Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Litt interessant lesning (på tysk, dessverre) om en Tesla i Østerrike som begynte å brenne etter en kollisjon.
    De måtte legge vraket i en spesialcontainer med vann i 3 dager for å forhindre gjenoppblussing.

    Dette skjedde en liten stund siden- frem til i dag har de enda ikke funnet ut hva de skal gjøre med vraket. Ingen som vil ta hånd om denne typen farlig avfall...

    https://tirol.orf.at/stories/3021270/
    Det vanlige er å spyle med brannslanger for å kjøle ned dritten tilstrekkelig. Bedre enn å legge den i container hvor vannet vil gasse og koke og miste kjøleeffekt.
    Det mest interessante er vel at ingen ser seg i stand til og aller vegrer seg til å håndtere vraket sim det ekstrem farlige avfallet som blir igjen etter en sånn brann...
    Ikke engang Tesla hadde en plan om hvordan de skulle håndtere 600kg med ødelagte lithium-ion batterier. Heller ingen av deres samarbeidspartnere hadde godkjenning til slik.
    Problemet er jo at batteriene inneholder ustabile forbindelser som ved gal behandling utløser store mengder energi. Mye letter å slukke en konvensjonell brann, der er det "bare" å fjerne en av sidene i branntrekanten.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Litt interessant lesning (på tysk, dessverre) om en Tesla i Østerrike som begynte å brenne etter en kollisjon.
    De måtte legge vraket i en spesialcontainer med vann i 3 dager for å forhindre gjenoppblussing.

    Dette skjedde en liten stund siden- frem til i dag har de enda ikke funnet ut hva de skal gjøre med vraket. Ingen som vil ta hånd om denne typen farlig avfall...

    https://tirol.orf.at/stories/3021270/
    Det vanlige er å spyle med brannslanger for å kjøle ned dritten tilstrekkelig. Bedre enn å legge den i container hvor vannet vil gasse og koke og miste kjøleeffekt.
    Det mest interessante er vel at ingen ser seg i stand til og aller vegrer seg til å håndtere vraket sim det ekstrem farlige avfallet som blir igjen etter en sånn brann...
    Ikke engang Tesla hadde en plan om hvordan de skulle håndtere 600kg med ødelagte lithium-ion batterier. Heller ingen av deres samarbeidspartnere hadde godkjenning til slik.
    Problemet er jo at batteriene inneholder ustabile forbindelser som ved gal behandling utløser store mengder energi. Mye letter å slukke en konvensjonell brann, der er det "bare" å fjerne en av sidene i branntrekanten.
    Problemet her vel litt overdrevet - hvor ofte brenner en elbil ?

    På den annen side bør man kanskje begynne å skoler brannfolk her i landet - de slokker jo forsatt på samme måte som de har gjort i hundre vis av år. En elbil brann er ikke slukket om det slutter å ryke som i trehus, du må forsett å kjøle noen timer til...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Jeg vil ikke si at problemet er overdrevet. Selv om risikoen for brann er liten så er faren ved en slik brann stor. Brann i en el-bil ved en ladestasjon i et parkeringshus kan fort bli katastrofal.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.497
    Antall liker
    35.383
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil ikke si at problemet er overdrevet. Selv om risikoen for brann er liten så er faren ved en slik brann stor. Brann i en el-bil ved en ladestasjon i et parkeringshus kan fort bli katastrofal.
    Brann i en fossilbil i et p-hus kan også fort bli katastrofal...

    1024x1024.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.497
    Antall liker
    35.383
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Muligens, men det er tross alt mye mer energi i en bensin- eller dieseltank enn i et batteri. Batteriet brenner dessuten langsomt med moderat varmeutvikling, mens en bensintank kan finne på å eksplodere. Brannfaren er ikke et argument mot elbil, men et argument for.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Brann i en (1) elbil i parkeringskjeller ødelegger kritiske deler av bygningsstrukturen. Fact.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det mest interessante er vel at ingen ser seg i stand til og aller vegrer seg til å håndtere vraket sim det ekstrem farlige avfallet som blir igjen etter en sånn brann...
    Ikke engang Tesla hadde en plan om hvordan de skulle håndtere 600kg med ødelagte lithium-ion batterier. Heller ingen av deres samarbeidspartnere hadde godkjenning til slik.
    Problemet er jo at batteriene inneholder ustabile forbindelser som ved gal behandling utløser store mengder energi. Mye letter å slukke en konvensjonell brann, der er det "bare" å fjerne en av sidene i branntrekanten.
    Problemet her vel litt overdrevet - hvor ofte brenner en elbil ?

    På den annen side bør man kanskje begynne å skoler brannfolk her i landet - de slokker jo forsatt på samme måte som de har gjort i hundre vis av år. En elbil brann er ikke slukket om det slutter å ryke som i trehus, du må forsett å kjøle noen timer til...
    No skulerast faktisk brannfolka ganske mykje her i landet. Også i utkanten. Og det spekulerast ut korleis elbilbrannar best kan taklast i ulike situasjonar.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.908
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Mye interessante features med bilen og serdeles hyggelig pris, men designet imponerer meg ikke.
    375BCC48-F9B8-4323-B0D4-96FD46B0EE05.jpeg

    Johan-Kr
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.638
    Antall liker
    15.725
    Torget vurderinger
    2
    Kan alltids gjøre som Simone Giertz og lage seg en Truckla.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.497
    Antall liker
    35.383
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må innrømme at det første jeg tenkte da jeg så den pickup’en var Nancy Reagans ord: Just say no. Den kommer de ikke til å selge så mange av.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    "Hæ? dette må jo være kødd" tenkte jeg
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Det snakkes om 200 000 forhåndsbestillinger...

    Ingen skal si at ikke Tesla har baller som går for det Bladerunner-designet der.

    Den har samme yttermål omtrent som Ford F-150. På et underlig vis så viser Cybertrucken det absurde i å kjøre rundt i så store biler som amerikanerne gjør nå for tida. Trygghetsbehovet eksponeres fullt ut med de store panelflatene og små vinduene på bilen. Omtrent som Hummer. Panservogn-assosiasjonene virker enten frastøtende eller tiltrekkende.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det som er litt søtt, er at det ser ut som at de har løst problematikken med produksjonsslurv på en helt annen måte enn hva man skulle forvente.
    Istedenfor at de har folk som former panelene for hånd, grunnet dårlige produksjonsfasiliteter, og de kjente problemene med at paneler ikke var linet opp korrekt og denslags... så kjører de nå istedenfor HELT FLATE PANELER. Ingen behov for å forme ting på komplisert vis. Ingen rare buer som må matche andre rare buer. Bare flate paneler og enkle vinkler.
    Folk klagde på at volvo 240 så ut til å være tegnet kun ved hjelp av en rett linjal.... dette her er jo i en helt annen divisjon. Her har de ikke engang tatt seg bryet med å lage hjulBUER.

    Er egentlig litt rart at de har fått for tradisjonelle, runde dekk.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Men skal man se litt rasjonelt på det hele og litt bort fra designet utvendig: Det er jo enormt med bil for pengene. 6 seter, 4 WD, kan trekke mye på krok, lasteplan, ytelser som en heftig sportbil og pris fra ca 400 lapper. Du får en strippa Hilux varebil for det.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.908
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    400 lapper er med bakhjulstrekk. Du må opp på modellen over, som i USA ligger på $49900 for å få 4wd
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Uansett begynner utvalget av elbiler å bli så bra at det snart er biler som passer alle behov og lommebok:)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Uansett begynner utvalget av elbiler å bli så bra at det snart er biler som passer alle behov og lommebok:)
    Vi mangler enda Avensis og Touran-ekvivalenten. Det er enda litt gimmick-produkter. "Sportback" og mindre biler.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kan faktisk hende at cybertrucken med sitt grusomme design og vulgære fremtoning faktisk er det som skal til for å få amerikanske menn til å ville kjøpe elbil. Siden de er livredde for å bli stempla som homsepysete femisvenskesosialister om de kjøper seg en elbil. Men denne er så over the top at det bør være greit.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Kan faktisk hende at cybertrucken med sitt grusomme design og vulgære fremtoning faktisk er det som skal til for å få amerikanske menn til å ville kjøpe elbil. Siden de er livredde for å bli stempla som homsepysete femisvenskesosialister om de kjøper seg en elbil. Men denne er så over the top at det bør være greit.
    Neppe. Rednecks lar seg ikke omvende så raskt.

    https://www.dailykos.com/stories/20...ck-smoke-from-their-cars-to-piss-off-liberals
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Er jo et fenomen å blokkere Tesla ladere med redneck biler i USA men det kan jo hende de snart blir slept bort av cybertruck eiere.

    Cybertruck er i mine øyne ca like kul som Suzuki SJ og Hummer H1 (som er de bilene jeg kunne tenkt meg i den kategorien)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Truck 4 D wannabees. Kommer ikke til å ta et eneste salg fra verdens mest solgte bil Ford F-150. Dessuten er det en del som har skjønt dette med miljø.


    273EC90E-8D91-43D1-96CB-78430A733916.jpg

     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Har men en bil som bruker 1.2 med bensin i snitt på mila kan man jo sammenligne totalkostnad mot en elbil etter 300k kilometer.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Har men en bil som bruker 1.2 med bensin i snitt på mila kan man jo sammenligne totalkostnad mot en elbil etter 300k kilometer.
    Det er som kompisen sier etter å ha solgt Teslarælet og nå durer rundt i en 500 AMG; Det koster å ha det moro - men helt klart verdt det...
    Innenfor mitt nettverk har jeg kjente som har nedgradert fra dyrere MB og Porsche til «billige» TMX og er godt fornøyde. Man skal ha brennende bilinteresse og/eller veldig mye penger for å ikke bry seg om kostnadene.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Nå er det gjerne ikke drivstoffkostnadene som gjør bilhold dyrt!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nei, men med en sprett ny amg har man alle disse kostnadene i tillegg til halvannen liter på mila. Kjører man litt blir det fort penger av det..
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Nei, men med en sprett ny amg har man alle disse kostnadene i tillegg til halvannen liter på mila. Kjører man litt blir det fort penger av det..
    Nå har jeg en SAAB 99 med automatgir som til og fra jobb om vinteren gjerne kom opp på 3,5 liter pr mil. Jeg har også en RangeRover med 3,5 liter bensin V8 og konstant 4X4 som med forsiktig og veldig pen kjøring om sommeren på langtur aldri kom under 1,25 liter pr mil. Hva denne brukte om vinteren og på småkjøring regnet jeg aldri på. :p

    Men fortsatt var det ikke drivstoffkostnadene som gjorde bilholdet kostbart!

    Rentetap på investert kapital samt renteutgifter på lån og verditap er for de aller fleste det som virkelig drar opp kostnadene ved å ha bil.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er vel omtrent akkurat det jeg har prøvd å si i to innlegg nå, kjøper man en g500 amg ny så har man store kapitalkostnader, verditap osv i tillegg til høye drivstoffkostnader([teskje] selv om de ikke er høyere enn de andre kostnadene[\teskje])
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Men når TMX er billigere enn MB GL og Cayenne V8 i innkjøp og vedlikehold så blir det et hyggelig regnestykke.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    1,2 l/mil og 300 kkm blir jo 36000 l til 15 kr/l (i beste fall). 540 000 kr i bensinkostnader på 30 000 mil - det svir jo litt det, men de som kjøper en slik bil har vel råd til det. Som andre har nevnt er det vel kapitalkostnadene som er den største kostnaden.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Japanere har tatt feil før. Det var ingen god ide å angripe Pearl Harbour.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.638
    Antall liker
    15.725
    Torget vurderinger
    2
    Interessant å se Toyota sine tanker om elbil. De tror ikke markedet etterspør det og mener det heller ikke er god økonomi i det per dags dato. Vi får se hvem som får rett.
    I don’t think there’s any proof in the marketplace that there’s a demand for EVs."
    https://electrek.co/2019/11/25/inte...G6Lwm3IwRqrTU7TzWxCXoyMNiqQ_KaJXxwjfoNBNhGwm8
    Toyota valgte feil da de satset på kun hybrid og de er i feil keiretsu i forhold til hvor batteriteknologi utvikles. Matsushita-keiretsuen har Panasonic og andre industribatterivirksomheter. Innebærer altfor mye bukking og skraping for Toyota å skulle be Matsushita om hjelp.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Interessant å se Toyota sine tanker om elbil. De tror ikke markedet etterspør det og mener det heller ikke er god økonomi i det per dags dato. Vi får se hvem som får rett.
    I don’t think there’s any proof in the marketplace that there’s a demand for EVs."
    https://electrek.co/2019/11/25/inte...G6Lwm3IwRqrTU7TzWxCXoyMNiqQ_KaJXxwjfoNBNhGwm8
    Toyota valgte feil da de satset på kun hybrid og de er i feil keiretsu i forhold til hvor batteriteknologi utvikles. Matsushita-keiretsuen har Panasonic og andre industribatterivirksomheter. Innebærer altfor mye bukking og skraping for Toyota å skulle be Matsushita om hjelp.
    Hvorfor var det feil å satse på hybrid? De har solgt mye av det i mange år og det er fremdeles større etterspørsmål etter hybrid enn elbiler. Nå er det ikke slik at Toyota ikke har planer og tro på elbiler, men de avventer til nyere batteriteknologi med faststoffbatterier eller til markedet faktisk etterspør det. De har nok gjort sine analyser.

    We have that same mentality as we expand with plugins and fuel cells that use electricity but with onboard charging. And then you go further to the EV. All of these are part of the plan, but doing them in order of the consumer demand. And when you look at it, the demand for electric is less than it is on hybrid. We are continuously working on EV entries. But right now, there is no demand for that.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn