Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Hva som er små og store utgifter varierer jo men min tidligere fossilbil brukte rundt 30 000,- i året på drivstoff mens min nåværende elbil bruker rundt 3500,- i året på drivstoff ved hjemmelading.
    Ja, det er mange som gjør det der, bytter fra fossilbil til elbil for å spare driftskostnader. 🙂
    De bytter ut en fullt ut funksjonell, enkelt konstruert og gjeldsfri fossilbil, og kjøper en elbil som koster 5-600 tusen, som en ofte må for å få en elbil som kan yte nogenlunde det samme, med god rekkevidde, størrelse og hengerfeste som drar 1500+ kilo. De sparer gjerne 3 tusen spenn i mnd på bensin/diesel, og betaler 6 tusen spenn på billån i 10 år i stedet.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.105
    Antall liker
    3.216
    Torget vurderinger
    1
    Billånet ville vel ha kommet om det var en fossilbil eller elbil?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Billånet ville vel ha kommet om det var en fossilbil eller elbil?
    Nja, en sannhet med modifikasjoner. Kun om en bytter til nyere bil av andre årsaker enn å spare bensin/dieselkostnader. Om en tar til takke med en fossilbil i god stand og som yter det en trenger (den vil jo evt selges og vil fortsette å forurense med ny eier), så er det ikke totaløkonomien ved overgang til tilsvarende elbil som er den gode dealen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvor lenge ser du for deg å ha den nye bilen (?)
    Jeg pendlet omtrent som det du kjører, dvs 100 km en vei (Tbg - Oslo)
    Med diesel V50'en brukte jeg for 3500 - 4000 i diesel pr. måned.
    Med Konaen ligger jeg på 350-500 i strøm pr. måned.
    Så min innsparing pr. år er i området 30 000 eller så.
    En kunne tenke seg at en kunne legge de pengene i en noe dyrere bil, feks 3 år ville være omlag 90 000 eller så.

    Jeg ventet med å kjøpe elbil til det kom en som kunne kjøre Tbg- Oslo t/r uten å tenke på lading underveis, selv på vinteren.
    Konaen var blant de første til en ikke for høy pris som klarte det (Tesla var aldri et alternativ for meg).
    Det er omtrent den samme turen jeg kjører, men bare 1-2 ganger i uka egentlig. Like langt. Hadde dieselbilen vært problemfri hadde jeg beholdt den en stund til, men den begynner å få noen tilbakevendende problemer som jeg ikke orker å bruke tid og penger på. Så når jeg bytter vil jeg egentlig ha den neste bilen lengst mulig, gjerne 5 år eller lengre.

    Og jeg har en ganske fast sum med litt slingringsmonn å kjøpe for, så det er ikke aktuelt å låne penger til nyere bil. :)

    Egentlig hadde jeg slått fra meg tanken om rimelig brukt elbil, men etter å ha lest litt mer i denne tråden ble jeg i tvil igjen. Med unntak av spesielt èn ivrig bidragsyter virker de fleste å være unisont enige i at det er mye å spare, og at fordelene med elektrisk er mange. 😌
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    816
    Torget vurderinger
    8
    Nja, en sannhet med modifikasjoner. Kun om en bytter til nyere bil av andre årsaker enn å spare bensin/dieselkostnader. Om en tar til takke med en fossilbil i god stand og som yter det en trenger (den vil jo evt selges og vil fortsette å forurense med ny eier), så er det ikke totaløkonomien ved overgang til tilsvarende elbil som er den gode dealen.
    Dette argumentet var vel mildt sagt litt merkelig. De fleste som bytter bil / kjøper ny eller brukt har vel på forhånd bestemt seg sånn noenlunde hvor mye penger en skal bruke på dette det være seg om det er ny fossil bil eller el. bil ?
    Jeg (og mange med meg) liker å kjøre en flett by bil og har de siste 20 årene byttet bilen etter 3-4 års bruk , da er det hva jeg kan avse i mellomlegg mellom den gamle og den nye som bestemmer valgene jeg har. Heldigvis valgte jeg ny el.bil for 3 år siden og har ikke angret et sekund på dette og jeg kan bare si deg jeg har spart en ganske stor sum penger på disse 3 årene i forhold til et kjøp av eks. en ny dieselbil i samme prisklasse. Nå er ny el.bil i bestilling for levering i 2024.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Dette argumentet var vel mildt sagt litt merkelig. De fleste som bytter bil / kjøper ny eller brukt har vel på forhånd bestemt seg sånn noenlunde hvor mye penger en skal bruke på dette det være seg om det er ny fossil bil eller el. bil ?
    Jeg (og mange med meg) liker å kjøre en flett by bil og har de siste 20 årene byttet bilen etter 3-4 års bruk , da er det hva jeg kan avse i mellomlegg mellom den gamle og den nye som bestemmer valgene jeg har. Heldigvis valgte jeg ny el.bil for 3 år siden og har ikke angret et sekund på dette og jeg kan bare si deg jeg har spart en ganske stor sum penger på disse 3 årene i forhold til et kjøp av eks. en ny dieselbil i samme prisklasse. Nå er ny el.bil i bestilling for levering i 2024.
    Var/er det så vanskelig å se poenget mitt om at å bytte til elbil bare for å bytte til elbil, som en må betale mye mer for dersom den skal yte det samme som den litt tilårskomne men gode fossilbilen, er dårlig butikk?
    Du drar inn et helt annet/nytt argument, nemlig -behovet- for å hele tiden ha en bil som er nyere enn 4 år. Selvsagt er det billigere å drifte en elbil til 500k kroner enn en fossilbil til 500k kroner med samme gjeldsgrad, men dersom en har en fossilbil til 150k kroner uten gjeld og som er god som gull så er det dårlig butikk å låne 350k kroner for å spare bensin el diesel.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.827
    Antall liker
    16.006
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Var/er det så vanskelig å se poenget mitt om at å bytte til elbil bare for å bytte til elbil, som en må betale mye mer for dersom den skal yte det samme som den litt tilårskomne men gode fossilbilen, er dårlig butikk?
    Du drar inn et helt annet/nytt argument, nemlig -behovet- for å hele tiden ha en bil som er nyere enn 4 år. Selvsagt er det billigere å drifte en elbil til 500k kroner enn en fossilbil til 500k kroner med samme gjeldsgrad, men dersom en har en fossilbil til 150k kroner uten gjeld og som er god som gull så er det dårlig butikk å låne 350k kroner for å spare bensin el diesel.
    Sløseri. Er du klar over hvor mye buss og tog du kan ta for 150K. For ikke å snakke om hvor mye sunnere der er å sykle eller gå 😉
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Dette argumentet var vel mildt sagt litt merkelig. De fleste som bytter bil / kjøper ny eller brukt har vel på forhånd bestemt seg sånn noenlunde hvor mye penger en skal bruke på dette det være seg om det er ny fossil bil eller el. bil ?
    Jeg (og mange med meg) liker å kjøre en flett by bil og har de siste 20 årene byttet bilen etter 3-4 års bruk , da er det hva jeg kan avse i mellomlegg mellom den gamle og den nye som bestemmer valgene jeg har. Heldigvis valgte jeg ny el.bil for 3 år siden og har ikke angret et sekund på dette og jeg kan bare si deg jeg har spart en ganske stor sum penger på disse 3 årene i forhold til et kjøp av eks. en ny dieselbil i samme prisklasse. Nå er ny el.bil i bestilling for levering i 2024.
    Nei, argumentet er ikke spesielt merkelig. Å bytte til ny bil hvert 3-4 år er en ekstremt dyr hobby å ha over tid uavhengig av om man kjører på el eller dinonsaurjuice. I de aller, alller fleste regnestykker som omfatter bil så er verditap den fullstendig dominerende faktoren, deretter kapitalkost og så er er det litt avhengig av om det er forsikring eller drivstoff på neste plass. Å basere bilkjøp på "hvor mye man kan avse i mellomlegg" er mye merkeligere måte å tenke på i min bok.

    Hadde jeg beholdt min forrige bil (Skoda Superb) kontra å kjøpe meg en Tesla i 2015 så hadde jeg vel vært et sted rundt en halv million rikere enn hva jeg er i dag. Hva diesel (som den gikk på) koster kontra strøm blir ikke ekstremt interessant i den sammenheng. Sjekket regnr på den og bilen jeg hadde før det igjen (Skoda Octavia) og begge ser ut til å fortsatt være i drift. Har råd til rimelig mye reparasjoner utenfor garanti for differansen. Jeg er rimelig sikker på at de som kjøpte de bilene av meg har hatt et mye rimeligere bilhold enn meg og har også klart å komme seg fra A til B greit.
     
    Sist redigert:

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    816
    Torget vurderinger
    8
    Nei, argumentet er ikke spesielt merkelig. Å bytte til ny bil hvert 3-4 år er en ekstremt dyr hobby å ha over tid uavhengig av om man kjører på el eller dinonsaurjuice. I de aller, alller fleste regnestykker som omfatter bil så er verditap den fullstendig dominerende faktoren, deretter kapitalkost og så er er det litt avhengig av om det er forsikring eller drivstoff på neste plass.
    Det er mange dyre hobbyer...hi-fi kan definitivt være en av disse. Det selges nesten 200 000 nye biler i Norge hvert år. Noen av oss er dumme nok til å kjøpe disse.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Det er mange dyre hobbyer...hi-fi kan definitivt være en av disse. Det selges nesten 200 000 tusen nye biler i Norge hvert år. Noen av oss er dumme nok til å kjøpe disse.
    Folk for gjøre hva de vil, men å fokusere på hva drivstoff koster er en merkelig øvelse med mindre man kjører jævlig mye.

    Min Model S er nå 8 og et halvt år gammel. Jeg har tenkt å beholde den i noen år til, men det er selvsagt en joker med service nå som garantien er over. I sommer ble det bytte av parkeringsbrems og et hjullager på ene hjulet til en sum av 26 penger. Før det var forrige store utgift bytte av støtdempere foran, bærearm foran og nye bremser på alle fire hjul, det var en stor 50-lapp om jeg husker korrekt. Det er ikke morro å betale for men det tilsvarer totalt under verditapet første år på en ny tilsvarende bil. Så lenge det ikke kommer noen virkelig store saker så er økonomien i bilholdet nå langt bedre enn for en ny bil. Forsikring/dekk/bompenger er ca det samme. Drivstoff er billigere (jeg har gratis superlading i hele bilens levetid).

    Da jeg ikke har lån på bilen så vil jeg ved et salg sitte igjen med hva jeg får solgt den for. Det vil på ingen måte være styrende for hva jeg kjøper etterpå. En ny tilsvarende (altså en ny Model S) koster nå 1.15 millioner og det vil være spektakulært uaktuelt for min del. Min neste bil når den tid kommer vil også være elektrisk, men det vil ikke være en Tesla Model S eller noe i nærheten av den prisklassen - jeg gav 820k for min. Dagen etter jeg bestillte kostet den 900k. Litt flaks skal man ha.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Nei, argumentet er ikke spesielt merkelig. Å bytte til ny bil hvert 3-4 år er en ekstremt dyr hobby å ha over tid uavhengig av om man kjører på el eller dinonsaurjuice. I de aller, alller fleste regnestykker som omfatter bil så er verditap den fullstendig dominerende faktoren, deretter kapitalkost og så er er det litt avhengig av om det er forsikring eller drivstoff på neste plass. Å basere bilkjøp på "hvor mye man kan avse i mellomlegg" er mye merkeligere måte å tenke på i min bok.

    Hadde jeg beholdt min forrige bil (Skoda Superb) kontra å kjøpe meg en Tesla i 2015 så hadde jeg vel vært et sted rundt en halv million rikere enn hva jeg er i dag. Hva diesel (som den gikk på) koster kontra strøm blir ikke ekstremt interessant i den sammenheng. Sjekket regnr på den og bilen jeg hadde før det igjen (Skoda Octavia) og begge ser ut til å fortsatt være i drift. Har råd til rimelig mye reparasjoner utenfor garanti for differansen. Jeg er rimelig sikker på at de som kjøpte de bilene av meg har hatt et mye rimeligere bilhold enn meg og har også klart å komme seg fra A til B greit.
    Verditapet er nå det samme uavhengig av teknologi på drivlinjen. Det er helt håpløst å komme med denne type argumenter mot en spesiell drivlinjeteknologi. Sparerunking i sirkel kan man jo bedrive i finanstråden.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Verditapet er nå det samme uavhengig av teknologi på drivlinjen. Det er helt håpløst å komme med denne type argumenter mot en spesiell drivlinjeteknologi. Sparerunking i sirkel kan man jo bedrive i finanstråden.
    Ja, men å skulle bytte ut en bil som går på dinosaurjuice fordi det er billigere med strøm enn bensin/diesel er like fullt en merkelig måte å tenke på. Det har lite med sparerunking å gjøre - det er begrenset hvor mye bompenger og drivstoff har å si i totalregnestykket.

    En kompis av meg har latt det gå en god del sport i å betale så lite for bil som overhodet mulig (de bor veldig sentralt i Oslo og kjører lite). Han har stort sett holdt seg til gamle driftssikre bensin/diesel-biler men har nå faktisk kjøpt sin første elbil - en brukt Kia Soul. Hans absolutte maksimum penger å bruke på en bil er 100k. Billigste han har kjøpt tror jeg kostet 16k.

    Man kan si hva man vil om taktikken hans, men det har vært svært rimelig og familien på fem har kommet seg dit de skal når de skal et sted.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Men det er jo ingen med nedbetalt helt kurant bil med lave utgifter som påtar seg kostnaden med å kjøpe sprett ny bil utelukkende for å spare noen kroner i bomringen. Argumentet er oppgulp fra de som irriterer seg over elbilfordelene og intet annet.
    At du er en gjærrig faen fra Vestlandet er ganske opplagt for de fleste av oss, men dette er tross alt et dingseforum
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Men det er jo ingen med nedbetalt helt kurant bil med lave utgifter som påtar seg kostnaden med å kjøpe sprett ny bil utelukkende for å spare noen kroner i bomringen. Argumentet er oppgulp fra de som irriterer seg over elbilfordelene og intet annet.
    Hvorfor tror du Audi e-Tron var Norges mest solgte bil i 2022?

    Det er masse diskusjoner her om pris på hurtig lading vs pris på diesel - det betyr fint lite og burde være helt irrelevant for beslutningen.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Hvorfor tror du Audi e-Tron var Norges mest solgte bil i 2022?
    Fordi tilstrekkelig mange hadde lyst på ny bil og sittet relativt lenge på gjerde til en av de store tyskerne kom med noe kurant. Billig drivstoff var selvsagt bare en komponent i regnestykket

    Du har jo en tendens til å tenke at den gemene hop er idioter som ikke vet sitt eget beste. Vi trenger ikke din allmektighet demonstrert i også denne tråden
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Elbil er teit fordi man kan kjøre en gammal nedbetalt fossilbil? Nå må man jaggu synke lavt for å finne argumenter...
    I rest my case, IQ-bomba. En dame sa en gang at det er umulig å argumentere med (dumme) folk som vrir om på argumenter og tillegger andre betydninger.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    I rest my case, IQ-bomba. En dame sa en gang at det er umulig å argumentere med (dumme) folk som vrir om på argumenter og tillegger andre betydninger.
    Flott, da kan jo resten av deltakerne diskutere elbiler i denne tråden, vi har andre tråder hvor du kan snakke om fossilbilens fortreffeligheter.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.827
    Antall liker
    16.006
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor tror du Audi e-Tron var Norges mest solgte bil i 2022?

    Det er masse diskusjoner her om pris på hurtig lading vs pris på diesel - det betyr fint lite og burde være helt irrelevant for beslutningen.
    Den har solgt så godt fordi en tilsvarende modell med bensin eller diesel kostet dobbelt så mye. Så mangel på avgifter er nok svaret. Det samme gjalt for TMS og andre store el biler. Nå som de har fått noe avgifter og renta har steget, så er det ikke like fristende lenger.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.283
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor tror du Audi e-Tron var Norges mest solgte bil i 2022?

    Det er masse diskusjoner her om pris på hurtig lading vs pris på diesel - det betyr fint lite og burde være helt irrelevant for beslutningen.
    Ehhh, nei.
    Når en går fra rundt 35000 til 3500 - 4500 i året for drivstoff, så betyr det faktisk en god del.
    (gitt at en stort sett hjemmelader)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Ehhh, nei.
    Når en går fra rundt 35000 til 3500 - 4500 i året for drivstoff, så betyr det faktisk en god del.
    (gitt at en stort sett hjemmelader)
    ja men den langt fleste bruker ikke 35k på drivstoff. Normal kjørelengde / år i Norge er rundt 12k pr kjøretøy med overraskende lite geografiske variasjoner. For folk som kjører veldig mye så teller den faktoren rimeig nok tyngre.

    Jeg er for øvrig ikke noen elbildisser om du tror det, jeg er elbilist på niende år og kommer ikke til å bytte til noe annet
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Med i overkant av 25000 i kjørelengde om året, og en Amarok diesel, så har det vel vært omtrent der i läget (35-40kkr) jeg har ligget i dieselkostnader det siste året. Dette kunne jeg regne ca 90% over på billånet når jeg kjøpte ny bil.

    Å spare penger på 10 år gammel bil er en sannhet med modiffikasjoner - det fordrer at en har mulighet og tid til å skru selv. Min diesel var rundet 10 år og 210k på telleren. I løpet av første halvpart av nærmeste framtid regna jeg med at det ville påløpe 30-40k i reparasjoner (regreim trengte bytte, rustfiks osv) om jeg fortsatt skulle beholde bilen.

    Johan-Kr
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Var/er det så vanskelig å se poenget mitt om at å bytte til elbil bare for å bytte til elbil, som en må betale mye mer for dersom den skal yte det samme som den litt tilårskomne men gode fossilbilen, er dårlig butikk?
    Er det noen som har sagt at de bytter til elbil bare for å bytte til elbil?
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.827
    Antall liker
    16.006
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Med i overkant av 25000 i kjørelengde om året, og en Amarok diesel, så har det vel vært omtrent der i läget (35-40kkr) jeg har ligget i dieselkostnader det siste året. Dette kunne jeg regne ca 90% over på billånet når jeg kjøpte ny bil.

    Å spare penger på 10 år gammel bil er en sannhet med modiffikasjoner - det fordrer at en har mulighet og tid til å skru selv. Min diesel var rundet 10 år og 210k på telleren. I løpet av første halvpart av nærmeste framtid regna jeg med at det ville påløpe 30-40k i reparasjoner (regreim trengte bytte, rustfiks osv) om jeg fortsatt skulle beholde bilen.

    Johan-Kr
    Det var derfor jeg solgte min 11 år gamle dieselbil som jeg hadde i 8 år. Ikke fordi det var noe galt med den. Men fordi det bare var et tidsspørsmål før de store reparasjonene kom.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    "Ein diesel/ bensinbil bruker 30% meir drivstoff pr kilometer når farten aukar frå 80 til 110 km/t, med tilsvarande auke i CO 2 -utsleppet, mens elbilen bruker 60% meir energi pr km ved same fartsauke"
    www.veier24.no/artikler/debatt-klimafarleg-fart/454805

    Stemmer dette da?? Hvorfor øker elbil mer enn fossilbil?
    Fordi den kommer fra lavere tall. Når hastigheten øker vil luftmotstanden øke som kvadratet av hastigheten for begge, ganget med frontareal og Cw, men fossilbilen har langt høyere energiforbruk på tomgang. Derfor blir den prosentvise økningen forskjellig.

    Se innlegget og grafen jeg postet over: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/elbiler.81885/page-261#post-3851215

    På den grafen har fossilbilen et forbruk på ca 560 kWh/km ved 80 km/t og øker til ca 660 kWh/km ved 110 km/t. Det er en økning på 100 kWh/km, og 100/560 = ca 20 %.

    På samme graf har elbilen ca 130 kWh/km ved 80 km/t og øker til 180 kWh/km ved 110 km/t. Det er en økning på 50 kWh/km, og 50/130 = ca 40 %.

    Samtidig bruker elbilen ca 75 % mindre energi enn fossilet både ved 80 km/t og 110 km/t.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har sagt at de bytter til elbil bare for å bytte til elbil?
    Sannsynligvis, for ikke glemme de som høsten mot nyttår i fjor også kjøpte dyre Audier, BMW'r, Teslaer og Audier for å tjene penger på dem, eller ha dem i 3 år for å ha gratis bil frem til salg. 😁😁😁😁😁😁😁
    Elbil er den nye olja på personbasis det, serru.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Sannsynligvis, for ikke glemme de som høsten mot nyttår i fjor også kjøpte dyre Audier, BMW'r, Teslaer og Audier for å tjene penger på dem, eller ha dem i 3 år for å ha gratis bil frem til salg. 😁😁😁😁😁😁😁
    Elbil er den nye olja på personbasis det, serru.
    Elbil er også en gudegave til nettroll, nesten like bra som vindmøller og klima.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    763
    Antall liker
    452
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Jeg tenker rundt 100k, så mulig jeg kan gå litt opp hvis det gir meg den bilen jeg trenger. Men det er altså fra 2017 modell man skal se etter, fordi de har bedre rekkevidde? Hvordan er den på vinterføre forresten, med bakhjulsdrift? 🙂
    Mor og far har nå sin andre i3.
    Fremkommeligheten på glatta er det ingen ting å si på! Det at bilen stopper av seg selv om det er glatt nok (om man ikke har skrudd av antispinn, som altså er et problem på f.eks særdeles bratte grusveier f.eks) kan løses enkelt (skru av antispinn).
    Utfordringen er å bli vant til regenereringen som er heftig nok til å låse bakhjula på glatta. Er desverre ikke mulig å skru ned regenererings nivået.
    I3 har lettere idiotiske dører, men er en grei bil for kjøring i "nærmiljøet).
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Mor og far har nå sin andre i3.
    Fremkommeligheten på glatta er det ingen ting å si på! Det at bilen stopper av seg selv om det er glatt nok (om man ikke har skrudd av antispinn, som altså er et problem på f.eks særdeles bratte grusveier f.eks) kan løses enkelt (skru av antispinn).
    Utfordringen er å bli vant til regenereringen som er heftig nok til å låse bakhjula på glatta. Er desverre ikke mulig å skru ned regenererings nivået.
    I3 har lettere idiotiske dører, men er en grei bil for kjøring i "nærmiljøet).
    Høres litt sært ut at den stopper hvis det er glatt, og at man må skru av antispinn. Den regeneringen er kanskje også noe det kan ta en stund til å bli vant, til kanskje. Jeg kjører ganske mye på landevei og motorvei også, så blir litt skeptisk av det du skriver.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.421
    Antall liker
    3.539
    Sted
    Sunnmøre
    Høres litt sært ut at den stopper hvis det er glatt, og at man må skru av antispinn.
    Det har mine to Leaf mk1 gjort også. Stort sett har dei rett, men av og til er det slik at viss eg skrur av AS, så kan eg koma meg opp kneika. Eg har stort sett opplevd problemet i type oppoverbakke med blank is.

    Eg veit ikkje om tilsvarande Nissan fossil (Note) oppfører seg likt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Ved antispinn skrus motorkraften ned for å få hjulene til å ta grep igjen. På en fossilbil reduseres da dreiemomentet (avhengig av motoreffekt)slik at hjulet lettere kan ta tak. Hvis man ikke har diffsperre vil også da det hjulet som har tak miste kraft. På en elbil reduseres ikke dreiemomentet slik at sjansen for at hjulet skal ta tak igjen blir mindre, noe som igjen betyr at motorkraften reduseres enda mer. Hvis det er veldig glatt kan man oppleve at bilen stopper helt.
    Jeg har flere ganger slått av antispinn for å komme opp en bratt og glatt bakke.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det har mine to Leaf mk1 gjort også. Stort sett har dei rett, men av og til er det slik at viss eg skrur av AS, så kan eg koma meg opp kneika. Eg har stort sett opplevd problemet i type oppoverbakke med blank is.

    Eg veit ikkje om tilsvarande Nissan fossil (Note) oppfører seg likt.
    Problemet ville kanskje bli løst av å ha piggdekk på bilen? Jeg har aldri opplevd noe sånt med dieselbilen jeg har nå, iallfall. Men den er mer traktor enn bil føles det som, og kommer stort sett fram overalt. På blank is sliter vel de fleste uansett uten pigger, syns allikevel det er litt rart at den bare stopper.

    Fortsatt kanskje mest undrende til hard regenerering hvis den kan låse bakhjulene på snø i nedoverbakke f.eks.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Problemet er større på en elbil enn en dieselbil, men hvis bilen har diffsperre er vel problemet uansett løst.
    Ellers må jeg si meg enig med @weld77. Å kjøpe en elbil hvis man har en litt eldre fullt funksjonell bil med fossilmotor for å spare penger på drivstoff er utrolig lite økonomisk. Det du sparer på drivstoff er minimalt i forhold til verditap og kapitalkostnader. Verditapet på den nye bilen bare det første året vil antagelig dekke merkostnaden for drivstoff for den gamle bilen i minst 3-4 år.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er større på en elbil enn en dieselbil, men hvis bilen har diffsperre er vel problemet uansett løst.
    Ellers må jeg si meg enig med @weld77. Å kjøpe en elbil hvis man har en litt eldre fullt funksjonell bil med fossilmotor for å spare penger på drivstoff er utrolig lite økonomisk. Det du sparer på drivstoff er minimalt i forhold til verditap og kapitalkostnader. Verditapet på den nye bilen bare det første året vil antagelig dekke merkostnaden for drivstoff for den gamle bilen i minst 3-4 år.
    Nå lever du farlig, Otare. 😉
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Problemet er større på en elbil enn en dieselbil, men hvis bilen har diffsperre er vel problemet uansett løst.
    Ellers må jeg si meg enig med @weld77. Å kjøpe en elbil hvis man har en litt eldre fullt funksjonell bil med fossilmotor for å spare penger på drivstoff er utrolig lite økonomisk. Det du sparer på drivstoff er minimalt i forhold til verditap og kapitalkostnader. Verditapet på den nye bilen bare det første året vil antagelig dekke merkostnaden for drivstoff for den gamle bilen i minst 3-4 år.
    Nå snakker jeg om å bytte ut en fossilbil som begynner å få problemer som trolig kan være dyre og vanskelige å fikse, sånn at den ikke er så fullt funksjonell lenger. Og hvis den først må byttes uansett (ellers hadde jeg beholdt den så lenge som mulig), er tanken at en billig brukt elbil vil spare meg masse penger i drivstoff ifht. å kjøpe en annen brukt fossilbil i samme prisklasse (ca. 100k). Ellers er jeg enig i at det ikke virker så veldig økonomisk å kjøpe ny elbil bare for å spare penger på drivstoff, men det er altså ikke det som er tanken. Det er en gammel dieselbil som begynner å få diesel i motoroljen som igjen fører til feilmelding fra en DPF sensor etter bare 1000-1500 km på nytt oljeskift. Trolig dyrere å fikse enn bilen er verdt, men jeg har ikke hørt med merkeverksted enda.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Kommentaren min var ikke til deg spesielt, @bambi, bare en generell betraktning. Har man en eldre bil som uansett må byttes er det klart at i dag er det for de fleste best å kjøpe en elbil.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn