EC 4-Ever Electrocompaniets venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Har en pent brukt og oppgradert ECI-3 som nettopp har vært på service. Hva vil være en rett pris være?
    Forsterkeren er uten skade med også uten emballasje. Kvittering og dokumentasjon på service og oppgradering følger med. Fjernkontroll følger også med.
     

    Rikkolini

    Medlem
    Ble medlem
    01.10.2019
    Innlegg
    36
    Antall liker
    13
    Har en pent brukt og oppgradert ECI-3 som nettopp har vært på service. Hva vil være en rett pris være?
    Forsterkeren er uten skade med også uten emballasje. Kvittering og dokumentasjon på service og oppgradering følger med. Fjernkontroll følger også med.
    Jeg fikk 10k for en eci5 for et år siden, tror jeg da var heldig.. Vet det ligger en på Finn som har ligget i flere omganger og ikke blitt solgt, så ville lagt meg litt under den hvertfall..
     

    Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk 10k for en eci5 for et år siden, tror jeg da var heldig.. Vet det ligger en på Finn som har ligget i flere omganger og ikke blitt solgt, så ville lagt meg litt under den hvertfall..
    Vet ikke helt om du svarte på mitt spørsmål siden du solgte en ECI-5 og jeg har en ECI-3 jeg vurderer å selge.
     

    Rikkolini

    Medlem
    Ble medlem
    01.10.2019
    Innlegg
    36
    Antall liker
    13
    Vet ikke helt om du svarte på mitt spørsmål siden du solgte en ECI-5 og jeg har en ECI-3 jeg vurderer å selge.
    Du bør godt under 10k, og det ligger en eci3 på Finn som har ligget lenge og i flere omganger som du sikkert bør legge deg under.
     

    Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Er på jakt etter en pent brukt ECP-2 og ECI-6DX. Send meg en PM om du har en for salg :)
     

    Stian B-L

    Medlem
    Ble medlem
    07.06.2011
    Innlegg
    27
    Antall liker
    14
    Sted
    Akershus
    Begynt å komme noen reviews eller erfaringer knyttet til EC4.8 mkII?
    Er selv spent på denne og hvordan den står seg i markedet forøvrig. Hos meg er den nok i en knapp ledelse pga jeg har EC blokker og estetisk er det ikke feil i ha lik i hele linjen..
    Det som har vært litt dumt med Electrocompaniet er at dem ikke har byttet noe særlig navn på komponentene sine gjennom åra. Produktene har sakte men sikkert blitt oppgradert men navnet er fortsatt det samme. Jeg har en EC 4.8 fra 2019 som har sorte skruer, og tok kontakt med Electrocompaniet om forskjeller på min 4.8 oc 4.8 MK2, spurte også om det er noen oppgraderinger man kan få gjort. Fikk da dette til svar:

    Hei!

    Vi har ikke noen oppgradering tilgjengelig for EC4.8 til EC4.8 MKII.

    Det er i midlertid i praksis ingen forskjell i lyd på din 4.8 og en MKII, siden din EC4.8 er såpass ny. I MKII har vi samlet opp flere små forbedringer som vi har gjort siden EC4.8 kom, der de fleste gjelder stabilitet, driftsikkerhet osv. Den største forskjellen er egentlig utseende og design, MKII er mer som en facelift å regne.
    Med vennlig hilsen/Best regards
    Electrocompaniet support

    Jeg ringte Electrocompaniet og spurte litt mere rundt dette. Der fikk jeg bekreftet at det ikke var noen forskjell på lyden da konstruksjon og komponenter i lyddelen er den samme. Så annonsen demmes lyver litt akkurat der.
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Det som har vært litt dumt med Electrocompaniet er at dem ikke har byttet noe særlig navn på komponentene sine gjennom åra. Produktene har sakte men sikkert blitt oppgradert men navnet er fortsatt det samme. Jeg har en EC 4.8 fra 2019 som har sorte skruer, og tok kontakt med Electrocompaniet om forskjeller på min 4.8 oc 4.8 MK2, spurte også om det er noen oppgraderinger man kan få gjort. Fikk da dette til svar:

    Hei!

    Vi har ikke noen oppgradering tilgjengelig for EC4.8 til EC4.8 MKII.

    Det er i midlertid i praksis ingen forskjell i lyd på din 4.8 og en MKII, siden din EC4.8 er såpass ny. I MKII har vi samlet opp flere små forbedringer som vi har gjort siden EC4.8 kom, der de fleste gjelder stabilitet, driftsikkerhet osv. Den største forskjellen er egentlig utseende og design, MKII er mer som en facelift å regne.
    Med vennlig hilsen/Best regards
    Electrocompaniet support

    Jeg ringte Electrocompaniet og spurte litt mere rundt dette. Der fikk jeg bekreftet at det ikke var noen forskjell på lyden da konstruksjon og komponenter i lyddelen er den samme. Så annonsen demmes lyver litt akkurat der.
    Er nok bare tull. Har også gått gjennom dette å det virker bare som at de har gjort noen endringer på selve chassiet og gitt den nytt navn. Har jo vært gjort før. EC kommer jo kun med nytt sortement etter en konkurs. Denne gangen har innsatsen vært MINIMAL. Når EC ble kjøpt opp til Tau så kom det masse nye produkter.
     

    thomas1403

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.09.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    70
    Svaret ditt gjaldt pga din var såpass ny. Det er imidlertid ingen tester av såpass ny årgang at dette er representativt mot produktet likevel. Testene er jo flere år gamle.

    jeg lever godt med at de ikke bytter navn i hytt og pine, mine nye Nemo er jo ikke et identisk produkt med hva det var for 10 år siden heller -og uavhengig av dette så var det et kanon produkt for 10 år siden såvel som i dag.

    jeg kjøper derimot ikke en «nybrukt»med gammelt design - så enten blir det helt ny mk2, eller en som har pen bruktpris.

    Problemet mitt er jo at jeg også trenger en DAC, og nå som ECD2 er utgått og ikke noe erstatter i nær fremtid, så har jeg ikke hastverk..
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Svaret ditt gjaldt pga din var såpass ny. Det er imidlertid ingen tester av såpass ny årgang at dette er representativt mot produktet likevel. Testene er jo flere år gamle.

    jeg lever godt med at de ikke bytter navn i hytt og pine, mine nye Nemo er jo ikke et identisk produkt med hva det var for 10 år siden heller -og uavhengig av dette så var det et kanon produkt for 10 år siden såvel som i dag.

    jeg kjøper derimot ikke en «nybrukt»med gammelt design - så enten blir det helt ny mk2, eller en som har pen bruktpris.

    Problemet mitt er jo at jeg også trenger en DAC, og nå som ECD2 er utgått og ikke noe erstatter i nær fremtid, så har jeg ikke hastverk..
    Enig i at det er greit å ikke bytte navn alt for ofte. Men nå er også NEMO 21 år gamle i dag. AW180 fyller 26 i år, og har siden den kom fått en større transformator og en effektøkning på 70 Watt. Likevell heter også denne omtrent det samme som den gjorde den gangen. Om man ikke har studert det så nøye så er det svært vanskelig å vite hva som er forskjellen - Da de fortsatt heter det samme.

    Uansett så er det helt håpløst å lansere nesten samtlige produkter som en MK II, på grunn av hovedsakelig minimale endringer på fronten og chassis, når elektronikken er mer eller mindre det samme. Det må nesten komme noen nye produkter som er nettopp det. NYE.
     

    Rikkolini

    Medlem
    Ble medlem
    01.10.2019
    Innlegg
    36
    Antall liker
    13
    Har
    Enig i at det er greit å ikke bytte navn alt for ofte. Men nå er også NEMO 21 år gamle i dag. AW180 fyller 26 i år, og har siden den kom fått en større transformator og en effektøkning på 70 Watt. Likevell heter også denne omtrent det samme som den gjorde den gangen. Om man ikke har studert det så nøye så er det svært vanskelig å vite hva som er forskjellen - Da de fortsatt heter det samme.

    Uansett så er det helt håpløst å lansere nesten samtlige produkter som en MK II, på grunn av hovedsakelig minimale endringer på fronten og chassis, når elektronikken er mer eller mindre det samme. Det må nesten komme noen nye produkter som er nettopp det. NYE.
    Det blir som med facelift på biler det her.. Samme navn og drivlinje, men nye lykter, støtfangere og en litt større navi-skjerm 😜 Hvor mye «nytt» må det egentlig være? Så lenge de kommer med løpende oppgraderinger og forbedringer som passer selv 10+ år gamle enheter folk kan velge å kjøpe eller ikke kjøpe burde vel det være greit?
    De fleste som ikke kjøper utelukkende for design/waf undersøker vel alder og tilgjengelige oppdateringer før tusenlappene legges på bordet. Hadde man hatt navn på alle oppgraderinger og justeringer som gjøres i et produkts levetid hadde det blitt gøy å følge med!
    Hørt at det er ny forforsterker på gang (ikke verifisert), så kanskje det dukker opp en 4.10 snart 😊
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Har


    Det blir som med facelift på biler det her.. Samme navn og drivlinje, men nye lykter, støtfangere og en litt større navi-skjerm 😜 Hvor mye «nytt» må det egentlig være? Så lenge de kommer med løpende oppgraderinger og forbedringer som passer selv 10+ år gamle enheter folk kan velge å kjøpe eller ikke kjøpe burde vel det være greit?
    De fleste som ikke kjøper utelukkende for design/waf undersøker vel alder og tilgjengelige oppdateringer før tusenlappene legges på bordet. Hadde man hatt navn på alle oppgraderinger og justeringer som gjøres i et produkts levetid hadde det blitt gøy å følge med!
    Hørt at det er ny forforsterker på gang (ikke verifisert), så kanskje det dukker opp en 4.10 snart 😊
    Mulig du misforstår poenget mitt. Poenget er at det er knapt gjort endringer, men de har uansett lansert disse gamle produktene som MKII - det høres nytt ut, men innsatsen er jo minimal. Problemet med EC var nettopp at classic line ble satt til siden og at all fokus ble rettet mot EC Living. Det ble satset for mye på feil hest og produktet fikk ikke den etterspørselen som forventet.

    Rent forretningsmessig er poenget mitt ganske enkelt:
    En typisk EC eier har gjerne en relativt stor formue (husk at det er rike Kinesere som er den største kunden). Hvorfor skal denne eieren få lyst å bytte ut produktene sine mot noe nytt når det ikke kommer noe nytt?

    Joda, AW120, AW180, AW250, AW400 og AW600 fikk ganske store endringer når boet ble kjøpt opp og bedriften flyttet til Tau. Det kom også nye produkter, men det stoppet mye opp der. Dette er jo gode produkter, men igjen - kunden (som bedriften skal leve av) bytter jo ikke ut disse produktene 10 år seinere, når det ikke kommer noe nytt (annet enn ECI-5 MKII, ECI-6, ECI-6D osv..)
    Dette er en bransje som uten tvil blir mindre og mindre og da er man avhengig av at de som allerede er kunder, kjøper noe.

    Jeg håper for all del at EC tar seg opp og kan begynne å tjene penger igjen - Men jeg begynner å miste troen. Hvertfall på Classic serien. Jeg begynner å frykte at EC Living serien blir den eneste serien en gang i framtiden. Selskapet heter jo forsåvidt EC Living i dag, så selskapet Electrocompaniet er jo allerede borte.
     

    Rikkolini

    Medlem
    Ble medlem
    01.10.2019
    Innlegg
    36
    Antall liker
    13
    Mulig du misforstår poenget mitt. Poenget er at det er knapt gjort endringer, men de har uansett lansert disse gamle produktene som MKII - det høres nytt ut, men innsatsen er jo minimal. Problemet med EC var nettopp at classic line ble satt til siden og at all fokus ble rettet mot EC Living. Det ble satset for mye på feil hest og produktet fikk ikke den etterspørselen som forventet.

    Rent forretningsmessig er poenget mitt ganske enkelt:
    En typisk EC eier har gjerne en relativt stor formue (husk at det er rike Kinesere som er den største kunden). Hvorfor skal denne eieren få lyst å bytte ut produktene sine mot noe nytt når det ikke kommer noe nytt?

    Joda, AW120, AW180, AW250, AW400 og AW600 fikk ganske store endringer når boet ble kjøpt opp og bedriften flyttet til Tau. Det kom også nye produkter, men det stoppet mye opp der. Dette er jo gode produkter, men igjen - kunden (som bedriften skal leve av) bytter jo ikke ut disse produktene 10 år seinere, når det ikke kommer noe nytt (annet enn ECI-5 MKII, ECI-6, ECI-6D osv..)
    Dette er en bransje som uten tvil blir mindre og mindre og da er man avhengig av at de som allerede er kunder, kjøper noe.

    Jeg håper for all del at EC tar seg opp og kan begynne å tjene penger igjen - Men jeg begynner å miste troen. Hvertfall på Classic serien. Jeg begynner å frykte at EC Living serien blir den eneste serien en gang i framtiden. Selskapet heter jo forsåvidt EC Living i dag, så selskapet Electrocompaniet er jo allerede borte.
    Jeg er nok ganske enig med deg. Satsning mot massene slår veldig ofte dårlig ut også, en liten norsk fabrikk sliter mot store amerikanere og kinesere på den fronten der.. Det bør skje ting i classic serien, som folk faktisk vil ha, for at merket skal kunne drive videre.
     

    Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Har satt opp følgende.
    capacitance pF: 150 (DIPswitch On 1.2)
    Gain dB: (DIPswitch On 11) skal bruke XLR kabler så snart de er kommet frem.
    resistance Ohm: alle off.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Som nevnt i en annen tråd, brukervennligheten kunne vært bedre. :) Men gratulerer med fin forsterker og RIAA.
     

    Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Som nevnt i en annen tråd, brukervennligheten kunne vært bedre. :) Men gratulerer med fin forsterker og RIAA.
    Synes det var greit å sette den opp.Men om man skal justere underveis så blir det litt tungvint med dipsa på baksiden.
     

    Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan synes du ECI6 låter i forhold til ECI3?
    Først og fremst har den et helt annet «bunndrag/moment» om det er lov til å si det sånn.
    På mine LS3/5 virker de også mer oppløst og detaljert. Det som jeg kanskje har mistet er den varme signaturen til ECI-3. Men i forhold til det jeg har nå vil jeg si at det var verdt oppgraderingen.
    Har nå lyttet jevnt i timevis siden den nye forsterkeren kom i hus. Heldig med været som tillater mye inneaktiviteter.
    En annen ting er at jeg har oppdaget Tidal på en helt ny måte. Herlig å «slippe» CD-spilleren ;-)
    128502AB-7724-42AB-ABA8-CB16A719E80F.jpeg
    299EDEEE-9E02-4631-8371-8E9D889F3FA0.png
     

    Rikkolini

    Medlem
    Ble medlem
    01.10.2019
    Innlegg
    36
    Antall liker
    13
    Der kom det EC 4.8 i hus.
    Litt spesielt, men den henger seg når jeg trykker «volum opp« både på fjernkontroll og på frontpanelet. Trykker én gang, så går volumet automatisk oppover til maks. Noen tips til hva dette kan være?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Der kom det EC 4.8 i hus.
    Litt spesielt, men den henger seg når jeg trykker «volum opp« både på fjernkontroll og på frontpanelet. Trykker én gang, så går volumet automatisk oppover til maks. Noen tips til hva dette kan være?
    Holdt på å si.. Lest bruksanvisning?
     

    electrocompaniet

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.03.2018
    Innlegg
    56
    Antall liker
    305
    Torget vurderinger
    0
    Mulig du misforstår poenget mitt. Poenget er at det er knapt gjort endringer, men de har uansett lansert disse gamle produktene som MKII - det høres nytt ut, men innsatsen er jo minimal. Problemet med EC var nettopp at classic line ble satt til siden og at all fokus ble rettet mot EC Living. Det ble satset for mye på feil hest og produktet fikk ikke den etterspørselen som forventet.

    Rent forretningsmessig er poenget mitt ganske enkelt:
    En typisk EC eier har gjerne en relativt stor formue (husk at det er rike Kinesere som er den største kunden). Hvorfor skal denne eieren få lyst å bytte ut produktene sine mot noe nytt når det ikke kommer noe nytt?

    Joda, AW120, AW180, AW250, AW400 og AW600 fikk ganske store endringer når boet ble kjøpt opp og bedriften flyttet til Tau. Det kom også nye produkter, men det stoppet mye opp der. Dette er jo gode produkter, men igjen - kunden (som bedriften skal leve av) bytter jo ikke ut disse produktene 10 år seinere, når det ikke kommer noe nytt (annet enn ECI-5 MKII, ECI-6, ECI-6D osv..)
    Dette er en bransje som uten tvil blir mindre og mindre og da er man avhengig av at de som allerede er kunder, kjøper noe.

    Jeg håper for all del at EC tar seg opp og kan begynne å tjene penger igjen - Men jeg begynner å miste troen. Hvertfall på Classic serien. Jeg begynner å frykte at EC Living serien blir den eneste serien en gang i framtiden. Selskapet heter jo forsåvidt EC Living i dag, så selskapet Electrocompaniet er jo allerede borte.
    Hei,
    Litt oppklaring fra fabrikken; EC 4.8 ble lansert i 2005, og i de 15 årene som har gått er det gjort store endinger i produktet og software, uten at produktet har blitt oppgradert i modellnavnet. Dette har skapt mye forvirring, og mye spørsmål fra kunder om hvilken "release" av EC 4.8 som er "siste". Vi valgte derfor å lansere denne som MKII for å markere at dette er et annet produkt en den originale EC 4.8, samt å lansere det nye designet.
    Det er korrekt at endringene fra 2019 modellene er marginale, men endringen fra 2005-2018 modellen er relativt store.
    Det gjelder forøvrig alle produkter i MKII serien, samt AW-serien av forsterkere.
    Dette er en start på endringene som vil komme i vår produktportefølje fremover.
    Vi kommer med flere nyheter utover høsten og vinteren 2020/2021.
    Og Classic Serien er vårt største fokus område fremover.

    Mvh.
    Electrocompaniet.
     
    Sist redigert:

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.139
    Antall liker
    2.685
    Sted
    Kongsberg
    Har satt opp følgende.
    - capacitance pF: 150 (DIPswitch On 1.2)
    - resistance Ohm: alle off.
    Riktig så langt.
    Gain dB: (DIPswitch On 11)
    Skal bruke XLR kabler så snart de er kommet frem.
    Det kan bli litt pinglete. DIPswich 11 On - betyr 41,4 dB eller 120 x forsterkning
    - som bringer utgangsignalet fra 5,5 mV opp til 0,66 Volt RCA - 1,32 Volt XLR.

    Velg i stedet DIPswich 12 On - som bringer utgangsignalet fra 5,5 mV opp til
    1,15 Volt RCA - 2,3 Volt XLR - for å bedre matche nivået fra DACen i ECI6.
    Ingen fare for å overstyre inngangene med den spenningen...
     

    Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Riktig så langt.


    Det kan bli litt pinglete. DIPswich 11 On - betyr 41,4 dB eller 120 x forsterkning
    - som bringer utgangsignalet fra 5,5 mV opp til 0,66 Volt RCA - 1,32 Volt XLR.

    Velg i stedet DIPswich 12 On - som bringer utgangsignalet fra 5,5 mV opp til
    1,15 Volt RCA - 2,3 Volt XLR - for å bedre matche nivået fra DACen i ECI6.
    Ingen fare for å overstyre inngangene med den spenningen...
    Takk for tips.
    Skal teste senere i dag.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.600
    Antall liker
    1.861
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har en ECT2 som jeg ikke får noe liv i. Har handlet nye batterier av den riktige sorten men allikevel død. Har prøvd reset (tre kanpper holdes inne i 5 sek) uten hell
    Er det noe mer jeg kan prøve, evt noen som vet om noen som kan reparere dette?
    Har forsåvidt en ECT3 jeg bruker nå men svaner mute knappen som mangler på ECT3
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.600
    Antall liker
    1.861
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Den våknet til liv igjen. Først masse flimring på display o.l som fikk meg til å tenke at displayet måtte være defekt. Kjørte noen restarter og plutselig fungerer den fint.
    Eneste jeg fant ut var at det tydligvis ikke er mulig å ha flere kontroller "parret" med ec 4.9 samtidig så litt knotete.
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    236
    Antall liker
    223
    Sted
    Oslo
    Hei, er det noen som har bilde / tegning av printkortet til PD-1?
     

    electrocompaniet

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.03.2018
    Innlegg
    56
    Antall liker
    305
    Torget vurderinger
    0
    Har en ECT2 som jeg ikke får noe liv i. Har handlet nye batterier av den riktige sorten men allikevel død. Har prøvd reset (tre kanpper holdes inne i 5 sek) uten hell
    Er det noe mer jeg kan prøve, evt noen som vet om noen som kan reparere dette?
    Har forsåvidt en ECT3 jeg bruker nå men svaner mute knappen som mangler på ECT3
    Hei,
    I utgangspunktet er alt utstyr levert av Electrocompaniet reparerbart på fabrikken.
    Ta kontakt med vår supportavdeling på http://support.electrocompaniet.com
    for instruksjoner og sending.

    Mvh.
    Electrocompaniet.
     

    Bjørnendrestad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    174
    Antall liker
    355
    Sted
    Karmøy
    AW 250R Jeg hadde første versjon av denne når den kom, Kan noen fortelle meg hva som er gjort med denne forsterkeren frem til i dag, hva er forskjell. Er det blitt en bedre forsterker? Eneste jeg sitter igjen med er Emc1 fra Ec det er første versjon med serie nr 018. Der har det nok skjedd masse på den fronten. Bruker dac fra Audio Researc på den så det spiller bra.

    Bjørn
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn