Politikk, religion og samfunn %&/( Effektivisering.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.180
Antall liker
9.506
Vanligvis så er jeg en ganske rolig mann, men nå begynner det å koke når Solberg og Sanner står med sleske smil og forteller om hvor fint det er med sentralisering og effektivisering!!
Hvorfor? Joda, jeg må fornye passet mitt og tuslet ned på vårt lokale lensmannskontor, som forøvrig såvidt ungikk galgen, for å bestille ett pass. Beklager, timebestilling, ingen ledige for utpå høsten, etter 8 uker sommerstengt!! Du må til nærmeste storby, 3 mil unna. Joda, storbyen hadde ledig time, i slutten av Juli!! Dette er en operasjon som tar 10 minutter. Altså kan de betjene bortimot 50 søknader pr. dag. Grrrrr!!!!!
Idag var jeg på PKK med sportsbilen. Merknad på at rammenummer ikke var slått inn i rammen, nye regler. Ok, det må Biltilsynet ordne. Tror du ikke det var samme leksen der! Etter å ha sittet 45 minutter i telefonkø får jeg beskjed om at den store, sentrale trafikkstasjonen har ledig time utpå høsten engang. Grrrrr!!!
Enden på visen der ble at jeg tar meg en fin kjøretur over en liten kosevei, halvannen time, og avlegger den lille trafikkstasjonen på Notodden en visitt. Der var det lutter vilje for å ordne saken, uten timebestilling.
(Ikke si dette til Solberg og Sanner, da kommer det sleske smilet fram når de forklarer hvor effektivt der er å legge ned Notodden Trafikkstasjon)
 
C

cruiser

Gjest
Har aldri skjønt meg på alle de som absolutt må fornye passet sitt rett før ferien
 
C

cruiser

Gjest
So? Samme historien hvert år. Horder av mennesker som er grinete fordi alle skal ha pass samtidig i juni/juli
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.180
Antall liker
9.506
So? Samme historien hvert år. Horder av mennesker som er grinete fordi alle skal ha pass samtidig i juni/juli
Har det egentlig noe med saken å gjøre? Hvis man vet at det blir det samme trykket hvert år på samme tid så må det bemannes deretter, ikke effektiviseres bort.
 
C

cruiser

Gjest
Evt så bør/kan man unngå å fornye passet sitt i juni/juli fordi man vet at det er jævlig lang kø, evt burde vite.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.078
Antall liker
7.990
Torget vurderinger
12
Det har med planlegging å gjøre. Jeg fornyet mitt pass i februar, var ferdig når "timen" egentlig skulle begynne og hadde passet i posten dagen etter! Your choice.....
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Så mye fuzz for å få nytt pass. Bestille time, møte opp, ha med det gamle.
"Har du legitimasjon", spør han.
Jeg viste da det gamle passet.
"Nei, det har utløpt så det gjelder ikke"
Javel.... Frem med bankkort.
"Har du ikke noe annet?"
Javel.... Frem med førerkort.
"Det var bra"
"Legg fingeren der, vi scanner fingeravtrykk"
Javel.....
"Takk, det blir xxx kroner og det nye passet kommer i posten"
Selv takk, sier jeg.

1 liten uke senere kommer passet. Men, wtf? Ikke rekommandert?
Neida, og enda til i svært avslørende konvolutt.

Javel....
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.521
Antall liker
9.290
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Så mye fuzz for å få nytt pass. Bestille time, møte opp, ha med det gamle.
"Har du legitimasjon", spør han.
Jeg viste da det gamle passet.
"Nei, det har utløpt så det gjelder ikke"
Javel.... Frem med bankkort.
"Har du ikke noe annet?"
Javel.... Frem med førerkort.
"Det var bra"
"Legg fingeren der, vi scanner fingeravtrykk"
Javel.....
"Takk, det blir xxx kroner og det nye passet kommer i posten"
Selv takk, sier jeg.

1 liten uke senere kommer passet. Men, wtf? Ikke rekommandert?
Neida, og enda til i svært avslørende konvolutt.

Javel....
De kan ikke sende det rekommandert fordi vi mangler gyldig ID. Frem til nasjonalt ID-kort er i omløp er det kun pass som er gyldig og det ligger jo i den rekommanderte sendingen;) (hadde en samtale om dette med byråkraten forrige gang jeg fikk nytt pass)

Edit, jeg spurte om førerkort er gyldig og det mente hun at det var, men så er det ikke alle som har førerkort....så derfor.
 
Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Effektiviseringen som alle snakker så varmt om er til syvende og sist reduksjon av kvantitet og kvalitet. At det ikke gjennomskues er og blir et mysterium.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.180
Antall liker
9.506
Det er ikke tiden det tar jeg er sur på, heller ikke avstand. Det er denne dømrade robustheten. Vi hadde et lensmannskontor som fungerte utmerket, inntil reformkåte politikere fant ut at de måtte vise handlekraft.
"Min" kommune har 15000 innbyggere pluss mange tusen hytteturister om sommeren.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.030
Antall liker
11.439
Sted
Ytterst i havgapet...
30km???? Vet ikke riktig om jeg skal flire eller gråte - beklager... Her er det 100km - en vei, og min. en halv arbeidsdag, - så lenge det varer til neste idiotbyråkrat får enda en lur ide... og 100km er på langt nær det verste i Gnore.... noen bedre?
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.018
Etter at du har fått fornyet passet ditt, får du trøste deg med at det er 10 år til neste gang du må ta turen til byen i samme ærend. :p
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.180
Antall liker
9.506
Etter at du har fått fornyet passet ditt, får du trøste deg med at det er 10 år til neste gang du må ta turen til byen i samme ærend. :p
Nå er du dum. Innen den tid finnes det kun ett sted i Norge hvor man utsteder pass. En stor og robust enhet i Oslo.

;)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.831
Antall liker
13.311
Aka byen i Norge;)

Kanskje det i tillegg blir pass vest i Bergen eller Stavanger (de får krangle) og pass nord i Trondheim. Hvor som kjent nord-Norge starter. Stavanger må det forresten bli. Dekker fint Sørlandet og dalstrøka innafor. Møringer får dra til Trondheim og stå i kø sammen med trøndere og folk fra nord-Norge.
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.030
Antall liker
11.439
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er jo akkurat dette som er moderne effektivisering ala blågrå..... bare det spares flere kroner til skattelettelser som kan gi enda flere bolig og hyttebaroner i trengte bystrøk, så til helvete med hva slags praktiske problemer det lager for folk flest utover det ganske land..
 
C

cruiser

Gjest
Huffda, ifjor brukte Norge 400 millioner for å frakte 9000 pasienter med disse flya i nordnorge, det blir snaue 45k pr pasient. Dette før noen som helst form for behandling. Kanskje begynne å sette saker i perspektiv og ikke sutre så jævlig?

Istedenfor å sette hele politietaten i sving i juni og juli slik at folk slipper å planlegge anskaffelse av pass til ferieturen, kan man jo få litt flere patruljer...
 
Sist redigert av en moderator:

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.861
Antall liker
2.827
Torget vurderinger
1
Passutsteding er satt ut på anbud. Svenskene ventes å vinne klart, de lager bare en ekstra kassafil i Harryhandelhangarene.Fire pils og en pizza. Og et pass. Hold kjæft, spis is. Sanner har talt: «Når folk likevel er i Sverige, så hvorfor ikke? Det blir bare enda mer effektivt å handle hos naboene våre og de er jo våre næreste!! Dette er gøy!»

Solberg er enig, men ville ikke formulert seg sånn.

Du må være høyremann for å kalle et gedigent sentraliseringsprogram for ‘nær...reform’. Språklig voldtekt.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.129
Antall liker
3.270
Torget vurderinger
1
Min bedre halvdel er fra utlandet og har beholdt sitt utenlandske pass. Når hun skal fornye sitt pass er det bare å gjøre det på nettet (mulig noe må sendes på mail), og så kommer det nye passet i posten etter noen dager fra ambassaden.
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Så mye fuzz for å få nytt pass. Bestille time, møte opp, ha med det gamle.
"Har du legitimasjon", spør han.
Jeg viste da det gamle passet.
"Nei, det har utløpt så det gjelder ikke"
Javel.... Frem med bankkort.
"Har du ikke noe annet?"
Javel.... Frem med førerkort.
"Det var bra"
"Legg fingeren der, vi scanner fingeravtrykk"
Javel.....
"Takk, det blir xxx kroner og det nye passet kommer i posten"
Selv takk, sier jeg.

1 liten uke senere kommer passet. Men, wtf? Ikke rekommandert?
Neida, og enda til i svært avslørende konvolutt.

Javel....
De kan ikke sende det rekommandert fordi vi mangler gyldig ID. Frem til nasjonalt ID-kort er i omløp er det kun pass som er gyldig og det ligger jo i den rekommanderte sendingen;) (hadde en samtale om dette med byråkraten forrige gang jeg fikk nytt pass)

Edit, jeg spurte om førerkort er gyldig og det mente hun at det var, men så er det ikke alle som har førerkort....så derfor.
Oppklarende.
Men posten godtar bankkort med bilde når jeg henter rrekommanderte sendinger, men det er jo sånn Kina varer.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.726
Antall liker
15.870
Torget vurderinger
2
Effektiviseringen som alle snakker så varmt om er til syvende og sist reduksjon av kvantitet og kvalitet. At det ikke gjennomskues er og blir et mysterium.
Når folk applauderer at inntektene til stat og kommune barberes, bør man vel også akseptere at tjenestene man ble bortskjemt med forsvinner?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.180
Antall liker
9.506
Effektiviseringen som alle snakker så varmt om er til syvende og sist reduksjon av kvantitet og kvalitet. At det ikke gjennomskues er og blir et mysterium.
Når folk applauderer at inntektene til stat og kommune barberes, bør man vel også akseptere at tjenestene man ble bortskjemt med forsvinner?
Folk applauderte når Nye Veier ble lansert. Mer vei for mindre penger. Haken er bare at for å få dette til så må standarden reduseres litt og noen hensyn må ofres og da blir det leven.
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Effektiviseringen som alle snakker så varmt om er til syvende og sist reduksjon av kvantitet og kvalitet. At det ikke gjennomskues er og blir et mysterium.
Når folk applauderer at inntektene til stat og kommune barberes, bør man vel også akseptere at tjenestene man ble bortskjemt med forsvinner?
Folk applauderte når Nye Veier ble lansert. Mer vei for mindre penger. Haken er bare at for å få dette til så må standarden reduseres litt og noen hensyn må ofres og da blir det leven.
Hvor har du det fra? Har du satt deg inn i prosjektene de har?
www.nyeveier.no

Jeg er ingen fagmann på sånn, men kjører forbi ett av prosjektene ukentlig og ser ingen forskjell på det de lager vs. det Vegvesenet stod for på andre prosjekter.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.030
Antall liker
11.439
Sted
Ytterst i havgapet...
Nærpolitireformen skulle gi mer politi på gata og flere patruljer.... i mitt distrikt er resultatet opptil tre timers responstid - dersom den ene patruljen i et oppdragsområde på over 20 mil ikke allerede er opptatt med annet oppdrag, - og et kontor som er rimelig tilfeldig åpent om dette kontoret har vakt...
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Nærpolitiet, ja.

Inntil for ikke så lenge siden hadde Manglerud politistasjon et kontor på Holmlia senter. Så dro de, så dro det seg til, så kom det en skyteepisode, og så kom de med en "mobil politistasjon" eller en campingbil parkert utenfor bygget.

Og om noen skulle tro noe annet, så dro de igjen.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.697
Antall liker
2.298
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
I prinsippet er jeg stort sett enig med deg, Pink_Panther. Men hold deg i Schengen så trenger du ikke pass. Jeg reiser Oslo-Roma flere ganger i året og greier meg bestandig med førerkort, selv ved ankomst Oslo når det er politikontroll ved flydøra på Roma-flyet og det er det ofte.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.180
Antall liker
9.506
Effektiviseringen som alle snakker så varmt om er til syvende og sist reduksjon av kvantitet og kvalitet. At det ikke gjennomskues er og blir et mysterium.
Når folk applauderer at inntektene til stat og kommune barberes, bør man vel også akseptere at tjenestene man ble bortskjemt med forsvinner?
Folk applauderte når Nye Veier ble lansert. Mer vei for mindre penger. Haken er bare at for å få dette til så må standarden reduseres litt og noen hensyn må ofres og da blir det leven.
Hvor har du det fra? Har du satt deg inn i prosjektene de har?
www.nyeveier.no

Jeg er ingen fagmann på sånn, men kjører forbi ett av prosjektene ukentlig og ser ingen forskjell på det de lager vs. det Vegvesenet stod for på andre prosjekter.
Nye Veier bygger ikke veier, de er byggherrer. Derimot planlegger og prosjekterer de veibygging. Google "skjelsvikdalen" så skjønner du hva jeg mener
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Nå var det vel ikke Vegvesenet som bygde veier heller..... Hvis du skal pirke på det.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.215
I prinsippet er jeg stort sett enig med deg, Pink_Panther. Men hold deg i Schengen så trenger du ikke pass. Jeg reiser Oslo-Roma flere ganger i året og greier meg bestandig med førerkort, selv ved ankomst Oslo når det er politikontroll ved flydøra på Roma-flyet og det er det ofte.
Faktisk så trenger du pass i Schengen, fordi det er det eneste internasjonale godkjente ID-papiret du som nordmann har. Så å reise uten pass innebærer en risiko for å måtte anskaffe seg nødpass.

Vårt nasjonale ID-kort er utsatt på n-te året. Skulle ønske justisministeren tok tak i dette.
 
Sist redigert:

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.697
Antall liker
2.298
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
I prinsippet er jeg stort sett enig med deg, Pink_Panther. Men hold deg i Schengen så trenger du ikke pass. Jeg reiser Oslo-Roma flere ganger i året og greier meg bestandig med førerkort, selv ved ankomst Oslo når det er politikontroll ved flydøra på Roma-flyet og det er det ofte.
Faktisk så trenger du pass i Schengen, fordi det er det eneste internasjonale godkjente ID-papiret du som nordmann har. Så å reise uten pass innebærer en risiko for å måtte anskaffe seg nødpass.

Vårt nasjonale ID-kort er utsatt på n-te året. Skulle ønske justisministeren tok tak i dette.
Jeg er fullstendig klar over regelverket. Det jeg beskriver er den praksisen jeg har opplevd de siste 15 årene. Du skal ikke se bort fra at jeg har passet i bagen, men jeg har aldri vist det frem til noen.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.180
Antall liker
9.506
Nå var det vel ikke Vegvesenet som bygde veier heller..... Hvis du skal pirke på det.
Frem til 2003 bygde Statens Vegvesen de fleste veiene. Regjeringen Bondevik gjorde det sjakktrekket å splitte opp og gjøre produksjonsdelen om til et selvstendig selskap.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.891
Antall liker
5.561
Sted
Holmestrand
Vanligvis så er jeg en ganske rolig mann, men nå begynner det å koke når Solberg og Sanner står med sleske smil og forteller om hvor fint det er med sentralisering og effektivisering!!
Hvorfor? Joda, jeg må fornye passet mitt og tuslet ned på vårt lokale lensmannskontor, som forøvrig såvidt ungikk galgen, for å bestille ett pass. Beklager, timebestilling, ingen ledige for utpå høsten, etter 8 uker sommerstengt!! Du må til nærmeste storby, 3 mil unna. Joda, storbyen hadde ledig time, i slutten av Juli!! Dette er en operasjon som tar 10 minutter. Altså kan de betjene bortimot 50 søknader pr. dag. Grrrrr!!!!!
Idag var jeg på PKK med sportsbilen. Merknad på at rammenummer ikke var slått inn i rammen, nye regler. Ok, det må Biltilsynet ordne. Tror du ikke det var samme leksen der! Etter å ha sittet 45 minutter i telefonkø får jeg beskjed om at den store, sentrale trafikkstasjonen har ledig time utpå høsten engang. Grrrrr!!!
Enden på visen der ble at jeg tar meg en fin kjøretur over en liten kosevei, halvannen time, og avlegger den lille trafikkstasjonen på Notodden en visitt. Der var det lutter vilje for å ordne saken, uten timebestilling.
(Ikke si dette til Solberg og Sanner, da kommer det sleske smilet fram når de forklarer hvor effektivt der er å legge ned Notodden Trafikkstasjon)
Jeg fikk nytt pass på Kongsberg (som muligens er nærmeste storby?:) ) på denne tida i fjor. Stilte opp uanmeldt ca 09:30, og der satt det 2 smilende tjenestemenn i sin beste alder (mao omtrent som meg) uten noe å bestille, og visste ikke hva godt de skulle gjøre for meg. 10 min senere var jeg utstyrt med nytt pass.
:)
Ellers er jeg enig med deg ang den såkalte effektiviseringen.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.891
Antall liker
5.561
Sted
Holmestrand
Etter at du har fått fornyet passet ditt, får du trøste deg med at det er 10 år til neste gang du må ta turen til byen i samme ærend. :p
Nå er du dum. Innen den tid finnes det kun ett sted i Norge hvor man utsteder pass. En stor og robust enhet i Oslo.

;)
Det holder ikke med Oslo, det MÅ ligge ved operaen. De måtte som kjent flytte Much-museet 1,5 km fra Tøyen for det ikke var sentralt nok.
Og da blir det jo helt innafor at du bitcher om 30 km, når turister ikke kan reise 1 km for å se på kunst.
For oss i Holmestrand så er passkontoret i mikrobyen Stokke (50 km). Eneste passkontor i Vestfold.
:)
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.891
Antall liker
5.561
Sted
Holmestrand
Effektiviseringen som alle snakker så varmt om er til syvende og sist reduksjon av kvantitet og kvalitet. At det ikke gjennomskues er og blir et mysterium.
Når folk applauderer at inntektene til stat og kommune barberes, bør man vel også akseptere at tjenestene man ble bortskjemt med forsvinner?
Folk applauderte når Nye Veier ble lansert. Mer vei for mindre penger. Haken er bare at for å få dette til så må standarden reduseres litt og noen hensyn må ofres og da blir det leven.
Hvor har du det fra? Har du satt deg inn i prosjektene de har?
www.nyeveier.no

Jeg er ingen fagmann på sånn, men kjører forbi ett av prosjektene ukentlig og ser ingen forskjell på det de lager vs. det Vegvesenet stod for på andre prosjekter.
Da bør du kanskje heller ikke si at det ikke er noen forskjell på det de lager?

"På en del områder bygger vi med for høy standard i Norge, sier Ingrid Dahl Hovland, sjefen for veiselskapet."

Så da kan vi vel fastslå at det er offisielt at de ønsker å senke kvaliteten.

Etter å kjørt rundt i landet i 40 år kan jeg ikke si at FOR HØY STANDARD virker som et problem rundt forbi.
 
Topp Bunn