rebound in diesel exports – which returned to around 900,000 b/d in December – have pushed Russian diesel back into the market, softening cracks before the onset of EU sanctions on January 21 briefly firmed them again.
    Og om Iran gjør som de sier, så blir nok enda flere glade i Russisk olje...

Bonus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2024
    Antall liker
    566
    Sted
    Trondheim
    Interessant artikkel, og ikke minst påstanden til Mobile som selger langt fler bilmerker enn Hønnndai og Magda. "Alle nye biler har mye feil", sånn omtrent. Defekt høyvoltbatteri er definitivt ingen (billig) småfeil når garantien er utløpt, og kun flaks om det oppstår innenfor garantitiden.
    Kanskje jeg ikke skulle solgt Hondaen?

Trist sak for familien, men også for bilbransjen. Viser viktigheten av å dokumentere klager, som e-post i dette tilfellet.
    Klage over disk er ofte null verdt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn