Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    7.902
    Solid - state batterier endelig på markedet, rimeligere enn lithium batterier, tåler kulde veldig godt, trenger ikke forvarmes for rask lading lader 0 til 100 på ned mot 5 min. Dobbel kapasitet fra dagens batterier, (400kwh) tåler 100 000 ladesykluser, beste batterier i dag tåler bare 5000 sykluser. Laget av "grønne" materialer.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.924
    Da har "Nissan-sjuken" inntatt også min ringe bolig. Dette er husstandens tredje Leaf, og jeg har helt til i dag tenkt at dette er biltypen det aldri er noe kødd med.
    Men på vei opp en relativt hard stigning på motorveien, kom feilen ut av det blå. Direkte fra 20 - 0% på batteriet i løpet av 300 meter, og systemet gikk umiddelbart i nødmodus. Sneglet meg til første avkjørsel, og vips, der dukket det opp 15% igjen ved regenerering .
    Dette er selvsagt en cellefeil i batteripakka, men Nissan har kommet på den geniale ideen at batterifeil ikke dekkes av batterigarantien. Så dermed blir dette min siste Nissan, og jeg håper jeg kan finne en løsning på problemet uten at det koster hele bilen...

Det finnes firmaer som reparerer dårlige celler for levelige summer, så få vi se om det lar seg gjøre.

Har fått tilbud fra uavhengig aktør å fikse batteriet for ca. 40 000,- med 1 år / 20 000 km garanti. Har kontaktet forbrukerrådet, da dette er et åpenbart forsøk fra Nissans side å snike seg unna et soleklart garantiansvar.
    Jeg mener riktig nok å ha kommet på en mer spennende løsning, i den ånd at "if you can't beat them, join them".

Planen er å bytte inn dagens Leaf i en annen bil fra importøren (Birger N. Haug), uten å si noe som helst om batteriet. Dersom de vil sjekke batteriet, værsågod, de vil komme til å finne ut at det viser full kapasitet. Om de så skulle komme til å hevde at det er en batterifeil, vil jeg spørre om det betyr at det er "permanent kapasitetstap", og dersom de sier at det er det, blir det automatisk en garantisak, så da kan jeg like gjerne beholde bilen etter at den er fikset.

Det er verdt forsøket i alle fall, å overlate hele problemet til dem som juridisk sett har ansvaret.

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.005
    Sted
    Market Snodsbury
    Planen er å bytte inn dagens Leaf i en annen bil fra importøren (Birger N. Haug), uten å si noe som helst om batteriet.
    Kudos for veldig elegant løysing. Får meg til å tru at når du skriv Disqutabel, så meiner du Kverulant eller Sofist.

Hugs forresten å minna meg på at når (om!) eg må bytta inn min høgt skatta ur-Leaf, så skal eg unngå å byta til mk2, dersom BNH tek imot denne utan å mukka.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.808
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hørtes ut som en god løsning å lure problemet over på andre uten å være åpen og ærlig om det. Akkurat slik en bilselger skal være

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.720
    Torget vurderinger
    1
    Lyspærer?
    Jeg oppdaget at et av tåkelysene foran på min XC40 var gått.
    Det er verkstedmat fikk jeg beskjed om.
    Lykta må byttes.
    😳😵💫🤯
    Gikk på garanti,
    de gjorde det mens jeg ventet (15 min) og serverte gratis, snobbete kaffe,
    men like vel.
    Spurte du hva det koster dersom etter garantiutløp? Hurra for bruktdel.no. 🙂🙂
    På 21-Ioniqen kan jeg bytte stearinlysene ('langlys'pærene), nærlysene (led) og blinklyslampene. Bremselys og parklys er led-innfatninger, men enkelt å bytte selv.
    Ryker fronlyktene på Ioniq 5'n må jeg ut med 50-ish,pluss arbeid ettersom matrixen må kalibreres. Det køster.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.720
    Torget vurderinger
    1
    Har fått tilbud fra uavhengig aktør å fikse batteriet for ca. 40 000,- med 1 år / 20 000 km garanti. Har kontaktet forbrukerrådet, da dette er et åpenbart forsøk fra Nissans side å snike seg unna et soleklart garantiansvar.
    Jeg mener riktig nok å ha kommet på en mer spennende løsning, i den ånd at "if you can't beat them, join them".

Planen er å bytte inn dagens Leaf i en annen bil fra importøren (Birger N. Haug), uten å si noe som helst om batteriet. Dersom de vil sjekke batteriet, værsågod, de vil komme til å finne ut at det viser full kapasitet. Om de så skulle komme til å hevde at det er en batterifeil, vil jeg spørre om det betyr at det er "permanent kapasitetstap", og dersom de sier at det er det, blir det automatisk en garantisak, så da kan jeg like gjerne beholde bilen etter at den er fikset.

Det er verdt forsøket i alle fall, å overlate hele problemet til dem som juridisk sett har ansvaret.
    Halleluja. 😀 Ta rotta på dem, og bytt inn i en 21-Ioniq. Knallbra bil. Billigere, går lenger, bruker mindre strøm, (kilowattimen på mila er lett) lader på ccs, har skikkelig bra app, bedre komfort og interiør, penere, og de som jobber med kontroller og sånnan dær ting sier det er mindre feil på Ioniq enn Leaf, + at det HV-batteriet holder langt bedre. Pass bare på å bytte gearolje hver 40k og kjør den sympatisk. Lagrene i gearkassa liker ikke konsekvent sporty kjøring i sport mode og full gass ved enhver anledning, og slitt gear-lager forplanter seg til nærmeste lager på motoren, og da ligger rotoren tynt an.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    12.166
    Sted
    Holmestrand
    Spurte du hva det koster dersom etter garantiutløp? Hurra for bruktdel.no. 🙂🙂
    På 21-Ioniqen kan jeg bytte stearinlysene ('langlys'pærene), nærlysene (led) og blinklyslampene. Bremselys og parklys er led-innfatninger, men enkelt å bytte selv.
    Ryker fronlyktene på Ioniq 5'n må jeg ut med 50-ish,pluss arbeid ettersom matrixen må kalibreres. Det køster.
    Nei, jeg bestemte meg for at foreløbig er «ignorance is bliss»….
    😎😂

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.924
    hørtes ut som en god løsning å lure problemet over på andre uten å være åpen og ærlig om det. Akkurat slik en bilselger skal være
    Ville uansett aldri falle meg inn i halvsøvne å overlate bilen til noen andre enn akkurat importøren. Ettersom jeg allerede har snakket med dem om saken, finnes det muligheter for at de har notert seg dette i systemet, så får vi ta det derfra.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.924
    Halleluja. 😀 Ta rotta på dem, og bytt inn i en 21-Ioniq. Knallbra bil. Billigere, går lenger, bruker mindre strøm, (kilowattimen på mila er lett) lader på ccs, har skikkelig bra app, bedre komfort og interiør, penere, og de som jobber med kontroller og sånnan dær ting sier det er mindre feil på Ioniq enn Leaf, + at det HV-batteriet holder langt bedre. Pass bare på å bytte gearolje hver 40k og kjør den sympatisk. Lagrene i gearkassa liker ikke konsekvent sporty kjøring i sport mode og full gass ved enhver anledning, og slitt gear-lager forplanter seg til nærmeste lager på motoren, og da ligger rotoren tynt an.
    Blir i tilfelle en Hyundai som er ca. like kjedelig som Leaf'en. Jeg misliker å bruke penger på bil, så det blir vel helst en Kona som er et par år gammel, slik det ser ut. Men først skal de ta i mot en Leaf, så får vi se, da, om de spiser sin egen medisin uten å mukke.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.924
    Kudos for veldig elegant løysing. Får meg til å tru at når du skriv Disqutabel, så meiner du Kverulant eller Sofist.

Hugs forresten å minna meg på at når (om!) eg må bytta inn min høgt skatta ur-Leaf, så skal eg unngå å byta til mk2, dersom BNH tek imot denne utan å mukka.
    Du kan trygt kjøpe Leaf, bare husk å unngå 40 kWh batteripakka fra 2017 - 2020. Den med 67 kWh er både sprekere og har en relativt brukbar kjørelengde. Merk ellers at Leaf har underdimensjonert varmeapparat, slik at du oppnår aldri full kupévarme om det er kaldere enn -15 sånn omtrent.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.720
    Torget vurderinger
    1
    Blir i tilfelle en Hyundai som er ca. like kjedelig som Leaf'en. Jeg misliker å bruke penger på bil, så det blir vel helst en Kona som er et par år gammel, slik det ser ut. Men først skal de ta i mot en Leaf, så får vi se, da, om de spiser sin egen medisin uten å mukke.
    Nye Kona er bra den, om det er den du tenker på. Romslig og kan rusle 60+ mil på landevei med blandet fartsgrense. Hadde en slik ca 6 mnd, men ble ikke helt dus med ergonomien.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.808
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ville uansett aldri falle meg inn i halvsøvne å overlate bilen til noen andre enn akkurat importøren. Ettersom jeg allerede har snakket med dem om saken, finnes det muligheter for at de har notert seg dette i systemet, så får vi ta det derfra.
    Problemet er bare at ikke importøren er sluttbrukeren her, de vil legge den ut og skryte den opp i skyene og ei gammal tante med dårlig økonomi ender opp med den.
    Skjønner frustrasjonen din mot importør, virkelig råtten behandling. Men du straffer noen andre enn de mest sannsynlig.
    Også var litt humor i bildet fordi bruktbilselgere alltid er sleipe

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    21.255
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    ^ Men når de selger så må de gi garanti i en periode.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.808
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    men denne bilen har jo allerede garanti som de nekter å stå bak, blir vel ikke noe bedre når den selges som brukt?

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.720
    Torget vurderinger
    1
    Enkelt.
    1 - deal med Nissanforhandler. Skriv kontrakt og hold munn om batteriet.
    2 - den store byttedagen - bytt biler, shake hands, kjør ut, parkér, gå inn og informer om et problem du kom på nå, eller send e-brev.
    3 - når fillebilen er solgt igjen kan en finne ny eier, ringe denne og informere om problemet, OG at forhandler vet det.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.924
    Problemet er bare at ikke importøren er sluttbrukeren her, de vil legge den ut og skryte den opp i skyene og ei gammal tante med dårlig økonomi ender opp med den.
    Skjønner frustrasjonen din mot importør, virkelig råtten behandling. Men du straffer noen andre enn de mest sannsynlig.
    Også var litt humor i bildet fordi bruktbilselgere alltid er sleipe
    Akkurat det bekymrer meg, men kjøpsloven gir en ny kjøper mye bedre rettigheter enn en som har kjøpt bilen hos en annen leverandør for mer enn et år siden. Dessuten har jeg allerede informert importør om problemet via telefon, oppgitt reg.nr. og kilometerstand, samt beskrevet hendelsesforløpet. Så det skal gjøre på fredag, er å teste internkommunikasjonen hos BNH.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.924
    men denne bilen har jo allerede garanti som de nekter å stå bak, blir vel ikke noe bedre når den selges som brukt?
    Jo, det er andre regler dersom en forretning selger et produkt til en ny eier, da står de ansvarlige for hele dette produktet en viss periode, mens akkurat når det gjelder den utvidede batterigarantien, er dette en internasjonal Nissan-garanti som bilfabrikken forsøker å definere seg bort i fra.
    I det bilen selges til ny eier, gjelder utelukkende norske lover, og kunden står mye sterkere.

Jeg kjører ellers et parallelt løp med forbrukerrådet, i fall jeg blir ferska hos BNH.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.005
    Sted
    Market Snodsbury
    ferska hos BNH
    Eg oppfattar dette som «put your money where your mouth is» til importør. Internkommunikasjon må du jo forventa.

Altså: Det er lett for BNH å seia at neidå, dette er ikkje eit verditap/feil/problem for deg, men er dei villige til å la det same gjelda for seg sjølv? Nesten som ein KRLE-time om det kategoriske imperativet.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.200
    BNH vil vel bare gi en ekstrem lav innbytteverdi når dem vet at Leaf generelt er en høyrisikobil og helst ikke vil ha den.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.808
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jo, det er andre regler dersom en forretning selger et produkt til en ny eier, da står de ansvarlige for hele dette produktet en viss periode, mens akkurat når det gjelder den utvidede batterigarantien, er dette en internasjonal Nissan-garanti som bilfabrikken forsøker å definere seg bort i fra.
    I det bilen selges til ny eier, gjelder utelukkende norske lover, og kunden står mye sterkere.

Jeg kjører ellers et parallelt løp med forbrukerrådet, i fall jeg blir ferska hos BNH.
    så bilen er eldre enn 5år men yngre enn 8 Og det produsenten (nissan) og ikke importøren (bnh) som prøver å vri seg unna?
    jo klar over at man har ansvar for skjulte feil og mangler som bruktbilselger (og man kan vel argumentere for at bnh vet bedre enn deg og du derfor slipper ditt ansvar ovenfor de.)
    For øvrig helt sjukt at man skal garantere for skjulte feil og mangler når selv ikke produsenten vil (utenfor garanti)
    Likte løsningen presentert over her, der man hjelper ny kjøper med dokumentasjon på at bnh visste dette når de solgte bilen

yellow

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    431
    Hvordan fungerer kommunikasjon mellom mobil-app og kjøretøy i nyere elbiler?
    Kjedelig å kjøpe brukt elbil for å finne ut at det går via 2g...

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.005
    Sted
    Market Snodsbury
    Hvordan fungerer kommunikasjon mellom mobil-app og kjøretøy i nyere elbiler?
    Kjedelig å kjøpe brukt elbil for å finne ut at det går via 2g...
    Min Leaf mk1 (2015, 30kWh) bruker 2G, men støtta i mobilapp forsvann før 2G-nettet. Ups, det er kanskje ikkje i kategorien «nyare».

Det har aldri plaga meg, og eg har ærleg tala ikkje kjent så behov for å kommunisera med bilen via ein app, heller. Reint generelt trur eg ikkje det ville auka livskvaliteten min noko særleg. Men det er klart at det å kjøpa ein ny bruktbil med «defekt» funksjonalitet ikkje er moro.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.808
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Bare vent til bilene får en ai så man kan snakke med bilen. Da tror jeg man fort savner appen, hvordan skal man ellers snakke med bilen gjennom dagen og ønske den god natt?

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    7.902
    Ingen reaksjon på videoen jeg la ut om Donut`s solid state batterier? Har vi å gjøre med et snake oil firma her? eller er det faktisk en revolusjon på gang her?
    Jeg tenker det er sundt å være skeptisk, samtidig så jobber store bilprodusenter og batteriselskaper intensivt med å utvikle solid state-batterier for elbiler..
    Det finnes allerede å få kjøpt som f. eks. power wall rack, (lagringsbatterier) men ingen har til nå klart å fullskalere kommersialisering for massemarkedet, spesielt for elbiler. Specs på Donut batterier overgår allerede alt som noen andre har tenkt å lansere i fremtiden.

Donut batterier kan kanskje være en form for superkapasitor? da kan kanskje de flotte specsene være i nærheten av plausibel, men hva da med andre utfordringer som lagring av strøm over tid? Vil strømmen bare dreneres ut ved lagring en ukes tid? Donut har kun markedsført positive egenskaper, hva er ulempene?
    Jeg synes dette er spennende og er det i nærheten av hva som loves, så er det spikeren i kisten for fossilbiler.

Investigating The World's First Solid State Battery

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.200
    Det har aldri plaga meg, og eg har ærleg tala ikkje kjent så behov for å kommunisera med bilen via ein app, heller. Reint generelt trur eg ikkje det ville auka livskvaliteten min noko særleg. Men det er klart at det å kjøpa ein ny bruktbil med «defekt» funksjonalitet ikkje er moro.
    Du høres jo ut som en som på 90-tallet tenkte at hva skal liksom internett brukes til.. Men du holder jo papiravis.

Appen kan brukes til feks starte av-ising av bilen, til å justere ladestrømmen eller gi «nøkkel» til en annen. Et must med en god app i 2026.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.720
    Torget vurderinger
    1
    Tesla. Ingen over, ingen ved siden, alle langt under.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.005
    Sted
    Market Snodsbury
    Du høres jo ut som en som på 90-tallet tenkte at hva skal liksom internett brukes til.. Men du holder jo papiravis.

Appen kan brukes til feks starte av-ising av bilen, til å justere ladestrømmen eller gi «nøkkel» til en annen. Et must med en god app i 2026.
    Det er sikkert nyttig, men eg saknar ingen av dei funksjonane. Dersom eg hadde kjøpt ein nesten-ny bil i dag, ville eg nok føretrekt at app-en verka, for all del, men mangelen er faktisk ikkje noko som plagar meg i det daglege.

Ja, eg har framleis papiraviser. Berre ei dagsavis, då.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.924
    så bilen er eldre enn 5år men yngre enn 8 Og det produsenten (nissan) og ikke importøren (bnh) som prøver å vri seg unna?
    jo klar over at man har ansvar for skjulte feil og mangler som bruktbilselger (og man kan vel argumentere for at bnh vet bedre enn deg og du derfor slipper ditt ansvar ovenfor de.)
    For øvrig helt sjukt at man skal garantere for skjulte feil og mangler når selv ikke produsenten vil (utenfor garanti)
    Likte løsningen presentert over her, der man hjelper ny kjøper med dokumentasjon på at bnh visste dette når de solgte bilen
    Bilen er rett over 5 år, og har gått snaut 75000 km.
    Jeg ser svakhetene i mitt handlingsmønster her, men akter å forsøke. Jeg har opplyst Nissan Norge Kundeservice, samt BNH garantisjef om problemet via telefon, der jeg opplyste om både feilindikasjon, reg.nr. og kilometerstand til dem begge to.
    Kundeservice opplyste om at jeg "måtte kjøre forsiktig i motbakke på vinteren", men da må jeg tilstå at jeg ble ganske arrogant, og fortalte henne at jeg vet forbannet mye om hvordan et batteri fungerer, og at denne diskusjonen var meningsløs. Da ble jeg satt over til BNH garantisjef, som kunne fortelle at dette ikke var "permanent tap av kapasitet", men en komponentfeil. Jeg ba ham da fortelle hvilken komponent som hadde feilet, han forsøkte seg da på trikset med å la dem teste batteriet mot at jeg betaler 2900,-, mens jeg ga meg ikke så lett, og ba ham fortelle meg hvilken komponent som var defekt. - Det er en av battericellene!, var svaret.
    - Og det vil ikke påvirke kapasitet permanent?
    Det var da det ble dårlig stemning, og BNH skyver Nissan foran seg, og hevder det er sånn garantien tolkes.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.200
    Det er sikkert nyttig, men eg saknar ingen av dei funksjonane. Dersom eg hadde kjøpt ein nesten-ny bil i dag, ville eg nok føretrekt at app-en verka, for all del, men mangelen er faktisk ikkje noko som plagar meg i det daglege.

Ja, eg har framleis papiraviser. Berre ei dagsavis, då.
    Nei hehe; folk lot seg ikke plage av å skrive ut sjekk heller før, men når man først kan tæppe med mobilen for å betale, lurer man jo hva man holdt på med før. Mine foreldre kjøpte Ipad 1 når den kom ut i USA, min far skjønte ikke poenget men nå sitter han mer på skjerm enn jeg.

Samme med denne fanatiske motforstillingen mot elbil og selvkjøring blant emojikrigerne her på forumet. Når først selvkjøring kommer så vil man plages av kjøre selv. Bare se bruk av cruisekontroll, hvem ønsker idag å regulere bilen motorveihastighet med sitt eget høyreben? Selvkjøring vil bli point of no return.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.873
    Sted
    Trondheim
    Ja, i -20° der en del av systemene ikke virker grunnet ising på sensorene, og der veimerkingen ikke vises grunnet dårlig brøyting. Og veiskiltene er nedsnødd så de ikke kan leses av bilen (og vegvesenets database ikke er oppdatert), samt at veien er smal med høye brøytekanter.
    Selvkjøring er flotte saker.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.200
    Hehe.. minner meg om diskusjonen tidligere når elbiler var helt ubrukelig siden de ikke kunne gjøre 1000km med campingvogn bak.

Det fine med kamera- og KI basert selvkjøring er at bilen kjører som menneske. Klarer ikke du som menneske å kjøre uten gjeldende forhold, klarer ikke KI det heller. KI trenger ikke hastighetsskilt, vegmerking eller annet for å kjøre. Altså, skraper du ikke frontruta så kommer ikke mennesket særlig langt det heller.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.873
    Sted
    Trondheim
    Hvordan vet den hva fartsgrensen er hvis den ikke trenger hastighetsskilt? Vegvesenet opprettholder en database der fartsgrensene er registrert, men denne oppdateres sporadisk og er ikke alltid korrekt. vis man skal stole på den ryker førerkortet fort.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.808
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Bilen er rett over 5 år, og har gått snaut 75000 km.
    Jeg ser svakhetene i mitt handlingsmønster her, men akter å forsøke. Jeg har opplyst Nissan Norge Kundeservice, samt BNH garantisjef om problemet via telefon, der jeg opplyste om både feilindikasjon, reg.nr. og kilometerstand til dem begge to.
    Kundeservice opplyste om at jeg "måtte kjøre forsiktig i motbakke på vinteren", men da må jeg tilstå at jeg ble ganske arrogant, og fortalte henne at jeg vet forbannet mye om hvordan et batteri fungerer, og at denne diskusjonen var meningsløs. Da ble jeg satt over til BNH garantisjef, som kunne fortelle at dette ikke var "permanent tap av kapasitet", men en komponentfeil. Jeg ba ham da fortelle hvilken komponent som hadde feilet, han forsøkte seg da på trikset med å la dem teste batteriet mot at jeg betaler 2900,-, mens jeg ga meg ikke så lett, og ba ham fortelle meg hvilken komponent som var defekt. - Det er en av battericellene!, var svaret.
    - Og det vil ikke påvirke kapasitet permanent?
    Det var da det ble dårlig stemning, og BNH skyver Nissan foran seg, og hevder det er sånn garantien tolkes.
    det der er så provoserende og minner meg om når vag hadde problem med oljeforbruk på motorene sine. 1ltr olje på 1000km er helt normalt mente de, har ikke noe med dårlig design og er ikke en garantisak

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.808
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan vet den hva fartsgrensen er hvis den ikke trenger hastighetsskilt? Vegvesenet opprettholder en database der fartsgrensene er registrert, men denne oppdateres sporadisk og er ikke alltid korrekt. vis man skal stole på den ryker førerkortet fort.
    den baserer seg på hvor fort du har kjørt før, så trikset er å kjøre dritfort første gang (på sommeren) så holder du samme fart på vinteren :D
    helt ærlig klarer jeg ikke se hvordan selvkjøring skal klare å tolke føret fremover uten å basere seg på det du har kjørt på til nå, og selv da sliter jeg litt med å se hvordan dette skal fungere. Kjører den bremsetest og slipptest med gassen? Og ser den variasjoner i veibanen som at feks er glatt i svingen lenger fremme så man bør bremse ned og ta svingen litt annerledes?
    Vi som har kjørt litt på vinteren vet at det ikke er så enkelt..

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.200
    Interessant at Nvidia har valgt seg ut de udugelige tyskerne i Mercedes for å lansere ny KI-chip for robotdrosjer i år.
    Ville du si tyskerne er dugelige når de må hente hele hard- og softwaren fra Nvidia? MB mister hele verdikjeden, og Nvidia er opensource så hva skal verdiskapingen for forbrukerne til MB være? CLA til 800’ eller Tesla og kinabil til 300’? Må bli mye nøttebrunt skinn med kontrastsøm for å forsvare 500’?

Tyskerne er allerede i fellen siden de ikke har satsa på drivlinjen. Nå henter dem også selvkjøringen fra andre så MB ender opp med å levere et metallskall hvor hovedprofitten ender hos andre.

Men for all del spennende. Står allerede Q2 2026 i pressemeldingen. Lurer på emojikrigerne endrer synspunkt på selvkjøring om det kommer fra «tyskerne».

Ellers fornøyelig å lese hvordan Nvidia fungerer.
    It processes video input and generates a trajectory, but crucially, it also outputs the logic behind its decision.

Nvidea KI baserer seg også på videoopplæring av reell trafikk, som dem har null av mens feks Tesla har 10 år med video.

Edit: legger til denne advarselen fra What Car:

Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.200
    Hvordan vet du fartsgrensen hvis du ikke ser skiltene?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn