Det minner om oppsettet vi fekk: nettselskapet her hadde eit greitt tilbod der vi fekk boks (Zaptec) og installasjon relativt rimeleg.Jeg har en slik bil, og kun enfas inn med hovedsikring på 40A (begrenset pga inntakskabelen - jeg ønsker meg mere). Jeg har en Zaptec lader, som går på 32A sikring og kjører den som regel nedjustert til 20A. Dette kan jeg sette i appen.
Er ikke ladetapet proposjonalt med effekten ?-men på laveste nivå så øker ladetapet også,fordi ladingen tar lenger tid. En slipper ikke unna 0,3-0,4 kW pr time i rent varmetap i ombordladeren.
Ved 0,4 kwt ladetap:
5t lading = 2 kwt ut i varme
10t lading = 4 kwt ut i varme.
Lader en 10t i døgnet på hverdager utgjør dette 50t i uka, og 200 kwt pr uke i rent ladetap. 5 timer lading på dobbel effekt utgjør da 100 kwt i ladetap pr uke, en differanse på 100 kwt. Dette blir, med 100 kwt i 'tapsdifferanse' pr uke, 400 kwt i mer-tap pr mnd grunnet lav effekt. (egentlig mer fordi en mnd er lenger en 4 uker (mer enn 4x7 dgr)
Koster strømmen 1 kr/kwt inkl alt av avgifter og påslag (ca, dersom kwt-prisen er 40 øre, resten avgifter), så blir merkostnaden for halv ladeeffekt ca 400 kr/mnd.
Hvilke hopp er det på forbrukstrinnet du ikke ønsker? Er den høyere enn 400 kr?
Selv en VW med alvorlige feil er å foretrekke foran en Muskboks...![]()
Volkswagen tilbakekaller 800 biler
En produksjonsfeil har ført til at flere hundre eiere av modellen ID.7 må levere bilen på verksted.www.vg.no
Folkevogn tar i det minste ansvar når slikt oppstår. Hos tesla skal de holde kjeft og dysse ned/bagatellisere problemet , og går til rettsak når den stakkarslige teslaeieren krever feilen rettet.Vis vedlegget 1127784
![]()
Volkswagen tilbakekaller 800 biler
En produksjonsfeil har ført til at flere hundre eiere av modellen ID.7 må levere bilen på verksted.www.vg.no
Det ryktes at en egen hit-and-run funksjon kommer i neste oppdateringEn liten Full Self Driving test. Dette skal være "umulig" med FSD, mens et menneske ikke ville klart oppgaven. Sjåføren i bilen har slått på FSD.
Vis vedlegget 1127808
Minner om at alle de tyske bilprodusentene er dømt for kartellvirksomhet.Folkevogn tar i det minste ansvar når slikt oppstår. Hos tesla skal de holde kjeft og dysse ned/bagatellisere problemet , og går til rettsak når den stakkarslige teslaeieren krever feilen rettet.
Kun kjørt, ikke kjøpt?Da har jeg kjørt min første kinesiske elbil. ..
. Deler er vanskelig om ikke umulig å få tak i. Løses ofte med å plukke deler fra usolgte nybiler - gjelder bla motor og lykter. Jeg hadde styrt unna....
Heldigvis er ikke muskern anmeldt eller dømt for noeMinner om at alle de tyske bilprodusentene er dømt for kartellvirksomhet.
Mens det totale salget av elbiler i Europa økte i april, fortsatte nedgangen for Elon Musks Tesla. Salget i forrige måned falt til 5475 Tesla-biler, en nedgang på 52,6 prosent fra samme måned i fjor, ifølge organisasjonen for europeiske bilprodusenter, ACEA
Jeg har vel sett August 2026, men jeg har ikke kunnskap nok til å kopiere FB-innlegget hvor det ble sagt.Tesla er borte fra Europa juni 2026 muligens med unntak av Norge (tett med idioter)
Tesla Y er Europas mest solgte elbil sålangt i 2025.Mens det totale salget av elbiler i Europa økte i april, fortsatte nedgangen for Elon Musks Tesla. Salget i forrige måned falt til 5475 Tesla-biler, en nedgang på 52,6 prosent fra samme måned i fjor, ifølge organisasjonen for europeiske bilprodusenter, ACEA
Tesla begynner å få opp produksjonstakten på Tesla Y for å møte behovet:Tesla er borte fra Europa juni 2026 muligens med unntak av Norge (tett med idioter)
Godt å bli kvitt dritten - da er da bare å slite med (Musk & Tesla) fanboys som fortsatt durer rundt i sine "selvkjørende drapsmaskiner"....Tesla er borte fra Europa juni 2026 muligens med unntak av Norge (tett med idioter)
Sitat:Ikke bra
![]()
Det er litt for mange variable i den der selvkjøringsligninga til å forvente at det går bra under alle forhold. Og veldig mange ulike forhold vil dukke opp på en helt vanlig dag.Ikke bra
![]()