Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.741
    Antall liker
    20.245
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Delekatalogen til min 1999 Mazda MX-5 er også åpent tilgjengelig på nett, forresten. Ikke spesielt unikt det heller. Tror egentlig det er et lovkrav i USA, forhåpentligvis snart også i EU under «right to repair».
    Right to repair er regulert i EU, men ikke tiltenkt privatpersoner. Det er åpen tilgang for alle autoriserte verksteder regelverket regulerer. Det er bl.a Temot og Figiefa som er organisasjonene som arbeider med det.
    I Norge er de representert gjennom ABL - «motsatsen» til BIL.
    De lobber nå sterkt for at de også skal få åpen tilgang til all datatrafikk som sendes fra kjøretøyene.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.367
    Antall liker
    2.587
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    ser jo ut som denne funker ganske bra, men får man kjøpt disse i Noreg ?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    1.042
    Her, for eksempel: https://parts.mazdausa.com/Mazda__MX-5-Miata.html

    Batteritilstanden på Model S kan jeg sjekke via Tessie app, siden Teslas egen testprosedyre er nokså krevende for batteriet.
    Se der, bra av Mazda.

    Tessie henter Teslas eget interne kallulerte overslag av degradering mens Teslas eget test faktisk tester batteriet slik alle batteritester må gjøres for et reelt bilde av degraderingen. Ingen grunn til å ha Tessie har jeg konkludert med.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.469
    Antall liker
    1.177
    Torget vurderinger
    4
    Tja, å sammenligne med å koble 3 parts utstyr til OBD porten er ikke riktig etter min mening. Service mode i Tesla er gjort på et nivå som ingen andre produsenter er i nærheten av, og service mode er lett tilgjengelig. Å teste batteritilstand er forøvrig i normal modi, men nok ikke tilgjengelig på dine gamle Teslaer.

    For ordensskyld, vis meg gjerne Mazdas online delekatalog for din 1999 MX5, og Mazdas katalog for 2025 modellen.

    På Tesla har jeg verkstedprisene og kan bestille delene til min hjemme-adresse.
    Er vel ikke noe som skiller service mode på en Tesla fra OpenSID på SAAB. Jeg hadde mulighet for å lese ut all sensorikk og koder på kjørecomputer da jeg hadde 9-5,
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.834
    Antall liker
    11.476
    Er vel ikke noe som skiller service mode på en Tesla fra OpenSID på SAAB. Jeg hadde mulighet for å lese ut all sensorikk og koder på kjørecomputer da jeg hadde 9-5,
    Nå må du være klar over at Tesla er mestere i å finne opp ting på nytt.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    1.042
    Ok kult, Tesla har videreutviklet dette. Bilen bruker feks 1 time for batteridiagnose, eller 5 minutter på AC klimasjekk med alle spjeld osv. Alt dette visualisert på skjerm. Er det noe som ikke virker logger teknikerne seg på bilen og ser hvor feilen kan ligge.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    1.042
    I mangel på andre biltråder, så er sagaen om biler med håndgranater istedetfor airbags ikke avsluttet. 19 mennesker drept i Frankrike av airbags sålangt. De europeiske bilprodusentene, tidligere omtalt som et (mafia)kartell av EU, forsøker å slippe å kalle tilbake. Feilen var kjent i 2011 men airbagen ble i biler levert frem til 2018.

    Her kan man søke på bil og Takata og en drøss med Audier, BMW, VW, Citroen mfl kommer opp med tilbakekalling.


     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.726
    Antall liker
    4.694
    Er det lukten av rettssak vi kjenner på? I praksis betaler man jo for en vare som holdes tilbake siden bilen er registrert og avgiftsbelastet (her forsikring) med den maksimale kraften.

    Volkswagen understreker at oppgraderingen ikke påvirker bilens rekkevidde, og ettersom bilen er registrert med full effekt fra fabrikk, trenger ikke eierne å informere forsikringsselskapet.

     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    9.802
    Antall liker
    20.038
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Er det lukten av rettssak vi kjenner på? I praksis betaler man jo for en vare som holdes tilbake siden bilen er registrert og avgiftsbelastet (her forsikring) med den maksimale kraften.
    Tesla har jo hatt en tilsvarende løsning i en stund. Tror ikke det har utløst noen rettsaker.

    I mellomtiden har Xpeng klart å kjøre veldig langt på 24 timer.
    Når de etterhvert klarer å dette med campingvogn og i -20 grader så kan kanskje elbil bli aktuelt for enkelte hfs'ere også.

     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    6.517
    Antall liker
    4.212
    Sted
    Liten by
    De begynner å bli vanskelig å overse, de kinesiske bilene. Selv om jeg misliker de og selv om jeg tror infomasjonsflyten er langt verre enn det mange tror, så er de på grunn av pris og ytelse vanskelig å ikke ha med i planleggingen av nyinnkjøp.... :oops:
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    1.042
    Yokerattet med tilhørende knapper er faktisk noe jeg liker best med Teslaen, så jeg ser på dette som storm i et vannglass fra folk som aldri har kjørt Tesla noe særlig, som feks biltestere.

    Dette er som ved leiebil, hvor de ulike bilprodusentene har 28 ulike løsninger på blinklys, visker, lys og cruisekontroll. Det tar litt tid å bli vant til noe annerledes.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.756
    Antall liker
    3.116
    Har heldigvis ikke fått hår i ørene enda, så renault og peugeot står ikke på lista
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    3.669
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Yokerattet med tilhørende knapper er faktisk noe jeg liker best med Teslaen, så jeg ser på dette som storm i et vannglass fra folk som aldri har kjørt Tesla noe særlig, som feks biltestere.

    Dette er som ved leiebil, hvor de ulike bilprodusentene har 28 ulike løsninger på blinklys, visker, lys og cruisekontroll. Det tar litt tid å bli vant til noe annerledes.
    Jeg fant denne:

     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.676
    Antall liker
    1.610
    Torget vurderinger
    1
    Yokerattet med tilhørende knapper er faktisk noe jeg liker best med Teslaen, så jeg ser på dette som storm i et vannglass fra folk som aldri har kjørt Tesla noe særlig, som feks biltestere.

    Dette er som ved leiebil, hvor de ulike bilprodusentene har 28 ulike løsninger på blinklys, visker, lys og cruisekontroll. Det tar litt tid å bli vant til noe annerledes.
    Dersom blinklysløsningen er det som likes best ved en bil..... -da ville jeg byttet bil.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.246
    Antall liker
    12.052
    Sted
    Trondheim
    Jeg skulle likt å se de 28 forskjellige måtene produsenter har på å håndtere blinklysvelgere. Jeg tviler ikke på at franske produsenter hadde ymse løsninger på 60- og 70-tallet, men akkurat det er jo rimelig standard i dag.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    1.042
    Dersom blinklysløsningen er det som likes best ved en bil..... -da ville jeg byttet bil.
    Ja yokerattet og en rattstamme fritt for staker er noe av det beste med helheten til Tesla. Legger man litt egenerfaring til, og ikke bare baserer egne synspunkt på andres, vil man se at designet ikke er dumt. Spesielt når man tar betraktning i hva som kommer ift selvkjøring. Audi fikk kjeft for kamera istedetfor sidespeil, men speil vil også forsvinne (midtspeil allerede borte på siste Polestar)

    At bilen er i aluminium er det aller beste. Sikkert langt ned på lista for mange, men høyt oppe for meg. Andre vil sikkert heller trekke frem at bilen er en av verdens raskeste.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    1.042
    Jeg skulle likt å se de 28 forskjellige måtene produsenter har på å håndtere blinklysvelgere. Jeg tviler ikke på at franske produsenter hadde ymse løsninger på 60- og 70-tallet, men akkurat det er jo rimelig standard i dag.
    Blant annet blinklys skrev jeg. Du har ikke kjørt nok leiebiler til se at dette er løst på ørten forskjellige måter.

    Likevel tror jeg Tesla uten hendler er den mest intuitive å finne ut av.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    6.517
    Antall liker
    4.212
    Sted
    Liten by
    Hei, ikke kjørt/sittet på i MEGANE E-TECH, men har kjørt den litt større Scenic E-Tech i litt over ett år (ca 35 000Km) og må si den innfrir veldig bra.
    Så de er ikke like? Jeg så på de som nesten identiske, men da bare ut av bilder...
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    1.042
    Betydelig større plass i Scenic, den har og så plass til større batteri 87kWt, (kjører lett over 60 mil på sommer)
    Fint eksempel på Tesla versus europeiske produsenter. Megane 2WD med 87kWh batteri og Y 2WD med 75kWh batteri har oppgitt samme WLTP rekkevidde på 622km.

    12kWH i forskjell eller 17% dårligere effektivitet.
     

    Halvor O

    Medlem
    Ble medlem
    29.04.2025
    Innlegg
    18
    Antall liker
    15
    Sted
    Oppland
    Fint eksempel på Tesla versus europeiske produsenter. Megane 2WD med 87kWh batteri og Y 2WD med 75kWh batteri har oppgitt samme WLTP rekkevidde på 622km.

    12kWH i forskjell eller 17% dårligere effektivitet.
    Er nok sant det, men grunnen er nok mest at Y antagelig har betydelig lavere luftmotstand. En jeg snakket med fortalte om enda større forskjeller i motorveihastighet Scenic går ikke 622 km i 120 Km/t.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    1.042
    Er nok sant det, men grunnen er nok mest at Y antagelig har betydelig lavere luftmotstand. En jeg snakket med fortalte om enda større forskjeller i motorveihastighet Scenic går ikke 622 km i 120 Km/t.
    Googlet Cd koeffisientene; hhv 0,25 og 0,22 så ikke så stor forskjell. Dette utgjør bare omtrent en tredjedel av det ekstra forbruket, så drivlinjen til Renault må også være betraktelig dårligere enn Tesla.
     

    Halvor O

    Medlem
    Ble medlem
    29.04.2025
    Innlegg
    18
    Antall liker
    15
    Sted
    Oppland
    Googlet Cd koeffisientene; hhv 0,25 og 0,22 så ikke så stor forskjell. Dette utgjør bare omtrent en tredjedel av det ekstra forbruket, så drivlinjen til Renault må også være betraktelig dårligere enn Tesla.
    Tja, ser kanskje ikke så mye ut, men 0,22 + 14% = 0,2508
    Men Tesla har nok hatt et forsprang rent teknisk også på mange, men det krymper fort.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn