Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.090
    Antall liker
    2.544
    Har du ikke fått med deg at det er kvart på 3 som gjelder nå?
    Uansett gjelder kritikken min også såkalte "seriøse anmeldelser".
    I don't care, du får ringe opplysningskontoret for old farts, er nok mer treffsikkert enn youtube.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    668
    Antall liker
    694
    Sted
    Rogaland
    Jeg synes det legges alt for mye vekt på store motorer og aksellerasjon i disse omtalene og "testene" av elbiler. ....[forkorter sitat]...... ....Det er tydeligvis ikke "fancy" nok til å bli nevnt i slike omtaler?
    Jeg synes de som omtaler bil har blitt noe flinkere på å nevne støy/hjulstøy/vindstøy. Husker å ha lest bilomtaler i ymse bilblad på venteværelset hos tannlege/lege og stusset over at støy ikke ble nevnt i det hele tatt i testene, kanskje en gang her og da men som en liten kommentar "litt hjulstøy".
    Akselerasjonen er jo artig den, er faktisk ikke så lenge siden at slike tall var forbeholdt porche gt biler, blodtrimmede supra og hyperbiler.
    Og til slutt, som ikke er vondt ment, men som morbid er inne på, det er jo siktet til folk som er født 70 tallet og oppover. Som også er demografien bilprodusentene sikter seg inn på. Kan være greit med en strekk på beina etter 3-4 timers kjøring, men regner og blåser det så må jeg ikke det hehe. Underholdning for store og små er veldig gunstig. Vi vurderer selv TM3, med skjerm og netflix til ungene i baksetet er det veldig easy fix på en hektisk hverdag.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.751
    Antall liker
    9.400
    Sted
    Trondheim
    Forskjellige behov, selvfølgelig. Men har man med barn har de gjerne ett nettbrett med. Det er relativt sjelden barna sitter i førersetet ;)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.157
    Antall liker
    9.484
    Utvilsomt, men det er jo mye viktigere enn om bilen akselererer 0-100 på 2,5 eller 3,8 sekunder. En ting er nå disse youtube videoene av tufser som raser rundt i biler med alt for store motorer, men det nevnes jo ikke i såkalte seriøse tester heller. Når i5 vises i en youtube-video er det 2 ting som nevnes - den fantastiske akselerasjonen (som ikke er så fantastisk: 0-100 på 3,8 sek er ikke veldig spesielt med elektriske biler) og muligheten til å spille dataspill på displayet mens man lader. 2 totalt meningsløseting. Det er mange elbiler som er raskere enn en i5 i akselerasjon, og spille dataspill mens man lader? Da har man gjerne kjørt 30 mil og da er det my viktigere å gå en liten tur enn å sitte og spille dataspill.
    Jeg blir er etter hvert rimelig lei av alle disse videoene av folk som kjører rundt med strake armer for å nå fram til rattet og tror at det er tøft og at det er slik man skal sitte.
    Må vel også legge til at skjermstørrelse og infotainment vekter tungt i dagens biltester. Samt rekkevidde, to km. i differanse på to ellers like biler kan være avgjørende for karakteren
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Ang. Audi E-tron 55: hvor lenge kan man ligge i ca 140-150 på autobahn før man bør stoppe og lade? (Dvs. sommerferielastet bil med 3 voksne, under gode værforhold, relativt flat geografi osv.)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.445
    Antall liker
    12.574
    Sted
    Sørlandet
    Ang. Audi E-tron 55: hvor lenge kan man ligge i ca 140-150 på autobahn før man bør stoppe og lade? (Dvs. sommerferielastet bil med 3 voksne, under gode værforhold, relativt flat geografi osv.)
    Relativt enkelt å finne svar på:

    140 km/t : 35.2 kWh/100 km (352 Wh/km) / estimated range at 140 km/t: ~200-210 km.

    Noe mer med fullastet bil. Altså 180 - 200 km rekkevidde i 140 km/t.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.751
    Antall liker
    9.400
    Sted
    Trondheim
    Omtrent det jeg ville gjettet på, men de er liten vits i å komme med en gjetning når det spørres om eksakte tall.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.558
    Antall liker
    9.728
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan jo hende det tidsmessig lønner seg å kjøre litt roligere pg lade øitt sjeldnere. Lading hvert 90ende.minutt virker litt slitsomt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.800
    Antall liker
    13.285
    Da har man gjerne kjørt 30 mil og da er det my viktigere å gå en liten tur enn å sitte og spille dataspill.
    Var det ikke du som omtrent mente at å måtte stoppe etter kun 30 mil var en forbrytelse mot menneskeheten og skøt av hvor langt man kunne kjøre i ett strekk uten å pisse?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.751
    Antall liker
    9.400
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg kan godt kjøre langt uten å stoppe, men det betyr ikke at jeg ikke også kan stoppe litt oftere. Hvis jeg skal langt og gjerne vil gjøre det unna raskest mulig kan jeg kjøre 50 mil uten pause. Med en elbil kan jeg stort sett ikke det, men det betyr jo ikke annet enn at man må planlegge med det. Starte 30 minutter tidligere f.eks. Det er ingen big deal. Hvis man derimot skal kjøre 100 mil på en dag blir det jo verre. Jeg kan godt kjøre Trondheim-Bergen i et strekk hvis jeg har en bil som greier det. Nå har jeg ikke det lenger, så da må man bare forholde seg til det.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.558
    Antall liker
    9.728
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Man har jo mer tid når man er pesjonert og trenger uansett noen flere pauser. I hvert fall gjør jeg det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn