Ønsker anbefaling Effektforsterker til subwoofer

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
3.216
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
igang-setter-stoppern har muligens løsna fast.

Kjipt med ting som ikke funker som tenkt.
Siden programvaren til forsterkeren ikke funker, kan du ikke egentlig da få hevet kjøpet, og levere tilbake?
Haha
Jeg kan nok sikkert det, men den funker jo. Programvaren funker ikke, men det kan være fordi de ikke har sertifisert driverne sine og det er noe brannmurer som kødder det til.
Men er inne på noe, hvis alt til subbene står på max (mini dsp +12db og gain på crown på max) og jeg demper til electrocompaniet -12db så begynner det å ligne noe. Men har ikke fått skrudd opp skikkelig så mulig jeg vil oppleve clipping på basserne ved riktig volum på høyttalerne (pleier å lytte rundt 80db, film er endel høyere)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.637
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
17
Du har nok fått tak i en clown forsterker. Mange har gått i den fellen.

Bergfinn

Æresmedlem
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
15.653
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Gain struktur MÅ være på stell ved digital deling.
Det finnes INGEN snarveier ved dette.

Spør de lærde.....jeg er ikke blant dem.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
3.216
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
skal ta frem mic i morgen og sette riktig nivå på alt, jeg tror man kan få det ok, men må dempe høyttalerne endel. Er vel egentlig ikke noe problem og vel egentlig bedre enn å øke gain, ser man kan legge til +12db ekstra (så totalt +24db), men er redd for clipping.

Jeg som trodde de skulle være så lett som å skru ut plateforsterkerne, koble på ny forsterker, justere litt på volumknappen og beholde alle de samme innstillingene. Kan jo være at org plateforsterker hadde noe form for eq innebygd så kanskje derfor den oppfører seg annerledes.
Som sagt iflg display på crown så er den satt i stereo og med dsp off, og iflg manualen da skal det ikke være noe som helst aktivert. Så den oppfører seg som en "dum" effektforsterker

setsve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.11.2020
Antall liker
554
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Husker jeg slet med gain på crown forsterker for noen år tilbake. Da den var ment for "proff" markedet, klarte ikke forforsterker å lavere høyt/sterkt nok input signal. Diodene foran begynte aldri å blinke, måtte kjøpe en boks som boostet gain styrke på input signalet.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.508
Torget vurderinger
1
skal ta frem mic i morgen og sette riktig nivå på alt, jeg tror man kan få det ok, men må dempe høyttalerne endel. Er vel egentlig ikke noe problem og vel egentlig bedre enn å øke gain, ser man kan legge til +12db ekstra (så totalt +24db), men er redd for clipping.

Jeg som trodde de skulle være så lett som å skru ut plateforsterkerne, koble på ny forsterker, justere litt på volumknappen og beholde alle de samme innstillingene. Kan jo være at org plateforsterker hadde noe form for eq innebygd så kanskje derfor den oppfører seg annerledes.
Som sagt iflg display på crown så er den satt i stereo og med dsp off, og iflg manualen da skal det ikke være noe som helst aktivert. Så den oppfører seg som en "dum" effektforsterker
Har du prøvd å koble rett fra pre til crown? Sikker på at du får signal inn til den? Mulig kanalene på minidsp må skrus av og på for å fungere også, noe failsafe greier/bug included.
Tegn hvordan du har kablet opp..

Ellers så er det bare gain matching. Pre leverer for svakt signal, rett og slett.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
3.216
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
kobling.jpg

Forforsterker har alle kildene (platespiller, cd spiller, båndspiller, dac)
går så til mini dsp
så til crown og til nemo (er 4 xlr uttak på mini dsp)
Det funker forsåvidt greit nå men da har jeg dempet utgangene til nemo mye
Vil tro det har noe med at spec på crown er max gain på 1,4v mens nemo er 1v ? Så det må være 40% forskjell på gain ut fra mini dsp for en match?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.508
Torget vurderinger
1
Vis vedlegget 1197489

Forforsterker har alle kildene (platespiller, cd spiller, båndspiller, dac)
går så til mini dsp
så til crown og til nemo (er 4 xlr uttak på mini dsp)
Det funker forsåvidt greit nå men da har jeg dempet utgangene til nemo mye
Vil tro det har noe med at spec på crown er max gain på 1,4v mens nemo er 1v ? Så det må være 40% forskjell på gain ut fra mini dsp for en match?
Ikke nødvendigvis. Alle ledd forsterker i x antall dB..
En effekt fosterker kan forsterke alt ifra typ 20-30dB. Om den til høyttalerne forsterker 30dB, så kan du fort ligge 20dB under. Også har man høyttalerne, som kanskje har 90dB følsomhet imot subbene på 80dB.
30dB under så blir det litt mer enn 0,4V i kjapp hoderegning. Også har man inngang og utgang impedanse for hvert ledd i beregningen.

KMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2012
Antall liker
290
Sted
Fyresdal
Torget vurderinger
0
Du kan endre input følsomhet fra 1.4v til 0.7v eller noe sånt

setsve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.11.2020
Antall liker
554
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg benyttet slike for å øke/matche input gain, da jeg benyttet Crown forsterkere til mine subwoofere.

Har to slike liggende som jeg kan sende hvis du vil teste. Trenger bare å betale for evt. frakt.

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.404
"The BandPass gain provides you with -15dB to +15dB of gain."

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
3.216
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Er det noe problem å bruke mini dsp til dette, altså dempe digitalt? Er vel det den er ment for, men usikker på om jeg "går glipp av noe"

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
3.216
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Ikke nødvendigvis. Alle ledd forsterker i x antall dB..
En effekt fosterker kan forsterke alt ifra typ 20-30dB. Om den til høyttalerne forsterker 30dB, så kan du fort ligge 20dB under. Også har man høyttalerne, som kanskje har 90dB følsomhet imot subbene på 80dB.
30dB under så blir det litt mer enn 0,4V i kjapp hoderegning. Også har man inngang og utgang impedanse for hvert ledd i beregningen.
ht har 90db følsomhet ja, subbene er jeg usikker på da jeg ikke finner noe spec for elementene som sitter i, men er samme som bass elementet i b&w 801D som også har 90db (men der er det jo delefiltre etc)
Ser du noen problemer med å dempe utgangene til effektforsterkerere med mini dsp (som da er digitalt), eller bør jeg gjøre noe annet?
Har jo prøvd ørten kombinasjoner tidligere, kjørt utenom dsp etc, men klarer ikke høre noe forskjell annet enn at mini dsp har litt støy (hvis jeg legger øret inntil elementene uten at det spilles lyd)

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
3.216
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Jeg benyttet slike for å øke/matche input gain, da jeg benyttet Crown forsterkere til mine subwoofere.

Har to slike liggende som jeg kan sende hvis du vil teste. Trenger bare å betale for evt. frakt.
takk, det er jo også en mulighet, og hvis det er bedre å gjøre justeringene med en slik box vs den dsp jeg allerede har så kan det jo testes.
Skal prøve meg frem litt mer i dag

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.404
det man primært hører fra en sub er frekvensrespons og volum

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.508
Torget vurderinger
1
Er det noe problem å bruke mini dsp til dette, altså dempe digitalt? Er vel det den er ment for, men usikker på om jeg "går glipp av noe"
Jeg ville testet utgangene som brukes imot sub på høyttalerne, bare for å se om det kommer mer lyd ut der (bare husk å skru ned volumet først). Deretter så er det nok endel innstillinger på både crown og miniDSP man kan se på for å øke gain strukturen imot subbene.
Jeg tror jeg kjører +20dB gain imot en Crown jeg har til bassene, hvis det ikke var +10dB og Crown ampen står på max. Da er det ganske lik lyd ut den som på ampene til frontene. Bruker XLR på koblingene, og tror den står til 1,4V som er default. Ville sett på 0,7V om det finnes i innstillingene dine i menyen på Crown. Prøv deg litt frem.
Men gainstrukturen er det du mest sannsynlig må endre på.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.508
Torget vurderinger
1
Skal ikke være noe problem med å bruke miniDSP til dette. Men sjekk også litt i menyene til Crown, fordi det kan også utgjøre en vesentlig stor forskjell og enklere med en finpuss på miniDSPn. Har du målt og sett hvor mye forskjell det egentlig er med målemic og REW?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
3.216
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Jeg ville testet utgangene som brukes imot sub på høyttalerne, bare for å se om det kommer mer lyd ut der (bare husk å skru ned volumet først). Deretter så er det nok endel innstillinger på både crown og miniDSP man kan se på for å øke gain strukturen imot subbene.
Jeg tror jeg kjører +20dB gain imot en Crown jeg har til bassene, hvis det ikke var +10dB og Crown ampen står på max. Da er det ganske lik lyd ut den som på ampene til frontene. Bruker XLR på koblingene, og tror den står til 1,4V som er default. Ville sett på 0,7V om det finnes i innstillingene dine i menyen på Crown. Prøv deg litt frem.
Men gainstrukturen er det du mest sannsynlig må endre på.
Testet utgangene, ikke noe forskjell. Klarer ikke finne noe innstilling som kan stille på inngangssensitiviteten på crown forsterkeren.
Men de har en innstilling jeg kan bruke, men da blir subbene i mono og ikke i stereo som jeg kjører de nå:
SUM (CH1 + CH2) – In this mode, the Channel 1 input signal and Channel 2 input signal are summed and fed to both output channels. This provides a 6 dB level boost.
Skal flikke frem mic og rew og måle litt, må jo uansett stille inn litt filter og eq. Men er vel noe å tenke på der også siden jeg har satt alt på max, da kan jeg vel ikke nødvendigvis øke enkelte frekvenser mange db (risikerer clipping? )
Hadde vært fint hvis jeg fikk programmet til å funke, men det er jo sykt avansert så mye å sette seg inn i. Virker jo som man skal bruke dette til å sette opp en hel konsertrigg eller lignende
Den har både output og input eq, men står ikke noe om hva man kan stille på i manualen og der tror jeg uansett jeg må bruke programmet

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.458
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
Speakerpower er dedikerte sub amper opp til 500Hz og regnet som meget bra
har selv bestilt HT6000 til mine hornsubber

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
9.895
Sted
Kongsberg
Det aller meste handler nesten helt sikkert om innstillinger, ikke om valget av forsterker.

Tilgjengelige nivåer/justeringer i kjeden din:
PunktVerdi / område
miniDSP SHD ut, XLR4 V RMS @ 0 dBFS (~+14 dBu)
miniDSP SHD ut, RCA2 V RMS @ 0 dBFS (~+8 dBu)
miniDSP SHD sub-kanal gainca. −127 → +12 dB (0,1 dB steg)
miniDSP SHD master volumefull kontroll
Crown XTi 2002 inn-følsomhetvalgbar i DSP (0,775 V / 1,4 V)
Crown XTi 2002 gain-ratt−∞ → 0 dB på frontpanel
Crown XTi 2002 DSP inn/ut gain±20 dB

Med XLR fra SHD (4 V) inn i Crown på 1,4 V følsomhet, klipper Crown ca. 9 dB FØR SHD når 0 dBFS. Du har altså mer enn nok gain – sannsynligvis må du skru ned, ikke opp. Vanlig oppsett: lås Crown sitt gain på maks, og kalibrer nivå i SHD sin sub-kanal (typisk start på −10 til −15 dB).

EQ-kurven du mister fra originalforsterkeren: ASW 855 er lukket kabinett. Originalplaten hadde nesten helt sikkert en innebygd Linkwitz-transform / EQ-løft (anslagsvis 8–12 dB rundt 25–30 Hz) som strekker responsen 1–1,5 oktav under boksens naturlige F3. Kjører du elementet "flatt" ut av Crown vil dypbassen høres tynn ut selv ved korrekt nivå. Denne kurven må re-skapes i SHD med målinger (REW).

Et par feil/myter fra tidligere innlegg som er verdt å rydde i:
PåstandRealitet
6 m kabel er problematiskNei. Med 4 kvadrat er dette helt uproblematisk. Det er først ved 1,5mm at man kan begynne å snakke om at dette ville hatt en helt minimal effekt.
"Impedansmatching" mellom SHD og CrownEksisterer ikke som problem i hifi. Lav kildeimpedans (SHD ~150 Ω) → høy lastimpedans (Crown ~20 kΩ) = korrekt spenningsoverføring.
"XTi 2002 har 20 Hz HPF"Nei, XTi har programmerbar DSP. Alle filtre kan slås av. Du kan kjøre rett gjennom.

Anbefaling: Behold SHD som delefilter (bedre enn XTi sin DSP), slå av all signalbehandling i Crown bortsett fra evt. en sub-sonic HPF rundt 15–18 Hz som elementbeskyttelse, og bruk målemikrofon + REW til å re-skape EQ-løftet du mistet.

KMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2012
Antall liker
290
Sted
Fyresdal
Torget vurderinger
0
Testet utgangene, ikke noe forskjell. Klarer ikke finne noe innstilling som kan stille på inngangssensitiviteten på crown forsterkeren.
Men de har en innstilling jeg kan bruke, men da blir subbene i mono og ikke i stereo som jeg kjører de nå:
SUM (CH1 + CH2) – In this mode, the Channel 1 input signal and Channel 2 input signal are summed and fed to both output channels. This provides a 6 dB level boost.
Skal flikke frem mic og rew og måle litt, må jo uansett stille inn litt filter og eq. Men er vel noe å tenke på der også siden jeg har satt alt på max, da kan jeg vel ikke nødvendigvis øke enkelte frekvenser mange db (risikerer clipping? )
Hadde vært fint hvis jeg fikk programmet til å funke, men det er jo sykt avansert så mye å sette seg inn i. Virker jo som man skal bruke dette til å sette opp en hel konsertrigg eller lignende
Den har både output og input eq, men står ikke noe om hva man kan stille på i manualen og der tror jeg uansett jeg må bruke programmet
Jeg har xls1002, når jeg går inn på meny så er tredje valge der innput sensitivity å kan velge mellom 1.4v og .775

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
9.895
Sted
Kongsberg
"men klarer ikke høre noe forskjell annet enn at mini dsp har litt støy (hvis jeg legger øret inntil elementene uten at det spilles lyd)"
Det er ikke sikkert at det er MiniDSP som lager støyen. Dette kan du sjekke ved å kortslutte inngangene på Crown. Altså ved å koble sammen signalene (pin 2 og 3) på input til Crown. Støyere det da, er det forsterkeren selv som lager støyen.
Merk at det holder ikke å bare dra ut XLR kabelen.Det mange ikke forstår er at de lytter man til inngangsimpedansen sin johnson-noise. Man MÅ kortslutte inngangene for denne testen

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
3.216
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Det er ikke sikkert at det er MiniDSP som lager støyen. Dette kan du sjekke ved å kortslutte inngangene på Crown. Altså ved å koble sammen signalene (pin 2 og 3) på input til Crown. Støyere det da, er det forsterkeren selv som lager støyen.
Merk at det holder ikke å bare dra ut XLR kabelen.Det mange ikke forstår er at de lytter man til inngangsimpedansen sin johnson-noise. Man MÅ kortslutte inngangene for denne testen
er i høyttalerne jeg hører støy når jeg bruker mini dsp vs uten denne i kjeden, og da er det i mellomtonen jeg hører det, men ikke noe stort problem må som sagt legge øret inntil.
Har fått målt og justert litt nå, har 10db gain på utgangene som går til crown og 0db til høyttalerne, da matcher det ganske bra når jeg bruker rew sub noise. Da står kontrolleren på crown ca kl3, forstår jeg deg riktig at jeg heller skal skru denne opp på maks og senke i mini dsp?

Har fått justert litt eq og responsen ligger innenfor 10db så begynner å nærme seg noe. Tror du har rett ift orginal forsterkeren og filter det er noe skjer rundt 35hz, men heller en kul enn en dip. Hvor mye er "safe" å justere på i mini dsp ift eq gain og hvor "piss" kan justeringene være (Q) ?
Justerer kun basserne, tenkte ikke å røre noe eq for høyttalerne

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
9.895
Sted
Kongsberg
Crown har høyere støy på sin inngang enn det MiniDSP har på sin inngang. Det lønner seg derfor ikke å velge 0,775V input på Crown. Man oppnår ca 3dB mindre støy ved å la MiniDSP jobbe med høyere nivå.

• Liker
Reaksjoner: KMR

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
9.895
Sted
Kongsberg
er i høyttalerne jeg hører støy når jeg bruker mini dsp vs uten denne i kjeden, og da er det i mellomtonen jeg hører det, men ikke noe stort problem må som sagt legge øret inntil.
Har fått målt og justert litt nå, har 10db gain på utgangene som går til crown og 0db til høyttalerne, da matcher det ganske bra når jeg bruker rew sub noise. Da står kontrolleren på crown ca kl3, forstår jeg deg riktig at jeg heller skal skru denne opp på maks og senke i mini dsp?

Har fått justert litt eq og responsen ligger innenfor 10db så begynner å nærme seg noe. Tror du har rett ift orginal forsterkeren og filter det er noe skjer rundt 35hz, men heller en kul enn en dip. Hvor mye er "safe" å justere på i mini dsp ift eq gain og hvor "piss" kan justeringene være (Q) ?
Justerer kun basserne, tenkte ikke å røre noe eq for høyttalerne
Aktiv deling øfrer svært ofte til støy i hovedhøyttalerne. Grunnen til dette er at MiniDSP står i kjeden og potensielt har mulighet til å levere 4V signal hvis den må. Det er ikke noe volumkontroll på utgangen. Støyen på utgangen er fast, og den er 7.1uV på din MiniDSP. Hvis du vet at du aldri skal opp på 4V inn til dine Nemo forsterkere kan du sette inn et dempeledd og øke gain på MiniDSP.
Nemo klipper ved 1V inn, så det er ingen vits at MiniDSP skal levere 4V. Du kan dermed bruke et 12dB dempeledd, øke gain i MniDSP med 12dB, og oppnå 12dB lavere støy i mellomtonen

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
3.216
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Aktiv deling øfrer svært ofte til støy i hovedhøyttalerne. Grunnen til dette er at MiniDSP står i kjeden og potensielt har mulighet til å levere 4V signal hvis den må. Det er ikke noe volumkontroll på utgangen. Støyen på utgangen er fast, og den er 7.1uV på din MiniDSP. Hvis du vet at du aldri skal opp på 4V inn til dine Nemo forsterkere kan du sette inn et dempeledd og øke gain på MiniDSP.
Nemo klipper ved 1V inn, så det er ingen vits at MiniDSP skal levere 4V. Du kan dermed bruke et 12dB dempeledd, øke gain i MniDSP med 12dB, og oppnå 12dB lavere støy i mellomtonen
takk, det var veldig oppklarende, ser ut som man får 12db dempeledd som er xlr i begge ender så jeg bare plugger i mellom. Skal se om jeg får handlet inn noe slike. Det forklarer vel også hvorfor jeg må ha så lavt på forforsterkeren som står før mini dsp også. Men må nesten ha den for å koblet til alle kildene.

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
9.895
Sted
Kongsberg
I et aktivt oppsett er gainstruktur kritisk. Jeg har laget en kalkulator jeg bruker for slike beregninger her:

Du må vite hva du kjøper når du handler slike dempeledd. Du bør ha inngangsimpedans på ca. 1-2k, og utgangsimpedans på ca. 100-300 Ohm. Det finnes mye rart der ute. Noen vet ikke hva de driver med og forstår ikke hva som skjer. Feil laget kan man potensielt få problemer med tre ting: 1: Dårlig CMRR 2:støy og 3:forvrengning hvis de lages feil. Noen er lager med helt gale motstandsverdier slik at man belaster kilden i for stor grad, eller bruker verdier som er alt for høye slik at de lager støy.
Disse er seriøse:
http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/html/attenuators.html (disse oppgir ikke nøyaktig spesifikasjoner på inn/ut impedanse, men de vet hva de driver med)

Eventuelt lage selv med Neutrik XLR kontakter. Det er ikke vanskelig hvis man kan og lodde og velger passende verdier.

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
22.041
Sted
Langesund
Jeg var heldig og fikk tak i de beste og vips så var gainstrukturen så god som den kan bli i mitt oppsett. Tilnærmet 12 db mindre støy

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
3.216
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
merker man dette når man spiller musikk, eller er det kun for å få det stille når det ikke spilles?
Har ganske ille tinnitus så har konstant støy i øra så hvis det kun hjelper for roligheten når det ikke er lyd så er det vel egentlig litt bortkasta for meg

• Liker
Reaksjoner: KMR

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
22.041
Sted
Langesund
merker man dette når man spiller musikk, eller er det kun for å få det stille når det ikke spilles?
Har ganske ille tinnitus så har konstant støy i øra så hvis det kun hjelper for roligheten når det ikke er lyd så er det vel egentlig litt bortkasta for meg
Plaget egentlig ikke meg på den musikken jeg spilte, men det var stadig kommentarer fra andre som hørte tydelig støy på stille partier i musikken. Spesielt på klassisk musikk, noe jeg nesten aldri spiller.
At dac brukes i et mer optimalt område kan kanskje også bidra litt til bedre lyd

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
3.216
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
jeg må opp i 80+db før det overdøver tinnitusen så da dropper jeg det. Som sagt må jeg legge øret helt inntil elementet før jeg hører det i det hele tatt og selv da er tinnitusen høyere dessverre

Topp Bunn