Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.534
    Antall liker
    3.654
    Sted
    Sunnmøre
    Beklager at jeg ble litt entusiastisk over at man endelig får et batterikjøretøy som ser bra ut og at man for en gangs skyld kan få en full size pickup som ikke koster skjorta.
    Eg tenkjer ikkje det er grunn til å beklaga.

    Sjølv køyrer eg altså no og då VW T5, og argumenta våre i 2016 (eller: kona sine, eg ville jo gjerne brukt pengane våre på ein halvgamal Porsche eller halvgamal Geländewagen) var om lag det same: God plass til ein familie på seks + katt + bagasje, 1 europall eller bunke 240x120-plater baki (trur eg) dersom vi gjer litt arbeid med å flytta og/el leggja ned sete og ikkje har familien på seks bak. Helst ikkje eit lass med grus, litt vanskeleg å spyla. Dieselforbruket (med ny motor) er ca 2.5x det erato kunne melda om på sin MB E-klasse.

    Altså, ingen moralsk peikefinger frå mi side, men eg lurte oppriktig på kva som var "gamechanger" med F-150 samanlikna med ein mindre pickup (som Hilux, Amarok eller Ranger), altså kvifor du understreka "full size" heile tida, og svaret er altså "litt større plass overalt". Greit svar, det.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.457
    Antall liker
    17.184
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Heilt sikkert, men kva er eigentleg desse bruksområda som ikkje vert dekt av små pickup-ar? Kva det med F-150 som er fantastisk for dei som (av ein eller annan grunn) har bruk for pickup?
    Hva er egentlig bruksområdet til en stor tung Tesla som ikke dekkes av en liten personbil m/plass til 5 personer?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.751
    Antall liker
    1.977
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Eg tenkjer ikkje det er grunn til å beklaga.

    Sjølv køyrer eg altså no og då VW T5, og argumenta våre i 2016 (eller: kona sine, eg ville jo gjerne brukt pengane våre på ein halvgamal Porsche eller halvgamal Geländewagen) var om lag det same: God plass til ein familie på seks + katt + bagasje, 1 europall eller bunke 240x120-plater baki (trur eg) dersom vi gjer litt arbeid med å flytta og/el leggja ned sete og ikkje har familien på seks bak. Helst ikkje eit lass med grus, litt vanskeleg å spyla. Dieselforbruket (med ny motor) er ca 2.5x det erato kunne melda om på sin MB E-klasse.

    Altså, ingen moralsk peikefinger frå mi side, men eg lurte oppriktig på kva som var "gamechanger" med F-150 samanlikna med ein mindre pickup (som Hilux, Amarok eller Ranger), altså kvifor du understreka "full size" heile tida, og svaret er altså "litt større plass overalt". Greit svar, det.
    Selv om damene gjerne juger til oss så vet vi alle menn at det er størrelsen som teller:)
    Og gjerne en hi lux eller lignende, men der er det jo ikke så mye pt som går på batteri.

    Og det med full size gikk mere på at med det avgiftsregimet som har vært i Norge så har disse typisk blitt altfor dyre, evt klasse som lett lastebil men da betaler man en formue i bom og man har fartsperre og max fart på 90?
    Så er jo en liten game changer for de som vil ha svær amerikansk pickup uten å bli flådd av importavgifter eller bompenger
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.534
    Antall liker
    3.654
    Sted
    Sunnmøre
    Hva er egentlig bruksområdet til en stor tung Tesla som ikke dekkes av en liten personbil m/plass til 5 personer?
    Godt spørsmål. Eg reknar med svaret er "litt meir plass overalt"?

    Eg skal, som sagt, vera den første til å anerkjenna "vil ha"-faktoren når ein skal kjøpa bil, eller andre ting. Det er jo ingen som har lyst til å bruka pengar på ein bil som er stygg, eller kjenst utilstrekkeleg på eit eller anna vis, dersom ein har råd til å betala for det ein eigentleg vil ha. Så eg trur nok at dei som kjøper Tesla S, vil ha ein stor, romsleg sedan med plass til utvaksne menneske i baksetet.

    Og eg ser heller ingen grunn til å erklæra F-150 som veldig mykje meir idiotisk enn 911-ane Beetlebug jamt deler bilete av. Men så var det heller ikkje eg som argumenterte med at bilen hadde "bruksområde". Det gjorde at eg faktisk, heilt oppriktig, lurte på kva som var den store skilnaden på "ordentleg" og "vanleg" pickup. Og det har både @Fenalaar og @Dr_BASS forklart, tenkjer eg.
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.442
    Antall liker
    12.561
    Sted
    Sørlandet
    Isozu D-Max med 3,5 tonn på hengerfeste.
    Kort rekkevidde.

    Spesifikasjoner
    KjøresystemAWD
    BatteritypeLithium-ion
    Batterikapasitet66,9 kWt
    Maks. effekt130kW (Front Motor 40kW /Rear Motor 90kW)
    Maks. dreiemoment325N.m (Front Motor 108N.m /Rear Motor 217N.m)
    Maks. hastighetOver 130 km/t
    Maks. nyttelast1.000 kg.
    Maks. hengervekt3.500 kg.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.751
    Antall liker
    1.977
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vil tro de aller fleste har for stor bil, stort sett kjører man rundt med mye luft. Men så er det lettere å kjøre rundt med luft enn å dytte 5stk inn i en 2 seter feks.
    Eventuellt Kan man ha mange biler eller leie bil hver gang man trenger noe annet enn det man har. Blir jo fort dyrt og styrete i lengden det også
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    667
    Antall liker
    694
    Sted
    Rogaland
    Tesla Model 3 performance er kommet
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.777
    Antall liker
    13.266
    Hva er egentlig bruksområdet til en stor tung Tesla som ikke dekkes av en liten personbil m/plass til 5 personer?
    Største problemet med en liten personbil er først og fremst bagasjeplass om man nå er fire-fem personer med bagasje som skal transporteres i den. Mye små bagasjerom rundtomkring. Det kan sikkert løses med noe som ikke er en stor og tung Tesla, men for vår del ville et bra knippe av biler være uaktuelle av denne grunnen og da jeg kjøpte (i 2015) var det ingen andre elbiler enn Tesla Model S som var i nærheten av aktuelle, nå er utvalget riktig nok en god del bedre. Jeg trodde jeg ville savne tilhegerkrok men det har jeg aldri savnet. Bilen er rimelig full når vi kjører på hytta, spesielt om vinteren. Det hadde sikkert vært mulig å dra med litt mindre stæsj men det blir fort en del volum når fire personer skal dra.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.457
    Antall liker
    17.184
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Største problemet med en liten personbil er først og fremst bagasjeplass om man nå er fire-fem personer med bagasje som skal transporteres i den. Mye små bagasjerom rundtomkring. Det kan sikkert løses med noe som ikke er en stor og tung Tesla, men for vår del ville et bra knippe av biler være uaktuelle av denne grunnen og da jeg kjøpte (i 2015) var det ingen andre elbiler enn Tesla Model S som var i nærheten av aktuelle, nå er utvalget riktig nok en god del bedre. Jeg trodde jeg ville savne tilhegerkrok men det har jeg aldri savnet. Bilen er rimelig full når vi kjører på hytta, spesielt om vinteren. Det hadde sikkert vært mulig å dra med litt mindre stæsj men det blir fort en del volum når fire personer skal dra.
    Det er jo den vanlige "fella" mange går i når de velger bil. Man tar "høyde" for unntakstilfellene. Takstativ m/takboks vil jo i de fleste tilfeller løse slike unntaksvis plassutfordringer mht bagasje.

    Men "liten" personbil kan jo være så mangt. Her var jo også mitt spm relatert til kommentaren om hvorfor noen trenger en "stor" pick up.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.257
    Antall liker
    5.232
    Digresjon: Synes Hyundai Ioniq 5 N fortjener å nevnes her. 650hk og en modus hvor den emulerer responsen og pådraget til en bensinbil, inkludert gearing med E-shift.


    Ser veldig heftig ut.



    Top Gear kåret den til årets bil i fjor.


     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.777
    Antall liker
    13.266
    Det er jo den vanlige "fella" mange går i når de velger bil. Man tar "høyde" for unntakstilfellene. Takstativ m/takboks vil jo i de fleste tilfeller løse slike unntaksvis plassutfordringer mht bagasje.
    Tja for vår del er det kjøring til hytte som er en ganske jevnlig aktivitet for oss. Om vinteren er skiboksen full av ski så ikke allverdens ekstra plass der. Jeg regnet faktisk en gang på å ha en liten elbil til lokalkjøring og så basere på bilkollektiv eller lignende for turer på ferie/hytte/etc men konkluderte med at det ville være et sted rundt hipp som happ og da er fleksibiliteten langt å foretrekke selv om man skulle komme ut en del i minus ved å ha en større/dyrere bil. Alternative løsninger ville f.eks være å kjøpe dobbelt opp av ski slik at de ikke trengte transport frem og tilbake. Vår neste bil blir nok mindre enn den vi har i dag siden det finnes mange flere alternativer nå enn hva som var tilfelle for 9 år siden.

    Ellers forsåvidt enig i grunntanken, har inntrykk av at det ikke er uvanlig å velige noe utfra et relativt perifert og/eller imaginært behov. Men på en annen side er mye av poenget med å faktisk eie en bil at man kan bruke den til det man har tenkt å bruke en bil til så får man nesten selv finne ut hva det er og så kanskje tenke litt igjenom hvor realistiske antagelsene faktisk er.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.534
    Antall liker
    3.654
    Sted
    Sunnmøre
    hvor den emulerer responsen og pådraget til en bensinbil, inkludert gearing med E-shift.
    Er det berre eg som tykkjer dette høyrest litt ut som eit sånt filter som skal gje hires-digital meir “analog lyd”, og gjer litt vondt i estetiklane?

    It controls the power and torque using advanced software to simulate the jolting feeling of rowing through the gears.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.257
    Antall liker
    5.232
    ^ Sikkert, men det funker visst jævlig bra, i hvert fall i følge Chris Harris som tar den på banen i den ene videoen jeg linket til (og han er en over gjennomsnittlig habil banesjåfør). Nytteverdien er selvsagt null, men det er likefullt en teknologisk tour de force. På samme måten som det er trivielt å få en digital avspiller til å høres ut akkurat som en platespiller, så er det også fullt mulig, dog litt mindre trivielt, å få en moderne elbil til å oppføre seg akkurat som en bensinbil. Og for de (oss) som synes det er morsomt å dra en sprek bensinmotor gjennom gearene er jo det helt topp.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.534
    Antall liker
    3.654
    Sted
    Sunnmøre
    Og for de (oss) som synes det er morsomt å dra en sprek bensinmotor gjennom gearene er jo det helt topp.
    Mjo, men eg hugsar kommentaren frå faderen (som alltid kjem til vera betre enn meg til å køyra bil) etter at han hadde leigd ein BMW med automatgir: “Han gira skikkeleg fint, faktisk betre enn meg” (etter det kjøpte han sjølv bil med automatgir).
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.751
    Antall liker
    1.977
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Akkurat som digital lyd er bedre teknisk enn analog gjelder det samme for El biler uten gir.
    Men på akkurat samme måte er det også noe med sjarmen og følelsen man får.
    Jeg syns dette var lurt og dersom jeg kjøper El bil en gang vil jeg sette pris på slike ting.
    Jeg tenker også at det er et marked for dette og at man aller helst kunne kjørt ulike "skins" I mangel på et bedre ord.
    Da hadde instrumentpanelet, effekt, gir, gass respons osv blitt endret til bilen man skulle etterligne.
    I dag vil jeg kjøre e30 m3, vipps så ser instrumentene like ut, du hører en hissig 4er, du girer (helst clutches Også) Og lever deg inn i det.
    Dette tror jeg kan bli stort for bil entusiastene dersom det gjøres riktig
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.257
    Antall liker
    5.232
    Mjo, men eg hugsar kommentaren frå faderen (som alltid kjem til vera betre enn meg til å køyra bil) etter at han hadde leigd ein BMW med automatgir: “Han gira skikkeleg fint, faktisk betre enn meg” (etter det kjøpte han sjølv bil med automatgir).
    Men han kjørte neppe veldig mye på bane. Dette er jo en feature utelukkende for underholdningens skyld, som det også er å ha 650hk i bilen i utgangspunktet. Og når man ikke kjører på bane eller Transfăgărășan Highway kan man bare trykke på en knapp og skru den av*, så oppfører doningen seg som en helt vanlig elbil uten gear. Jeg har kjørt litt på bane og kunne veldig gjerne tenkt meg å prøve en Ioniq 5 N, men å prøvekjøre den i byen er jo ingen vits.

    * den er normalt alltid av
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.519
    Antall liker
    6.932
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er jo den vanlige "fella" mange går i når de velger bil. Man tar "høyde" for unntakstilfellene. Takstativ m/takboks vil jo i de fleste tilfeller løse slike unntaksvis plassutfordringer mht bagasje.
    For min egen del, så er det slik at jeg har kun parkeringsplass og muligheter til å ha en bil. Dermed må denne bilen fylle hovedbehovene jeg har for bil.
    Det vil si, at jeg må få med meg alt vi trenger når vi skal på hytta. Jeg må ha rekkevidde nok til at jeg jeg ikke blir "mellabær" før jeg når fram til en hurtiglader.
    Og jeg må kunne trekke en tilhenger f.eks. når jeg skal på dynga, hente noen planker, bygningsplater osv eller kjøre skuter/atv til forhandleren for å få service.

    De virkelige unntakstilfellene (f.eks. å få til gårds to paller sement, 10 kubikk grus, eller lignende) må jeg som de fleste andre løse ved å betale noen for å levere det.

    Johan-Kr
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.457
    Antall liker
    17.184
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tja for vår del... osv
    Ja - akkurat. Og på samme måte har faktisk noen et "begrunnet" behov for en større pick-up (som jeg opprinnelig kommenterte mot). Og i den forbindelse var det relevant å trekke sammenlikning med hvorfor "trenger" noen en stor bil - en liten/mindre dekker vel behovet?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.457
    Antall liker
    17.184
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.027
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Han det handler om mener det var forkastelig at verdi tap var på 200 000 kr. Kjøper du en bil til nesten 800 000 er ikke det mye.
    Hvis man kjøper en såpass stor bil fra en relativ umerittert bilprodusent i Norge bør man regne med at det er noen ulemper.
    Selv Mercedes og Audi som er anerkjente merker, har tapt seg mye i pris på grunn av priskrig og dårligere tider.
    En bil som er nesten like stor som en Cadillac SUV, eller like stor som en Mercedes som koster det dobbelte, må nødvendigvis ha lavere kvalitet. Hvordan det utarter seg kan være mangelfull vær tetting.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.632
    Antall liker
    938
    Hadde vann fra taket i min nye LAND ROVER Discovery i 2000. De demonterte taket 2 ganger men fant aldri ut av det, fant ingen lekkasje punkter. Det vedvarte i de 21 år jeg hadde bilen. Nå solgt til Ukraina.
    En kamerat hadde ny MB sport, 2 seter, og fikk vann fra taket og ned i kupeen, og av alle steder havnet vannet i skrittet, så da han gikk på butikken etter arb. tid var det våt flekk i bukseskrittet, hehe
    Bilen var inne flere ganger men fant ingen løsning. Kondens vil jeg tro.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.153
    Antall liker
    9.481
    En kamerat hadde ny MB sport, 2 seter, og fikk vann fra taket og ned i kupeen, og av alle steder havnet vannet i skrittet, så da han gikk på butikken etter arb. tid var det våt flekk i bukseskrittet, hehe
    Det er en av grunnene til at jeg helst ikke bruker Spitfiren når det regner. Men så er den jo britisk....
    :ROFLMAO:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.777
    Antall liker
    13.266


    Will Jameson, som jobbet i Teslas superlader-team, skrev ifølge FT på X at Musk «har sagt opp hele ladningsorganisasjonen vår». En annen ansatt i den divisjonen, George Bahadue, la ut på LinkedIn og bekreftet at han hadde blitt sagt opp.

    «Hva dette betyr for ladningsnettverket, ladestandarden NACS, og alt det spennende arbeidet vi gjorde på tvers av bransjen, vet jeg ennå ikke. For en vill reise det har vært,» skrev Bahadue.

    Musk sa i memoet at hurtigladere under konstruksjon ville bli fullført, og «noen» nye steder vil få hurtigladere.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.043
    Antall liker
    8.292
    Torget vurderinger
    1
    Blir et blodbad dette. Elbilsalget synker globalt og ingen tjener penger. En rekke selskaper er null verdt. Kjøper man kinabil nå er man svært modig. De fleste av dem skal vekk.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.628
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg vil tro de aller fleste har for stor bil, stort sett kjører man rundt med mye luft. Men så er det lettere å kjøre rundt med luft enn å dytte 5stk inn i en 2 seter feks.
    Eventuellt Kan man ha mange biler eller leie bil hver gang man trenger noe annet enn det man har. Blir jo fort dyrt og styrete i lengden det også
    Jeg har både stort og smått. Noe til forskjellig bruk :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.585
    Antall liker
    35.508
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2


    Will Jameson, som jobbet i Teslas superlader-team, skrev ifølge FT på X at Musk «har sagt opp hele ladningsorganisasjonen vår». En annen ansatt i den divisjonen, George Bahadue, la ut på LinkedIn og bekreftet at han hadde blitt sagt opp.

    «Hva dette betyr for ladningsnettverket, ladestandarden NACS, og alt det spennende arbeidet vi gjorde på tvers av bransjen, vet jeg ennå ikke. For en vill reise det har vært,» skrev Bahadue.

    Musk sa i memoet at hurtigladere under konstruksjon ville bli fullført, og «noen» nye steder vil få hurtigladere.
    Musk er gal. Han kvitter seg tydeligvis med selskapets viktigste konkurransefortrinn til fordel for fantasifostre som Cybertruck. Jaja.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.534
    Antall liker
    3.654
    Sted
    Sunnmøre
    Musk er gal. Han kvitter seg tydeligvis med selskapets viktigste konkurransefortrinn til fordel for fantasifostre som Cybertruck. Jaja.
    Det er heilt openbert at ladenettet til Tesla har vore ein suksess, og nærast naudsynt dei første åra.

    Men samtidig, at i Europa er det etter kvart ganske mange aktørar som byggjer ut ladestasjonar med like høg kapasitet, og at det slik vil vera mindre pengar i å drifta ein eigen infrastruktur for Tesla?

    Å ikkje ha mage (eller vit) til å leggja daudt eit så openbert feilslått prosjekt som Cybertruck, er ikkje særleg tillitsvekkjande, nei.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.175
    Antall liker
    812
    De sa det samme om falkevingdørene til model X som de sier nå om Cybertruck. Model X ble vel forsinket 2-3 år pga Musk krav til falkevingdører. En tiltenkt leverandør til dørene ble vel også sparket ut og erstattet.

    Nå kommer Cybertruck til Norge på omvisning, så klart Musk har planer for denne også i Europa tenker jeg.

    Faller på sin egen urimelighet å sparke «alle» som holder i superlading og legge dette dødt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.744
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Trondheim
    Er det alle som har ansvar for superladenettverket, eller gjelder det bare utbygging av nye steder? De vil jo drifte de eksisterende og tjene gode penger på de, men behovet for nye er kanskje ikke så stort?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.777
    Antall liker
    13.266
    Er det alle som har ansvar for superladenettverket, eller gjelder det bare utbygging av nye steder? De vil jo drifte de eksisterende og tjene gode penger på de, men behovet for nye er kanskje ikke så stort?
    Hele saken er jo basert på en enkelt kilde så hva som faktisk har skjedd er vel ikke helt klart, ei heller hva som vil skje videre.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.554
    Antall liker
    9.721
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nei. Musk driver jo ikke akkurat selskapene "sine" på en forutsigbar måte. Bare det er et problem i seg selv.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.383
    Antall liker
    1.285
    Torget vurderinger
    1
    E-bilsalget er sterkt dalende over hele verden, 5 år gamle brukte e-biler som nå har oppnådd veteranstatus etter forholdsmessig lang oppnådd levetid selges snart på loppemarked til vaffel og kaffe-priser, Musk trekker inn årene og sier opp ansatte over alt, Folkevogn går på lavgir, havner fylles opp av kinabiler ingen vil ha, osv osv osv osv osv, og bensinbiler kan vise til økende etterspørsel over alt, også i Norge, og kråka fra Elbilforeningen snakker på seg snakkebrokk så fråden står i skjegget hennes.
    -Kan det tenkes at vi er vitne til begynnelsen på avviklingen av e-biler som ikke kan vedlikeholdes for å sikre lang teknisk levetid, og nu går over til noe som er mer bærekraftig og holdbart i lengden ved godt vedlikehold?
    Var på Ørje med MC på årlig softis 1. mai på Circle K der, og dæven det var mange velfungerende kjøretøy fra 1950-tallet. Der florerte det av 50-70 år gamle og velfungerende Amazoner og andre Volvoer, Chevroleter, Opeler osv osv osv osv, og om en e-bil skal virke bare på trass om 50-70 år så kan en jo lure på hvor mange millioner bilen har kostet i nye batterier, motorer og ombordladere/DC-DC-konvertere.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.554
    Antall liker
    9.721
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tja. Det er vel bare entusiaster som er interessert i å ha biler som er eldre enn ca 15 år. For bil som hobby har du sikkert rett og man kan jo bare lure på hvor mye CO2 disse slipper ut.

    Men at elbiler rammes av en krafig teknologiutvikling, den samme som gjør at mobiltelefonene dine føles avlegs etter 5-6-7 år, er det liten tvil om. Teknologiutvikling er en mulighet, og ikke bare et problem.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn