Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    972
    Du linker til gammelt nytt.

Det er selvsagt ett steg nærmere supervised FSD i Norge at SVV lar Tesla begynne godkjenningsprosessen med 1 bil. Tesla er lei av å vente på sentral godkjenning så derfor søker nå Tesla land for land.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    972
    Frem til nå har ikke Tesla hatt nok Y til å levere, men nå øker volumene overalt.

Jeg tenker Y blir Norges mest solgte bil 2025, og vil slå Leaf i totalt antall solgte biler all time high. De som ikke tror dette kan jo vedde ei pils;)

IMG_1582.jpeg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.343
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Legg merke til alder:

75 er ingen alder nå tildags, men å ha parkinsons og sukkersyke hjelper ikke på kjøreferdighetene. Ser ikke ut til å være noen tvil om at han tråkket på gassen i stedet for bremsen. «Fuldstendig fra snøvsen» i hans egne ord.

Anklageren går videre til en udtalelse, som er indhentet fra den sigtedes læge. Her lyder det, at sigtede fejler flere ting, der kunne nedsætte hans evne til at køre bil. Det er ikke én bestemt ting, men et samsurium der gør, at lægen ikke mener, at sigtede er egnet til at køre bil.

Lægen har oplyst, at den sigtede ikke har kørselforbud, men lægen er alligevel overrasket over og ikke klar over, at den 75-årige kørte bil.
    Den sigtede forklarer, at han var på vej til Bispebjerg Hospital, hvor hans hustru er indlagt. Han havde været ude og købe is på Isoteket – lige omkring hvor ulykken skete – som han glædede sig til at dele med sin hustru.

Han satte sig ind i bilen og så, at der er plads til at svinge ud på vejen, siger han. Han drejede rettet skarpt mod venstre og trådte på speederen. Men hans fod smutter fra speederen til bremsen, og fordi hjulene er drejet så skarpt mod venstre, kører han ind i noget rækværk ved noget vejarbejde på den modsatte side af vejen.

- Det er her, jeg bliver fuldstændig fra snøvsen. Jeg har mistet herredømmet over bilen. Og det resulterer så i de påkørsler, siger han.

Det chokerede ham så meget at ramme rækværket, at han mistede besindelsen og reagerede i panik, forklarer han.

gwh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Antall liker
    738
    Sted
    Oslo
    For noe annet, min vw id3 Pro s fyller snart 4 år, nærmer seg 100.000 og straks klar for service nummer 2.
    Noe helt annet enn ice bilene mine som hadde maks 25000 mellom service intervallene.
    Lille Grå gjør jobben sin bra og til høsten blir det langtur i Europa igjen.
    Screenshot_20250502-190208.png Screenshot_20250502-190406.png

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    972
    Skal man overleve som bilprodusent må man ha kontroll på software. Nokia og Kodak taklet dette heller dårlig og nå kommer det stadig drypp fra de store bilprodusentene om ståa. Les setningen hvor det står «pivotal»:

IMG_1604.jpeg

IMG_1605.jpeg

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    972
    Kjører rundt i den nyeste Y’en og folk ser mye mer etter denne enn X Plaiden, så det er tydelig at folk er nysgjerrig på bilen. Ser veldig kul ut. Bilen gir vel 98% av X. Riktignok føles 0-100 på 4,8s tregt ut.

Sjekka forøvrig bilen med magnet og hele bilen bortsett fra frem- og bakskjerm, er aluminium.

IMG_1626.jpeg

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.300
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mistenker at folk ikke er nysgjerrig på bilen da det er side opp og side ned med spalteplass overalt. Er nok mer nysgjerrig på hvem som som faktisk kjøper slikt nå i 2025.
    En annen ting er nok for å sjekke hvilke visuelle endringer som har skjedd siden forrige gen. som det går 13 av på dusinet.
    Er endel av de nyeste i området der jeg bor.
    En ting Tesla (eller bilskribenter og fanboys) har klart er å omtrent lage sine egne "bilklasser" som VW Golf klarte i sin tid. "Golf klassen", "Model Y klassen" etc.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    972
    Mistenker at folk ikke er nysgjerrig på bilen da det er side opp og side ned med spalteplass overalt. Er nok mer nysgjerrig på hvem som som faktisk kjøper slikt nå i 2025.
    En annen ting er nok for å sjekke hvilke visuelle endringer som har skjedd siden forrige gen. som det går 13 av på dusinet.
    Er endel av de nyeste i området der jeg bor.
    En ting Tesla (eller bilskribenter og fanboys) har klart er å omtrent lage sine egne "bilklasser" som VW Golf klarte i sin tid. "Golf klassen", "Model Y klassen" etc.
    Jeg bemerker bare hvem som snur seg etter den, og hvem som står å ser på den på kjøpesenteret parkert. Om jeg får øyekontakt med noen så hilser jeg jo så hør og bør.

Igjen, ingen her som vedder ei pils mot at Y blir Norges mest solgte bil i 2025?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.179
    ^At noe kikker på bilen din betyr ikke at de beundrer den. Kan være at de ler inne i seg over den store hypen som viser seg å være litt....overhypet?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.036
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Overraska ein gong ein nybakt småbarnsfamilie som interessert stirra inn i vindauga på T5 Multivan-en min.

Eg opna sjølvsagt opp og viste finessane, men passa på å forklara i detalj om alle problema vi hadde hatt med bilen, inkludert den defekte motoren ein del årsmodellar kom med. Trur eg greidde å få dei på betre tankar.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    972
    ^ Overraska ein gong ein nybakt småbarnsfamilie som interessert stirra inn i vindauga på T5 Multivan-en min.

Eg opna sjølvsagt opp og viste finessane, men passa på å forklara i detalj om alle problema vi hadde hatt med bilen, inkludert den defekte motoren ein del årsmodellar kom med. Trur eg greidde å få dei på betre tankar.
    Ja, du burde vurdere den nye Tesla Y så slipper du historier om motorkrøll når du ruller ned vinduet.

Finesser på Multivan er vel oppsummert med at førerstol har justerbart armlene, så vær obs på at med Tesla kan en forklaring på finessene i detalj ta vesentlig lengre tid.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.445
    Sted
    Bergen
    For de av oss som gjennom et relativt langt liv har vært med å betale og fortsatt betaler for veiene som elbilentusiastene, som vanlig med de unge, surfer gratis på så blir det uansett et problem når alle kjører rundt i de "stilige" teslaene. I gata jeg bor; 4x hus, 3x hvite tesla; ka f.. har de i gata mi å gjøre dersom de ikke har råd til skikkelig bil med skikkelig farge.. fattiglus, kjedelige monotone folk
    (tipper det nå blir et hyl av dimensjoner når elbilentusiastene nå kanskje, dersom de ikke hiver dette over på bensin og diesel folket, må betale for avhending av bilbatteriene, som nå står stablet ute litt her og der... kan egentlig ikke vente før neste unge YT bryter seg inn og kobler opp..)

Tenker da at jeg kan få et problem når synet blir litt dårlig, og tåka setter inn og man prøver å starte opp en bil med sin vante nøkkel uten at nøkkelen passer. Neste steg er, i lett agitert stil, å vandre inn i boden og hente ut slegga.. man må jo komme seg inn i bilen for svarte...
    så kommer muskerns divine hånd og tar bilde til offentlig spott og spe
    På tide å flytte til nabolag der tesla virkelig er bannlyst

Forøvrig har jeg være på tur med kollegaenes teslaer (kan være at dette er postet før, men..):
    1. Måtte sitte og vente i regnet mens eieren ladet opp mobiltelefonen slik at han fikk låst opp teslaen og fikk startet teslaen.. hærlig kontemplasjon som jeg ikke hadde etterspurt eller følt veldig behov for der og da
    2. etter et møte på en passelig havneområde så fikk han atter ikke låst opp teslaen.. satt og ventet mens han prøvde og prøvde (denne gangen var mobilen greit ladet) .. plutselig låste teslaen seg opp og han fikk, my good, startet bilen og vi fikk kjørt derfra.. atter en nydelig kontemplasjon som jeg heller ikke hadde etterspurt eller følt behov for der og da
    - hvordan er det elektromekaniske og elektroniske miljøet på en havn..
    3. eller en annen kollega med sin tesla på sommerferie i spania.. der er det, som kjent, nesten ikke parkeringshus under bakken, og der har alle de få parkeringshusene, som alle vet, full 5G+ nettverk implementert,,, or maybe not.
    Anyway, ingen kontakt med bilen, ingen opplåsning og ingen start; mor glad, barn glad, far glad.. happy holidays..; usikker på kontemplasjonverdien som ingen av de sikkert ikke hadde spurt om eller forventet å få i et sommerlig parkeringshus i Spania - men det fikk de jammen.

Har i mine år aldri vært borte slike problem med mine bensin og diesel dyr, men så er jeg jo i starten, håper jeg, på gammel gubbe.. = enkelt liv

Jaja såånnn går no dagan med det noen kaller fremskritt...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.596
    Sted
    Trondheim
    Min bil har både nøkkel, nøkkelkort og mulighet for å bruke mobilen. Jeg er gammel nok til at jeg alltid har nøkkelen i lomma. Det føles tryggest sånn.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.445
    Sted
    Bergen
    du veit hva som skjer når åran går, man blir eldre og har flere valg for samme ting?
    en dag er alle glemt fordi man trudde at den 2., 3. eller 4. varianten var tilstede...

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.036
    Sted
    Sunnmøre
    Ja, du burde vurdere den nye Tesla Y så slipper du historier om motorkrøll når du ruller ned vinduet.

Finesser på Multivan er vel oppsummert med at førerstol har justerbart armlene, så vær obs på at med Tesla kan en forklaring på finessene i detalj ta vesentlig lengre tid.
    Ah, har store forventningar om å halda den bilen på vegen iallfall 3-4 år til, og så nedskalera til maksimalt klasse «stor stasjonsvogn». Tesla utgår inntil vidare, først og fremst sidan dei motarbeider fagforeiningar og tariffavtalar (og litt fordi Musk er lakei og/el bakmann for Trump).

Finessane i Multivan er stort sett at bilen har gedigent indre volum, ok firehjulsdrift og at alle seta bak kan flyttast fram og tilbake langs skinner i dørken. Dei to i midten kan også vendast 180 grader.

Motoren på ein del modellar etter 2010 var uansett ganske triste saker (feildesign), og framstillinga var heller ikkje heilt god.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.596
    Sted
    Trondheim
    du veit hva som skjer når åran går, man blir eldre og har flere valg for samme ting?
    en dag er alle glemt fordi man trudde at den 2., 3. eller 4. varianten var tilstede...
    Jeg er ikke helt der enda :)
    Telefonen har jeg alltid med meg, nøkkelkortet er i lommeboka og nøkkelen er i lomma.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.445
    Sted
    Bergen
    Litt OT, men samme sjanger: gode historier fra nybilenes elektroniske fremskritt til automobillivet

Spania atter en gang, jeg på borte/hjemmekontor ca 45 min fra nærmeste flyplass, godt og varmt, ei venninne ringte og lurte på, siden jeg er i gammel gubbe segmentet med verktøy og annet lurt, bla bilbatteri i garasjen, om jeg kunne «fikse»
    Slektas unge lovende, kvinner og menn!!, på ungdomsferie i Spania og får låne familiens relativt nye bil som står parkert på flyplassen. De har da holdt på med å få start på bilen uten synlig suksess, bilen har trådløs opplås +++, bilen er låst opp, men vil ikke starte
    Par timer senere har jeg lastet opp bilen med litt utstyr og drar på reparasjonstur, ungdommen har da sittet utenfor bilen i nesten 5 timer
    Prøver å starte, får en displaybeskjed ala får ikke kontakt..
    Kobler til med startkabler, samme opplegg hmmm hmmm
    Sjekker nøkkel, trykker på lås opp, og start… broom broom
    Go ferietur videre

sjølsagt, at bilen fysisk er låst opp må jo ikke tolkes som at bilens hjerne er låst opp…
    Kæm skulle tru..

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.856
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Skjønner ikke helt at det går an å fremvise slik lidenskap for en bruksgjenstand og et vanlig fremkomstmiddel jeg.
    En sportsbil, en klassisk veteran eller en helt spesiell bil - ja, men ikke for et masseprodusert helt ordinært kjøretøy.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.546
    Torget vurderinger
    1
    For de av oss som gjennom et relativt langt liv har vært med å betale og fortsatt betaler for veiene som elbilentusiastene, som vanlig med de unge, surfer gratis på så blir det uansett et problem når alle kjører rundt i de "stilige" teslaene. I gata jeg bor; 4x hus, 3x hvite tesla; ka f.. har de i gata mi å gjøre dersom de ikke har råd til skikkelig bil med skikkelig farge.. fattiglus, kjedelige monotone folk
    (tipper det nå blir et hyl av dimensjoner når elbilentusiastene nå kanskje, dersom de ikke hiver dette over på bensin og diesel folket, må betale for avhending av bilbatteriene, som nå står stablet ute litt her og der... kan egentlig ikke vente før neste unge YT bryter seg inn og kobler opp..)

Tenker da at jeg kan få et problem når synet blir litt dårlig, og tåka setter inn og man prøver å starte opp en bil med sin vante nøkkel uten at nøkkelen passer. Neste steg er, i lett agitert stil, å vandre inn i boden og hente ut slegga.. man må jo komme seg inn i bilen for svarte...
    så kommer muskerns divine hånd og tar bilde til offentlig spott og spe
    På tide å flytte til nabolag der tesla virkelig er bannlyst

Forøvrig har jeg være på tur med kollegaenes teslaer (kan være at dette er postet før, men..):
    1. Måtte sitte og vente i regnet mens eieren ladet opp mobiltelefonen slik at han fikk låst opp teslaen og fikk startet teslaen.. hærlig kontemplasjon som jeg ikke hadde etterspurt eller følt veldig behov for der og da
    2. etter et møte på en passelig havneområde så fikk han atter ikke låst opp teslaen.. satt og ventet mens han prøvde og prøvde (denne gangen var mobilen greit ladet) .. plutselig låste teslaen seg opp og han fikk, my good, startet bilen og vi fikk kjørt derfra.. atter en nydelig kontemplasjon som jeg heller ikke hadde etterspurt eller følt behov for der og da
    - hvordan er det elektromekaniske og elektroniske miljøet på en havn..
    3. eller en annen kollega med sin tesla på sommerferie i spania.. der er det, som kjent, nesten ikke parkeringshus under bakken, og der har alle de få parkeringshusene, som alle vet, full 5G+ nettverk implementert,,, or maybe not.
    Anyway, ingen kontakt med bilen, ingen opplåsning og ingen start; mor glad, barn glad, far glad.. happy holidays..; usikker på kontemplasjonverdien som ingen av de sikkert ikke hadde spurt om eller forventet å få i et sommerlig parkeringshus i Spania - men det fikk de jammen.

Har i mine år aldri vært borte slike problem med mine bensin og diesel dyr, men så er jeg jo i starten, håper jeg, på gammel gubbe.. = enkelt liv

Jaja såånnn går no dagan med det noen kaller fremskritt...
    De glemte at alle teslafolk er sopere. Jeg var en tur i Tromsø i høst, og hørte mye "åååå, nuuualsååååh. KOR e Tesselaen min bidd av nuuu-dah!" (tenk på Erlend Elias her)
    Her sørpå sier de "ååååh, jah, blir det mer sne nå så vet jeg ikke min arme råd, allsåh." (tenk Jan-Thomas her)

Men du skal ha takk for at du som fossilbilkjører betaler for at vi med bla elbil kan kjøre uten å betale for oss, som du skriver. 😘

Takk igjen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn