Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tja, det kommer vel an på hva du sammenligner med, og hva du regner som lengre turer. Om man ser bort fra at den har litt kort rekkevidde i forhold til en del andre populære elbiler, så bør det da ikke være noe problem å kjøre litt lengre turer med den. Som et eksempel er jo i3 overraskende komfy til motorveikjøring. Bare fordi den er liten trenger den ikke oppleves som en Buddy (som er den skumleste bilen jeg noensinne har kjørt. fy faen så redd jeg var da nåla bikka over 60)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg tenkte på størrelsen på bilen. Vi må bare venne oss til elbiler med rekkevidde omkring 20 mil og så håpe at utbyggingen av ladepunkter blir god nok.
    Jeg har 2 skumle opplevelser i bil. Den første i en Trabant på motorveien utenfor Praha i 1979. Speedometeret viste 105 km/t og eieren var ekstatisk. Den andre var i 1982 i en utslitt Skoda 1000MB med dårlig gikasse og utslitte bremser, også i Praha. En tredje også forresten - forbikjøring på motorveien i Tyskland i 210 km/t og svingen var litt krappere enn jeg trodde...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Var nylig på Rhodos, så kun en elbil i løpet av en uke men åpnet PlugShare appen mens jeg var der og så at det var flust med type 2 ladere. Jeg mener at 22kw er hensiktsmessig i alle bynære områder og at bilene bør støtte opp mot eller 22kw AC lading.

    Fokuset på hurtiglading gjelder i hovedsak for de aller dyreste elbilene.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Jeg kan godt greie meg med en Renault ZOE, men da er morroa borte, men som kort transport er den helt ok, 214ooo for ny bil, må omstille og tenke nytt.......
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Var nylig på Rhodos, så kun en elbil i løpet av en uke men åpnet PlugShare appen mens jeg var der og så at det var flust med type 2 ladere. Jeg mener at 22kw er hensiktsmessig i alle bynære områder og at bilene bør støtte opp mot eller 22kw AC lading.

    Fokuset på hurtiglading gjelder i hovedsak for de aller dyreste elbilene.
    Hvorfor kjører ikke alle på Rhodos elbil? Det er en bitte liten øy der rekkevidde aldri er noe problem. ⅓ av størrelsen av Østfold (1400 km2 mot 4180 km2 i følge Wikipedia). På veldig mange øyer rundt om i verden vil jo elbil være perfekt. Aldri noen rekkeviddeangst. Jeg aner ikke hvor ofte det er aktuelt for øyboerne å ta bilen med inn på fastlandet, men det vil jeg tro er en ganske sjelden foreteelse.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror det har noe med pris å gjøre, antar at man ved nybilkjøp får 2xClio for prisen av en Zoe og folk kjører scooter og biler som er modne for hogging der nede.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, snodig hvordan EU kontrollen ikke ser ut til å gjelde i Hellas.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Honda e kan lades til 80% på 30 min. Batteriet ble sagt å veie 700 kg som om det stemmer er nesten like tungt som et Tesla S. Dersom så bør rekkevidden være mye større enn oppgitt. Panasonic leverer batteriene.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    https://www.drivingelectric.com/hon...ype-revealed-previewing-2019-production-model

    Bl.a.
    HONDA
    Honda e range and charging specs confirmed
    The forthcoming Honda e will feature a 35.5kWh battery and deliver over 125 miles of range, it has been confirmed

    The new, all-electric Honda e will return over 125 miles of range from a 35.5kWh battery pack, the Japanese manufacturer has said. Don't expect a long-range model any time soon, though. Takahiro Shinya, assistant large project manager for the Honda e, told DrivingElectric that "it’s not possible to get more batteries or more range into the e with battery tech as it is."

    The city car is compatible with Type 2 and CCS chargers, so an 80% top-up will take around 30 minutes, while a 7kW home wallbox will fully replenish the battery in five hours. Honda says LED lights indicating the car's state of charge will be visible through a glass panel, with graphics also displaying information via screens inside the vehicle.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hvis Honda kommer til en pris rundt 200-220 har de nok en storselger.

    Ser Peugeot 208 kommer med 50 kWh batteri og pris på 250k så kan man vel anta at tilsvarende Opel blir hakket billigere.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    har e golf og strålende fornøyd.
    Men att dette er miljøvennlig er en helt annen sak.
    Lader gratis på jobb, så dette er en ren ego tripp fra start til mål.
    Tror att det jeg har ladet hittil andre steder gjør att det har kommet på ca 1 ,- pr mil.
    Service er grisebillig kontra diesel dyret vi har.
    Kjører så mye vi kan med Golfen, rekorden er vel 270 km på en lading.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Ja, jeg tenkte på størrelsen på bilen. Vi må bare venne oss til elbiler med rekkevidde omkring 20 mil og så håpe at utbyggingen av ladepunkter blir god nok.
    Jeg har 2 skumle opplevelser i bil. Den første i en Trabant på motorveien utenfor Praha i 1979. Speedometeret viste 105 km/t og eieren var ekstatisk. Den andre var i 1982 i en utslitt Skoda 1000MB med dårlig gikasse og utslitte bremser, også i Praha. En tredje også forresten - forbikjøring på motorveien i Tyskland i 210 km/t og svingen var litt krappere enn jeg trodde...
    Hvor på autobahn greide du å finne en sving som var krapp i 210 km/t?
    Jeg har kjørt så langt sør som Nürburg, på vei dit fant jeg ingen svinger som føltes dramatisk i hastighetet under 220km/t i en gammel bmw fra 1988
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Det var vel mer at den føltes krapp for en som ikke er vant til slike hastigheter. Det var i Bayern et sted. Der hvor det faktisk finnes både bakker og svinger, ikke som i Tyskland nord for Nürnberg.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    På motorveien nordøstover fra Mosel er det mange sånne svinger. Synes 208 ser flott ut jeg. Om jeg hadde vært i markedet for å bytte bil nr 2 nå hadde det blitt en sånn.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Det begynner å komme noen fine elbiler i "byklassen" ja. Både Honda e og 208e ville vært klare alternativer for bil nr. 2 (ved siden av i3 og eGolf)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Tror bruktprisene på Leaf, Golf etc kommer til å falle enda mer enn det de har gjort hittil hvis PSA leverer.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Opel er vel ofte hakket billigere og den lokale forhandleren av blant annet Peugeot har pr dags dato små muligheter til å selge meg noe som helst, er jo en ganske fortvilt situasjon med konebilen.

    Pratet med en Tesla selger i går og hun mente mange har kjøpt Model 3 som ventepølse frem til Y så hvis det ikke kommer stort med avgifter kan man jo håpe på et godt Teslakjøp på brukt 3 om 2 år, i motsetning til mange andre så føler jeg at jeg får bedre service der enn andre steder men så sogner jeg til Ålesund og ikke Bergen eller Oslo som har størst press.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Opel er vel ofte hakket billigere og den lokale forhandleren av blant annet Peugeot har pr dags dato små muligheter til å selge meg noe som helst, er jo en ganske fortvilt situasjon med konebilen.

    Pratet med en Tesla selger i går og hun mente mange har kjøpt Model 3 som ventepølse frem til Y så hvis det ikke kommer stort med avgifter kan man jo håpe på et godt Teslakjøp på brukt 3 om 2 år, i motsetning til mange andre så føler jeg at jeg får bedre service der enn andre steder men så sogner jeg til Ålesund og ikke Bergen eller Oslo som har størst press.
    Jeg er spent på hvordan TM3 ser ut som 2 år når man ser eiere som opplever svak kvalitet på lakk og annet.

    Det var mye Tesla på den nærmeste SC-stasjonen i går midt på dagen, 25-30 stk. og en del ladekø på SC og vanlig chademo/ccs.

    Da var det egentlig helt greit å ikke ha billån og kunne tøffe hjem igjen uten å måtte tenke på lading.

    Det blir bra når utvalget innen elbiler blir bredere, med mer tradisjonelle familiebiler tilgjengelig. Utenom Tesla er det ikke mange sedaner som blir solgt i Norge, noe som betyr at man må velge en annen formfaktor enn man ellers ville gjort.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hvis jeg venter 2 år med å kjøpe TM3 så får jeg jo se hvordan det går. Lakken og slitasje på den er ikke den største bekymringen men jeg vil gjerne vite hvordan den ruster ellers med tanke på saltsørpa vi har på vinteren.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hvis jeg venter 2 år med å kjøpe TM3 så får jeg jo se hvordan det går. Lakken og slitasje på den er ikke den største bekymringen men jeg vil gjerne vite hvordan den ruster ellers med tanke på saltsørpa vi har på vinteren.
    Da er vi enig gitt - det man ikke ser er det verste. Men samtidig er det man ser det styggeste, dog samtidig noe man letter kan fikse selv. Kollegaens M3 har aldri kjørt grus vei men lakken bærer tydelig preg av steinsprut bak hjulene siden han fikk den i mars. Redd det vil bli brunt til vinteren...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Tror man uansett bør ha en eller annen form for folie for å beskytte hjulbuer mot steinsprut, mye dritt som spruter opp på bilen.

    Men som sagt så skyldes det nok i stor grad design og er ikke noe unikt for kun et merke.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Interessant å se lademulighetene langs veien om et par år, hvis man ikke lader hjemme eller på jobben.
    Det må jo bygges kraftig ut, gitt estimert økning av el-bilparken.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man ikke får ladet hjemme har ikke elbil noen hensikt, dyrt med betalingsladere og ikke bra for bilene med hurtiglading.

    Det har sin sjarm å stå på Dombås med Tesla å se Audi og Jaguar eiere stå i kø på Ionity.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Det burde jo ikke være noe stas. Jeg trodde poenget var å få flest mulig til å kjøpe elbil, og da kan umulig det du beskriver være mye stas. Hvis poenget er å få flest mulig til å kjøpe Tesla kan jeg jo skjønne det. Jobber du for Tesla?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.438
    Det burde jo ikke være noe stas. Jeg trodde poenget var å få flest mulig til å kjøpe elbil, og da kan umulig det du beskriver være mye stas. Hvis poenget er å få flest mulig til å kjøpe Tesla kan jeg jo skjønne det. Jobber du for Tesla?
    Det morsomme med Teslas ladestasjoner er Teslaistene som sitte lett molefonkene, men samtidig stolte, i bilene og gomler ostepølser fra bensinstasjonen mens bilen får påfyll av (gratis?) elektrisk kraft.

    For bensinstasjonene er det vinn-vinn, økt omsetning av ostepølser og leieinntekter for ladestasjonen.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Det burde jo ikke være noe stas. Jeg trodde poenget var å få flest mulig til å kjøpe elbil, og da kan umulig det du beskriver være mye stas. Hvis poenget er å få flest mulig til å kjøpe Tesla kan jeg jo skjønne det. Jobber du for Tesla?
    Det morsomme med Teslas ladestasjoner er Teslaistene som sitte lett molefonkene, men samtidig stolte, i bilene og gomler ostepølser fra bensinstasjonen mens bilen får påfyll av (gratis?) elektrisk kraft.

    For bensinstasjonene er det vinn-vinn, økt omsetning av ostepølser og leieinntekter for ladestasjonen.
    Ostepølsen blir ikke bedre om man har fossilbil slik som meg :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det burde jo ikke være noe stas. Jeg trodde poenget var å få flest mulig til å kjøpe elbil, og da kan umulig det du beskriver være mye stas. Hvis poenget er å få flest mulig til å kjøpe Tesla kan jeg jo skjønne det. Jobber du for Tesla?
    Når man hører Audi sin radioreklame for takboks og hengerfeste er det jo litt artig å se at de allerede har en flaskehals langs veien.

    Antar at Ionity temmelig fort får en prisstruktur som gjør at Tesla Model 3 eiere slutter å bruke stasjonene og da blir det jo billig for de som står igjen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Ja, og det er denne flaskehalsen som får mange (inkludert meg) til å ikke kjøpe elbil riktig enda.

    Forøvrig er det nå blitt en ny spesialisering innen medisin innen overvekt - obesity medicine. Med den mengden veimat man tydeligvis skal spise mens man lader elbilene sine blir nok dette en vekstnæring ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Den flaskehalsen forsvinner nok ikke med det første så lenge de klarer å selge bensin og dieselbiler.

    Med mine 188cm og 78kg skal jeg spise noen pølser før jeg blir plaget med overvekt.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    El-helse...?


    Jeg så en streeZZaeier med 5 siggs mellom langemann og ring - travende rundt hele servicestedet - etter at han hadde satt til livs en eller annen rett - mens han ventet på at Teslaen skulle bli grønnere.

    Aka:


     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.438
    Det burde jo ikke være noe stas. Jeg trodde poenget var å få flest mulig til å kjøpe elbil, og da kan umulig det du beskriver være mye stas. Hvis poenget er å få flest mulig til å kjøpe Tesla kan jeg jo skjønne det. Jobber du for Tesla?
    Det morsomme med Teslas ladestasjoner er Teslaistene som sitte lett molefonkene, men samtidig stolte, i bilene og gomler ostepølser fra bensinstasjonen mens bilen får påfyll av (gratis?) elektrisk kraft.

    For bensinstasjonene er det vinn-vinn, økt omsetning av ostepølser og leieinntekter for ladestasjonen.
    Ostepølsen blir ikke bedre om man har fossilbil slik som meg :)
    Bensinstasjonostepølse smaker spesialavfall uansett. Fordelen med å kjøre fossilbil er at man ikke blir sulten mens man tanker og dermed slipper å kjøpe søppelet som bensinstasjonen kaller ostepølse.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Trudde man ble like sulten uansett etter 3-4 timer i bilen jeg.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Trudde man ble like sulten uansett etter 3-4 timer i bilen jeg.

    Joda, men har du fossilbil så kan du velge å stoppe ved et sted hvor man selger anstendig mat.

    Evt McDonalds eller annen Drive-In ell om en har det travlere...

    Bye, Bye elbil, jeg er på vei hjem men du enda ikke har nådd målet :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn