Bil, båt og motorsykkel El-biler og ytelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Denne tenker jeg, Honda Insight Hybrid original 1996/97. (This car got a combined fuel economy rating of 53 miles per gallon. )
    Fikk tilbud om å være med transportere denne fra Göteborg og hjem men det krasjet med noe annet.

     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.516
    Antall liker
    6.920
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En kamerat av meg var journalist i lokalavisa og skrev bl.a. om biler.

    19 mai 2000 kom han durende innom og sa jeg måtte bli med å prøvekjøre...
    DSCF0004.JPG
    Regnr starter på EL102...

    Det var fossildrevet varmeapparat i bilen, hvis jeg ikke husker helt leif...

    Johan-Kr
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.827
    Antall liker
    21.782
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Generasjon 1 av Think City det der. Generasjon 2 hadde ingen forbrenningshjelpemotorer, men enda var det krøkkete å få til varmeapparatet. Man måtte til med konvertere, alt var laget for spillvarme fra forbrenningsmotorer.

    De tidlige Think City 2 hadde fremdeles saltbatterier som brukte av egen energi for å holde seg operative. Lithium var mer praktisk, men rekkevidden gikk ned. Det fantes ikke hurtigladere på den tiden. De første laderne jeg jobbet med trakk max 9A fra nettet. 15A kom senere.
    Hva heter det når man ikke er avant garde, men foran avant garden?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.516
    Antall liker
    6.920
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Forøvrig fantastisk praktisk patent med pioneer=jolle-plast i karosseriet på de der. Kompisen kommenterte at de hadde vært suverene til hjemmetjenesten i kommunen. De hadde da til en hver tid inne 3-5 leasede småbiler på verksted med diverse karrosseriskader…

    Johan-Kr
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.685
    Antall liker
    15.797
    Torget vurderinger
    2
    Var i Stavanger et par år tilbake. Møtte en som hadde fem Think City biler på gårdsplassen. El-mobilitetsentusiast. Han hadde oppgradert den han brukte "til hverdags". Større batterikapasitet, osv.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.339
    Antall liker
    3.690
    Torget vurderinger
    1
    Beklager, min feil. 96. Litt 93 også (ikke 9-3)
    Helt enig, sett bort fra panseret så er profilen og utseendet veldig likt! Fra frontruta og forover så ligner den mest på en Chrysler neon...
    Liten kuriositet. SAAB hadde en modell som het EV-1 også i 1985, men det var bare en prototype og den sto det en 2.0 turbo motor i og toppfart på 270km/t.
     
    Sist redigert:

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Sprekere og tyngre bil koster kanskje 100.000 mer. Det er ikke aktuelt av flere årsaker. Kan nevne
    1. De 100.000 bruker jeg heller på god mat og drikke.
    2. Har ikke behov for sprekere eller større bil.
    3. Ønsker ikke å ha bil som tar mye plass på parkeringsplasser rundt om.
    4. Prioriterer å bruke mine midler på varer produsert i Europa.
    5. Er opptatt av å eie minst mulig og få med madammen på denne filosofien.
    6. Har ikke behov for et hengerfeste som er en særnorsk greie.
    Hengerfeste er en særnorsk greie🤣 Hvor? Innafor ring 1? Eller hele landet eller hva mener du? Dette går over alle støvleskaft😅

    Det jeg selvfølgelig prøver å spørre om er; Hvor bor dere som mener dette er en særnorsk ting? 😂
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Tja, i USA tar man bare pick-up en hvis man trenger hengerfeste.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ved nybilkjøp:

    Norge: Hengerfeste første man sjekker
    USA: Kopp/brusholdere første man sjekker
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Hengerfeste er en særnorsk greie🤣 Hvor? Innafor ring 1? Eller hele landet eller hva mener du? Dette går over alle støvleskaft😅

    Det jeg selvfølgelig prøver å spørre om er; Hvor bor dere som mener dette er en særnorsk ting? 😂
    Man skal vel ikke lenger enn til Danmark før en liten hatchback er en stor greie.

    Det er blitt så enkelt og billig å få fraktet ting og tang hjem og til søpla. Var på søpla her en lørdag for et par uker siden, var vel en times tid i kø for å komme inn, deretter bare kjeft å få fra grinete gubber med feiekost over at det var brukt en god gammeldags svartsekk isteden for en gjennomsiktig. Neste gang blir det bigbag med henting.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.774
    Antall liker
    13.257
    Det er smått absurd å være på byggevaren og se noen som tjener 500 / timen stå og laste opp plank på hengeren for å kjøre hjem. I Oslo kan man ringe inn en bestilling, få den plukket og levert hjem for en fremhundrelapp eller deromkring.

    Jeg trodde også jeg "trengte" hengerfeste men har ikke savnet det. I en rasjonell verden ville en gatestubb i Oslo hatt en felles tilhenger og en bil som kunne dra denne hengeren så kunne man låne av hverandre de få gangene i året man trenge det.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hengerfeste er en særnorsk greie🤣 Hvor? Innafor ring 1? Eller hele landet eller hva mener du? Dette går over alle støvleskaft😅

    Det jeg selvfølgelig prøver å spørre om er; Hvor bor dere som mener dette er en særnorsk ting? 😂
    I Norge selges det stasjonsvogner og biler med hengerfeste i mengder fordi vi i Norge (og Sverige) har en hytte kultur. Slik er det ikke i andre land. Ta deg en tur på ferie nedover i Europa, svipp innom Thailand og Japan i samme slengen. Du ser nesten ikke en bil med hengerfeste.
    PS
    Jeg bor i Moss, har ikke lenger hus, og har ikke anskaffet meg en hytte. Kan ikke se behovet for hengerfeste. Det er utrolig hva som går inn i bilen av ting også :)
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    I Norge selges det stasjonsvogner og biler med hengerfeste i mengder fordi vi i Norge (og Sverige) har en hytte kultur. Slik er det ikke i andre land. Ta deg en tur på ferie nedover i Europa, svipp innom Thailand og Japan i samme slengen. Du ser nesten ikke en bil med hengerfeste.
    PS
    Jeg bor i Moss, har ikke lenger hus, og har ikke anskaffet meg en hytte. Kan ikke se behovet for hengerfeste. Det er utrolig hva som går inn i bilen av ting også :)
    Camping er også veldig populært i Europa :) England, Tyskland med fler (sikkert?) :) har hatt en del tysk import men aldri uten hengerfeste. 🤔
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Man skal vel ikke lenger enn til Danmark før en liten hatchback er en stor greie.

    Det er blitt så enkelt og billig å få fraktet ting og tang hjem og til søpla. Var på søpla her en lørdag for et par uker siden, var vel en times tid i kø for å komme inn, deretter bare kjeft å få fra grinete gubber med feiekost over at det var brukt en god gammeldags svartsekk isteden for en gjennomsiktig. Neste gang blir det bigbag med henting.
    Trodde dem bare sykla i Danmark jeg! Nei du sier jo noe der men camping er jo stort i flere land. Men til hytte bruk å sånn så har dere nok rett :)
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    596
    Generasjon 1 av Think City det der. Generasjon 2 hadde ingen forbrenningshjelpemotorer, men enda var det krøkkete å få til varmeapparatet. Man måtte til med konvertere, alt var laget for spillvarme fra forbrenningsmotorer.

    De tidlige Think City 2 hadde fremdeles saltbatterier som brukte av egen energi for å holde seg operative. Lithium var mer praktisk, men rekkevidden gikk ned. Det fantes ikke hurtigladere på den tiden. De første laderne jeg jobbet med trakk max 9A fra nettet. 15A kom senere.
    Hva heter det når man ikke er avant garde, men foran avant garden?
    Et foranskutt lyn (Niels Henrik Abel)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ingenting er styggere enn den sirumpa Tesla X, som blokkerer veiene med det samme visuelle inntrykket som en campingvogn, kanskje da bare med enda dårligere kjøreegenskaper. På forhånd beklager om noen har Tesla X her.
    Kjører ikke du EQC? 😅
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Tesla x populært kslt påskeegget
    Tesl y = halve påskeegget.

    Tesla, bygget av amatører for amatører…..
     
    • Haha
    Reaksjoner: JK

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ja, de klarer å lage en enda kjipere bil enn X.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.561
    Antall liker
    35.489
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En ting jeg ikke helt skjønner:
    Hvorfor skal el-biler (eller andre bruksbiler for den saks skyld) ha 2-3-4-500hk, og kolosal aksellerasjon?
    Jeg trodde litt av poenget skulle være miljø, og da handler det vel ikke bare om å benytte renere energi, men like mye om å bruke mindre energi?

    PS! Forventer minimal forståelse for synspunkt og spørsmål... :LOL:
    Som andre har nevnt er det ikke på langt nær samme problemstilling som på en fossilbil. I EPA-tallene har en firehjulsdreven Tesla Model S P90D forbruk 0,23 kWh/km, mens den rent bakhjulsdrevne Model S 85 har 0.24 kWh/km. I praksis er forskjellen enda litt større, min P90D har et snittforbruk rundt 0,18 og P85 rett over 0,2 kWh/km. Bilen med to motorer og hysterisk akselerasjon har merkbart lavere forbruk enn den med en motor og mindre effekt. Til sammenligning har en e-Golf oppgitt forbruk rundt 0,18 kWh/km og en Nissan Leaf ca 0,19.

    Større elektromotorer inneholder mer kobber, men det er nok fortsatt størrelsen på batteripakken som drar mye energi ved produksjon.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.628
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    I enkelte tilfelle så må man ha hengerfest. Ikke alle som har varevogn og stor stasjonsvogn for å hente material på byggern 🙂 Nordmenn er ivrige selvbyggere sjø. Har ellers sett tesla med hengerfeste og ''campingkasse'' på hengerkrok. ikke akkurat så vakkert. For sykkelstativ, så er det praktisk m.slepekrok. Men behovet er forskjellig da.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det koster 600 kroner å få levert et lass med materialer fra vår lokale Byggmakker. :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det koster 600 kroner å få levert et lass med materialer fra vår lokale Byggmakker. :)
    Men tiden du bruker på å måle/regne ut materialbehovet er mer enn du bruker på å plukke materialene på vei til eller fra jobb når du uansett kjører forbi. Og så kan du vedde på at du har glemt noe og må betale nye 600 kroner.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Ikke vet jeg, med mine 42 år er jeg minst 30 år for ung til å vurdere den slags.
    Aldri tenkt på alder, men det er godt mulig at flere av oss som er vokst opp på 80-tallet har et for dårlig forhold til god design på biler. Selv Jaguar hadde stygt design på 80-tallet, men vi har internett og kan søke på biler fra 60 og 70-tallet.

    Italienere og engelskmenn (go delvis tyskere) vet åpenbart noe som andre ikke vet.
    ferrari.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men tiden du bruker på å måle/regne ut materialbehovet er mer enn du bruker på å plukke materialene på vei til eller fra jobb når du uansett kjører forbi. Og så kan du vedde på at du har glemt noe og må betale nye 600 kroner.
    Tja, det pleier å gå fint, hvis jeg har kjøpt litt for lite av noe så har jeg kommet så langt i byggeprosjektet at det lille jeg mangler kapper jeg på Byggmakker og legger det inn i bilen. Skal jeg lage et utebord, stereobenk, hyller i boden whatever så kapper jeg det jeg skal ha på Byggmakker og legger det i bilen. Et par andre eksempler, dødsboet til min far ble håndtert med en søppelcontainer fra Stena og en varebil fra Hertz. Billig og greit.
    Men jeg kan forstå at med hus, hytte og båt så er behovet annerledes. (Har hatt hus, varehenger og bil med hengerfeste for 20 år siden. Men det er en tid for alt :) )
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.561
    Antall liker
    35.489
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takrails på Tesla Model S funker også bra. Max 70 kg, men det er jo noen planker bare det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.774
    Antall liker
    13.257
    Jeg pleide å låne henger av svigers. Så ble det bil + henger av svingers. Nå har han så liten tillit til mine evner til å håndtere tilhenger grunnet manglende vedlikehold av faget at det har blitt bil + henger + sjåfør.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    I enkelte tilfelle så må man ha hengerfest. Ikke alle som har varevogn og stor stasjonsvogn for å hente material på byggern 🙂 Nordmenn er ivrige selvbyggere sjø. Har ellers sett tesla med hengerfeste og ''campingkasse'' på hengerkrok. ikke akkurat så vakkert. For sykkelstativ, så er det praktisk m.slepekrok. Men behovet er forskjellig da.
    Denne var min løsning når jeg hadde behov for materialer og annet når jeg bygde meg garasje rundt årtusenskiftet. (Bildet hentet fra nettet, min var sort) :) og ja, den hadde hengerfeste også.
    1979_dodge_power_wagon-pic-6651112498576264308-1024x768.jpeg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.561
    Antall liker
    35.489
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg pleide å låne henger av svigers. Så ble det bil + henger av svingers. Nå har han så liten tillit til mine evner til å håndtere tilhenger grunnet manglende vedlikehold av faget at det har blitt bil + henger + sjåfør.
    Jeg har fortalt barna at det er bare en regel som gjelder for rygging med tilhenger: Aldri kjør fortere enn du kan tenke. Det er ingen av dem som har vist noen videre interesse for å forsøke engang. Jeg ender nok opp som din svigerfar i overskuelig fremtid.

    Den dagen Ford kommer med en elektrisk Ranger er jeg muligens interessert.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.866
    Torget vurderinger
    0
    En liten sak jeg lurer på tatt kaoset på E18 i betraktning.

    Kan det tenkes at batteriteknologien kan utvikle seg så raskt at det i overskuelig framtid vil være mulig å ha et "reservebatteri" på ca 25kg man kan slenge inn i bagasjerommet på samme måte som en Jerrykanne med bensin eller diesel. Blir man stående langsetter veien om vinteren vil 20 liter diesel gjøre at man kan holde varme i bilen ganske mye lengere enn det som er mulig i en el-bil i dag. Min "gamle" 2008 Skoda diesel har en rekkevidde på mer enn 100mil når den er tanket opp, med en 20 liter i bagasjen kan jeg legge på ca 30% på toppen av dette, men mest av alt vil dieselvarmeren rusle og gå i ganske mange timer. Langtur om vinteren for meg betyr at jeg har mat, en ekstra dunk diesel, varmt tøy, pledd etc og evt soveposer liggende i bilen. Man vet aldri når slikt kan komme til nytte. Dypt inne i "dom stora finska skogarna" føler man seg jævlig alene hvis noe skjer med bilen og det kan ta laaang tid før det kommer noen forbi.

    Edit: Glemte noe veldig viktig: Toalettpapir har jeg ALLTID i bilen. Både sommer og vinter, vet aldri når sånt kan komme til nytte! Og det er vel nesten garantert at behovet vil oppstå ganske umiddelbart hvis man ikke har det med!
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.339
    Antall liker
    3.690
    Torget vurderinger
    1
    Et problem med batteri er indre motstand, dvs. at det går en liten strøm uansett om det er tilkoblet noe eller ikke. Dette ender med at det blir utladet.
    Har man et ekstra batteri i bilen som er lite så vil det bli parallell koblet med det store slik at de "deler" på kapasitet og det lille vil lades ut fort imot det store så det vil nok ikke hjelpe all verden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn