"Hep"
Så var det singer/songwriter galore igjen.
I en kasse under senga lå det noen cd'er med en herremann du sjelden hører om. Disse har snurret litt de siste to kveldene. Eneste gang han her karen har vært nevnt på hfs (såvidt meg bekjent) er av undertegnede i americana tråden. Så her er en mange kan få øya opp for.
Ronny Elliott
b.1947
Singer/songwriter med "a twist".
Elliott er ikkje som alle andre med en akustisk gitar og et munnspel om kjeften. Til det er han for eklektisk i låtene sine, for finurlig i tekstene sine og for "all over the place" når det gjelder referanser og flørting med andre sjangre. Fundamentet er absolutt americana/alt country, men her er det plutselig mer rickenbackere enn Byrds noensinne leverte, og refrenger som sakset ut fra godt Beatles materiale. Og kor mange couontryartister drar låter med saxofonsoloer, egentlig?
Når det gjelder tekster er dette noe Elliott generelt beherkser svært godt. Det er flust av smarte ordspill å finne, popkulturelle referanser nok til å tilfredsstille de med vekttal, og mye god humor. Sjølvsagt er det mye alvor å finne også, det er jo tross alt countryuniverset vi befinner oss i. Verdens tristeste univers, i alle fall skal man vurdere ut fra tekster.
Det er ikkje mer enn fem år sia eg fekk ørene opp for Elliott, det var en anmeldese av siste plata hans , som fikk meg til å bestille den uten å ha hørt en note. Plata het
Valentine roadkill (2005)
Tittelen tiltalte meg, coveret likeså. Anmeldelsen dro fram låta
Mr.Edison's electric chair som en absolutt høgdare. Og det er det! Med en sånn tittel kan man egentlig ikkje trå feil, og når første linjene er
I didn't mean to hurt that kid
I just wanted to show him a little fun
så er standarden satt for min del

Akustisk sak dette, båret fram av mandoliner og Ronny's glimrende beretning om en heller tvilsom fyr. Førstelåta,
Valentinos dream er også svært, svært flott. Rolig låt, som det meste på plata er, med fine akkordprogresjoner og et svært kledelig lydbilde. Akustisk, med twangy gitarer som lusker i bakgrunnen funker som juling. I
No more war viser han seg også fra en litt mer politisk side, og det funker det også gitt.
Dette er solid americana. Ikkje på noe som helst måte out-of-this-world, men solid håndverk fra en som vet ka han holder på med.
Spotify
Jalopypaint (2007)
Denne er finfin!
Red rumour blues starter skiva, med en beretning om USA/Sovjet/kommunisme/McCarthy og alt som er skummel. Fin låt, med en enda bedre tekst. Modern history er også god
...she said, "sing me a song"
I said "tach me the art of love"
she said "honey, I don't have that long".
Igjen tralter Ronny avgårde i midtempo. Akustiske instrumenter er som alltid prominente i lydbilet; mandoliner og fele er goskit.
Secrets of success er en monolog om hemmeligheten med å mislykkes som singer/songwriter (sånn på overflaten i alle fall).
Én perle må dras fram! Slaves of gravity burde vært en hit! Supercatchy med backbeat og det hele. Bør være ganske vanskelig å ikkje like en slik låt.
Ellers er det igjen jevnt over mye bra å finne, og absolutt verdt en lytt.
Spotify
Poisonville (2001)
Room 100 er om Sid Vicious, og kan således være en punkers innfallsvinkel til et musikalsk univers som har mer felles med Townes Van Zandt og Guy Clark enn Johnny Rotten.
Burn, burn, burn er like myte rock som country, og en skal ikkje se vekk fra en Springsteen fan kan bifalle slik en låt. Eg syns den er knas i alle fall.
Letter from a Birmingham jail er om Martin Luther King og Amerika anno 1963. Det er mye historiefortelling i Elliotts univers, og det fungerer i og for seg meget godt. Den smårufsete stemmen hans kler denne narrative stilen perfekt. Ofte snakker han like mye som han synger, men plutselig kan ha gå opp en oktav og så skifter låter helt karakter. Et ganske effektivt knep.
Igjen, det er jevnt over høy kvalitet over det Elliott driver med. Ingen ekstremiteter kvalitetsmessig verken i den ene eller andre retning, men han fortener et større publikum. Dammit!
Spotify
Hep[/b] (2003)
Tøfft cover (som alltid)!
Nowhereville åpner denne, og gjør det på en svært så iørefallende måte. Det er umiskjennelig Elliott, i den forstand at lite elle ingenting skiller seg verken i den ene eller andre retning. Akustiske midtempo låter med gode tekster er varemerket hans, og sånn får det være. Men Ronny har alltid en ekstra akkord på lur (akkurat den du på en måte forventer, men allikevel blir overrasket når kommer

), eller et lite taktskifte her og der, som gjør at det aldri blir helt konvensjonelt med Elliott.
Slim Harpo's heartbeat er dritbra, bare fordi den namedropper überkoole Slim Harpo i tittelen. Det skader jo ikkje at låta er tøff heller
Spotify
Vel vel, det var de fire eg fant i kassen under senga her en dag. Han har et par til, og noen av de tror eg er i en kasse på loftet. Både
My nerves are bad tonight og
Magento er verdt en lytt også.
My nerves... har en låt med den glimrende tittelen
south by so what, og det oppsummerer vel Elliott på en grei måte.
Det er ikke det at Elliott er
såhimla fantastisk bra, men han fortener å bli lyttet mer til i alle fall, og det er jo intensjonen min her.
Det er mange i denne sjangeren som er bedre, men de er som regel "noen hakk" mer annerkjent også.
Når det kommer til artistene i
"kem sa du?" sjangeren, er Ronny Elliott definitivt i eliteklassen.