Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MartinSandvik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Antall liker
    547
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Tunellen det er snakk om går mellom Kristiansund og Averøy. Averøy var en av kommunene med høyest elbilandel i Norge i en periode (fram til bommen ble revet for noen år tilbake). Kjenner flere som kjøpte elbil for å slippe bommen til og fra arbeid i Kristiansund. Så blir ikke de første Leaf'ene som blir stående nedi der.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.757
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Denne er interessant, og ikke bare fordi jeg kjører fossilbil og fikser og ordner sjøl..
    er det faktisk mer tekniske feil,
    eller
    er det rett og slett fordi folk er kunnskap og giddaløse

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.888
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Denne er interessant, og ikke bare fordi jeg kjører fossilbil og fikser og ordner sjøl..
    eller
    Jeg tror det er mere det siste der
    Bilprodusentene har jobbet lenge med å omforme bil til forbruker elektronikk og det virker som om folk behandler det slik også.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    5.095
    Sted
    Liten by på Østlandet
    eller
    Og da er du jo veldig bra at enkelte selskaper ikke har service! Da slipper vi jo å bry oss....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.990
    Sted
    Trondheim
    Folk bruker regenerering heller enn å bruke bremsene - rust på bremseskiver
    Tunge biler - underdimensjonerte hjuloppheng

Da blir det jo flere feil her.

På mine BMWer (330e og i5) har jeg aldri sett noen rust på bremseskivene. 330e-en ble solgt da den var 5 år. Litt slitasje på bremseskivene, men ingen rust. På i5en ser bremseskivene nesten ut som nye etter 2 år. Jeg bruker forøvrig aldri "one-pedal driving" - jeg bruker bremsene selv når det er nødvendig (setter bilen i B når jeg skal ned lengre bratte bakker).
    På mine GTEer rustet de og måtte skiftes minst hvert 2. år. BMW har visstnok en funksjon som fjerner fuktighet på skivene før det danner seg rust. VW har løst dette med rust på bremsene bak ved å bruke trommelbremser, i hvertfall på Enyaq.
    Og på begge GTEene begynte forstillingen å knirke allerede etter det første året. Jeg hører tilsvarende lyder når jeg kjører min datters Enyaq. Aldri noen lyd fra hjuloppheng på noen av BMWene.
    Det er en grunn til at noen biler er dyrere enn andre.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.757
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og svaret ser ut til å være, fra TU,
    Elbil-eiere slurver med vedlikehold, mistenker Vegvesenet
    Elbiler har flere feil i EU-kontrollen enn fossilbiler. Også mange relativt nye biler får påpakninger for mangler.

Statens vegvesen mistenker at eldre elbiler blir dårligere vedlikeholdt. Feil knyttet til slitedeler i bremsesystem og hjuloppheng går igjen.

– Mange av feilene kan skyldes at elbilene er tyngre og ofte har sterkere motor, noe som kan gi mer generell slitasje. Men feil som at parklys ikke fungerer eller at bremsevæsken har for lavt kokepunkt peker på vedlikeholdet, sier Leif Magne Halvorsen i Statens vegvesen i en pressemelding.

Dropper service?
    Det har lenge vært kjent at elbiler oftere har feil på bremsene på grunn regenereringen som fører til mindre bruk av bilens ordinære bremser. Men kontrollene avdekket også mye feil med aksler, dekk og hjuloppheng. 30 prosent av ti år gamle elbiler ble ikke godkjent i kontrollen på grunn av slike feil. For fossilbiler var andelen 16 prosent.

Samme tendens gjelder lykter, reflekser og annet elektrisk utstyr. Her ble 22 prosent av de ti år gamle elbilene stoppet, mot 14 prosent av like gamle fossilbiler.

– Siden elbiler blant annet ikke må inn til jevnlig oljeskift kan det være at en del eiere av eldre elbiler lar seg friste til å droppe service og ordinært vedlikehold. Da vil en del feil ikke bli oppdaget før bilen kommer på den lovpålagte EU-kontrollen, sier Halvorsen.

– EU-kontroll må ikke erstatte vedlikehold
    Statens vegvesen vil gjerne minne folk på at EU-kontrollen er en øyeblikkssjekk om bilen tilfredsstiller krav til trafikksikkerhet og miljø. Den tar ikke høyde for fremtidig bruk og må derfor ikke forveksles med eller erstatte service og vedlikehold.

– Når man kjører med feil på hjuloppheng og styring, vil man samtidig øke slitasjen på andre komponenter som dekk. Derfor er det viktig, og lønnsomt, å reparere slike feil så fort som mulig, sier Halvorsen.

33.000 fikk forbud på stedet
    De fleste personbiler og varebiler må kontrolleres annethvert år, første gang når bilen er fire år gammel. Hvis kontrollen avdekker feil, får man som regel mulighet til å få det reparert og komme tilbake for godkjenning. Noen feil er imidlertid å så alvorlige at bilen får bruksforbud på stedet. I fjor skjedde det med 33.000 lette kjøretøy, opplyser Vegvesenet.

Finnmarkingene er flinkest til å holde kjøretøy i stand, om man legger EU-kontrollen til grunn. I fjor ble 39 prosent av kjøretøy ikke godkjent i kontrollen i Finnmark, mens i Agder og Buskerud gjaldt det 50 prosent.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.744
    Torget vurderinger
    1
    Det er stor forskjell i kvaliteten på deler også. Bremseskivene på fossil-Hondaen min, som kjøres rundt 1000-1200 km/år, ruster knapt nok ved stillstand i vått høstvær, mens på elbilene mine ruster dem bare jeg har med en vannflaske inn i bilen, nesten. Honda Jazz'n fra 2016 til madammen har fortsatt originalskivene i god stand.
    Fossilbiler har som regel mindre krefter, slik at manndomsbekreftelser ut av lyskryss og akselerasjoner forbi bilen foran ikke er så interessant, noe som sparer både dekk og hjuloppheng, og bremsene brukes hele tiden.
    Biler med mye krefter får også gjerne dekk som skal sitte godt i asfalten, og slike dekk har lav sliteindeks, noe en ikke trenger på sedate fossilbiler, og slike dekk slites fortere.
    Det er merkelig hvordan folk bruker 500k+ på elbil, så skal de spare på nødvendig vedlikehold og sjekk av bilen under én gang i året.

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    1.979
    Sted
    Halden
    Og svaret ser ut til å være, fra TU,
    Elbil-eiere slurver med vedlikehold, mistenker Vegvesenet
    Elbiler har flere feil i EU-kontrollen enn fossilbiler. Også mange relativt nye biler får påpakninger for mangler.

Statens vegvesen mistenker at eldre elbiler blir dårligere vedlikeholdt. Feil knyttet til slitedeler i bremsesystem og hjuloppheng går igjen.

– Mange av feilene kan skyldes at elbilene er tyngre og ofte har sterkere motor, noe som kan gi mer generell slitasje. Men feil som at parklys ikke fungerer eller at bremsevæsken har for lavt kokepunkt peker på vedlikeholdet, sier Leif Magne Halvorsen i Statens vegvesen i en pressemelding.

Dropper service?
    Det har lenge vært kjent at elbiler oftere har feil på bremsene på grunn regenereringen som fører til mindre bruk av bilens ordinære bremser. Men kontrollene avdekket også mye feil med aksler, dekk og hjuloppheng. 30 prosent av ti år gamle elbiler ble ikke godkjent i kontrollen på grunn av slike feil. For fossilbiler var andelen 16 prosent.

Samme tendens gjelder lykter, reflekser og annet elektrisk utstyr. Her ble 22 prosent av de ti år gamle elbilene stoppet, mot 14 prosent av like gamle fossilbiler.

– Siden elbiler blant annet ikke må inn til jevnlig oljeskift kan det være at en del eiere av eldre elbiler lar seg friste til å droppe service og ordinært vedlikehold. Da vil en del feil ikke bli oppdaget før bilen kommer på den lovpålagte EU-kontrollen, sier Halvorsen.

– EU-kontroll må ikke erstatte vedlikehold
    Statens vegvesen vil gjerne minne folk på at EU-kontrollen er en øyeblikkssjekk om bilen tilfredsstiller krav til trafikksikkerhet og miljø. Den tar ikke høyde for fremtidig bruk og må derfor ikke forveksles med eller erstatte service og vedlikehold.

– Når man kjører med feil på hjuloppheng og styring, vil man samtidig øke slitasjen på andre komponenter som dekk. Derfor er det viktig, og lønnsomt, å reparere slike feil så fort som mulig, sier Halvorsen.

33.000 fikk forbud på stedet
    De fleste personbiler og varebiler må kontrolleres annethvert år, første gang når bilen er fire år gammel. Hvis kontrollen avdekker feil, får man som regel mulighet til å få det reparert og komme tilbake for godkjenning. Noen feil er imidlertid å så alvorlige at bilen får bruksforbud på stedet. I fjor skjedde det med 33.000 lette kjøretøy, opplyser Vegvesenet.

Finnmarkingene er flinkest til å holde kjøretøy i stand, om man legger EU-kontrollen til grunn. I fjor ble 39 prosent av kjøretøy ikke godkjent i kontrollen i Finnmark, mens i Agder og Buskerud gjaldt det 50 prosent.
    Jeg vil tro at artikkelen bør vise til bilmerket på el-bilene som fikk feil. Det er forskjell på de ulike merkene, med Tesla som versting.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.126
    Sted
    Market Snodsbury
    Det høyrest ikkje heilt usannsynleg ut. Vi tru det kjem til å gje Dongfeng ein enorm reklameeffekt her i landet, iallfall (eg ser at dei er i ferd med å fasa ut namnet «Nammi Box» til fordel for «Box»; klokt: det får iallfall meg til å tenkja mindre på hundemat): «La Deres neste bil være en norskprodusert Box!»

Kineserne ønsker å sette opp en bilmonteringsfabrikk hos oss for hele Europa fordi vi ligger utenfor EU. Det er det som er cluet. Bilene kommer som deler, men skal settes sammen i Norge
    (Så kan vi diskutera kva som er bilfabrikk og bilmonteringsfabrikk. Om alt kjem i kasser frå Kina og skal monterast om lag som Ikea-møblar, er det jo ikkje så veldig glamorøst, men samtidig ikkje direkte gale heller.)

Edit, vent, det er visst ikkje snakk om Dongfeng-merket, men eit nytt merke. Eg tykkjer det hadde vore friskt å kalla det Austavind med modellar som Bris, Kuling, Storm og Orkan.

Dongfeng ønsker å starte produksjon av et helt nytt elbilmerke rettet mot det europeiske markedet. I første omgang handler det om en investering på rundt 860 millioner kroner, med mulig oppstart i 2028. Fabrikken vil i første omgang produsere biler basert på prefabrikkerte moduler.

Sist redigert:

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.744
    Torget vurderinger
    1
    Elprix i morgen. Noen som tør å vedde på at Yotoya/Yotoya går lenger enn 20 mil? Den er oppgitt til 45-ish,tror jeg, men Yotoya henger igjen i 2018.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn