Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    4.018
    tror ingen egentlig bryr seg om dette når de skal ha bil.
    det er vel egentlig hele greia med bil, det beste for miljøet og for deg selv er egentlig å gå, men mennesker er late og vil effektivisere, men vi vil også få valuta for pengene.
    Dessverre er kina crap et godt tilbud, har en kompis som kjøpte zeekr, mye å like med den men også mye å ikke like. (da tenker jeg på selve bilen)
    Men pris vs hva du får og hvordan den føles så er det et bra kjøp. (interiøret kjennes ekslusivt ut, selv om skinnet ikke kommer fra kuer og alt er plastikk)
    Joda det er faktisk noen som gjør det. Jeg kjenner tre.

I tillegg til Russland - støtten kan man ta med den totale overvåkingen og umenneskelig behandlingen av Uigurene , hvor en million + sitter i s.k. omskoleringsleirer (1200 leirer). Alle familier har minst en i en slik leir - så bare pass dere. RF - kode på utsiden av døren, politiet leser av den og får opp alle som bor der inkl med bilde, de kan når som helst gå inn, og nåde den som ikke bor der.

I omskoleringsleiren arbeider de gratis med underleveranser til kinesisk industri - som ja eksporterer til oss. Det kalles vel slavearbeid.

Huawei er hovedkontraktør for overvåkningssystemet i byen (e), kamera hver 30 meter, ansiksgjenkjenning. Uigurene blir sluset inn i egne gater i kjøpesentre hvor de blir kroppscannet og evt kroppsvisitert.

De tre jeg kjenner kjøpte IKKE kinesisk ei heller TESLA. Det siste trengs ikke å utdypes.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.261
    Å lade på 5 minutter gjør man 5 ganger i året, så dette er ikke noe problem.

Tesla superladerne struper også effekten når alle stolpene er i bruk, og batteribanken på ladestasjonen er tom.

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    21.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Husk også at oversikten under inneholder fossilbiler, så bytter man til fremtidens biler blir bildet enda verre for alle enn Tesla.
    Og fremtidens biler er...
    ... ikke nødvendigvis en el-bil som må lades via et strømnett eller en bil som drives av strøm

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.826
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ..

De tre jeg kjenner kjøpte IKKE kinesisk ei heller TESLA. Det siste trengs ikke å utdypes.
    Du kjenner ikke meg, men bare legg meg til på samme lista
    Kanskje noe å lage en liste/folkeaksjon på; vi som ikke kjøper eller kjører overvåkningsbiler/slavearbeidbiler/kjært-barn-har-mange-navn-biler/..

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.261
    Sted
    Tid og rom
    Å lade på 5 minutter gjør man 5 ganger i året, så dette er noe problem.

Tesla superladerne struper også effekten når alle stolpene er i bruk, og batteribanken på ladestasjonen er tom.
    Godt poeng. Den type lading (svært høg effekt, men kort tid og på uføreseielege tidspunkt) høyrest jo ut som eit perfekt case for å bunkra energi (batteribank), ikkje nødvendigvis byggja ut straumnettet. Men veldig billig er det neppe.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.826
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skal ta tiden det tar å fylle opp dieseltanken på bilen, er vel ca 1 minutt som gir 1200 selvkjørte km rekkevidde …

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.261
    Godt poeng. Den type lading (svært høg effekt, men kort tid og på uføreseielege tidspunkt) høyrest jo ut som eit perfekt case for å bunkra energi (batteribank), ikkje nødvendigvis byggja ut straumnettet. Men veldig billig er det neppe.
    Oi fkset en stavefeil i mitt innlegg.

Jeg mener de fleste superladerne allerede idag har batteribanker. Tesla sin Energyavdeling leverer en drøss med slike batteribanker som lades når forbruket og prisen er lavest.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.261
    European-made VW ID.4s have been reported to have around 40–46% Chinese content by value or parts origin. For example, one owner noted a sticker indicating 46% Chinese and 39% German, with the electric motor and transmission confirmed as German-made.

Stein Erik Hagen sponser FrP med penger. Samme mann eier 25% av Orkla. Musk eier omtrent 12% i Tesla til sammenligning. Kjøper du ikke noe fra Orkla heller?

Bruker du Spotify?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.059
    Sted
    Trondheim

I tillegg til Russland - støtten kan man ta med den totale overvåkingen og umenneskelig behandlingen av Uigurene , hvor en million + sitter i s.k. omskoleringsleirer (1200 leirer). Alle familier har minst en i en slik leir - så bare pass dere. RF - kode på utsiden av døren, politiet leser av den og får opp alle som bor der inkl med bilde, de kan når som helst gå inn, og nåde den som ikke bor der.

I omskoleringsleiren arbeider de gratis med underleveranser til kinesisk industri - som ja eksporterer til oss. Det kalles vel slavearbeid.

Huawei er hovedkontraktør for overvåkningssystemet i byen (e), kamera hver 30 meter, ansiksgjenkjenning. Uigurene blir sluset inn i egne gater i kjøpesentre hvor de blir kroppscannet og evt kroppsvisitert.

Ja, de som innbiller seg at det ikke er slavearbeid som gjør kinesiske biler så billige får tro om igjen. Det er jo ikke langt fra slavearbeid det som foregår i Teslas fabrikk i Berlin også.

Tesla og kinesiske biler er totalt uaktuelt her i huset.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    4.018
    European-made VW ID.4s have been reported to have around 40–46% Chinese content by value or parts origin. For example, one owner noted a sticker indicating 46% Chinese and 39% German, with the electric motor and transmission confirmed as German-made.

Stein Erik Hagen sponser FrP med penger. Samme mann eier 25% av Orkla. Musk eier omtrent 12% i Tesla til sammenligning. Kjøper du ikke noe fra Orkla heller?

Bruker du Spotify?
    En kinesisk bil inneholder 100% kinesiske komponenter. Hvorav flere av disse er antakelig er produsert av slavearbeidere. Så da er europeiske alternativ å foretrekke !!! Forøvrig stusser jeg på setningen "by value or parts origin" - epler og pærer.

Når det gjelder ultraprosessertkongen Orkla så har jeg selvfølgelig også et bevisst forhold til dette. Søppelmat bør man unngå. Det er jo hoveporteføljen deres. Grandiosa anyone ?

Det er jo umulig å unngå kinesiske komponenter, men jeg kikker alltid på merkelapper etc.

Elon Musk har "bare" 12 % aksjer, men han er jo lovet en "zillion" i bonus hvis resultatet til Tesla overstiger xxxxx innen y år. Og, ja det er et amerikansk merke. .

Spotify , nei !

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.802
    Torget vurderinger
    1
    Skal ta tiden det tar å fylle opp dieseltanken på bilen, er vel ca 1 minutt som gir 1200 selvkjørte km rekkevidde …
    Når jeg i sum har brukt 1 minutts tid på lading av bilen min så har den nok kjørt minst 3000 km til sammen. (Det 'koster' meg max 10 sek å plugge inn) En bil er som regel IKKE i drift sånn ca 85-95 % av døgnet, så om den lader i det tidsrommet når den ikke brukes, mens en gjør noe helt annet, så klarer elbilen seg helt på egenhånd.
    Du, derimot, må stå og holde i et diesel-sølete håndtak og puste inn kreftfremkallende avgasser hele minuttet, og må kjøre de 1200 km nærmest sammenhengende i ideell hastighet for å nå det antallet km. Du kan jo se om du kommer 120 mil ved blandet kjøring, og ved bare småkjøring får du en latterlig kort rekkevidde på dieselpurka di.

Sist redigert:

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    8.103
    ^^ Jepp, det er den stygge sannheten at man bruker mindre tid på å fylle el/drivstoff på en elbil enn på fosilbil, det gjelder for nesten alle unntatt yrkesjåfører.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn