Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.154
    Sted
    Trondheim
    Den første av BMWs «Neue klasse» introduseres i morgen. iX3 eller hva den skal hete. Da får vi vel spec og pris ganske snart.
    Den bygges i den nye fabrikken i Debrecen i Ungarn. Den nye i3 som skal komme neste år skal bygge på en fabrikk i München.

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.875
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Den første av BMWs «Neue klasse» introduseres i morgen. iX3 eller hva den skal hete. Da får vi vel spec og pris ganske snart.
    Den bygges i den nye fabrikken i Debrecen i Ungarn. Den nye i3 som skal komme neste år skal bygge på en fabrikk i München.
    Tror det blir en meget bra bil. 👍

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.629
    Torget vurderinger
    1
    Tror det blir en meget bra bil. 👍
    Ja, det blir nok en veldig, veldig, veldig, veldig, veldig, VELDIG(!) bra bil generelt. Ja: én av de bedre biler som noensinne er laget, ingen tvil, men den når nok likevel ikke opp til anklene til den dårligste av Tesla-modellene som noensinne er laget (om den dårligste teslamodellen finnes da)
    Det vil snart bli dokumentert her.

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.875
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, det blir nok en veldig, veldig, veldig, veldig, veldig, VELDIG(!) bra bil generelt. Ja: én av de bedre biler som noensinne er laget, ingen tvil, men den når nok likevel ikke opp til anklene til den dårligste av Tesla-modellene som noensinne er laget (om den dårligste teslamodellen finnes da)
    Det vil snart bli dokumentert her.
    Øy! Det heter å debunke! Ja, det dukker nok opp et Excel-ark klippet fra internettet som håndfast bevis. Får nå også for Guds skyld håpe at BMW følger med i timen og har droppet blinklyshendelen. At den er praktisk har vi jo alle fått seriøst debunked her tidligere.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.771
    Første billansering på noen tid jeg har vært interessert i for egen del.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.054
    Neue klasse blir sikkert fin den, eneste «debunkingen» hehe.. blir å kommentere stålfjærer, 100kWh batteri og 0-100 på 5 sekunder. Ikke akkurat imponerende. Blir spennede å se prisen, 100kWh batteri kommer til å trekke prisen opp.

Så denne som med nye Mercedes CLA kommer til å bli en bil for noen få.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.054
    Kommer ikke til å selge i tilstrekkelig antall. For dyr. Spør deg selv hvor mange CLA og shooting brake MB har solgt tidligere i fossilutgave. Shooting brake ser forøvrig ikke slik ut til veilendende pris, bilen på bildet ditt havner på anslagsvis 7-800.000,-

ID7 sedan/stasjonsvogn selger heller ikke nevneverdig og er allerede trukket fra verdens viktigste marked Kina.

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    552
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    BMW neue klasse og Mercedes CLA blir helt sikkert flotte biler men jeg er redd Ole Martin har rett - disse bilene blir nok for de få. Folket vil tydeligvis ha Tesla og billig Kinamikk.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.323
    Sted
    Liten by
    BMW neue klasse og Mercedes CLA blir helt sikkert flotte biler men jeg er redd Ole Martin har rett - disse bilene blir nok for de få. Folket vil tydeligvis ha Tesla og billig Kinamikk.
    "Alle" skulle jo ha VHS og mange kjøper Grandiosa, så vi er vel ikke det mest kvalitetsbeviste folkeslaget...noe nybilsalget desverre viser.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    1
    ID7 sedan/stasjonsvogn selger heller ikke nevneverdig og er allerede trukket fra verdens viktigste marked Kina.
    ID 7 er en stor suksess i følge Volkswagen og er norges 6. mest solgte bil så langt i år. At stasjonsvogner ikke selger noe særlig i Kina er intet nytt. VW har forøvrig egne kinamodeller....

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.998
    Sted
    Sørlandet
    BMW Neue Klasse og Audi sin nye PPE klasse er milepæler for begge selskapene. Selger ikke disse er det enda mørkere skyer i horisonten for BMW og VAG. Personlig mener jeg det er noe betenkelig at begge pålegger servicekost ved kjøp av elbiler fra dem.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.635
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Bil industrien fortjener å gå konkurs, de har glemt hva deres kjernevirksomhet er og prøver isteden å bli teknologi selskaper og de prøver å tjene penger på å selge data og de ønsker å innføre abbonementstjenester.
    En skam for beveglsesfrihet, retten til å eie og repare et produkt man har betalt for.
    Jeg ønsker ingen av de noe godt før de går tilbake til kjernevirksomheten sin som er å produsere kvalitetsbiler som folk vil ha.

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.875
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Da synes prisene å være klare på iX3. Har bestilt en annen bil, men må tenke litt på hva jeg gjør nå.....:unsure:

Skjermbilde 2025-09-05 113947.png

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.154
    Sted
    Trondheim
    Er det kommet spec på iX3?
    Jeg ser det kommenteres at stålfjærer er dårlig og at 0-100 på 5 sek er dårlig? Hva er så dårlig med det?
    Alternativ til stålfjærer er vel luftfjæring, noe jeg ikke vil ha i hvert fall da det blir dyrt når det går i stykker. Og 0-100 på 4.7 sek er ikke dårlig for en familieSUV. Det er ikke en sportsbil.
    At et 100 kWh batteri blir dyrt er jo greit, men BMW selv sier at batteriene deres blir 20-30% billigere i produksjon, så det vil vel si at et 100 kWh batteri ikke vil bli dyrere enn dagens 70-80 kWh batterier.
    Og 800 km WLTP rekkevidde er jo helt innafor.

BMW er jo alltid konservative når de oppgir rekkevidde. MIn i5 har en oppgitt WLTP rekkevidde på 480 km (ser at den er oppdatert nå til opptil 530 km - det stemmer bedre med min erfaring). Om sommeren får jeg over 500 km på langkjøring.

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.875
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Vet ikke om spec ligger ute, foreløpig ikke noe på BMW hjemmeside. De driver vel akkurat nå og presenterer den, etter hva jeg har forstått. Er vel uansett 400kW lading og monstrøs rekkevidde. Sammen med overstrømmende tester av pre-produksjonsbilene tror jeg dette blir en virkelig god bil.

Edit: Skulle vært litt mer tålmodig med bilbytte, ser jeg.....

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.875
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Blir også interessant å se hva Mercedes gjør i forhold til nye GLC, har jo tradisjonelt vært en skarp konkurranse mellom disse to. Mercedes kan vel ikke prise og spesifisere seg så langt bort fra iX3....

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.054
    ID 7 er en stor suksess i følge Volkswagen og er norges 6. mest solgte bil så langt i år. At stasjonsvogner ikke selger noe særlig i Kina er intet nytt. VW har forøvrig egne kinamodeller....
    Hjelper lite hva VW sier når Tesla vil ha solgt like mange Y halvannen uke inn september som ID7 solgte i hele Q2.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.054
    Da synes prisene å være klare på iX3. Har bestilt en annen bil, men må tenke litt på hva jeg gjør nå.....:unsure:

Vis vedlegget 1143803
    Den tabellen kunne jo vært laget i Excel.. Dette sier BMW skal være en Tesla Y konkurrent? Koster 150-250.000,- mer og har omtrent halvparten av bagasjeplassen til Y tross BMW 15 år etter Tesla har designet en elbil fra «bunnen av»?

Dette blir en bil for de få.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    5.178
    Torget vurderinger
    4
    Har du fortsatt ikke forstått at ikke alle vil ha Tesla

Edit. Alle premiumbiler er stort sett for de få

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.154
    Sted
    Trondheim
    BMW har vel alltid vært en bil for de få? Man kan jo fokusere på kvalitet eller kvantitet, men sjelden på begge samtidig.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.969
    Sted
    Market Snodsbury
    BMW Neue Klasse og Audi sin nye PPE klasse er milepæler for begge selskapene. Selger ikke disse er det enda mørkere skyer i horisonten for BMW og VAG.
    Både Audi A6 og Mercedes CLA ser flotte ut. Fint med eit godt utval av elbilar som ikkje er SUV. Skulle eg valt ein ny, ordinær elbil i dag, utan tanke på pris eller forventingar til forhandlar, hadde både A6, CLA og BMW i5 vore høgt på lista. (I den verkelege verda hadde eg nok enda opp med Nissan Leaf mk 3 eller Renault 4, som ville fungert heilt glimrande. Livet, altså.)

Eg vart nok litt skuffa over eksteriør-design på BMW NK iX3. Eg let meg alltid lura av konsept-teikningar og prototypar, og hadde sett føre meg noko litt meir science fiction. I staden gjekk første assosiasjonane til tidlege X-modellar, litt kantete og framleis med ganske lang snute. Lange snuter er fint, men eg lurer jo litt på kvifor når det ikkje står ein rekkje-seksar der.

Det er eit stykke frå dette, med glaskuppel, vindauge utan ramme og det «gamle» BMW-overhenget på grillen (E12/E21), til det som vart lansert i dag (valde det biletet av NK iX3 som gjorde det lettast å samanlikna).
    1757069277578.png
    1757069667593.png
    Men kanskje er det konservative uttrykket heilt naudsynt for å nå dei gruppene som framleis vil betala for tysk premiumbil. Dei fekk jo aldri denne:

1757070411187.png

Personlig mener jeg det er noe betenkelig at begge pålegger servicekost ved kjøp av elbiler fra dem.
    Kva betyr det? At du må teikna ei serviceavtale for å få kjøpa bilen?

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.154
    Sted
    Trondheim
    NB: Den har fått en "frunk" på 58 l! Jeg har ikke savnet det på min, men det er jo plass i den nye så hvorfor ikke?
    PS: Langt panser - kan det ha noe med deformasjonssoner å gjøre?

Når det gjelder designet så er jo det en balansegang. Hvis man gjør for mange endringer på en gang får man ofte mange negative tilbakemeldinger. Det tar litt tid for at et nytt design blir "akseptert" så man kan ikke være for kreative i første omgang.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.054
    Har du fortsatt ikke forstått at ikke alle vil ha Tesla

Edit. Alle premiumbiler er stort sett for de få
    Ikke hva BMW er sitert på;

BMW legger ikke skjul på at dette er en svært viktig nyhet. De kaller iX3 den første modellen av en ny generasjon elbil.

En bil som blant annet skal ta på seg å måle krefter med Tesla Model Y.

BMW ser på iX3 som en volummodell – og forventer god respons.

Dette blir aldri noen konkurrent til Tesla; BMW leverer for dårlig og til altfor høy pris, men sånn går det når de velger 100kWh batteri, stålfjærer (se ut som et Karoli family-member på ferietur med litt vekt bak) og omtrent halvparten av bagasjeplassen.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.054
    NB: Den har fått en "frunk" på 58 l! Jeg har ikke savnet det på min, men det er jo plass i den nye så hvorfor ikke?
    Y har 117 liter. Frunk er genialt men har man aldri prøvd så forstår man heller ikke vitsen, eksempler er lett tilgjengelige ladekabler og frakt av matvarer i kald frunk.

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    552
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    ID7 selger tålig bra (men ikke godt) i Norge. Men ellers i verden ikke fullt så bra.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.054
    Kva betyr det? At du må teikna ei serviceavtale for å få kjøpa bilen?
    Det betyr tvunget service. Mercedes praktiserer samme, 5000,- i årlig sjekk. 25.000,- over 5 år pluss ev utskiftninger av pollenfilter etc.

Dersom du gir blaffen mister du drivlinjegarantien og det vil du ikke.

Not so nice.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.154
    Sted
    Trondheim
    Markedet er jo Europa, og der selger Tesla dårlig. Mange vil betale for kvalitet. Jeg har hatt 3 BMWer, og der har aldri vært problemer med noen av dem. Samtidig har forhandleren behandlet meg svært godt de gangene jeg har hatt behov for å kontakte dem. Slikt teller.

Når det gjelder frunk har jeg aldri forstått at det skal være noen forskjell på å åpne panseret eller bakluka for å ta ut ladekabelen. I det daglige ligger jo ladekabelen framme i koffertrommet, og pakker man for å reise på ferie kan man jo bare la ladekabelen ligge øverst.
    Trenger man kjøling av matvarer har man vel en kjølebag et eller annet sted? Men det er jo ikke akkurat skadelig med litt ekstra lagringsplass.

PS: Du trenger ikke velge servicepakke hos BMW. Det er noe du kan velge å legge til hvis du vil.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.969
    Sted
    Market Snodsbury
    Dersom du gir blaffen mister du drivlinjegarantien og det vil du ikke.
    Not so nice.
    For å vera heilt ærleg ser eg ikkje på det som eit grotesk overtramp at ein bil til over ein halv million skal ha årleg inspeksjon til 5000 for å behalda garantien. At det må telja med i totalkostnaden: sjølvsagt. Skulle eg betalt premiumpris for ein ny bil, med garanti, så hadde det ærleg talt ikkje bekymra meg så veldig.

Når eg har hatt årsservice på Nissan Leaf (hjå forhandlar), har dei også passa på å utføra ein del småplukk dei har fått direktiv om, utover rein inspeksjon. Det er jo klart at det i praksis ikkje er så veldig mykje fysisk service dei utfører.

Eg lurer på om aversjonen mot korte service-intervall er noko amerikansk? Iallfall las eg, og det må vera nærare tjue år sidan, ei amerikansk åtvaring mot å kjøpa europeisk bil, fordi då måtte ein hugsa på hyppige oljeskift og årleg service.

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.656
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Dette blir aldri noen konkurrent til Tesla; BMW leverer for dårlig og til altfor høy pris, men sånn går det når de velger 100kWh batteri, stålfjærer (se ut som et Karoli family-member på ferietur med litt vekt bak) og omtrent halvparten av bagasjeplassen.
    Prisen er nok høyere en Muskboksen - men mange vil nok betale for å få en kvalitetsbil. Og det er jo ikke Tesla...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.154
    Sted
    Trondheim
    For å vera heilt ærleg ser eg ikkje på det som eit grotesk overtramp at ein bil til over ein halv million skal ha årleg inspeksjon til 5000 for å behalda garantien. At det må telja med i totalkostnaden: sjølvsagt. Skulle eg betalt premiumpris for ein ny bil, med garanti, så hadde det ærleg talt ikkje bekymra meg så veldig.
    Jeg betalte som tidligere nevnt 11800 for 6 års serviceavtale på min i5. Service hvert annet år - det er vel ikke så mye de gjør. Har fått varsel nå om første service (bremsevæske) i november. Så da går de nok over bilen med finkam og skifter bremsevæske. På en bil til nesten 1,5 mill synes jeg ikke det er så fryktelig. Det har for øvrig ikke vært noe tull med noe som helst de 2 første årene (det skulle da også bare mangle).

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.978
    «Billig kinamikk» i dag er vel like nedsettende som hva norske bilforhandlere på 80-tallet prøvde å få folket til å tro om japanske biler; «billige riskokere»

Sjefen for Ford Motor tegnet nylig et dystert bilde av vestlig bilindustri. Minnet meg om et slags Nokia mobile øyeblikk hvor konsernet prøvde på en analogi om at dem stod på en brennende plattform.
    Ford-sjefen har reist mye til Kina de senere år og det han har sett har rystet ham. Det er ydmykende. Vi ønsker å være i samme rom som kinesisk bilindustri, men i dag er vi ikke engang i samme hus, sier han. Innovasjon og kvalitet ligger langt foran vestlig bilindustri, ifølge Ford-sjefen.

Artikkelen kan leses i Bilnorge.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.154
    Sted
    Trondheim
    Like fullt knekker fjæringen i Hongqi for et godt ord grunnet bruk av billige deler, og det er lang ventetid på resevedeler.
    Det skjer masse i kinesisk bilindustri, og mange lager gode biler, men du får litt følelsen av at man kaster ting på veggen for å se hva som blir hengende. Det er mange bilmerker som kommer til å forsvinne og mange bileiere som kommer til å sitte med skjegget i postkassen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn