Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Taycan Turbo S er på ønske-tegnebrettet ... Liker design, farge (rød), grei nok rekkevidde.
    Alternativet er en bensin/diesel utgave av (whatever) produsent. BMW ? Tja ... Kjedelig!
    Kjører per nå en "fornuftig" 530dx Touring, men den har sett sine beste (politiske :mad:) dager.
    Er rede til å legge ned 2.2-Røkkelakser på en Porsche. Kvaliteten er jo himmelhøyt over en Tesla, men så er jo også prisen.
    Men jeg trenger jo ikke en bil til å frakte arselet fra sofa til platespiller, så det er vel kanhende mer et smykke enn lastebil jeg ender opp med.

    Cheers & sånn.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Noen med erfaring med I-Miev eller en av fransøsene? Lurer på å kjøpe 2011/12/13-mod til vinterkjøring i saltlake og annen driiiit.
    Er disse bilene noen reale fillebiler, eller er de mer holdbare enn Leaf 2011-13? (som er en real fillebil)
    Går trillingene 7 mil i 10 kuldegrader, eller melder rekkeviddeangsten seg så fort parklysene er påslått med fullt batteri?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    To Tesla 3 Performance kjørte på Trackday eventet på Rudskogen i går. Den ene med originale dekk og den andre med Michelin Pilot Sport 4. Den med originale dekk kjørte jevne 1.50-1.52 runder og den andre kjørte 1.44-1.45 runder. Meget imponerende! Dem kjørte runde etter runde med innlagte pauser for å kjøle ned bremser og sikkert også batteripakke. Det røyk temmelig godt av bremsene fra begge bilene. 1.44 runder på Rudskogen er bra!

    -BB-
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    To Tesla 3 Performance kjørte på Trackday eventet på Rudskogen i går. Den ene med originale dekk og den andre med Michelin Pilot Sport 4. Den med originale dekk kjørte jevne 1.50-1.52 runder og den andre kjørte 1.44-1.45 runder. Meget imponerende! Dem kjørte runde etter runde med innlagte pauser for å kjøle ned bremser og sikkert også batteripakke. Det røyk temmelig godt av bremsene fra begge bilene. 1.44 runder på Rudskogen er bra!

    -BB-
    Ikke prøvd dem men PS2 var da standard på min S da jeg handlet. Ikke at jeg er noe fintfølende på dekk siden jeg kjører pent og på offentlig vei. Men men, moro å leke med tanken.. Tror PS4S vill vært føstevalget om jeg skulle valgt en litt mer aktiv kjørestil. Her er en som tester slikt:

     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Gjenstår å se med Polestar, det virker i det minste ganske helhjertet. Synes det er synd at det som har kommet av elbiler fra de etablerte premium produsentene frem til nå har vært såpass halvgjort.
    Jeg har bestilt meg Polestar 2 jeg. Bestilte også en Tesla 3, men etter prøvekjøring kansellerte jeg. P2 leveres i juli og jeg gleder meg :)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Gjenstår å se med Polestar, det virker i det minste ganske helhjertet. Synes det er synd at det som har kommet av elbiler fra de etablerte premium produsentene frem til nå har vært såpass halvgjort.
    Jeg har bestilt meg Polestar 2 jeg. Bestilte også en Tesla 3, men etter prøvekjøring kansellerte jeg. P2 leveres i juli og jeg gleder meg :)
    Stilig !
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Gjenstår å se med Polestar, det virker i det minste ganske helhjertet. Synes det er synd at det som har kommet av elbiler fra de etablerte premium produsentene frem til nå har vært såpass halvgjort.
    Jeg har bestilt meg Polestar 2 jeg. Bestilte også en Tesla 3, men etter prøvekjøring kansellerte jeg. P2 leveres i juli og jeg gleder meg :)
    Samme her med alle options inkl performance pack og vegansk ditt og datt.

    -BB-
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert bra bil, men nå blir det ikke kinesiske produkter på meg (ja, jeg vet at det er mye kinainnmat i det meste) før de har ryddet opp i forholdene som førte til pandemien. Økonomisk press er tydeligvis det eneste de forstår og vi får gå etter de rent kinesiske selskapene. Det er det eneste vi kan gjøre, og det lurer langt farligere virus enn COVID 19 i miljøene rundt kinesiske (og østasiatiske) wet markets.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gjenstår å se med Polestar, det virker i det minste ganske helhjertet. Synes det er synd at det som har kommet av elbiler fra de etablerte premium produsentene frem til nå har vært såpass halvgjort.
    Jeg har bestilt meg Polestar 2 jeg. Bestilte også en Tesla 3, men etter prøvekjøring kansellerte jeg. P2 leveres i juli og jeg gleder meg :)
    Gratulerer:), den ser veldig bra ut.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    Har ikke bladd i tråden, men hva mener folket her om den nye VW id3? Vurderer å bestille en slik usett og uprøvd. Skummelt? Eller ikke?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Ut fra hva jeg har lest om forhåndsbestilling av Audi E-tron så ville jeg vært skeptisk. Dyrt å kansellere og lite å stille opp med ved forsinkelser. Nedskalert utgave av E-tron som alternativ samt forlenget rekkevidde på 55 utgaven gikk også de med forhåndsbestilling glipp av.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Skeptisk til VAG, enda mer skeptisk til Møller.

    Var det ikke E-Tron som ved "en glipp" prøvde å lure kundene til å levere bilen for oljeskift, eller var det en annen?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Aner ingen ting om ID.3 og jeg ville aldri bestille en bil uten å ha prøvekjørt den først.
    Jeg har imidlertid veldig positiv opplevelse av min (tidligere) Golf GTE (som jeg ga til min datter) og Passat GTE. Veldig gode biler. Behagelige å kjøre. Gode løsninger. God plass. Effektive og lavt forbruk.
    Jeg er imidlertid ikke spesielt imponert over Møller. Rigide og vanskelige å ha med å gjøre. Dyre.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    Takk for fine tilbakemeldinger.

    Møller skal jeg nok klare - har gode forbindelser der. Firmaet, der Fruen jobber, har firmaavtale der (stort selskap med 30.000 ansatte). Det gjør at vi også får rabatt.

    Hun har nå en GTE, som vi begge er veldig fornøyde med (bortsett fra at ladehybrid egentlig er noe tull, etter min mening: kort el rekkevidde og et tungt batteri som gjør at bensinforbruket blir høyt). Men det er leasing, som går ut i september. Derfor lurer vi på id3 og fordi vi bor i keiser Raymonds rike, der det snart er dødsstraff for å kjøre noe annet enn el ?????? .

    Id3 tiltaler, fordi den er bygget fra grunnen og opp og ikke bare er en bensinbil, som man har slengt inn et batteri i.

    Men for all del - kom gjerne med alternativer!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi har bestilt denne for levering i nå i april, men har ikke hørt noe mer enn at fabrikken i Frankrike var stengt i 2 uker. Jeg er tålmodig og får vel bil i løpet av en måneds tid kanskje....
    70865541.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Vi har bestilt denne for levering i nå i april, men har ikke hørt noe mer enn at fabrikken i Frankrike var stengt i 2 uker. Jeg er tålmodig og får vel bil i løpet av en måneds tid kanskje....
    []
    Den går allerede på veien i Peugeot utgave men den tror den er i segmentet under Golf/id3.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    Meg igjen.

    Etter den ikke helt beskjedne. prisøkningen på id3, blir estimert pris på den vi hadde tenkt rundt 455.000.- Da begynner vi å nærme oss Polestar 2 og ikke minst Mustang Mach-e med awd.

    Hva ville dere gjort?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.814
    Anbefaler å se Munro live på youtube der de plukker Tesla modell Y ned i molekyler. Dette er et uavhengig firma som selger informasjon til de som ønsker det. F. eks. Japansk bilindustri er interessert. Han sier rett ut at han ikke kan anbefale noen Tesla modeller unntatt modell Y. Tesla har lært av sine feil og Tesla modell Y er det beste de noen gang har levert.
    Tilfeldig episode:
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ville kjøpt type 2 og adapter fremfor å investere i ‘Betamax’.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Hei, er det en spesifikk elbillader dere anbefaler for type 1? så på https://belva.no/tjenester/Elbillader-i-Bergen at de har gratis befaring i Bergen, men tenkte å spørre her innom om noen abefaler noe, så jeg vet at jeg får noe av det bedre for pengene.
    Få satt opp en ladeboks/ladestasjon med Type2-uttak, altså uten fastmontert ladekablel.
    Ladestasjon på vegg/stolpe til elbillading kalles "Mode 2". ("Mode1" er den nødladeren med kladd.) Da er alt klart til å bruke den ladekabelen du har- og trenger mellom ladestasjon og bil uansett kabeltype (Type2-->ChadeMo/type 1 eller Type2-->CCS/type2).
    Enda smartere kan det være å legge opp en kurs med 3-fas og industristøpsel på veggen. Om du senere finner ut at du skal få deg en annen/ny ladeboks (disse er jo under stadig utvikling) så kan du bestille boksen med en liten 'sladd' av en innførselskabel med industrikontakt på boksens strøminntak, og plugge rett inn i industristøpselet på veggen uten å måtte bestille elektriker.
    Selv bruker jeg Viridian E-Lite på husvegge og Spark Blue inne i garasjen. Veldig godt fornøyd med disse.
    Husk strømrensing før ladestasjonen. Da låter stereoanlegget myyye bedre, elmotoren får svartere bakgrunn og støyer mindre, og AC-anlegget får mer varme om vinteren. :ROFLMAO:

     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jeg venter på Id4, den ser ut til og bli bilen for vårs........ 4 hjuls trekk, kan trekke henger på 1500 kilo og rekkevidde på ca 500 kilometer........ er ganske sikker på at den vil erstatte de 2 Golf'ene vi har nå (en E Golf og en stv Tdi 4motion m hengerfeste).
    Hos Møllerbil regner de med at en godt utstyrt Id4 vil komme på ca 550.000 og det er 300.000 mindre enn tilsvarende biler anno i dag.

    Nå skal de jo bygge ut noe voldsomt med ladestasjoner i Tyskland, så da blir det kanskje mulig og dra på langtur med EL bil også.
    Klarer man f.eks 35 mil i 110 km/t tempo før man må lade er mye av ulempene borte, for etter 3 timer kjøring har man uansett bare godt av en 20 minutters pause...... så det kan funke. Tar man Color line til Kiel, så trengs det 4 ladinger til før man er i Ungarn eller Østerike........ det lar seg høre.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg kan kime inn og igjen anbefale Leaf 30 kwh for de som vil ha en rimelig, tvers gjennom kjedelig, økonomisk, trygg, super-behagelig og praktisk bil.

    Man får norske biler med lav km fra 135 tusen nå med 2-3 års garanti igjen. Nå på sommeren viser gjettometeret 22+ mil når fulladet.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    518
    Antall liker
    806
    Torget vurderinger
    8
    Venter på denne..Polestar 2 med bla. 408 hk og permanent 4 hjulsdrift bør dette bli bra + (vi har også en 2018 mod. BMW i3 som blir mye brukt ) Da blir det to el biler på gårdsplassen.. Ikke noe mer diesel og bensin her i gården .

    ps2 3.jpg
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Flott bil ja - men har elbilen kommet allerede, eller er hans bil hybriden? Jeg trodde ikke den kom før nærmere jul.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Vi vurderer nye Volvo xc40, syns den virker spennende
    Jeg prøvesatt XC40 nylig. Flott bil med gode kvaliteter! Dog, igjen, det er begrenset med plass i mange nye biler. Den oppleves som jevnstor med f.eks. Leafen jeg har. Bagasjerommet er omtrent likt. En RAV4 er markant mer romslig. Jeg forventer mer for 550 tusen. 408 hk og 4x4 er kult, men hvor skal man utnytte dem? "Alle" elbiler har jo mer enn nok krefter til norske veier.

    Hadde den vært 1,5 ganger størrelsen hadde den vært interessant. Nå er det mer en litt pen Golf som man sitter høyere i med bedre rekkevidde - som man sjelden trenger.

    Men nå gjelder det mange biler. Tesla Model 3 er også liten og har et lite brukbart bagasjeom mtp. innlasting og høyde.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840
    Noen har dratt frem en prototyp. Andre derimot øser ut hundretusenvis av biler folk kan kjøpe...
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Vår Polestar 2 performance blir levert i slutten av august. Så langt en positiv salgsprosess.

    -BB-
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    518
    Antall liker
    806
    Torget vurderinger
    8
    Vår Polestar 2 performance blir levert i slutten av august. Så langt en positiv salgsprosess.

    -BB-
    Har du fått vite dette nå?? ...Står vel bare august eller september på levering...Vår bestilling fra 21.01 endret fra august til september og såvidt jeg vet er det ingen i Norge som ennå har fått en reell dato for levering i motsetning til kunder i Sverige.
    Uansett er det bare å glede seg til denne el.bilen og jeg må bare si at etter en halv time prøvekjøring i forrige uke er forventningen steget enda noen hakk. :):)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Skikkelig Lustigkurre av en biltester tester Chevy Bolt...er vel det samme som Ampera?

    Enjoy,,,
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn