Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.461
    Koenigsegg Dark Matter.
    383,3 x 381,5 x 135,5 mm, 800 hester, 1250Nm dreiemoment. Veier 39 kg. (ja, og så trenger man vel et batteri.)

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.070
    Sted
    Holmestrand
    Mens jeg venter på svar fra opptil flere installatører….
    Skal hente vår første elbil i dag.
    Må sette opp ladeboks hjemme:
    Hva trenger jeg, og hva bør jeg tenke på her?

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.572
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dette er litt avhengig av hva slags bil du har og hva slags elanlegg du har.

Enkelte elbiler kan ikke utnytte en trefase-installasjon på full kapasitet, da onboard-laderern kun støtter enfase.
    Dvs at om du har en slik bil, så vil en 16A trefasekurs gi mye mindre effekt enn det du ellers ville fått.

Har du ikke trefase inn på kåken, er problemstillingen akademisk.

Jeg har en slik bil, og kun enfas inn med hovedsikring på 40A (begrenset pga inntakskabelen - jeg ønsker meg mere). Jeg har en Zaptec lader, som går på 32A sikring og kjører den som regel nedjustert til 20A. Dette kan jeg sette i appen.

Johan-Kr

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.018
    Jeg ville uansett bil og dagens situasjon, tenkt fremtidig og trukket 3 fase 6mm2 til ladeboks. Da har du alt klart for fremtiden.

Du kommer imidlertid til å lade med lav effekt fordi du ikke vil gå over 5kW eller 10kW (alt ettersom) effektleddene fordi det koster mer enn hva det smaker. Så få en bil eller lader med apptilgang hvor du hele tiden kam justere ladestrømmen. På min Tesla kan du gjøre dette via appen trinnløst fra 5 til 25A.

Jeg har også Tesla Wallconnector ladeboks som også er i samme app.

IMG_1991.jpeg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.421
    Sted
    Ein knaus
    Jeg har en slik bil, og kun enfas inn med hovedsikring på 40A (begrenset pga inntakskabelen - jeg ønsker meg mere). Jeg har en Zaptec lader, som går på 32A sikring og kjører den som regel nedjustert til 20A. Dette kan jeg sette i appen.
    Det minner om oppsettet vi fekk: nettselskapet her hadde eit greitt tilbod der vi fekk boks (Zaptec) og installasjon relativt rimeleg.

Elektrikar brukte ein dag på å borra gjennom fleire betongveggar og dra kabel direkte frå sikringsskapet.

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.662
    Der jeg leier så skal de som monterer / Charge365 ha 22.000,- for å legge opp lader. Aner ikke hva kapasiteten ut på det heller så hun jeg leier av står elegant over.

Polestar 4 som jeg har bestilt har mulighet for 22 kw og da lader jeg til 60 øre mellom 20-09 på gata i Oslo. Nesten for godt til å være sant, så ikke si det til politikerne...... for de vet jo hva de holder på med 😆

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.531
    Vedrørende lading på natten har vi måtte justere ned billading til laveste nivå. Årsaken er at om noen dusjer på kvelden trekker VVB 2kW som sammen med annen boligvarme og billading sender oss over på neste forbrukstrinn med ditto fastprispåslag.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.589
    Torget vurderinger
    1
    -men på laveste nivå så øker ladetapet også,fordi ladingen tar lenger tid. En slipper ikke unna 0,3-0,4 kW pr time i rent varmetap i ombordladeren.
    Ved 0,4 kwt ladetap:
    5t lading = 2 kwt ut i varme
    10t lading = 4 kwt ut i varme.
    Lader en 10t i døgnet på hverdager utgjør dette 50t i uka, og 200 kwt pr uke i rent ladetap. 5 timer lading på dobbel effekt utgjør da 100 kwt i ladetap pr uke, en differanse på 100 kwt. Dette blir, med 100 kwt i 'tapsdifferanse' pr uke, 400 kwt i mer-tap pr mnd grunnet lav effekt. (egentlig mer fordi en mnd er lenger en 4 uker (mer enn 4x7 dgr)
    Koster strømmen 1 kr/kwt inkl alt av avgifter og påslag (ca, dersom kwt-prisen er 40 øre, resten avgifter), så blir merkostnaden for halv ladeeffekt ca 400 kr/mnd.
    Hvilke hopp er det på forbrukstrinnet du ikke ønsker? Er den høyere enn 400 kr?

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    -men på laveste nivå så øker ladetapet også,fordi ladingen tar lenger tid. En slipper ikke unna 0,3-0,4 kW pr time i rent varmetap i ombordladeren.
    Ved 0,4 kwt ladetap:
    5t lading = 2 kwt ut i varme
    10t lading = 4 kwt ut i varme.
    Lader en 10t i døgnet på hverdager utgjør dette 50t i uka, og 200 kwt pr uke i rent ladetap. 5 timer lading på dobbel effekt utgjør da 100 kwt i ladetap pr uke, en differanse på 100 kwt. Dette blir, med 100 kwt i 'tapsdifferanse' pr uke, 400 kwt i mer-tap pr mnd grunnet lav effekt. (egentlig mer fordi en mnd er lenger en 4 uker (mer enn 4x7 dgr)
    Koster strømmen 1 kr/kwt inkl alt av avgifter og påslag (ca, dersom kwt-prisen er 40 øre, resten avgifter), så blir merkostnaden for halv ladeeffekt ca 400 kr/mnd.
    Hvilke hopp er det på forbrukstrinnet du ikke ønsker? Er den høyere enn 400 kr?
    Er ikke ladetapet proposjonalt med effekten ?

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.589
    Torget vurderinger
    1
    Nei. Ikke på mine elbiler iaf, Hyundai Kona (den nye) og 21-Ioniq. På ladeboksen hjemme står det tilført effekt ditten datten på skjermen, og i displayet i bilen vises tilført effekt inn på batteriet, og enten jeg lader på 10A eller 32A så er differansen mellom tilført og mottatt effekt inn på batteriet den samme, typisk 0,4 kW.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Interessant, og noe som jeg ikke har tenkt på. Fant en artikkel hos Elbilforeningen om temaet som vel bekrefter det du sier. Denne har dog en del underlige ting som at en kabel til stikkontakt har et tap på 4% mens kabel til lader har 1%. Har dedikert kurs til både stikk og lader i garasjen som følger samme vei og mye av varmen fra tapet varmer huset, og slik sett ikke er et reelt tap. Videre at om du lader fra stikk så generer 12V batteri et tap i størrelsesorden 5-15% mot 1% ved ladeboks - gir ikke mening.

Selv lader jeg når sola skinner på taket mitt...

Dog, har du behov for å lade 5 timer på høy effekt daglig så forsvinner mye penger i lading og du bør kanskje se på om du har en fornuftig bilbruk :)

Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.353
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dersom man ikke har tid til å lade på lavere effekt så eier man enten en taxi med flere sjåfører, ellers så bør man muligens huske at man trenger å sove noen timer i døgnet også hvor bilen helst bør stå stille.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.353
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Eller for å si det på en annen måte; dersom du har et kjempebatteri i bilen, og hver dag kommer du hjem med tilnærmet tomt batteri og du trenger det fulladet til neste morgen; ja da vil det nok helt klart være lurt å heller gå opp til neste forbrukstrinn ved å lade på maksimal effekt, siden du da vil ha mulighet til å lade mest mulig de øyeblikkene strømmen er ca gratis og du kun betaler nettleie, fremfor å betale berg-og-dalbanepriser igjennom hele ladesyklusen for å slippe å bli dratt opp til neste forbrukstrinn.

men slike tilfeller tyder på noen med et ganske ekstremt kjøremønster. Men det er jo folk som kjører førti tusen i året, så om dette er deg, så vil du nok helt klart tjene på dette

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.589
    Torget vurderinger
    1
    En annen ting, sånn apropos strøm vi bruker og betaler for, og som ikke kommer til nytte til forflytning...
    Kona'n min har forvarming av batteriet. Før hurtiglading kan jeg velge forvarming, enten manuelt, eller ved å legge inn planlagt hurtiglading via navigasjon til h.lader. Da går det av seg selv. Dette er nyttig for kjappere lading.
    Men, ved saktelading på typisk veggboks eller kommunale ladere så starter oppvarming av batteriet uansett, FØR batteriet øker SOC. Det er ikke mulig å unngå at bilen prioriterer oppvarming av batteriet, og til dette bruker bilen ca 5 kWt. Når jeg oppdaget dette, og fulgte med på SOC, tilført effekt og ladetid, så fant jeg ut av bilen tapper strøm fra batteriet og samtidig henter strøm fra ladeboksen i ca en time KUN for å varme opp batteriet, og da var det 2 varmegrader.
    I en time tappet altså bilen batteriet sitt for ca 6 % SOC og hentet ca 2 kWt fra husveggen for å varme seg opp, FØR SOC begynte å krype oppover igjen. Dette var på kvelden, så når ladingen omsider ble ferdig så ble batteriet selvsagt kaldt igjen.
    Alle de 8 andre elbilene jeg har hatt tidligere, og heller ikke den andre 21-Ioniqen jeg har, har hatt behov for oppvarming av batteriet for å kunne ta imot 3,6-4,2 kW for å lade om vinteren.
    Dette medfører selvsagt også at småkjøring til- og klattlading utenfor butikker osv er fullstendig bortkastet. Den halvtimen-40 minutter tilkoblet til en 3,6 kW-lader gir ikke mer strøm til batteriet, men medfører at batteriet tappes i stedet, og kun blir varmere. Så kjører en hjem, med et unødvendig oppvarmet batteri, som uansett kjøles ned igjen.
    Hyundai Norge har selvsagt ikke noe annet enn svadasvar til dette scenariet, og det tror jeg heller ikke importører av andre merker med forvarming har heller.
    Tesla-Bjørn nevnte problemstillingen i en video han lagde forrige vinter under en hjemme-lading.

gwh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Antall liker
    777
    Sted
    Oslo
    Da er det signert en leasing kontrakt for en Ford Explorer awd med alt av nødvendig utstyr.
    Vet det er en variant av id.4 og jeg synes det er en god ting med unntak av de haptiske kontrollene
    Siden jeg har bak meg 100k km de siste 4 årene i en id.3 kan man vel si jeg er vant med de🙂.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.589
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.631
    Sted
    Bergen
    Jau jau
    Men vi er jo så rike
    Ikke kutter vi ned på skoler
    Ikke kutter vi ned på sykehusene og eldrehjem
    Vi bygger maaaassssse unødige veier
    Togene går alltid
    Og Forsvaret står klart til innsats mot hvem det måtte være
    Så gi elbilistene enda flere økonomiske insentiver
    Såpass må det være når man er tvungen til å stå i evig kø fordi det ikke bygges veier, fordi elbilen gjerne blir bil en, to og tre og fire i familen

for øvrig lurer jeg på om regnestykket som det vises til har med seg miljøavtrykket av produksjonen av bilen, eller kun for bruken

OT, men i samme sjanger
    legg så til satsingen på batterifabrikker, nedbygging av natur til fordel vindmøller etc

den grønne satsingen er bare så bra altså….

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    19.763
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.018
    Jeezzz… en demo arrangert av gruppen «The Dawn Project, Tesla Takedown and Resist Austin»

Bare å vente på at dette blir debunked som de andre Youtubefilmene.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.018
    Folkevogn tar i det minste ansvar når slikt oppstår. Hos tesla skal de holde kjeft og dysse ned/bagatellisere problemet , og går til rettsak når den stakkarslige teslaeieren krever feilen rettet.
    Minner om at alle de tyske bilprodusentene er dømt for kartellvirksomhet.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.217
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg kjørt min første kinesiske elbil. En Xpeng G6. Hvis denne representerer tilstanden til kinesisk bilindustri så betyr det at de står ganske langt tilbake i forhold til den etablerte delen av industrien. Greit nok at teknikken, slik som utstyr og lading, batteri og alt det der er langt fremme, men den fundamentale bildelen viser med tydelighet at dette er fra noen som ikke har drevet med bil lenge.

Bilen er labjen og upresis å kjøre. Fjæring og demping er uharmonsik; bilen klarer det kunststykket å være for myk og stumpete på samme tid. Rattet har fasong som et kneippbrød(!) noe som gjøre det til en bisarr opplevelse å foreta f.eks en u-sving. Hva i all verden er galt med runde ratt? Midtkonsollen med armstøtte er for høy slik at sånne som meg som er høy og følgelig må ha setet langt bak (da går det også ned), sitter med høyre skulder i 90grader rett ut!.....etc.....

Det er en romslig bil for pengene men fremstår for meg som et uferdig produkt. Jeg vet at de som bruker denne som Taxi i nord-norge har problemer med varmeapparatet i snøvær; slutter å fungere. Mange har forlangt å få kjøpet hevet. Et par drosjeeiere i Harstad har vært i avisa om saken. Deler er vanskelig om ikke umulig å få tak i. Løses ofte med å plukke deler fra usolgte nybiler - gjelder bla motor og lykter. Jeg hadde styrt unna....

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.631
    Sted
    Bergen
    Da har jeg kjørt min første kinesiske elbil. ..
    . Deler er vanskelig om ikke umulig å få tak i. Løses ofte med å plukke deler fra usolgte nybiler - gjelder bla motor og lykter. Jeg hadde styrt unna....
    Kun kjørt, ikke kjøpt?
    men som en annen postet for en stund sia, funker fint til transport for de som egentlig ikke bryr seg så mye om selve bilen og bilteknologi? Med bilteknologi mener jeg alt som har med trad bil å gjøre og alt annet (selvkjøring og all annen unødig it tekno) tatt bort

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    672
    Sted
    Aarhus
    Vis vedlegget 1128094

Ser ikke bra ut med 44% reduksjon av total produksjonskapasitet
    Mens det totale salget av elbiler i Europa økte i april, fortsatte nedgangen for Elon Musks Tesla. Salget i forrige måned falt til 5475 Tesla-biler, en nedgang på 52,6 prosent fra samme måned i fjor, ifølge organisasjonen for europeiske bilprodusenter, ACEA

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.018
    Mens det totale salget av elbiler i Europa økte i april, fortsatte nedgangen for Elon Musks Tesla. Salget i forrige måned falt til 5475 Tesla-biler, en nedgang på 52,6 prosent fra samme måned i fjor, ifølge organisasjonen for europeiske bilprodusenter, ACEA
    Tesla Y er Europas mest solgte elbil sålangt i 2025.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.018
    Tesla er borte fra Europa juni 2026 muligens med unntak av Norge (tett med idioter)
    Tesla begynner å få opp produksjonstakten på Tesla Y for å møte behovet:

IMG_2014.jpeg

IMG_2013.jpeg

Det fins folk som legger ut dronefilmer av fabrikkene og hvordan de stadig bygges ut. I denne kan man se ståa for Giga Berlin. Også hvordan Tesla Y kjører av dem selv ut fra fabrikk til parkeringen hvor bilfrakterne venter.

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.018
    Ikke bra
    Sitat:
    Det bør nevnes at grunnleggeren av The Dawn Project, Dan O'Dowd, leder et selskap som tilbyr konkurrerende programvare for automatisert kjøring.

I tillegg er både Tesla Takedown og ResistAustin organisasjoner som ikke er spesielt fornøyde med Elon Musk måte å drifte Tesla på –eller hans politiske engasjement.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn