Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.334
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Greit å merke seg for kjøpere av kinesiske elbiler.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.552
    Sted
    Bergen
    Alle gjør sine valg basert på egne preferanser, og de fleste av oss er helt uinteressant for Kina eller trumpern eller hva det nå måtte være på det nivået.

Men
    - sjekk ut NRKs artikkel om nettsvindel, man kan fort havne der siden man sprer sine data uhemmet og uten å vite
    - for statlig uvennlig aktivitet er det big data som gjelder. SÅ når man bidrar med å sende alle sine data om alt mulig, også tilfeldig informasjon om forsvaret, kritiske infrastruktur, bedrifter etc, så bør man vite og tenke litt over hva den informasjonen kan gi til de rette analytikere; og de er nok av en annen støpning av våre ofte hodeløse politiker og ledere i offentlig forvalter.

Et lite eksempel på kultur og forståelse av kunnskap og informasjonen: Bergen engines holdt på å bli solgt til russerne, og det med e-poster fra folk på topp nivået i embetsverket med emojies.

Da må faktisk noen andre med litt bedre vett ta noe ansvar

Og ja, jeg vet at åpenhetsloven har tatt alt helt ut, og nå forsøker man å putte det tilbake bak lås og slå.. litt sent, men hvis vi alle starter nå så blir situasjonen forbedret over tid..
    Skal for ettertiden ikke plage tråden med for mye OT, men when all things ties together..

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.178
    Sted
    Fjøresteinane
    Min erfaring med franske biler er nokså begrenset. Men den nye Renault 5 får mye skryt. Og ser litt kul ut.
    Mi også, diverre. Eg les jo med skrekkblanda fryd om ingénierie ingénieuse i litt eldre utgåver av sorten, men det vesle eg har prøvd av post-2000 franske bilar har vore heilt ok.

Liker nok forma og detaljar på R4 litt betre enn R5, og bølgjeblikk nedst på dørene tykkjer eg er søtt. Men neppe så veldig lurt.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.633
    Min erfaring med franske biler er nokså begrenset. Men den nye Renault 5 får mye skryt. Og ser litt kul ut.

Vis vedlegget 1120230
    Bortsett fra at jeg selv foretrekker mer konservative felger, så synes jeg Renault har ganske bra dreis på design om dagen. Så er det også et pluss om man slipper alle blålysene som elbiler en stund ofte var oppsatt med.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.552
    Sted
    Bergen
    Er kampen allerede avgjort?
    Etter hvert som kinesernes velstand øker så øker kravene og med en godt utdannet teknogjeng blir det fort utvikling
    som blir meget vanskelig å stoppe bla siden de har et stort hjemmemarked

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.893
    Kinesiske BYD har nå gått forbi Tesla i antall solgte biler i europa.

BYD prøver å skvise ut andre kinesiske bilprodusenter ved å dumpe prisene på bilene. Kun et fåtall av kinesiske produsenter tjener penger og mange sliter med likviditeten. Konkurser er ventet.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.495
    Torget vurderinger
    0

Greit å merke seg for kjøpere av kinesiske elbiler.
    Det var vel Danmark som oppdaget nylig at kinesiske deler i el forsyningen der hadde innebygget muligheter til å stenge hele greia!

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.643
    Da ble det elbil på meg tilslutt også. Klinket til på Polestar sin 0% rente på en 4 DM Performance i fargen Storm som skal komme i begynnelsen av juni.

Må starte jakten på vinterdekk til den da Polestar kun ville selge meg 22" på vinteren, noe jeg synes er unødvendig stort. Noen som har samme bil som har 20" eller 21" på sin?

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.621
    Sted
    Sørlandet
    Gratulerer med spennende bilvalg. Sommerkampanjen til Polestar er gunstig og jeg har vurdert å bytte ut vår P2 Performance til fordel for en P4 Performance.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.810
    Sted
    Holmestrand
    Da ble det elbil på meg tilslutt også. Klinket til på Polestar sin 0% rente på en 4 DM Performance i fargen Storm som skal komme i begynnelsen av juni.

Må starte jakten på vinterdekk til den da Polestar kun ville selge meg 22" på vinteren, noe jeg synes er unødvendig stort. Noen som har samme bil som har 20" eller 21" på sin?
    22 på vinterdekk?
    Sommerdekk da?

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.992
    Sted
    Liten by
    Kinesiske BYD har nå gått forbi Tesla i antall solgte biler i europa.

BYD prøver å skvise ut andre kinesiske bilprodusenter ved å dumpe prisene på bilene. Kun et fåtall av kinesiske produsenter tjener penger og mange sliter med likviditeten. Konkurser er ventet.

Pest eller kolera?

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.643
    Gratulerer med spennende bilvalg. Sommerkampanjen til Polestar er gunstig og jeg har vurdert å bytte ut vår P2 Performance til fordel for en P4 Performance.
    Takk for det. Synes Polestar 4 har ett tøft design både utvendig og innvendig og med da 50 mil rekkevidde på Performance så bør det være rikelig til å slippe rekkeviddeangsten. Tror løsningen uten bakrute og kamera bakover kommer til å gå helt greit for meg.

.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.561
    Torget vurderinger
    1
    Samme der, 22" sommer og vinter. Bør holde med 21 eller 20 på vinter tenker jeg. Mye større utvalg felg og dekk også.
    Velg 20" om du kan, er mitt råd. Det kan utgjøre et par-tre mil på vinter-rekkevidde kontra 21".

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.423
    Selv ikke Tesla service bulletiner er nok bevis for å få godkjent reklamasjon i USA. Videoen er underholdene fordi den viser hvor mye forbruker må gjennom for å vinne fram hos Tesla. Og selv om man har en sterk sak slik som i dette tilfellet er det kun et fåtall kunder som orker slikt styr for 950 US$.

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.643
    Så en identisk bil på Polestar Økern. Gleder meg nå😃. ETA neste uke-ish.

Første ting på lista er polering og coating med Wurth sin Graphen behandling som jeg gjør selv. Hva gjør folket med understellsbehandling av elbiler?

IMG_2767.jpeg

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.561
    Torget vurderinger
    1
    [ 20241117_134810.jpg QUOTE="Tand, post: 4209390, member: 553"]
    Så en identisk bil på Polestar Økern. Gleder meg nå😃. ETA neste uke-ish.

Første ting på lista er polering og coating med Wurth sin Graphen behandling som jeg gjør selv. Hva gjør folket med understellsbehandling av elbiler?

Vis vedlegget 1124550
    [/QUOTE]
    Fluid Film. Smører på Fluid Film Gel BN, et seigt, tykt fett med pensel der det spruter mest fra hjulene og åpne områder, og sprøyter hulrom, dører, kanaler, innsiden av skjermer og panser med FF NAS, et mer flytende men likevel seigt produkt som kryper utover og lukker alle porer.
    Man kan si hva en vil om antirust-middel som ikke tørker og blir hardt slik som Dinotrol, Tectyl, Mercasol osv, men det er enkelt og følge med på tilstanden, og enkelt å etter-sprøyte med mer FF ved behov, feks ved hjulskift, og evt begynnende rustutvikling er synlig og stoppes umiddelbart med en liten dusj FF på rusten.
    Legger ved et bilde av bensiner'n, en Honda uten antydning til rust.

20241117_143002.jpg 20241117_134810.jpg

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    987
    Min far har understellsbehandlet sin Polestar med Dinitrol.

Bilen stod nettopp ei uke på verksted etter at drivlinjen stoppa. Noen koblinger på batteriet som måtte ned. Nye drivaksler har den også fått. Polestar som merke kommer mest sannsynlig til å forsvinne. Han ser nå på Mercedes.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.709
    Sted
    Trondheim
    Det er mange kinesiske merker som kommer til å forsvinne. De har levd høyt på statlige tilskudd og stort hjemmemarked.

Sist redigert:

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.224
    Sted
    Sunndalsøra
    Selv ikke Tesla service bulletiner er nok bevis for å få godkjent reklamasjon i USA. Videoen er underholdene fordi den viser hvor mye forbruker må gjennom for å vinne fram hos Tesla. Og selv om man har en sterk sak slik som i dette tilfellet er det kun et fåtall kunder som orker slikt styr for 950 US$.

Disse ''plastskum'' rattene er noe dritt. kompositt eller eller lærtrukket er bedre. Må behandles. Varme urene hender er årsaken :) Reklamasjon og oppfølging er for dårlig.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.178
    Sted
    Fjøresteinane
    Det er mange kinesiske merker som kommer til å forsvinne. De har levd høyt på statlige tilskudd og stort hjemmemareked.
    All according to the plan.

I motsetnad til i vesten (særleg EU, men også USA) har ikkje Kina AS ein sjølvstendig interesse i å vedlikehalda taparane når dei har kåra ein/nokre kinesiske vinnarar (BYD slik det ser ut no).

Brutal kombinasjon av plan- og marknadsøkonomi der.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.709
    Sted
    Trondheim
    Nettopp. Jeg tror det er mange som har kjøpt kinesisk elbil i det siste som vil kunne få problemer framover. Tilgang på deler, tilgang på merkeverksted, bruktpris som vil stupe...
    Nå flytter jo Geely utviklingsavdelingen til Polestar/Volvo fra Sverige til Kina, så etter at GM tømte Trollhättan for bilproduksjon ser det ut til at Geely vil gjøre det samme med Göteborg. Hvordan går det med Lotus, tro? Geely eier jo dem også.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn