Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.799
    Antall liker
    20.334
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Forklar hva som kan være galt med en bil som er riktig kontrollert og som er godkjent?
    Egentlig relativt mye. PKK er i hovedsak en kontroll av alle sikkerhetstekniske innretninger, samt miljøaspekter som utslipp og lekkasjer.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.439
    Antall liker
    2.621
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Forklar hva som kan være galt med en bil som er riktig kontrollert og som er godkjent?
    Veldig mye kan være galt, mye avhengig av årsmodell hva som kontrolleres.
    I grove trekk er eu kontroll et stempel på at bilen oppfyller minimumskrav (der og da)
    Bilen kan være sliten, ikke tight i understell, mye som ikke behøver å funke m.m selv med bestått eu kontroll.
    Stryker du på eu kontroll skulle bilen vært fikset for lenge siden...
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.684
    Antall liker
    1.620
    Torget vurderinger
    1
    Forklar hva som kan være galt med en bil som er riktig kontrollert og som er godkjent?
    -at det er en 'her-og-nå'-kontroll?
    Bilen kan fint bli godkjent nå, vel vitende om at bremsene er utslitte om en mnd el to.
    Bilen kan fint bli godkjent med nuet's rusttilstand, vel vitende om at innen 1 år i norsk vinter sin saltlake har rusten gjort bilen trafikkfarlig.
    -eller at bremsevæsken sitt vanninnhold/kokepunkt er akkurat innafor, men om 5-6 mnd så....
    -sikkert mer...
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.439
    Antall liker
    2.621
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    I UK bruker de å gi såkalte advisory som er en anbefaling om å fikse noe. Det kunne man blitt flinkere til her i landet også. Men den gjengs bileier ville nok gitt blaffen uansett "så lenge bilen starter"
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    8.138
    Antall liker
    15.516
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Hver 4. eier kommer sikkert fra Toyota og har tidligere kjørt med DRL-lys året rundt, eller ikke reagerer på om rattet er løst om ikke bilen selv gir beskjed om dette. Eller tror synlig cord er en ny feature på dekkene sine.

    Tror du forstår hva jeg mener hvis du legger godviljen vil.
    Nei, for det gir ikke særlig mening utover at du er svoren Tesla fanboy.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.771
    Antall liker
    1.053
    På dag 2 i september har Tesla Norge solgt flere modell Y enn hva VW solgte av ID7 eller ID3 i hele august.

    Imens ruller FSD supervised og Robotaxi ut:
    IMG_2882.jpeg

     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    9.820
    Antall liker
    20.131
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    På dag 2 i september har Tesla Norge solgt flere modell Y enn hva VW solgte av ID7 eller ID3 i hele august.

    Imens ruller FSD supervised og Robotaxi ut:
    Vis vedlegget 1143156

    Tesla gjør det merkelig bra i Norge. I resten av Europa, som er ett litt større marked derimot.

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.540
    Antall liker
    9.277
    Torget vurderinger
    1
    Tesla gjør det merkelig bra i Norge. I resten av Europa, som er ett litt større marked derimot.

    Ja det er merkelig. Det virker som nordmenn er helt uktitisk når det gjelder valg av elbil. Tradisjonelt har bilkjøperne vært konservative med hensyn til valg av bil. Små merker hadde vanskeligheter med å få betydelig innpass i markedet, og man velger tradisjonelt og trygt.
    Alt dette endret seg med elbilene; 15 000 nordmenn stillte seg på venteliste for en bil fra Byton. Et selskap som aldri hadde produsert en eneste bil og som historien viser, aldri kom til å gjøre det. Det er helt uforståelig.
    I dag selges det biler fra selskaper som selv sier at de kjemper for å overleve. Hvis deler er umulig elle vanskelig å oppveie. Og som selvfølgelig har ingen track record nå det gjelder kvalitet og service. Før i tiden var folk skeptisk til å kjøpe noe fra Alfa Romeo og Fiat, men de hadde i det minste laget biler i hundre år. Fisker Ocean hadde også tusenvis av bestillinger. Nå får du de ikke forsikret....
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    5.825
    Antall liker
    3.958
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er merkelig. Det virker som nordmenn er helt uktitisk når det gjelder valg av elbil. Tradisjonelt har bilkjøperne vært konservative med hensyn til valg av bil. Små merker hadde vanskeligheter med å få betydelig innpass i markedet, og man velger tradisjonelt og trygt.
    Alt dette endret seg med elbilene; 15 000 nordmenn stillte seg på venteliste for en bil fra Byton. Et selskap som aldri hadde produsert en eneste bil og som historien viser, aldri kom til å gjøre det. Det er helt uforståelig.
    I dag selges det biler fra selskaper som selv sier at de kjemper for å overleve. Hvis deler er umulig elle vanskelig å oppveie. Og som selvfølgelig har ingen track record nå det gjelder kvalitet og service. Før i tiden var folk skeptisk til å kjøpe noe fra Alfa Romeo og Fiat, men de hadde i det minste laget biler i hundre år. Fisker Ocean hadde også tusenvis av bestillinger. Nå får du de ikke forsikret....
    Tror faktisk mobiltelefonen har noe å si. Er ikke den fullintegrert er du sjanseløs, og mobiltelefon funksjonalitet innebygd i bilen er nok mer viktig en selve bilen
    Og hvorfor ikke, i stort er vel mobiltelefonen det eneste teknologiske dagens unge er avhengig av og kan bittelitt om. Bilen er det jo pappa, aka GGG, som bryr seg seg om

    Bortsett fra på landet, men de er i mindretall

    Vi har x1 diesel fra 2011, huset sjef ble oppringt og spurt om hun ville selge. Det samme ble henne søster på gammel diesel Kaskai med 4 hjuls drift
    Kjøperne er åpenbart med i GGG..
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.439
    Antall liker
    2.621
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Tror faktisk mobiltelefonen har noe å si. Er ikke den fullintegrert er du sjanseløs, og mobiltelefon funksjonalitet innebygd i bilen er nok mer viktig en selve bilen
    Og hvorfor ikke, i stort er vel mobiltelefonen det eneste teknologiske dagens unge er avhengig av og kan bittelitt om. Bilen er det jo pappa, aka GGG, som bryr seg seg om

    Bortsett fra på landet, men de er i mindretall

    Vi har x1 diesel fra 2011, huset sjef ble oppringt og spurt om hun ville selge. Det samme ble henne søster på gammel diesel Kaskai med 4 hjuls drift
    Kjøperne er åpenbart med i GGG..
    oppkjøpere som sendes containervis ned til Afrika sikkert, de har støvsugd landet for HiAce og HiLux, Rav 4 er snart tomt og de jobber seg videre.
    Noe har disse afrikanerne skjønt som vi i nord ikke har skjønt..
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    6.567
    Antall liker
    4.311
    Sted
    Liten by
    Veldig mye kan være galt, mye avhengig av årsmodell hva som kontrolleres.
    I grove trekk er eu kontroll et stempel på at bilen oppfyller minimumskrav (der og da)
    Bilen kan være sliten, ikke tight i understell, mye som ikke behøver å funke m.m selv med bestått eu kontroll.
    Stryker du på eu kontroll skulle bilen vært fikset for lenge siden...
    Ingenting av dette betyr at det er en dødsfeller, som du antyder. At ikke alt er i orden, betyr ikke at bilen ikke er sikker.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.439
    Antall liker
    2.621
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ingenting av dette betyr at det er en dødsfeller, som du antyder. At ikke alt er i orden, betyr ikke at bilen ikke er sikker.
    det var jo absolutt ikke det jeg sa:
    Folk er uvitende og gir blaffen i bilen. Derfor er det kanskje lurt for disse å ha en form for service intervall.
    Det sagt er eu kontroll absolutt ikke en god kontroll for bilens tilstand annet enn at den er "sikker nok"
    Virker som en utbredt sannhet i Norge at en eu godkjent bil er det samme som en bra/strøken/ingen ting feil med bil
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    6.567
    Antall liker
    4.311
    Sted
    Liten by
    Ingen tror vel at en bil er 100% i orden selv om den er EU godkjent?
    Mulig jeg oppfattet Bass feil, men jeg lurer på hva som skal være alternativet til EU godkjenning?
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    14.272
    Antall liker
    10.744
    Sted
    Holmestrand
    Ingen tror vel at en bil er 100% i orden selv om den er EU godkjent?
    Mulig jeg oppfattet Bass feil, men jeg lurer på hva som skal være alternativet til EU godkjenning?
    Jo, jeg mistenker at MANGE ser på EU-kontroll som at bilen er helt OK.
    Folk som ikke har forhold til teknikk og vedlikehold kan være sjokkerende blinde og døve for tingenes tilstand.
    Jeg opplevde å bli hentet hjemme av en kjenning. 15 m etter at han startet så spør jeg: « Har du et løst hjul?»
    Det hadde han ikke.
    Han hadde 4 løse hjul hvorav et var VELDIG løst, med minst 2 bolter som var svært skadde, så jeg ble nødt til å kjøre.
    Dette var i begynnelsen av juni, så du selv kan tenke hvor lenge han hadde kjørt slik.
    Så at den enkelte selv passer på kan man ikke regne med.
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    6.567
    Antall liker
    4.311
    Sted
    Liten by
    Jo, jeg mistenker at MANGE ser på EU-kontroll på at bilen er helt OK.
    Folk som ikke har forhold til teknikk og vedlikehold kan være sjokkerende blinde og døve for tingenes tilstand.
    Jeg opplevde å bli hentet hjemme av en kjenning. 15 m etter at han startet så spør jeg: « Har du et løst hjul?»
    Det hadde han ikke.
    Han hadde 4 løse hjul hvorav et var VELDIG løst, med minst 2 bolter som var svært skadde, så jeg ble nødt til å kjøre.
    Dette var i begynnelsen av juni, så du selv kan tenke hvor lenge han hadde kjørt slik.
    Så at den enkelte selv passer på kan man ikke regne med.
    Oj.....det var jo litt av en mekaniker....han hadde skiftet hjul selv da?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.771
    Antall liker
    1.053
    Tesla gjør det merkelig bra i Norge. I resten av Europa, som er ett litt større marked derimot.
    Ja salget har falt og nå som tyskerne er overbevist over at hybrider er en god idé selger BYD PHEV mer. Men rene EV så selger Tesla fremdeles:

    IMG_2995.jpeg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.799
    Antall liker
    20.334
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ingen tror vel at en bil er 100% i orden selv om den er EU godkjent?
    Mulig jeg oppfattet Bass feil, men jeg lurer på hva som skal være alternativet til EU godkjenning?
    Det er ikke snakk om noe alternativ til EU godkjenning.
    Kun en forklaring på at mange, som ikke har noe forhold til bil og mekaniske innretninger, lett kan forledes til å tro at etter en EU godkjenning så vil bilen være trygg og sikker frem til neste gang. Slik er det jo ikke.
    Det kan være komponenter som er innenfor krav under EU-kontroll, men som i løpet av kortere periode (avhengig av bruk/kjørelengde osv) ikke er det lenger.
    Drivmansjett var nevnt her som ett eksempel. Kan ryke nårsomhelst. Lekkasjer kan oppstå. Fjær eller støtdemper kan "ryke". Br.kaliper kan begynne å henge. Listen over hva som kan inntreffe er lang.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.439
    Antall liker
    2.621
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er ikke snakk om noe alternativ til EU godkjenning.
    Kun en forklaring på at mange, som ikke har noe forhold til bil og mekaniske innretninger, lett kan forledes til å tro at etter en EU godkjenning så vil bilen være trygg og sikker frem til neste gang. Slik er det jo ikke.
    Det kan være komponenter som er innenfor krav under EU-kontroll, men som i løpet av kortere periode (avhengig av bruk/kjørelengde osv) ikke er det lenger.
    Drivmansjett var nevnt her som ett eksempel. Kan ryke nårsomhelst. Lekkasjer kan oppstå. Fjær eller støtdemper kan "ryke". Br.kaliper kan begynne å henge. Listen over hva som kan inntreffe er lang.
    Også går det jo på hva som sjekkes på eu kontroll også. I hovedsak sikkerhetsinnretninger (lys, bremser, belter osv)
    Rust kan det være mye av men det er krav til hvor mye rust som godkjennes på bærende konstruksjoner
    Bremsevirkning måles men her tillates endel avvik
    Også er det jo forskjell på årsmodeller. Feks biler før 2001 (eller 03) kan ha motorlampe uten at det er noe problem
    Selv om jeg ikke er noe fan av lovpålagte ting er eu kontroll positivt. Fordi gjengs bileier ikke noe har noe forhold til bilens tilstand og er fornøyd bare den starter.
    Har en guilty pleasure og det er å se på mechanical nightmares på youtube. Når man ser hvor mye direkte farlig som ruller rundt på veiene i usa så er jeg glad eu kontrollen vertfall luker ut verstingene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn