Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Vil ikke si at det er de styggeste, men definitivt de mest vulgære.
    Men ingen av disse er elektriske, så de hører vel hjemme i en annen tråd. Dog, det vil ikke overraske meg om noen prøver å lage elektriske versjoner av disse snart, selv om det er en direkte logisk brist med tanke på hva den aktuelle kundegruppen ønsker seg.
    MB er, eller skal bli elektrisk, da det bare er en prototype.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Beklager, skulle presisert at jeg tenkte på X6 og den tilsvarende Mercedesen med kommentaren min
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Bare brukt som eksempler på biler som har vært de styggeste helt til denne Maybachen ble introdusert. Det må jo være lov å vise til eksempler selv om disse ikke er elektriske. Det er forøvrig sikkert ikke lenge til det kommer en helelektrisk X6 :(
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Spise kirsebær med de store? :)

    https://www.fvn.no/aktuelt/bil/i/3JQ5P0/starter-den-kinesiske-elbil-boelgen

    Starter den kinesiske elbil-bølgen
    Nå er det klart for den kinesiske elbilbølgen i Norge. De første bilene kommer til Kristiansand i løpet av kort tid. Og først ut er sedanen Chery Arrizo.



    Tor Mjaaland
    OPPDATERT: 02.OKT.2019 13:55PUBLISERT: 02.OKT.2019 13:55

    – Interessen er stor, vi solgte fire biler på en dag uten at kundene hadde sett og opplevd bilen, sier «eksperten» på de kinesiske elbilene hos forhandler RSA i Sørlandsparken, salgskonsulent Glenn Ove Karlsen.

    For kort tid siden fikk han se, men ikke prøve bilen i Tromsø der et eksemplar var fraktet opp. Skipslasten med de 300 første bilene er på vei til Norge, og tidlig i oktober regner Karlsen med å kunne vise frem første bil i Kristiansand.

    Mot slutten av året får de første kundene bilen.

    Elbil-landet Norge er som vanlig først ute i Europa, og Karlsen er ikke i tvil om at Chery Arrizo bare er starten på en voldsom offensiv fra kineserne på elbilsektoren.


    Den aller første elektriske Chery Arrizo ble nylig vist frem i Tromsø. Nå er første båtlasten med 300 biler på vei til Norge.

    Flere elbiler
    – Chery-konsernet kommer med en elektrisk kompakt-suv kalt Tiggo tidlig neste år, og mot slutten av året lanseres en høyreist firehjulstrekker, med navnet Chery XCeed, forteller Karlsen som også lover en overraskelse neste sommer, en elektrisk sjuseter fra Maxus, produsenten som RSA i dag er forhandler av elektriske varebiler for.

    XCeed fikk forresten pris på bilutstillingen i Genève for beste konseptbil.

    En stor skjerm midt på dashbordet preger interiøret.

    Chery
    Nordmenn flest har neppe hørt om det statseide Chery-konsernet. Men det er ingen smågutt som nå kaster seg inn i det overopphetede norske elbilmarkedet.

    I fjor omsatte selskapet for 125 milliarder norske kroner. Det har seks fabrikker i Kina og åtte i andre land og leverte 91.000 elbiler i 2018.

    Konsernet driver innenfor bilproduksjon, fly, shipping og motorer og er representert i 80 land, ifølge en av RSA Bil sine salgsfolk på elektriske biler fra Kina.

    Chery startet elbilproduksjonen helt tilbake i 2006 og var først ute med elbil på det kinesiske markedet.


    Modellen som det satses på i Norge har skinninteriør og virker ganske romslig.

    Chery
    Stort bagasjerom
    Hva så med førstemann ut, Chery Arrizo? Ut fra beskrivelsen er det en romslig sedan med nærmere 400 kilometer rekkevidde. Med 460 liter bagasjerom er det få som slår Arrizo, og importøren velger å ta inn en velutstyrt modell til Norge. Led-lys, skinninteriør, oppvarmede speil, 10 tommers storskjerm, ryggekamera, tractionkontroll og en god del mer følger med i modellen som prises til 299.900 kroner.

    Noen racerbil er neppe Chery Arrizo med motor på 90 kW/120 hk og 10,8 sekunder fra stillestående til 100 km/t.

    Kineserne holder fortsatt på den gamle NEDC-normen, og etter denne skal Arrizo ha en rekkevidde på litt over 400 kilometer.

    Omregnet til WLTP-standard tilsier det rundt 370 kilometer. Produsenten hevder at i test med jevn hastighet på 60 km/t klarte Arrizo 450 kilometer før det 54 kilowatt store batteriet var tomt.

    Maksimal ladehastighet er på mer 50 kilowatt, noe som skal gi lading fra 30 til 80 prosent på rundt en halvtime.

    – Chery Arrizo er faktisk en bil som kan dekke behovet for en bil nummer én i familien. Til og med om du bor i Marnardal eller Finsland, mener Karlsen, selv bosatt i Songdalen som snart blir en del av Stor-Kristiansand.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Google litt "Kina i dag" og "kina+diktatur" tenker jeg, så kan en jo vurdere om en har lyst til å støtte den kinesiske stat (statseide Chery) og kinesisk imperialisme mer enn nødvendig i sin higen etter mest-mulig-for-pengene.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Google litt "Kina i dag" og "kina+diktatur" tenker jeg, så kan en jo vurdere om en har lyst til å støtte den kinesiske stat (statseide Chery) og kinesisk imperialisme mer enn nødvendig i sin higen etter mest-mulig-for-pengene.
    Har du iphone eller andre eple produkter? Eller andre ting made in China? .....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Kommer en Kinesisk MG til 230k med stort bagasjerom og ordinært utseende hvis en skal ha noe kinesisk.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Google litt "Kina i dag" og "kina+diktatur" tenker jeg, så kan en jo vurdere om en har lyst til å støtte den kinesiske stat (statseide Chery) og kinesisk imperialisme mer enn nødvendig i sin higen etter mest-mulig-for-pengene.
    Har du iphone eller andre eple produkter? Eller andre ting made in China? .....
    Vanskelig å unngå en og annen medfølgende strømforskyning made in Kina, men nei; fint lite kinaprodukter i huset mitt, og ingen epleprodukter.
    Hurra for automatisk overvåking av ansikter med offentlig uthenging og negativ karaktersetting av folk som ikke gjør nøyaktig slik den kinesiske stat ønsker. Hurra for billige, statlig produsert kinabil, penger rett i statskassa. (Glad jeg ikke bor i Kina. Dette ville medført at jeg 'forsvant')
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.514
    Antall liker
    35.407
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, det er litt "Jeep Grand Wagoneer meets Land Rover Defender und M-B Geländewagen" over den. Men du kan spyle ut interiøret med høyttrykkspyler, og sette fast verktøyskassen i midtkonsollen uten at den kommer i veien for 2x4-plankene som stikker ut både foran og bak.

    bollinger-b1-suv-b2-pickup-set-for-september-debut__678987_.jpg

    Jeg synes det er litt interessant at man går til elektrisk drivlinje for å lage en bedre pickup truck til bruk på farmen enn Dodge Ram og Ford F150, som har håpløse praktiske kompromisser på grunn av den fossile motor/girkasse/drivlinjekombinasjonen som tar opp plass.

    Det kan være verdt å kikke gjennom noen av videoklippene her. Dette er fullblods midwestern gearheads som ikke ser noe poeng i dinosaurjuice: https://bollingermotors.com/mission/
    From the ground up, the dream was to build something that didn’t exist. We’ve taken our time and not over-promised anything. We’re engineers making an electric 4×4 truck – clean and simple, built to last. Nothing frivolous, nothing unnecessary. All electric. All aluminum. All wheel drive. And we’re building them right here in Detroit.

    Our mission is to continue to embrace what we already are, real people making a positive impact in a real world. We’re not striving for pie in the sky here. We are making a truly evolved electric truck at the highest quality possible. We are living proof that showing up every day, working hard, and keeping to standards that do not waver to outside influences bring excellence to whatever the focus is. In our case, it’s trucks. It’s infectious. We are a growing team of solution-driven, problem solvers. We know how to duck and weave. Plainly put, we’re obsessed with it and wouldn’t have it any other way.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Fylte diesel til 13,28 kr/l i dag på outlanderen. Må si at det var uvant med lukta og over 600 spenn for 70 mil på tanken. På Ioniqen koster 70 mil ca en 50lapp på hjemmeladeren, og lukter ingenting.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Dobble rekkevidden på den champagneflaska der så kjøper jeg en!

    Den var jo hysterisk cool!
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Perfekt til flaggstangtransport! Er jo ikke alle som har så enkle behov som å transportere store kinesiske vaser. De fleste av oss skal jo derimot flytte lyktestolper og flaggstenger til stadighet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.514
    Antall liker
    35.407
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dobble rekkevidden på den champagneflaska der så kjøper jeg en!

    Den var jo hysterisk cool!
    Enig, den er cool på samme måte som en gammel Grand Wagoneer. Akkurat på riktig side av den wannabe-army-looken som plager mye firehjulstrukket.

    Oppgitt range er 200 miles, dvs 322 km. Du må ha en veldig stor bondegård å lete sauer på for å behøve dobbelt så mye som det. :)
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Enkelt..

    6eacd3b514750ac9172e8a9125c2fb3c.jpg

    Tipper at de kjøres av menn over 50 med hang for oversized Breitling klokker og hifiledninger
     
    Sist redigert av en moderator:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Du glemte å si at du ikke ville hatt den om du hadde fått den gratis, men her tenkte jeg at jeg skulle skrive det for deg.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Greit nok det men tilsynelatende bytter en god del Teslaeiere tilbake til Fossil/diesel - som forventet. Vi får vente litt for å se om dette er en trend eller ikke men regner med at bilselgere fornemmer når noe er på gang. Time WiL ShÅvv...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Bare vent til 2020, alle er på vent nå, produsentene venter med å slippe nye modeller fordi de vil ha de med i CO2 regnskapet som begynner 1. Januar. Da må snittutslippet ikke overstige 95 gram CO2 pr. Kilometer. Undertegnede er en av de 100.000? som står på liste for å få bil på våren 2020. Det er to ting som ikke går over her i verden og det er salget av elektriske kjøretøyer og klimaendringene. Enten vi vil eller ikke.:)
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Det er mange som sier at elbil er udugelig ettersom mange modeller ikke kan ha hengerfeste, eller i alle fall ikke særlig last på hengerfeste dersom det er mulig å montere ett, kun sykkel ol.
    Vel, det kan man ikke på Aston Martin, Ferrari eller Toyota Z heller. Just for note... Vi er mao i godt selskap. :)
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Kompisen hadde T kjærre - nå durer'n rundt i Q7. Mente han hadde gjort nok for miljøet - dessuten var T kjærra en drittbil som bare var å kaste (hans ord selvfølgelig..) :).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Det der ser da ikke bra ut? Ville ikke bli sett i noe slikt, men vi har jo forskjellige oppfatninger av hva som er pent. Jeg har mer sansen for Škoda Vision iV selv om den kanskje ikke er like praktisk med den skrånende taklinjen. Den ser også litt massiv ut i fronten. Kanskje den vil se penere ut med mindre hjul?

     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Ja, fargen på Škodaen er ikke akkurat diskret...
    Jeg synes begge bilene ser for massive ut, men Volvoen er direkte stygg i mine øyne. Škodaen er annerledes, og jeg skjønner godt at det er mange som ikke liker den. Av de elbilene jeg har sett synes jeg fremdeles det er VW ID.3 som ser best ut (jeg liker forøvrig også BMWs i3, men den skal jo fases ut ).

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Det er vel kanskje derfor jeg liker ID.3 - den ruver ikke (omtrent samme mål som en Golf - 1 cm kortere, 1 cm bredere og 4-5 cm høyere) og ser mer ut som en bil. Jeg har aldri likt SUVer.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tar gjerne en slik XC40 jeg. Om kvaliteten er god er det slike biler som skal til for å få hvermansen til å kjøre elbil. Høy og litt romslig følelse og et ekte tilhengerfeste.

    Om det ikke hadde vært for at jeg slett ikke har en halv million å bruke på en bil, så hadde jeg gjerne tatt en slik dersom kvaliteten er god.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Problemet med suver I den størrelsen er de er alt annet enn romslige, må stort sett til med skohorn og rasselin for å få hele bølingen og bagasje på tur.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.912
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Xc40 er en forholdsvis liten bil - i likhet med V40, som ikke er en Suv. En kan ikke forvente å få med all verden i denne klassen, uansett.

    En sparer selvfølgelig noe på en bensin/dieselbil som ikke skal ha med batteripakke. En sparer noe i retur, så fremt det ikke er satt av plass til tunnell for aksling til bakhjulene - f.eks slik Mercedes har prestert å gjøre. Strømkabler til balhjulsdriften tar ikke allverdens med plass.

    Johan-Kr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn