Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man ikke får ladet hjemme har ikke elbil noen hensikt, dyrt med betalingsladere og ikke bra for bilene med hurtiglading.
    De færreste som bor i det som kan kalles by har muligheten til å lade hjemme; ja andre også.
    Hvis man da ikke har tilgang til kommunale ladeuttak eller kan lade på jobb så ender man altså opp med en pris fra 2,3 kroner pr kWh (før eventuell volumrabatt) for å lade bilen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Wow:

    Men årsaken til prisøkningen er også svært kostbare reparasjoner.

    – Elbiler og nye premiumbiler har dyre deler med mye elektronikk. Det er lite som skal til før en småskade blir svært dyr når elektronikken sitter i skjermer, støtfangere, vinduer og speil, sier Rambøl.

    Protector er også oppgitt over rekordhøye delepriser. En frontlykt til Jaguar I-pace har en listepris på 55.000 kroner, sidespeil til BMW X5 koster 50.000 kroner, ifølge Protector.

    https://www.aftenposten.no/norge/i/JoLjB6/Elbil-eiere-far-doblet-forsikringspris
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det fikk jeg erfare ved forrige hovedforfall, opp fra underkant av 8 til rundt 11. Trodde det var feil og gikk en runde hos andre selskaper uten å få noen bedre pris men enkelte var mye dyrere. Med litt forhandling og justering av kjørelengde så endte jeg opp med i underkant av 9k men hvordan det blir om et år gjenstår å se.

    Når jeg betaler 3k i året for kasko på nr 2 bilen synes jeg det er dyrt nok.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    50% flere skader med elbiler enn andre biler. Da er det ikke rart at forsikringsprisene øker.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    De er i tillegg 35% dyrere å reparere...
     
    C

    Cyber

    Gjest
    De er i tillegg 35% dyrere å reparere...
    Det er også en uting i tiden at kostnadene smøres utover alle forsikringstakere. De burde heller hatt bonustap og premieøkning for de som har mer enn 1 skade hvert 3. år. Historikken over skader burde fulgt forsikringstaker uansett forsikring slik at de som misbrukte systemet betalte, mens de som kun sjelden brukte den fikk lavere premie.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    De er i tillegg 35% dyrere å reparere...
    Det er også en uting i tiden at kostnadene smøres utover alle forsikringstakere. De burde heller hatt bonustap og premieøkning for de som har mer enn 1 skade hvert 3. år. Historikken over skader burde fulgt forsikringstaker uansett forsikring slik at de som misbrukte systemet betalte, mens de som kun sjelden brukte den fikk lavere premie.
    Nei hvorfor det?
    Det er jo sånn det har vert med fossile biler i alle år
     
    C

    Cyber

    Gjest
    De er i tillegg 35% dyrere å reparere...
    Det er også en uting i tiden at kostnadene smøres utover alle forsikringstakere. De burde heller hatt bonustap og premieøkning for de som har mer enn 1 skade hvert 3. år. Historikken over skader burde fulgt forsikringstaker uansett forsikring slik at de som misbrukte systemet betalte, mens de som kun sjelden brukte den fikk lavere premie.
    Nei hvorfor det?
    Det er jo sånn det har vert med fossile biler i alle år
    Jeg mener generelt, uavhengig av fremdrift.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Til EL-bil eierne her inne.......... understellsbehandler dere bilene deres ?
    Har kun gjort manuell behandling på de to siste. I3'n fikk manuell omgang av understell når den kom fra forhandler med kost og spann med sprøytestoff fra Biltema. Resten av bilen er aluminium og GRP. Det samme med I-pace der det stort sett er aluminium og plast, så det ble noen få stag og bolter. En skikkelig behandling forutsetter dog at innerskjermer skal av og hva som finnes under der vet a f...

    Dog, sjekk med forhandler først. Mer og mer sensorer og elektronikk på dagen biler og det sies at om du behandler en Tesla 3 med flere, ryker garantien. Så spørs det og om de som behandler har kunnskapen om dagen elbiler.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Til EL-bil eierne her inne.......... understellsbehandler dere bilene deres ?
    Har kun gjort manuell behandling på de to siste. I3'n fikk manuell omgang av understell når den kom fra forhandler med kost og spann med sprøytestoff fra Biltema. Resten av bilen er aluminium og GRP. Det samme med I-pace der det stort sett er aluminium og plast, så det ble noen få stag og bolter. En skikkelig behandling forutsetter dog at innerskjermer skal av og hva som finnes under der vet a f...

    Dog, sjekk med forhandler først. Mer og mer sensorer og elektronikk på dagen biler og det sies at om du behandler en Tesla 3 med flere, ryker garantien. Så spørs det og om de som behandler har kunnskapen om dagen elbiler.




    Jeg spør fordi jeg har en ny EL-Golf og også en 4 år gammel Golf 4wd stv og den sistnevnte hadde allerede begynt og få rustangrep i understellet som bærebruer, fjærer, bakakseloppheng etc og jeg lurte på hva andre EL-bil eiere gjør......for at EL bilene ruster noe særlig mindre enn andre biler tviler jeg vel egentlig litt på. Golf stv'en måtte sandblåses og Mercansol behandles for 7k.
    Er vel egentlig ingen grunn til at en EL-bil ikke skulle ende opp som en rusthaug på lik linje med andre biler ?
     
    C

    Cyber

    Gjest

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Forsikring dreier seg om at mange betaler for de som har uhell. At nye kunder får lokketilbud og eksisterende kunder får fordeler ved skade er nok et utslag av konkurransesituasjonen. Det passer jo godt for folk flest som hverken vil betale eller ta konsekvenser.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Har ikke bilforsikringer en bonusordning?

    Jo, men den er utvannet. Du og jeg måtte begynne med lav bonus og kjøre skadefritt. Nå får man høy bonus i de fleste tilfeller automatisk.
    What ??
    Det er jo slik at stadig flere selskaper gir «skade uten bonustap» 1 gang i året. Det skjer jo på bekostning av de som ikke skader bilen. DnB f.eks. har dette.
    Ja, men da har du gjerne kjørt mer enn 10 år med topp bonus. Har noe slikt tror jeg uten at jeg bulker mer for det....
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Til EL-bil eierne her inne.......... understellsbehandler dere bilene deres ?
    Har kun gjort manuell behandling på de to siste. I3'n fikk manuell omgang av understell når den kom fra forhandler med kost og spann med sprøytestoff fra Biltema. Resten av bilen er aluminium og GRP. Det samme med I-pace der det stort sett er aluminium og plast, så det ble noen få stag og bolter. En skikkelig behandling forutsetter dog at innerskjermer skal av og hva som finnes under der vet a f...

    Dog, sjekk med forhandler først. Mer og mer sensorer og elektronikk på dagen biler og det sies at om du behandler en Tesla 3 med flere, ryker garantien. Så spørs det og om de som behandler har kunnskapen om dagen elbiler.




    Jeg spør fordi jeg har en ny EL-Golf og også en 4 år gammel Golf 4wd stv og den sistnevnte hadde allerede begynt og få rustangrep i understellet som bærebruer, fjærer, bakakseloppheng etc og jeg lurte på hva andre EL-bil eiere gjør......for at EL bilene ruster noe særlig mindre enn andre biler tviler jeg vel egentlig litt på. Golf stv'en måtte sandblåses og Mercansol behandles for 7k.
    Er vel egentlig ingen grunn til at en EL-bil ikke skulle ende opp som en rusthaug på lik linje med andre biler ?
    E-golf er vel rimelig lik fossilgolf. Ville klart vurdert en behandling men snakk med forhandler først. Mener det var ei på jobb som sa at Møller frarådet dette, men de vil vel ikke at bilen skal holde evig.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det er jo slik at stadig flere selskaper gir «skade uten bonustap» 1 gang i året. Det skjer jo på bekostning av de som ikke skader bilen. DnB f.eks. har dette.
    Ja, men da har du gjerne kjørt mer enn 10 år med topp bonus. Har noe slikt tror jeg uten at jeg bulker mer for det....
    Kravet jeg kan se hos DnB er 40% bonus og 12 mnd skadefritt, men dette blir en digresjon - så beklager jeg sparket den ballen utpå.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Til EL-bil eierne her inne.......... understellsbehandler dere bilene deres ?
    Har kun gjort manuell behandling på de to siste. I3'n fikk manuell omgang av understell når den kom fra forhandler med kost og spann med sprøytestoff fra Biltema. Resten av bilen er aluminium og GRP. Det samme med I-pace der det stort sett er aluminium og plast, så det ble noen få stag og bolter. En skikkelig behandling forutsetter dog at innerskjermer skal av og hva som finnes under der vet a f...

    Dog, sjekk med forhandler først. Mer og mer sensorer og elektronikk på dagen biler og det sies at om du behandler en Tesla 3 med flere, ryker garantien. Så spørs det og om de som behandler har kunnskapen om dagen elbiler.




    Jeg spør fordi jeg har en ny EL-Golf og også en 4 år gammel Golf 4wd stv og den sistnevnte hadde allerede begynt og få rustangrep i understellet som bærebruer, fjærer, bakakseloppheng etc og jeg lurte på hva andre EL-bil eiere gjør......for at EL bilene ruster noe særlig mindre enn andre biler tviler jeg vel egentlig litt på. Golf stv'en måtte sandblåses og Mercansol behandles for 7k.
    Er vel egentlig ingen grunn til at en EL-bil ikke skulle ende opp som en rusthaug på lik linje med andre biler ?
    E-golf er vel rimelig lik fossilgolf. Ville klart vurdert en behandling men snakk med forhandler først. Mener det var ei på jobb som sa at Møller frarådet dette, men de vil vel ikke at bilen skal holde evig.
    På Tesla sine sider leser jeg det som at garantien ikke dekker dersom den HAR blitt Tectylbehandlet (e.l.)? https://www.tesla.com/no_NO/support/vehicle-warranty

    Jeg pleier stadig å ha mine biler på bukken og sauser inn med litt tectyl på utsatte områder. God erfaring med det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det står vel ganske klart at Tectylbehandling (eller lignende) fører til at garantien ikke gjelder:
    https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/tesla-new-vehicle-limited-warranty-sv-se.pdf
    Den här begränsade garantin för rost täcker hål som orsakats på grund av rost (hål i karosspanelen inifrån och ut) till följd av en defekt på material eller utförande under en period av 12 år och obegränsat antal mil med undantag för följande:
    • Fordon som behandlats mot rost, t. ex. metoder som vanligen kallas rostskydd;
    • Korrosion på grund av defekter i materiel som Tesla ej har tillverkat eller levererat, eller
    arbetsutföranden som orsakar perforering i karosspaneler eller i chassit inifrån och ut;
    • Ytlig eller kosmetisk korrosion som orsakar perforering i karosspaneler eller i chassit från
    utsidan, såsom stenskott eller repor;
    • Korrosion orsakad av, på grund av eller till följd av olyckor, missbruk, försumlighet, felaktigt
    underhåll eller drift av fordonet, installation av ett tillbehör, exponering för kemiska substanser, eller skador till följd av force majeure eller naturkrafter, brand, eller felaktig förvaring.
    Om den formuleringen holder i en rettssak er en annen sak, både på grunn av den vanlige fem-årsregelen og at selgeren da må bevise en årsakssammenheng mellom behandlingen og rustskaden for å kunne fraskrive seg ansvaret. Men det er nok best å gå ut fra at du overtar ansvaret selv hvis du gjør slik behandling.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Burde liksågodt bare begynne å cerakote alt som er av bildeler, spesielt på undersiden. Koster sikkert litt, men det tåler jo absurd mye og er latterlig motstandsdyktig mot saltslaps.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    888
    Torget vurderinger
    1
    Burde liksågodt bare begynne å cerakote alt som er av bildeler, spesielt på undersiden. Koster sikkert litt, men det tåler jo absurd mye og er latterlig motstandsdyktig mot saltslaps.
    Eller spørja kva Renault gjer. Den 10 år gamle Lagunaen min som hadde gått 423000 hadde ikkje rustproblemer i det heile, så det går jo an.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Burde liksågodt bare begynne å cerakote alt som er av bildeler, spesielt på undersiden. Koster sikkert litt, men det tåler jo absurd mye og er latterlig motstandsdyktig mot saltslaps.
    Eller spørja kva Renault gjer. Den 10 år gamle Lagunaen min som hadde gått 423000 hadde ikkje rustproblemer i det heile, så det går jo an.
    Franksmennene tok tak for noe år siden og franske biler er ikke hva de engang var, mao bedre enn de fleste på dette området. Og så har det mye å si hvor man bor og kjører...
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    888
    Torget vurderinger
    1
    Bergensområdet, frå Austevoll til Nordhordland. Går litt salt her :)
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.566
    Antall liker
    7.097
    Fortsatt i tenkebåsen om ny bil etter at vi har klart oss rimelig greit uten å eie en de siste tre, så har jeg bestilt prøvekjøring til uken med MB EQC.

    Noen som allerede har erfaring med denne?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Fortsatt i tenkebåsen om ny bil etter at vi har klart oss rimelig greit uten å eie en de siste tre, så har jeg bestilt prøvekjøring til uken med MB EQC.

    Noen som allerede har erfaring med denne?
    Nei, men om du har klart deg helt uten bil greit i 2-3 år ville jeg ikke brukt 6-700k på en bil. Da hadde jeg heller kjøpt en liten, billig elbil til lokalt bruk og leid de veldig få gangene det var aktuelt å kjøre langt. Jeg hadde gått for den varianten hadde det ikke vært for at vi drar en del på hytter et stykke unna - jeg orker ikke å styre med bilkollektiv eller leiebil 10-15 ganger i året - det koster også fort like mye som å eie en bil. Tar jeg bort hyttekjøringen kjører vi langt basically 1 gang / år (sommerferie).

    Om du har råd til det og lyst på en kul bil så for all del, men har du egentlig noe behov for en slik doning? Jeg ville i det minste startet der.
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Fortsatt i tenkebåsen om ny bil etter at vi har klart oss rimelig greit uten å eie en de siste tre, så har jeg bestilt prøvekjøring til uken med MB EQC.

    Noen som allerede har erfaring med denne?
    Nei, men om du har klart deg helt uten bil greit i 2-3 år ville jeg ikke brukt 6-700k på en bil. Da hadde jeg heller kjøpt en liten, billig elbil til lokalt bruk og leid de veldig få gangene det var aktuelt å kjøre langt. Jeg hadde gått for den varianten hadde det ikke vært for at vi drar en del på hytter et stykke unna - jeg orker ikke å styre med bilkollektiv eller leiebil 10-15 ganger i året - det koster også fort like mye som å eie en bil. Tar jeg bort hyttekjøringen kjører vi langt basically 1 gang / år (sommerferie).

    Om du har råd til det og lyst på en kul bil så for all del, men har du egentlig noe behov for en slik doning? Jeg ville i det minste startet der.
    Helt enig. Bil er ikke lenger et statusprodukt som det var før. (I likhet med smarttelefoner osv... "Hvilken iPhone har du??" Ingen over 14 bryr seg.) Hvis noen jeg kjenner svir mer enn 600 lapper på bil vil jeg heller tenke de er litt dumme, enn at jeg er imponert over doningen.

    Jeg synes det er mye mer behagelig å ha en rimelig, driftsikker bil - og så kan jeg heller bruke pengene på noe gøy. Og når naboungene sneier borti den med sykkelen trenger jeg ikke å fare opp like voldsomt. ;)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Straks elbilfordelene er avviklet kommer Teslaeierene og de andre til å styrte inn i nærmeste bilforretning for å bestille ny bil med liten dieselmotor og når de får den vil de tenke; Åh for en befrielse .....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Straks elbilfordelene er avviklet kommer Teslaeierene og de andre til å styrte inn i nærmeste bilforretning for å bestille ny bil med liten dieselmotor og når de får den vil de tenke; Åh for en befrielse .....
    Det blir som å gå tilbake fra bil til hest og kjerre.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.566
    Antall liker
    7.097
    Fortsatt i tenkebåsen om ny bil etter at vi har klart oss rimelig greit uten å eie en de siste tre, så har jeg bestilt prøvekjøring til uken med MB EQC.

    Noen som allerede har erfaring med denne?
    Nei, men om du har klart deg helt uten bil greit i 2-3 år ville jeg ikke brukt 6-700k på en bil. Da hadde jeg heller kjøpt en liten, billig elbil til lokalt bruk og leid de veldig få gangene det var aktuelt å kjøre langt. Jeg hadde gått for den varianten hadde det ikke vært for at vi drar en del på hytter et stykke unna - jeg orker ikke å styre med bilkollektiv eller leiebil 10-15 ganger i året - det koster også fort like mye som å eie en bil. Tar jeg bort hyttekjøringen kjører vi langt basically 1 gang / år (sommerferie).

    Om du har råd til det og lyst på en kul bil så for all del, men har du egentlig noe behov for en slik doning? Jeg ville i det minste startet der.
    Nå skal det sies at i de to-tre årene det var snakk om bodde vi midt i sentrum, med alt vi trengte av barnehage og butikker innen to hundre meter. Med trikkestopp på hjørnet og tre stopp til kontoret men liten eller noen mulighet til parkering så var det ingen grunn til å ha bil. Det var heller ingen sak å finne ledige bildelingstjenester i området fordi det var så mange andre som heller ikke eide bil.

    Med hus og hage i forstad, min kone tilbake i full jobb, en unge i skole og den andre i barnehage så stiller saken seg litt annerledes.
    Her har, typisk nok, alle familier minst en bil og de fleste to. Av samme åpenbare grunner er det derfor sjelden finner noen bildelingstjenester i området. Vi har også leid en hytte, med tanke på mulig kjøp, to timer unna flott turområde vinter som sommer.

    Det er klart vi kan fortsatt overleve uten bil også i vår nye situasjon. Men siden det er jeg som nå bringer og henter ungene, til og fra egen jobb, så er forskjellen fra da vi hadde leilighet i sentrum, og det uansett tok kortere tid til fots, at med bil tar det meg en halvtime å kjøre hjemmefra, levere to unger på veien og parkere på reservert plass med lading utenfor kontoret, så tar det minst halvannen med gange og buss og trikk. Altså minst ti timer hver uke jeg og vi gjerne skulle benyttet til andre ting.
    Cyber så er det bare å si at bil aldri har vært noen status-greie for min del. Har kjørt og hatt bil det meste av de siste 30, men aldri kjøpt ny eller hatt nevneverdig interesse for bil utover den nytteverdi den har hatt for meg og familien.

    Vil ha helelektrisk eller hybrid som har batterikapasitet nok til all bykjøring til skole og jobb i ukedagene. Stasjonsvogn eller SUV, og ja, hengerfeste med kapasitet nok til å trekke halvannet tonn.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Straks elbilfordelene er avviklet kommer Teslaeierene og de andre til å styrte inn i nærmeste bilforretning for å bestille ny bil med liten dieselmotor og når de får den vil de tenke; Åh for en befrielse .....
    Det blir som å gå tilbake fra bil til hest og kjerre.
    Hvordan det? Bortsett fra oljebiten/fornybar-energi biten så gjør jo bilene stort sett det samme. En rimelig fossilbil er billigere totalt sett enn å skaffe seg elbil for de fleste utenfor storbyer. Syntes selv det var deilig i sommer å fylle dieseltanken full og kjøre "halve Norge" rundt og komme hjem med fortsatt halv tank. Det slo meg at turen hadde vært ganske mye mer styrete med elbil.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Fortsatt i tenkebåsen om ny bil etter at vi har klart oss rimelig greit uten å eie en de siste tre, så har jeg bestilt prøvekjøring til uken med MB EQC.

    Noen som allerede har erfaring med denne?
    Nei, men om du har klart deg helt uten bil greit i 2-3 år ville jeg ikke brukt 6-700k på en bil. Da hadde jeg heller kjøpt en liten, billig elbil til lokalt bruk og leid de veldig få gangene det var aktuelt å kjøre langt. Jeg hadde gått for den varianten hadde det ikke vært for at vi drar en del på hytter et stykke unna - jeg orker ikke å styre med bilkollektiv eller leiebil 10-15 ganger i året - det koster også fort like mye som å eie en bil. Tar jeg bort hyttekjøringen kjører vi langt basically 1 gang / år (sommerferie).

    Om du har råd til det og lyst på en kul bil så for all del, men har du egentlig noe behov for en slik doning? Jeg ville i det minste startet der.
    Nå skal det sies at i de to-tre årene det var snakk om bodde vi midt i sentrum, med alt vi trengte av barnehage og butikker innen to hundre meter. Med trikkestopp på hjørnet og tre stopp til kontoret men liten eller noen mulighet til parkering så var det ingen grunn til å ha bil. Det var heller ingen sak å finne ledige bildelingstjenester i området fordi det var så mange andre som heller ikke eide bil.

    Med hus og hage i forstad, min kone tilbake i full jobb, en unge i skole og den andre i barnehage så stiller saken seg litt annerledes.
    Her har, typisk nok, alle familier minst en bil og de fleste to. Av samme åpenbare grunner er det derfor sjelden finner noen bildelingstjenester i området. Vi har også leid en hytte, med tanke på mulig kjøp, to timer unna flott turområde vinter som sommer.

    Det er klart vi kan fortsatt overleve uten bil også i vår nye situasjon. Men siden det er jeg som nå bringer og henter ungene, til og fra egen jobb, så er forskjellen fra da vi hadde leilighet i sentrum, og det uansett tok kortere tid til fots, at med bil tar det meg en halvtime å kjøre hjemmefra, levere to unger på veien og parkere på reservert plass med lading utenfor kontoret, så tar det minst halvannen med gange og buss og trikk. Altså minst ti timer hver uke jeg og vi gjerne skulle benyttet til andre ting.

    Cyber så er det bare å si at bil aldri har vært noen status-greie for min del. Har kjørt og hatt bil det meste av de siste 30, men aldri kjøpt ny eller hatt nevneverdig interesse for bil utover den nytteverdi den har hatt for meg og familien.

    Vil ha helelektrisk eller hybrid som har batterikapasitet nok til all bykjøring til skole og jobb i ukedagene. Stasjonsvogn eller SUV, og ja, hengerfeste med kapasitet nok til å trekke halvannet tonn.
    Da skjønner jeg godt du vil ha bil, men en EQC er jo mye penger ut.

    Det gunstigste for deg måtte vel være å finne en fossil fra 2013-2016 med kurant km.stand. Mye flott til 150-190 tusen kroner imho. Mye greiere når ungene drar skoene over innerskjermer og søler i setene enn når bilen koster 4 x så mye. Du skal kjøre langt før drivstoffet blir en stor faktor i regningen.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Enig med siste her - ny pensjonistbil i kombinasjon med småbarn høres usmart ut. Vurder Dacia (Renault) Duster; lite feil og lav forsikring. 4*4, hengerfeste, høy bakkeklaring osv til småpenger ny eller brukt.

    Selv kjører jeg gamle A2er; de koster det samme som 2mnd verdifall for EQC, Tesla whatever.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn